Zo, en hij is weer terug in Nederland. De terugreis begon op 4 oktober om 06.58 en duurde diezelfde dag tot kort voor middernacht. Na een half uur lopen stak ik mijn duim op. Op de route Klodzko - Nowa Ruda - Walbrzych - Jelenia Gora waren de ritten steeds vrij kort; er was daar geen echt doorgaand verkeer, of het waren wellicht Duitsers, en ik zie Duitse chauffeurs om eerlijk te zijn in Polen niet zo snel een lifter oppikken die langs een weg staat.
Mijn kaart van Polen was ik (zoals gewoonlijk cq zoals bij mij te verwachten valt) weer eens verloren, hoogstwaarschijnlijk op de plek waar ik met Ania van Wroclaw Bielany naar Klodzko liftte. Maar met de beperkte schaal van de kaart die eerst ik bij me had, had ik weinig meer geweten.
Terugreis op de kaartDe terugreis per
staccato beschrijving:
-- wandelen naar beginpunt 3 km
1. Van Klodzko DK8 x 381 naar Nowa Ruda 381, wachttijd 15 min., afstand 20 km.
2. Naar Nowa Ruda 381, wachttijd 20 min., afstand 1,5 km.
3. Naar Ludwikowickie Klodzkie 381, wachttijd 15 min., afstand 4 km.
4. Naar Swierki 381, wachttijd 20 min., afstand 3 km.
5. Van Barnica 381 naar Gluszyca 381 x 380, wachttijd incl 1 km lopen 20 min., afstand 8 km.
6. Naar Walbrzych center, wachttijd 10 min., afstand 13,5 km.
-- zoeken in Walbrzych naar punt om verder te gaan, bus terug naar ring rond Walbrzych
7. Van Walbrzych 379 x 381 naar Boguszow Gorce 367, wachttijd 5 min., afstand 11,5 km.
8. Naar Czarny Bor 367, wachttijd incl 1 km lopen 30 min., afstand 6 km.
9. Naar Kamienna Gora station DK5, wachttijd 15 min., afstand 8,5 km.
10. Van Kamienna Gora 367 x DK5 naar Jelenia Gora DK3 x DK30, wachttijd 40 min. incl 1 km lopen, afstand 36 km.
11. Naar A2 Rasthof Auetal, wachttijd 5 min., afstand 574 km.
12. Naar A67 verzorgingsplaats Ruinen, wachttijd 30 min., afstand 261 km.
-- op verzorgingsplaats Ruinen wandelde ik het tankstationgebouw in voor een bekertje thee. De kassaman, een ANWB-er en nog wat personeel waren de boel aan het afsluiten, het was inmiddels 21:35. Vriendelijke mensen, maakten wat grapjes over mijn kansen om weg te komen, aangezien de pomp ging sluiten (maar dan nog blijven er chauffeurs aan de pomp stoppen!). Ik zei dat ik altijd nog mijn tentje op kon zetten in een weiland, begonnen ze over avontuur en Polen... Op tankstation Ruinen komen talloze Polen en andere "Oost-Europeanen" (om in Telegraaf-termen te spreken), op weg naar Eindhoven, Antwerpen en Wielka Britania. Een vrouw van de pomp liep naar een auto met Polen om in het Duits te melden dat de Tankstelle geschlossen was. Daar snapten ze niets van, dus ik vertaalde dat naar het Pools en verworf
en passant mijn rit naar Eindhoven.
13. Naar Eindhoven Floraplein, wachttijd 10 min., afstand 48,5 km.
-- in Eindhoven had ik mijn gewoonlijke bloedmotivatie tegen het eind van zo'n reis en wilde derhalve nog een lift naar het centrum of het station krijgen.
14. Van Eindhoven Leenderweg naar Eindhoven Stratumse Dijk, wachttijd 20 min. incl 1 km lopen, afstand 3,5 km incl 1,5 km omweg.
-- wandelen naar station 2 km
-- trein naar 's-Hertogenbosch, tussen Boxtel en 's-Hertogenbosch verder per NS-bus
Totale afstand;
a lopen tot beginpunt 3 km
b liften 999 km
c lopen onderweg 5 km
d lopen na laatste lift 2 km
e trein 15,5 km
f NS-bus 12 km
g rit naar bestemming 5 km
Totaal 1041,5 km
[ Bericht 0% gewijzigd door Frank__NL op 05-10-2008 15:10:20 ]