Politiek en samenleving hebben zich de laatste jaren weinig aangetrokken van hoger opgeleiden in het algemeen (zie de opkomst van typische VMBO-partijen als de SP en de PVV) en tegenover hoger opgeleide allochtonen wordt de laatste jaren zelfs een regelrecht vijandig beleid gevoerd. Dus dit kan in alle eerlijkheid niemand verrassen.quote:Dinsdag 24 juli 2007 - DEN HAAG - Werkgevers maken zich zorgen over de uittocht van hoogopgeleid talent naar het buitenland. Ze vinden dat de overheid de vlucht veel serieuzer moet nemen. Vorig jaar verliet een recordaantal van 130.000 mensen Nederland.
Uit trendonderzoek blijkt bovendien dat een op de drie Nederlanders er wel eens over denkt te emigreren. Als motief daarvoor wordt steeds vaker 'onaangenaam gedrag van medeburgers' genoemd. Vaak zijn de emigranten hoger opgeleiden, zeggen trendwatchers. "Dat is een signaal", zegt een woordvoerster van MKB Nederland, de brancheorganisatie voor het midden- en kleinbedrijf . De organisatie spreekt van een 'bedreiging voor de kenniseconomie'.
Nederland verliest door emigratie een groeiende groep goed opgeleide, ondernemende mensen, autochtoon en allochtoon. Een recordaantal van 130.000 landgenoten vertrok vorig jaar naar elders. "Vaak zijn het mensen die je als land niet moet willen verliezen", zegt Justien Marseille, van trendbureau The Future Institute. Marseilles bureau publiceerde onlangs het rapport De Nieuwe Landverhuizers.
"Uit ons onderzoek blijkt dat Nederlanders niet weggaan, omdat ze elders beter betaald werk kunnen vinden, maar omdat ze een betere kwaliteit van leven zoeken. Dat is historisch ongekend."
Deze ontwikkeling baart ook Frans Buysse, van emigratieadviesbureau Buysse Immigration, zorgen. "Ik zie vakbekwame mensen vertrekken die een toegevoegde waarde hebben. Hoewel ik leef van hun begeleiding, maak ik me daar zorgen over." Buysse waarschuwt wel eens Kamerleden: pas op, er is een uittocht gaande van talentvolle ondernemers. Vaak krijgt hij nog een vriendelijk briefje terug, maar daar blijft het bij.
Kamerlid Jan ten Hoopen (CDA) kent de verhalen en de cijfers. "Een tijdje geleden sprak ik met allochtone ondernemers. Jonge, hoogopgeleide Turken vertelden me toen dat zij zich in Turkije willen vestigen omdat ze daar meer kansen zien. Die mensen kiezen er dus voor om met een prachtige opleiding Nederland te verlaten. Dat beschouw ik als een signaal dat er iets mis is in onze samenleving."
Nederland is een emigratieland geworden waaruit meer mensen vertrekken dan er binnenkomen. Demograaf Jan Latten, van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), kan zich moeilijk voorstellen dat bij het vertrek van die tienduizenden emigranten emotionele factoren zo'n belangrijke rol spelen. "Mensen handelen rationeel: ze verhuizen naar Belgie of Duitsland omdat daar de huizenprijzen lager zijn. De argumentatie 'Nederland is te vol en te kil lijkt me te goedkoop."
Maar Buysse en Marseille vroegen, in tegenstelling tot het CBS, wel naar de achtergronden van het besluit om Nederland vaarwel te zeggen. Buysse, die migranten naar de VS, Australie, Nieuw-Zeeland en Canada begeleidt: "Redenen een tot en met drie zijn: lifestyle, lifestyle en lifestyle. Mensen voelen zich in Nederland onveilig, niet meer op hun plaats. Een voorbeeld: ik woon in Culemborg. Laatst parkeerde ik mijn auto bij het station, keek achterom en zag dat er in mijn auto werd ingebroken. Ik dacht: 'Oppassen met wat je zegt, want voordat je het weet loop je tegen een mes op, zoals die man laatst in Almere.' Mijn klanten vertellen me soortgelijke verhalen." De politieke aandacht voor normen en waarden heeft volgens Buysse tot nu toe weinig opgeleverd: "Er verandert veel te weinig. Wij constateren al tien jaar dat mensen de files beu zijn en genoeg hebben van de korte lontjes en van alle regeltjes." Zelfs nu de economie aantrekt, blijven mensen vertrekken. De brain drain heeft een eigen dynamiek gekregen, zegt hij.
Trendanaliste Marseille is het eens met die analyse. "De gedachte aan emigratie is al doorgesijpeld tot de meest behoudende groepen in de samenleving. Op het moment dat een ontwikkeling doordringt tot de massa, spreek je van een trend. Dat is nu het geval, en het houdt echt niet op."
Wel als je talent hebt hoor. Dan ga je lekker in zo'n suburb zitten, ver weg van alle ghetto's.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 16:01 schreef ThE_ED het volgende:
Dan vind je het onveilig en verhuis je naar de VS..
Ook niet direct het eerste land waar je aan denkt bij "veilige wijken".
Goed argument!quote:Op dinsdag 24 juli 2007 16:01 schreef Yestuuur het volgende:
dat 'lifestyle' gezeik is echt bullshit.
Met zulk dom commentaar ga ik het artikel niet eens lezenquote:Op dinsdag 24 juli 2007 15:56 schreef FeestNummer het volgende:
Uit de kranten van Brabant Pers vandaag:
[..]
Politiek en samenleving hebben zich de laatste jaren weinig aangetrokken van hoger opgeleiden in het algemeen (zie de opkomst van typische VMBO-partijen als de SP en de PVV)
Care to elaborate? Hoe ben je daar terecht gekomen, ben je echt ge-emigreerd? En welke verschillen zijn voor jou zo significant?quote:Op dinsdag 24 juli 2007 16:09 schreef Lightning_NL het volgende:
Ik woon nu in de USA, en ik ben op deze manier keihard met m'n neus op de feiten gedrukt dat Nederland een kutland is om in te wonen, de lifestyle in de USA bevalt mij vele malen beter, de mensen zijn hier aardiger, en het leven is veel goedkoper.
Jij bent blijkbaar dus zo'n medeburger met "onaangenaam gedrag"quote:Op dinsdag 24 juli 2007 15:56 schreef FeestNummer het volgende:
Uit de kranten van Brabant Pers vandaag:
[..]
(zie de opkomst van typische VMBO-partijen als de SP en de PVV) en tegenover hoger opgeleide
koopkracht/woonruimte is meestal de hoofdreden, niet 'de mentaliteit van een land' oid. emigranten zullen echt niet zeggen dat het land waar ze heen zijn gegaan onvriendelijker is bijv. Bovendien ga je niet voor niets weg... je bent waarschijnlijk ongelukkig met je omgeving en leven etc. en je geeft het land de schuld van je persoonlijk ongeluk. en dat vind ik bullshit.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 16:10 schreef Semisane het volgende:
[..]
Goed argument!
Ik ben meteen overtuigd, het feit dat dat zelf wordt aangegeven door die emigranten moet gewoon genegeerd worden, want het is bullshit....blijkbaar.![]()
Partijen als SP en PVV spelen alleen in op de jaloezie van lager verdienenden die voortdurend vinden dat ze tekort komen. Het is bijv. niet voor niets dat de PVV vooral een hetze voert tegen hoger opgeleide allochtonen.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 16:25 schreef Synthesist het volgende:
[..]
Dat dergelijke partijen bestaan is een signaal.
Dat laatste lijkt me niet onwaarschijnlijk. Als bedrijf investeer je in Nederland op dit moment het beste in een distributiecentrum (dozen schuiven) en toch niet onderzoek en research lijkt me.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 16:30 schreef thabit het volgende:
Ach ja, als er zoveel hoogopgeleiden vertrekken, dan worden de perspectieven op de arbeidsmarkt voor de hoogopgeleiden die blijven alleen maar beter. Dus er zal vast wel een evenwichtspunt komen, tenzij we de verpaupering ook blijven voortzetten natuurlijk.
Tuurlijk joh, ze zijn allemaal jaloers op jou.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 16:52 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
Partijen als SP en PVV spelen alleen in op de jaloezie van lager verdienenden die voortdurend vinden dat ze tekort komen. Het is bijv. niet voor niets dat de PVV vooral een hetze voert tegen hoger opgeleide allochtonen.
Inderdaad, en om in zowel onderzoek als research te investeren zou bovendien nogal dubbelop zijn.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 16:55 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
Dat laatste lijkt me niet onwaarschijnlijk. Als bedrijf investeer je in Nederland op dit moment het beste in een distributiecentrum (dozen schuiven) en toch niet onderzoek en research lijkt me.
Uh? Er is toch een behoorlijk verschil tussen de R en de D van R&D.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 17:06 schreef thabit het volgende:
Inderdaad, en om in zowel onderzoek als research te investeren zou bovendien nogal dubbelop zijn.
Ik geloof hier echt geen drol vanquote:Uit ons onderzoek blijkt dat Nederlanders niet weggaan, omdat ze elders beter betaald werk kunnen vinden, maar omdat ze een betere kwaliteit van leven zoeken.
Waarom niet? Als ik in Hong Kong werk zou vinden, dan zou ik minder verdienen dan hier in Nederland, maar ik zou me er beter vermaken, want OV is goedkoop en heel erg goed, als je uit eten gaat is het erg betaalbaar, en veel keus en goede service, kleding idem-dito btw... Je voelt je er 'vrijer', omdat de prijs niet echt een issue is. Voor een paar euro heb je al een leuke dag buitenshuis... terwijl dat hier in nederland bijna niet kan tenzij je allemaal eigen voedsel mee gaat slepen op de fiets enzo...quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |