Ik kan niet precies zeggen wanneer het begonnen is, maar ik weet wel dat die kat me elke nacht wakker maakt rond half5 (ik moet zelf 7:00 opstaan) en dan bij me hoofd gaat zeuren. En dan 2 a 3x per maand zeikt die dan gewoon direct naast me hoofd (waar in dit geval me telefoon ook lag).quote:Op dinsdag 24 juli 2007 08:06 schreef Lienekien het volgende:
Je kat is niet onzindelijk maar plast uit protest. Wanneer is het begonnen?
Dat zei me moeder ook alquote:Op dinsdag 24 juli 2007 08:12 schreef thcobl het volgende:
zou in het idergeval je matras vervangen
die pislucht zit er nu in en de kat zal dat dus blijven ruiken en denken dat dit zijn vaste pisplekje is
Waarom doe je dat niet dan, je slaapkamerdeur open laten? En er zijn heus nog meer opties naast buiten te droppen. Eerst moet je snappen wat het gedrag mogelijk heeft veroorzaakt en wat het nu mogelijk in stand houdt.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 08:12 schreef MeneerMuis het volgende:
[..]
Ik kan niet precies zeggen wanneer het begonnen is, maar ik weet wel dat die kat me elke nacht wakker maakt rond half5 (ik moet zelf 7:00 opstaan) en dan bij me hoofd gaat zeuren. En dan 2 a 3x per maand zeikt die dan gewoon direct naast me hoofd (waar in dit geval me telefoon ook lag).
Kattenbak is gewoon altijd schoon, zelfs met die dure korrels![]()
Het enige wat ik nog weet om te doen is gewoon me slaapkamerdeur open laten zodat die door het hele huis kan lopen. Als dat niet werkt dan ben ik genoodzaakt die kat 's nachts de tuin in te moeten droppen, en dan haal ik hem 's ochtends wel binnen, maar dat doe ik liever als allerlaatste optie.
Nu maar na me werk, en na werk direct nieuw beddengoed kopen![]()
Hahaha!quote:Op dinsdag 24 juli 2007 10:46 schreef Twinkly het volgende:
[...]
Jij bent de baas. Niet je katten
[...]
quote:
okee okeequote:
Misschien is het omdat ik al zo'n 20 jaar asielpoezen heb. Die waren al volwassen en ook best getraumatiseerd. Dan stel je je toch iets meer in op jezelf aanpassen aan de poes in plaats van de poes aanpassen aan jou.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 11:11 schreef Twinkly het volgende:
[..]
okee okee
jij hóórt de baas te zijn niet je katten!
Wat écht wel mogelijk is door consequent op te treden.
Eén keer toegeven en ze proberen alles wat niet mag nog een keer uit.
Dit is zo'n bullshit antwoordquote:Op dinsdag 24 juli 2007 08:10 schreef dahei het volgende:
Bij onze kat hielp het om de kat met haar hoofd langs het beplaste te halen. Dit is heel erg voor een kat en zal misschien ook niet helpen bij ieder beest. Bij ons het het echter direct resultaat.
ik heb het bij mick geprobeerd, maar dat werkte voor geen meter. die wil gewoon der eigen bak, en de echte verleidelijke plekjes (kleedjes op de voer bv) heb ik allemaal weggehaald. de truc is zien te achterhalen waarom ze/hij binnen plast, want het is geen normaal kattengedrag!quote:
Er zijn toch wel dingen die jouw katten niet mogen in huis lijkt mij?quote:Op dinsdag 24 juli 2007 13:17 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Misschien is het omdat ik al zo'n 20 jaar asielpoezen heb. Die waren al volwassen en ook best getraumatiseerd. Dan stel je je toch iets meer in op jezelf aanpassen aan de poes in plaats van de poes aanpassen aan jou.
De kat wil aandacht en krijgt dit door een bepaald gedrag te vertonen. Daar is niets onnatuurlijks aan. Het is conditionering, wat een vorm van leren is.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 13:49 schreef simmu het volgende:de truc is zien te achterhalen waarom ze/hij binnen plast, want het is geen normaal kattengedrag!
quote:Op dinsdag 24 juli 2007 16:01 schreef Pwny het volgende:
M'n vriendin zeikt ook altijd in bed
"BoefuckingHoe je jat m'n dekens godverdomme"
" ik kan niet slaaahaaapen"
dat zijn trouwens altijd jouw woordenquote:Op dinsdag 24 juli 2007 16:01 schreef Pwny het volgende:
M'n vriendin zeikt ook altijd in bed
"BoefuckingHoe je jat m'n dekens godverdomme"
" ik kan niet slaaahaaapen"
binnenplassen is geen normaal gedrag van een kat. een normale tevreden, gezonde kat zonder emotionele problemen, die gewoon bij mensen thuis en mams is opgegroeid plast niet binnen. als een kat wel binnenplast is er iets aan de hand. dat kan varieren van blaasproblemen, onbekende omgeving/mensen/andere dieren tot 'gewoon' aandacht tekort. maar een kat onder mensen opgegroeide kat zonder problemen plast echt niet op je bedquote:
Jij noemt het 'niet normaal gedrag', Twinkly noemt het 'natuurlijk gedrag'. Dat bijt mekaar niet, volgens mij. Jullie vinden het immers allebei een signaal van ontevredenheid.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 16:28 schreef simmu het volgende:
[..]
binnenplassen is geen normaal gedrag van een kat. een normale tevreden, gezonde kat zonder emotionele problemen, die gewoon bij mensen thuis en mams is opgegroeid plast niet binnen. als een kat wel binnenplast is er iets aan de hand. dat kan varieren van blaasproblemen, onbekende omgeving/mensen/andere dieren tot 'gewoon' aandacht tekort. maar een kat onder mensen opgegroeide kat zonder problemen plast echt niet op je bed
En dat illustreert ook mooi dat niet alles wat natuurlijk is dan ook maar geaccepteerd en getolereerd hoeft te worden.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 16:55 schreef Uhmmie het volgende:
dat het niet normaal is.. maakt het niet onnatuurlijk
als jij uit je dak gaat omdat iets je niet zint.. kan dat heel abnormaal zijn in iemands ogen
maar wel een heel natuurlijke reactie.....
Nee daarvoor gebeurde het ook wel eens, net als nu. De ene keer houd ze het 2 weken droog op me bed, de andere keer 4 weken, de andere keer is het 2x in één week raak.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 08:50 schreef simmu het volgende:
het kan een protestactie zijn ivm de nieuwe poes. misschien een eigen kattenbak? dat hielp bij mij (ik heb een voormalige zwerfkitten bij mijn trio zitten, dat is een kattenbakpuritein)
Er slaapt hier vrij regelmatig een dame hier ja, maar daarvoor was het ook al precies hetzelfde verhaalquote:Op dinsdag 24 juli 2007 09:08 schreef Irenedesi het volgende:
Klinkt misschien heel raar.
Maar heb je een 'nieuw' vriendinnetje?![]()
De kat van mn ex vond het maar niets dat ik opeens in 'zijn' bed lag.
En piste regelmatig op de plek waar ik de nacht ervoor had gelegen.
Een oplossing hebben we nooit gevonden.
Gewoon niet meer op de slaapkamer laten je katten
Ik geef ze echt genoeg aandacht, soms zelfs meer dan ik zelf had verwacht. Ik heb Catsan kattekorrels, die toch wel redelijk prijzig zijn. Het probleem is, ik kan dit niet vaststellen omdat zij het soms gewoon een maand lang wel op de bak doet, en dan daarna opeens 1x op me bed.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 09:56 schreef Sense het volgende:
Kan het misschien toch een aandachttekort zijn? Knuffel je wel met haar?
Of heb je misschien iets veranderd in huis, meubels verplaatst of zo? Of andere kattenbakkorrels? Ze kunnen heel gevoelig reageren op zulke, in onze ogen onbenullige, dingen.
Het kan ook met het nieuwe katje te maken hebben...dat ze jaloers is of zo. Of dat ze haar kattenbak niet wil delen.
Ik denk inderdaad dat het een soort van protestactie is, want ik wordt amper wakker van die kat als die op me hoofd gaat staan etc. En ik heb soms het idee dat ik gewoon heel rustig heb geslapen, maar dat die kat me wel de hele tijd heeft geprobeerd wakker te maken.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 10:46 schreef Twinkly het volgende:
Je kat is zo geconditioneerd dat hij weet dat hij (negatieve) aandacht krijgt als hij 's nachts op je bed plast.
De beste oplossing hiervoor is je slaapkamerdeur dichtdoen, desnoods met de deurkruk omhoog zodat ze hem niet zelf open kunnen springen.
Natuurlijk vinden ze dit niet leuk en zullen ze een aantal nachten hysterisch gaan miauwen en aan de deur gaan krabben. Geef ze dan absoluut geen aandacht! Ook niet boos worden of bijvoorbeeld vanuit je slaapkamer gaan roepen, want dat is negatieve aandacht.
Doe oordopjes in zodat je ze niet kunt horen en na een tijdje zullen ze doorhebben dat ze hun zin niet krijgen.
Das niet helemaal waar.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 16:28 schreef simmu het volgende:
[..]
binnenplassen is geen normaal gedrag van een kat. een normale tevreden, gezonde kat zonder emotionele problemen, die gewoon bij mensen thuis en mams is opgegroeid plast niet binnen. als een kat wel binnenplast is er iets aan de hand. dat kan varieren van blaasproblemen, onbekende omgeving/mensen/andere dieren tot 'gewoon' aandacht tekort. maar een kat onder mensen opgegroeide kat zonder problemen plast echt niet op je bed
Denk dat het de enige oplossing is.quote:Op zaterdag 28 juli 2007 06:26 schreef MeneerMuis het volgende:
.
Vanaf nu komt die kat me kamer niet meer binnen als ik slaap
Als je het van het begin 'toelaat' dan wordt het lastig ja.quote:Op zaterdag 28 juli 2007 07:04 schreef Lienekien het volgende:
Slechte opvoeding is onzin. Tegen dit soort gedrag valt slecht op te voeden.
Precies, het is geen eigenwijs gedrag. Daarom is het ook niet te voorkomen door opvoeding.quote:Op zaterdag 28 juli 2007 07:06 schreef popolon het volgende:
[..]
Als je het van het begin 'toelaat' dan wordt het lastig ja.
Een kat/poes is heel goed op te voeden, hoe eigenwijs ze ook kunnen zijn. En dit is geen eigenwijs gedrag meer, dit is meer dan dat.
En een kwestie van zoeken en maatregelen nemen vallen in mijn idee dus onder opvoeding.quote:Op zaterdag 28 juli 2007 07:13 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Precies, het is geen eigenwijs gedrag. Daarom is het ook niet te voorkomen door opvoeding.
Als het dan gebeurt, moet je het natuurlijk niet maar steeds weer laten gebeuren. Maar ook dan is het meer een kwestie van zoeken naar de oorzaak en de nodige maatregelen nemen dan opvoeden.
Ok, dan was 't even een kwestie van definitie.quote:Op zaterdag 28 juli 2007 07:18 schreef popolon het volgende:
[..]
En een kwestie van zoeken en maatregelen nemen vallen in mijn idee dus onder opvoeding.
Maar dat had dus al wat eerder gemoeten. 't Is nu meer een ritueel voor 't beest geworden.
Ja goed, daar verschillen we iets van mening dan.quote:Op zaterdag 28 juli 2007 07:22 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ok, dan was 't even een kwestie van definitie.
Ik vind opvoeden meer dat je bepaald gedrag aanleert door bepaalde normen over te brengen. Bij katten ben je naar mijn idee meer bezig met het sturen van het gedrag dat ze van nature al vertonen. Zoals in dit voorbeeld: de slaapkamer verboden terrein maken. De kat wordt er niks anders van, maar het probleem is weg.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |