Hm, ik heb zelf helaas ook flink wat ervaring met geluidsoverlast. hier wat tips:
Je kàn natuurlijk ook eens met die dude praten om te kijken of hij 's nachts gewoon wat zachter wil doen.
Woongeluiden, allemaal leuk, maar als je zonder schoenen aan normaal loopt hoef je elkaar niet te horen. Ik heb zelf al 2 gehorige flats bewoond (nu nog
![]()
) En dat je hoeft dat soort geluiden niet te horen.
Het is kwa lopen gewoon een kwestie van: geen zeil of laminaat (is in de meeste flats/duplexdingen trouwens ook verboden), en schoenen uit.
Mijn vroegere bovenbuurvrouw klikte de hele tijd op hakjes rond op haar zeil, dat recht op de 15 cm beton lag, dan trilden er bijna dingen uit de kasten
![]()
-Nadat we met 10 vrienden een keer keihard hebben zitten meekreunen op de neukgeluiden die je ook hoorde alsof het in je eigen huis was, is het altijd doodstil geweest, op een toevallig gevallen object en een doiortrekkende wc na
Als die dude niet naar je luistert of er schijt aan heeft kan je klagen bij je woningbouwvereniging. En dan hangt het er vanaf hoe goed die is. Mijn vorige verhuurder deed niks behalve geld innen, mijn huidige verhuurder neemt geen crap en doet er wel wat aan.
Ook aan 'woongeluiden' die te voorkomen zijn. Punt is voor hun dat hun huurders klànten zijn, die flink betalen voor een huis, en dan kan het niet zijn dat iemand niet meer normaal kan wonen in hun woningen door iemand met een gedrag wat overlast veroorzaakt. Je hebt gewoon recht op een bepaald 'woongenot' en snachts kunnen slapen hoort daarbij.
Blowers die snachts rondstampen met schoenen aan, stiekem tòch zeil of laminaat hebben en geen acht slaan op het feit dat het 0400 is en de rest van het blok wil slapen vallen daar ook onder.
Een officiele waarschuwing van de huismeester of de woningbouw kan een hoop verschil maken.
De woningbouw kan eventueel na een tijd zonder duurzaam resultaat waarschuwen en gesprekken voeren een procedure tot uitzetting beginnen.
Doet je woningbouw niets met een smoes, kan je evt. bij de volgende huurverhoging bezwaar proberen aan te tekenen op basis van verminderd woongenot, of uberhaupt huurverlaging gaan eisen.
Als je gelijk krijgt en de woningbouw/verhuurder ineens minder centen krijgt zijn ze soms 'gemotiveerder' wèl wat te doen.
Probeer, wat je ook doet, wel wat getuigen te vinden, dat helpt vaak bij dit soort zaken, anders is het 1:1 en dan wordt het juridisch lastiger.
Als niks helpt kan je natuurlijk m terugpakken door overdag, als HIJ slaapt, zelf te gaan boren en spijkeren of muziek te gaan draaien (of unreal tournament spelen over je stereo-boxen ofzo
Maar laat het in vredesnaam niet zomaar gebeuren. Eerst met hem praten, dan de woningbouw, en dan eventueel juridisch of via de huurcommissie, en als laatste 'lik op stuk'