abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51713837
Ik wil binnenkort een andere auto aanschaffen, niet nieuw maar tweedehands.
Nu sta ik voor de keuze; of benzine blijven rijden of overstappen naat LPG of diesel. Ik rijd ongeveer 20000 per jaar.
Ik merk dat het prijsverschil tussen benzine en dieselauto's ongeveer ¤2750,- is in de tweedehandsmarkt. Tweedehands LPG is er nauwelijks. Voor dit prijsverschil kan ik makkelijk LPG laten inbouwen.
Als ik ook kijk naar auto's van vergelijkbaar type en bouwjaar, zie je dat een diesel ook al snel 40000 meer op de teller heeft.

Wat is nu de beste keuze? Diesel met wat meer op de klok of een iets jongere auto en LPG laten inbouwen.

Over diesel hoor ik kwalitatief alleen goede verhalen, over LPG lees ik net zoveel positieve als negatieve verhalen.
  zondag 22 juli 2007 @ 12:10:22 #2
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_51713887
Diesel. Ik heb net een paar maanden LPG gereden en het scheelt in kosten geen drol. Wegenbelasting was 3 Euro minder in de maand, ik stond 3x per week bij de pomp, wat bij elkaar net zo duur was als 1 tank diesel, je trekkracht is minder, veel motoren lopen er niet echt lekker op, filerijden is erg vervelend, motorslijtage is hoger en je inruil na afloop is absoluut nul komma nul.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_51714021
Je zou eens moeten uitrekenen of je met 20000 km p.j. al voordeliger uit bent met een diesel.
Ik weet de getallen niet en het zal per auto natuurlijk verschillen, maar ik vermoed dat het omslagpunt wel/geen diesel iets hoger ligt.

Als je voor jezelf al hebt besloten geen benzinewagen meer te nemen, zou ik kiezen voor een diesel.

Kijk ook eens hier
Succes
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
Ik vind je sig nogal denigrerend.
pi_51714608
Mwah, ik vind benzine prima rijden. In principe zou ik eerder gaan voor een bezine auto omdat het voordeel bij de aanschaf groter is. Ik heb twee Ford Mondeo's van autotrade genomen. De benzine uitvoering kost ¤9250 en heeft 100k op de teller. Een vergelijkbare diesel heeft 140k op de klok en kost ook nog eens ¤2700 extra en geeft ook nog ¤150 wegenbelasting extra.
  zondag 22 juli 2007 @ 21:32:41 #5
35845 Cybje
Muuh muuh muuh
pi_51730408
Je moet er bij dieselauto's met iets meer op de klok wel rekening mee houden dat alle andere onderdelen ook meer op de klok hebben. Alhoewel een dieselmotor de reputatie heeft langer mee te gaan, slijten alle andere onderdelen net zo hard. Denk hierbij aan dingen als fuseekogels, schokbrekers, etc.

Hierbij ga ik er wel even vanuit dat er ongeveer gelijk mee is gereden. Als de vorige eigenaar een levensgevaarlijke rijstijl, beter bekend als sportieve rijstijl, had, dan zijn verschillende onderdelen natuurlijk ook veel meer versleten.
Schaap
  zondag 22 juli 2007 @ 21:35:54 #6
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_51730539
quote:
Op zondag 22 juli 2007 21:32 schreef Cybje het volgende:
Je moet er bij dieselauto's met iets meer op de klok wel rekening mee houden dat alle andere onderdelen ook meer op de klok hebben. Alhoewel een dieselmotor de reputatie heeft langer mee te gaan, slijten alle andere onderdelen net zo hard. Denk hierbij aan dingen als fuseekogels, schokbrekers, etc.

Hierbij ga ik er wel even vanuit dat er ongeveer gelijk mee is gereden. Als de vorige eigenaar een levensgevaarlijke rijstijl, beter bekend als sportieve rijstijl, had, dan zijn verschillende onderdelen natuurlijk ook veel meer versleten.
Maar afstanden van 140k op een dieselmotor zijn niet om van te schrikken...
Daar kun je echt nog met gemak een paar jaar mee rijden als je 20k per jaar rijdt.
Signature.
  zondag 22 juli 2007 @ 22:01:41 #7
35845 Cybje
Muuh muuh muuh
pi_51731391
quote:
Op zondag 22 juli 2007 21:35 schreef eer-ik het volgende:

[..]

Maar afstanden van 140k op een dieselmotor zijn niet om van te schrikken...
Daar kun je echt nog met gemak een paar jaar mee rijden als je 20k per jaar rijdt.
Ja, qua motor wel. Veel andere onderdelen zijn ee wat minder gelukkig mee. Maar goed, dat is afhankelijk van meer dingen dan kilometerstand
Schaap
  zondag 22 juli 2007 @ 22:05:19 #8
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_51731506
quote:
Op zondag 22 juli 2007 22:01 schreef Cybje het volgende:

[..]

Ja, qua motor wel. Veel andere onderdelen zijn ee wat minder gelukkig mee. Maar goed, dat is afhankelijk van meer dingen dan kilometerstand
mja, maar ook met 140k mag ik hopen dat er niet al te veel onderdelen versleten zijn.
Het valt meestal wel mee toch.
Hier rijden we auto's meestal tot de 3.5 a 4 ton, en dan gaan ze de deur uit. Altijd diesels, nooit echt noemenswaardige problemen mee.
Signature.
  zondag 22 juli 2007 @ 22:10:00 #9
35845 Cybje
Muuh muuh muuh
pi_51731657
quote:
Op zondag 22 juli 2007 22:05 schreef eer-ik het volgende:

[..]

mja, maar ook met 140k mag ik hopen dat er niet al te veel onderdelen versleten zijn.
Het valt meestal wel mee toch.
Hier rijden we auto's meestal tot de 3.5 a 4 ton, en dan gaan ze de deur uit. Altijd diesels, nooit echt noemenswaardige problemen mee.
140k valt nog wel mee inderdaad en het ligt er ook aan hoe je met de auto omgaat. Verder ligt het er ook aan wat je als standaard hebt. Ik heb bijvoorbeeld een hekel aan elk trillinkje in mijn stuur of remmen dat er niet hoort, dus ik laat ook echt alles oplossen. Als een schokbreker minder goed is, vervang ik er direct twee en als er een rubber bij de wielophanging niet 100% is, zorg ik er ook voor dat dat opgelost word.

De meeste auto's die ik ken en 200-300k op de teller hebben staan, hebben gewoon problemen. Veel onderdelen rond de wielophanging trekken dat soort kilometerstanden niet, zeker niet met al die drempels hier in Nederland.
Schaap
  zondag 22 juli 2007 @ 22:15:26 #10
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_51731845
quote:
Op zondag 22 juli 2007 22:10 schreef Cybje het volgende:

[..]
De meeste auto's die ik ken en 200-300k op de teller hebben staan, hebben gewoon problemen. Veel onderdelen rond de wielophanging trekken dat soort kilometerstanden niet, zeker niet met al die drempels hier in Nederland.
Dat soort zaken weet ik weer niet, want daar bemoei ik me niet mee, maar we hebben hier nooit echt hoge kosten aan het onderhoud. Doorgaans laten we steeds alles fixen wat gefixed moet worden, maar dat valt altijd reuze mee.
Nou heeft niemand hier in huis ook een aggressieve rijstijl ofzo, er wordt altijd wel netjes met het materieel omgegaan.
Signature.
  zondag 22 juli 2007 @ 23:36:21 #11
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_51734601
quote:
Op zondag 22 juli 2007 22:10 schreef Cybje het volgende:

[..]

140k valt nog wel mee inderdaad en het ligt er ook aan hoe je met de auto omgaat. Verder ligt het er ook aan wat je als standaard hebt. Ik heb bijvoorbeeld een hekel aan elk trillinkje in mijn stuur of remmen dat er niet hoort, dus ik laat ook echt alles oplossen. Als een schokbreker minder goed is, vervang ik er direct twee en als er een rubber bij de wielophanging niet 100% is, zorg ik er ook voor dat dat opgelost word.

Valt in de regel nogal erg mee...

Een diesel heeft vaak ook een zwaarder onderstel, niet altijd, maar het is lang niet altijd een eenheidsworst. Zelf denk ik dat een LPG auto meer "schokbrekerslijtageonderhevig" is dan een diesel, puur omdat de gastank extra in het koffer ligt.

Mijn astraatje (17td) heeft nu 3 ton gelopen, en op 1 spoorstangkogel na (is vervangen)is nog steeds alles spelingvrij, en dit voor een auto die bekend zou moeten staan als "slopel".

Wiellagers ed gaan langer mee, het vet kan er niet meer uit, en vuil kan er niet meer in, vaak worden complete naven vervangen ipv losse lagers, en hierdoor krijg je wel betrouwbaardere produkten. Vaak sneuvelen lagers gewoon door vuil of geen smering, en dit is vaak te danken aan slecht onderhoud.
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
  maandag 23 juli 2007 @ 02:12:45 #12
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_51737431
het is wel vaak zo dat zo rond de 170-200dkm je een grote hoeveelheid reparaties krijgt.

Maar dat ligt heel erg aan je rijstijl. Mijn 518i heeft nu dik 4 ton op de kop en die houdt het gewoon netjes vol. De vorige eigenaar was er zuinig op en ik rij er ook netjes en rustig mee. Ook scheelt regulier onderhoud een hoop.

kilometerstanden zijn niet zaligmakend.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_51738949
Na nog eens goed gerekend te hebben, blijkt dat ik net aan 18000km per jaar kom. Diesel en LPG zijn wel lonend, maar ik kan de meerpijs bij de aanschaf niet betalen (betalen wel; maar ik heb het er niet voor over). Ik ga dus voor een jonge benzine auto.
Ik heb nu twee Lancers uit 2003 op het oog. Eentje staat op 50km afstand (ga vanmiddag kijken) en heeft 30000 op de klok, kost ¤11950,- (sedan uitvoering) en de andere staat op 250km afstand, heeft 50000 op de klok en kost ¤10950 (wagon uitvoering).
Nou vind ik die wagon mooier, maaaaarrrrrr hij staat ver weg en ik ken de garage (uiteraard) niet. Op internet vind ik geen direct negatieve berichten (behalve iemand die meldt dat de eigenaar op het kamp zou wonen), wel bovag en nap lid. Althans autoweek en garagetest hebben niks te melden. Meestal is dat positief noch negatief, maar het blijft een gok.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')