abonnement Unibet Coolblue
  Trouwste user 2022 zaterdag 21 juli 2007 @ 13:57:01 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_51691583
Ze zeggen wel eens 'Frankrijk is een mooi land, alleen jammer dat er Fransen wonen.'

Ook weigeren ze je in een andere taal dan hun eigen taal te woord te staan, al spreken ze Engels.

Zijn dit vooroordelen of zit er waarheid in ?

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Boks-Chick zaterdag 21 juli 2007 @ 13:59:42 #2
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_51691638
in mijn ervaring: JA!

met als uitzondering in de alpen in de buurt van zwitserland/italie/spanje. Op de een of andere manier is het franse bergvolk (zolanghet niet de wintersportoorden zijn althans) vrij ok. ze spreken dan wel nauwelijks een andere taal (behalve dan soms van het buurland een beetje) maar ze zijn doorgaans veel geduldiger en nemen meer moeite voor je.
de rest van frankrijk zijn de fransen echt (de uitzonderingen bevestigen de regel uiteraard, maar doorgaans.. brrr)
lolwut
  zaterdag 21 juli 2007 @ 14:02:21 #3
164095 koejoeloek
http://www.paulrand.nl
pi_51691716
Naar mijn ervaring is het ook zeker zo, heb het zelfs ooit gehad dat ik in het Engels een vraag stel, en in het Frans het antwoord kreeg, hij verstond het dus wel. Of dat je in een bakkerij staat, en je best doet om in het Frans je brood te bestellen, en dat de persoon achter de toonbank je aan staat te kijken alsof ie water ziet branden.
pi_51691787
Ik heb hierover iets van een vriend gehoord die daar een paar weken was voor het werk. Er was daar zo'n fransoos die, als je hem nodig had, alleen Frans sprak. Geen ene centimeter kwam hij tegemoet.

Toen had die fransoos eens iets nodig en toen bleek hij ineens wél engels te kunnen. Alleen jammer dat die vriend toen ineens alleen maar Nederlands kon

  Boks-Chick zaterdag 21 juli 2007 @ 14:06:22 #5
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_51691811
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 14:05 schreef HeyFreak het volgende:
Ik heb hierover iets van een vriend gehoord die daar een paar weken was voor het werk. Er was daar zo'n fransoos die, als je hem nodig had, alleen Frans sprak. Geen ene centimeter kwam hij tegemoet.

Toen had die fransoos eens iets nodig en toen bleek hij ineens wél engels te kunnen. Alleen jammer dat die vriend toen ineens alleen maar Nederlands kon

lolwut
  zaterdag 21 juli 2007 @ 14:19:08 #6
104871 remlof
Europees federalist
pi_51692121
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 13:59 schreef BrandX het volgende:
in mijn ervaring: JA!

met als uitzondering in de alpen in de buurt van zwitserland/italie/spanje. Op de een of andere manier is het franse bergvolk (zolanghet niet de wintersportoorden zijn althans) vrij ok. ze spreken dan wel nauwelijks een andere taal (behalve dan soms van het buurland een beetje) maar ze zijn doorgaans veel geduldiger en nemen meer moeite voor je.
de rest van frankrijk zijn de fransen echt (de uitzonderingen bevestigen de regel uiteraard, maar doorgaans.. brrr)
Dat is waarschijnlijk omdat die gebieden pas sinds de 19e eeuw bij Frankrijk zijn ingelijfd en de inwoners misschien diep van binnen nog haat koesteren tegen de bezetter Zie o.a. http://en.wikipedia.org/wiki/Savoy

edit: Bij sommigen zit het echt heel diep, zie Waiting for freedom in Savoy
  Boks-Chick zaterdag 21 juli 2007 @ 14:25:47 #7
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_51692252
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 14:19 schreef remlof het volgende:

[..]

Dat is waarschijnlijk omdat die gebieden pas sinds de 19e eeuw bij Frankrijk zijn ingelijfd en de inwoners misschien diep van binnen nog haat koesteren tegen de bezetter:')Zie o.a.http://en.wikipedia.org/wiki/Savoy

edit: Bij sommigen zit het echt heel diep, zieWaiting for freedom in Savoy
dat zou goed kunnen. Hoewel 'bergvolk' doorgaans een stuk vriendelijker is dan in andere gebieden. In italie ervaar ik dat ook zo, met deze zeer zwaarwegende opmerking, dat de italianen niet arrogant zijn.
Enkel dat ze in de alpen nog een stuk vriendelijker c.q. gastvrijer zijn dan in de rest van het land.
Italia, ti amo!!!
lolwut
  zaterdag 21 juli 2007 @ 14:28:35 #8
104871 remlof
Europees federalist
pi_51692316
Italianen zijn wat dat betreft tegenovergesteld aan fransen. Ze zijn echt esterofiel, tenminste naar noordeuropeanen en amerikanen toe. Als ze het een beetje kunnen zullen ze ook meteen engels met je spreken
pi_51692354
Is gewoon bullshit, Fransen zijn niet arroganter dan Duitsrs of Nederlanders. Alleen in de optiek van Nederlanders is dat zo, omdat ze altijd aan het klooien zijn met die taal, en het gevoel hebben of Fransen ze niet helpen of geen geduld hebben om er naar te luisteren. Maar voor de rest zijn Fransen absoluut niet arrogant.
pi_51692361
ben net 1 dag terug uit frankrijk, en ben blij dat ik weer in Nederland zit.

taalvoorbeelden zijn er uiteraard genoeg.. wat mij het meest irriteerde waren de aanwijzingen van de strandwachten in een grote badplaats. Alles ging in het frans.. het grootste deel van het strand was een internationaal publiek en keek elkaar allemaal niet begrijpend aan.
Ook de waarschuwingsborden aan het begin van het strand, met regels over surfen, bodyboarden en kitesurfen zijn in het frans. Er stond een klein beetje nederlands bij met zulke typfouten dat het wel zuid-afrikaans leek (ja, het stond wel onder het tekentje van de nederlandse vlag)

Ook heb ik me onwijs zitten ergeren aan de toetsenborden.. ..de hele wereld gebruikt een qwerty toetsenbord, en frankrijk.. nee, die gebruiken een azerty toetsenbord.. om het geheel even nog makkelijker te maken.

En ze betalen nog steeds met 1 en 2 eurocentjes (weet trouwens niet hoe het in de rest van de EU zit, maar hier viel het me op)

heb me tijdens mijn vakantie meerdere malen afgevraagd waarom de fransen in godsnaam bij de EU horen, als ze toch niet een internationale visie willen hebben.
Op zaterdag 27 januari 2007 23:12 schreef Broekpaling het volgende:
Jij moet vaker drank nuttigen, bij elke slok word je leuker. :D
  Boks-Chick zaterdag 21 juli 2007 @ 14:32:33 #11
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_51692397
quote:
Opzaterdag 21 juli 2007 14:30schreef Djarum het volgende:
ben net 1 dag terug uit frankrijk, en ben blij dat ik weer in Nederland zit.

taalvoorbeelden zijn er uiteraard genoeg.. wat mij het meest irriteerde waren de aanwijzingen van de strandwachten in een grote badplaats. Alles ging in het frans.. het grootste deel van het strand was een internationaal publiek en keek elkaar allemaal niet begrijpend aan.
Ook de waarschuwingsborden aan het begin van het strand, met regels over surfen, bodyboarden en kitesurfen zijn in het frans. Er stond een klein beetje nederlands bij met zulke typfouten dat het wel zuid-afrikaans leek (ja, het stond wel onder het tekentje van de nederlandse vlag)

Ook heb ik me onwijs zitten ergeren aan de toetsenborden..:(..de hele wereld gebruikt een qwerty toetsenbord, en frankrijk.. nee, die gebruiken een azerty toetsenbord.. om het geheel even nog makkelijker te maken.

En ze betalen nog steeds met 1 en 2 eurocentjes (weet trouwens niet hoe het in de rest van de EU zit, maar hier viel het me op)

heb me tijdens mijn vakantie meerdere malen afgevraagd waarom de fransen in godsnaam bij de EU horen, als ze toch niet een internationale visie willen hebben.
oh, maar ze hebben wel een internationale visie: alles en iedereen in de wereld moet frans.
lolwut
pi_51692440
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 14:32 schreef BrandX het volgende:

[..]

oh, maar ze hebben wel een internationale visie: alles en iedereen in de wereld moet frans. [afbeelding]
Op zaterdag 27 januari 2007 23:12 schreef Broekpaling het volgende:
Jij moet vaker drank nuttigen, bij elke slok word je leuker. :D
pi_51692706
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 14:30 schreef ELdudeness het volgende:
Is gewoon bullshit, Fransen zijn niet arroganter dan Duitsrs of Nederlanders. Alleen in de optiek van Nederlanders is dat zo, omdat ze altijd aan het klooien zijn met die taal, en het gevoel hebben of Fransen ze niet helpen of geen geduld hebben om er naar te luisteren. Maar voor de rest zijn Fransen absoluut niet arrogant.
Ik denk dat de meeste landen in Europa (en aan de andere kant van de oceaan) Fransozen arrogant vinden...
pi_51692711
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 14:28 schreef remlof het volgende:
Italianen zijn wat dat betreft tegenovergesteld aan fransen. Ze zijn echt esterofiel, tenminste naar noordeuropeanen en amerikanen toe. Als ze het een beetje kunnen zullen ze ook meteen engels met je spreken
Zo zie je maar dat je het net moet treffen. Met fransen nooit problemen gehad maar Italianen? Vreselijk volk, bah. Ben er één keer op vakantie geweest en nóóit meer.
  zaterdag 21 juli 2007 @ 14:53:18 #15
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_51692765
I Fransen. Geweldige mensen. En als je ziet dat ze het niet zo op hebben met toeristen ratel dan gewoon iets als 'bonjour / bonsouir, parlez vous Anglais?'
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_51692889
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 14:53 schreef Yildiz het volgende:
I Fransen. Geweldige mensen. En als je ziet dat ze het niet zo op hebben met toeristen ratel dan gewoon iets als 'bonjour / bonsouir, parlez vous Anglais?'
Ik zou er dan 'bonsoir' i.p.v. 'bonsouir' van maken, want anders heb je alsnog ruzie...
  zaterdag 21 juli 2007 @ 14:58:19 #17
104871 remlof
Europees federalist
pi_51692892
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 14:49 schreef BretsiG het volgende:

[..]

Zo zie je maar dat je het net moet treffen. Met fransen nooit problemen gehad maar Italianen? Vreselijk volk, bah. Ben er één keer op vakantie geweest en nóóit meer.
Mwah ik heb vier jaar in Italië gewoond en ben in m'n hele leven maar een paar weken in Frankrijk geweest, dus misschien heb je wel gelijk. Het is sowieso anders om ergens als toerist te komen dan om ergens te wonen...
  zaterdag 21 juli 2007 @ 15:01:20 #18
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_51692959
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 14:58 schreef TimMer1981 het volgende:

[..]

Ik zou er dan 'bonsoir' i.p.v. 'bonsouir' van maken, want anders heb je alsnog ruzie...
.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_51693499
Frankrijk is een mooi land, alleen jammer van die moslims die het nu verpesten.
  zaterdag 21 juli 2007 @ 15:28:22 #20
152894 Ex-Lekkerlander
Nee, ik woon er niet meer
pi_51693573
quote:
Ook weigeren ze je in een andere taal dan hun eigen taal te woord te staan, al spreken ze Engels.
Dit is volgens mij tegenwoordig al minder erg als vroeger.
"In sinopel 3 vogels van goud, geplaatst 2 en 1."
Het is niet alleen maar onzin wat ik verkondig !!!!
pi_51693802
Ik denk dat het treffend is dat ze in Spanje *precies* hetzelfde spreekwoord als wij hebben over de Fransen :

Frankrijk is een mooi land, Jammer dat er Fransen wonen.

Ik hoorde de Spaanstalige variant ergens in Noord-West-Spanje, ver van de grens vandaan...maar ik heb zelden met zoveel verbazing een zinnetje aangehoord.

Het moet dus wel waar zijn!
  zaterdag 21 juli 2007 @ 15:42:10 #22
164095 koejoeloek
http://www.paulrand.nl
pi_51693869
Frankrijk en Engels is sowieso niet de beste combinatie, ook niet qua taal, voor zowat ieder Engels-ingeburgerd woord, heeft min in Frankrijk wel een ander woord, terwijl men in bijna de rest van Europa het Engels of een gelijkend woord gebruikt Denk aan Discam, Computer etc
pi_51694017
Het valt me op dat Fransozen een stuk amicaler zijn als je begint in het Frans te praten. Of ze gaan over op Engels omdat ze het niet aan kunnen horen hoe hard je hun mooie taal verkracht of ze zijn toch gecharmeerd dat je enigszinds de moeite neemt te verdiepen in hun taal en cultuur waardoor ze behulpzamer willen zijn,.
  Trouwste user 2022 zaterdag 21 juli 2007 @ 15:54:27 #24
7889 tong80
Spleenheup
pi_51694165
Weet je hoe ze in Frankrijk een Big Mac noemen ?

'Le Big Mac'

Vrij naar John Travolta

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  zaterdag 21 juli 2007 @ 15:57:49 #25
85998 Mattt
No Americans in Bagdad !
pi_51694239
Mijn ervaring is , hoe zuidelijker je gaat hoe arroganter de fransen worden .
St.tropez is dus het hoogtepunt, mijn god wat een ramdebielen daar.
And there are still no americans in Bagdad !!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')