abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 11:38:44 #101
379442 dr.Bellows
not a one trick pony
pi_116226399
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 09:39 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Is het nog wat geworden?
Was erg lekker geworden, met een scheutje whiskey erbij. Had alleen de schilletjes wat langer moeten laten koken, die waren wat aan de stugge kant. Goed leermomentje voor de volgende keer.
Op dinsdag 2 oktober 2012 14:27 schreef tong80 het volgende: _O_ :P
pi_116873775
Appel kaneel rozijnen jam

Ik heb een goed adresje om goedkoop appels te kopen.
Nu wil ik appel kaneel rozijnen jam maken.
Maar wie heeft er een goed recept?
Of als je geen recept hebt hoe zou je het aanpakken?

Dankje
Lees ook eens mijn FOOD and FUNtastic blog:
http://foodandfuntastic.tumblr.com/
  vrijdag 23 augustus 2013 @ 14:00:35 #103
78918 SeLang
Black swans matter
pi_130382742
Kick 8-)

3kg lekkere sappige bramen geplukt en die liggen nu te wachten in het vriesvak. Morgen ga ik er jam van maken :9
En dan hopelijk over een week of twee nog eens een zelfde hoeveelheid.

Recept:
- 1 kg bramen
- 1 kg suiker
- 0,5 citroen + schil voor de pectine en extra aroma

Vorig jaar ca 25 potten gemaakt, genoeg voor een heel jaar smullen :9
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_130398214
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 14:00 schreef SeLang het volgende:
Kick 8-)

3kg lekkere sappige bramen geplukt en die liggen nu te wachten in het vriesvak. Morgen ga ik er jam van maken :9
En dan hopelijk over een week of twee nog eens een zelfde hoeveelheid.

Recept:
- 1 kg bramen
- 1 kg suiker
- 0,5 citroen + schil voor de pectine en extra aroma

Vorig jaar ca 25 potten gemaakt, genoeg voor een heel jaar smullen :9
Wow, 3 kilo bramen... Hier in de omgeving staan helaas alleen een paar vereenzaamde bramenstruiken (en bij voorkeur langs 4-baanswegen), maar ik had wel al op mijn lijstje voor dit weekend staan om vlierbessen te gaan plukken en daar gelei van te maken.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  zaterdag 24 augustus 2013 @ 09:19:36 #105
78918 SeLang
Black swans matter
pi_130408842
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 22:05 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Wow, 3 kilo bramen... Hier in de omgeving staan helaas alleen een paar vereenzaamde bramenstruiken (en bij voorkeur langs 4-baanswegen), maar ik had wel al op mijn lijstje voor dit weekend staan om vlierbessen te gaan plukken en daar gelei van te maken.
Bramen liggen nu te ontdooien.... :)

Er groeit hier meer dan ik kan plukken, dus ik zoek de struiken met de grootste, zoetste, sappigste en meest lekker ruikende bramen eruit. :)

Twee jaar geleden heb ik ook jam gemaakt van sleebessen. Hier in Engeland is het een populaire bezigheid om "sloe-gin" of "sloe-wodka" te maken met die bessen en ook voor gelei is het erg populair. Maar zelf hou ik meer van jam dan gelei. Ik had veel meer bessen geplukt dan ik nodig had voor de wodka dus daar heb ik toen jam van gemaakt. Bleek erg lekker te zijn :9. Helaas ben ik meestal op vakantie als die bessen rijp zijn (oktober) dus ook dit jaar komt het er niet van.
Mijn reisverslagen
  zaterdag 24 augustus 2013 @ 13:29:25 #106
78918 SeLang
Black swans matter
pi_130412861
De jam is klaar ^O^. Goed gelukt :9
De komende dagen ga ik weer 3kg bramen verzamelen voor de tweede batch.
Mijn reisverslagen
  zaterdag 24 augustus 2013 @ 14:32:26 #107
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_130414229
Sleedoorn is trouwens nogal laxerend
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 24 augustus 2013 @ 14:45:50 #108
78918 SeLang
Black swans matter
pi_130414488
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 14:32 schreef Pietverdriet het volgende:
Sleedoorn is trouwens nogal laxerend
Niets van gemerkt. Maar de hoeveelheden die je eet in jam zijn natuurlijk ook niet groot....
Mijn reisverslagen
  zaterdag 24 augustus 2013 @ 15:19:29 #109
78918 SeLang
Black swans matter
pi_130415155
Wat betreft de potjes: ik recycle gewoon lege jam potjes + dekseltjes van (ooit) in de supermarkt gekochte jam.

Wat betreft het steriliseren van de potten: ik zet de lege potten eerst in de oven op 150 graden tijdens het maken van de jam. Alles gaat dan dood en bovendien zijn de potten heet op het moment dat je de jam erin giet. Trechter steriliseer ik op dezelfde manier. Deksels kook ik in een pannetje met water want in de oven ben ik bang dat de rubberen ring aan de binnenkant dan smelt/ verbrandt. Bovendien nemen die dekseltjes weinig ruimte in dus dat gaat prima in een pannetje water.

Na jam ingieten gelijk dekseltje erop. Na een tijdje trekt dat als het goed is mooi vacuum (niet echt vacuum natuurlijk maar lagere druk). Zo zie je gelijk of de pot goed luchtdicht is afgesloten. Mocht achteraf blijken dat één van de potten niet goed luchtdicht was dan kun je het opnieuw koken of gewoon de betreffende pot in de koelkast zetten en als eerste opeten.

Dit is het derde jaar dat ik jam maak en heb nog nooit schimmel oid gehad.
Mijn reisverslagen
  zondag 8 september 2013 @ 14:14:20 #110
78918 SeLang
Black swans matter
pi_130947201
Zo, mijn bramen-jam voor dit jaar is klaar :9
Ruim 6 kg bramen --> 24 potten = genoeg voor een jaar.

Mijn reisverslagen
  zondag 8 september 2013 @ 14:31:35 #111
45206 Pietverdriet
pi_130947857
Wat je ook kan doen is potjes vullen met kokende jam, zorgen dat de rand schoonblijft, deksel erop en ze in een grote pan kokend water doen. Ze zijn dan na 10-15 minuten echt wel steriel.
  zondag 8 september 2013 @ 14:47:15 #112
78918 SeLang
Black swans matter
pi_130948454
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2013 14:31 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat je ook kan doen is potjes vullen met kokende jam, zorgen dat de rand schoonblijft, deksel erop en ze in een grote pan kokend water doen. Ze zijn dan na 10-15 minuten echt wel steriel.
Zo heb ik dat ook weleens gedaan ja. Het lastige is alleen dat ik geen pan heb die groot genoeg is om alle potten daarin tegelijkertijd te koken (ik maak jam meestal per 8-12 potten tegelijk).

Vorig jaar heb ik om te proberen een deel gesteriliseerd zoals jij beschrijft en een ander deel zoals ik eerder beschreef (lege potten steriliseren in de oven en deksels in kokend water). Ik heb geen verschil gemerkt tussen beide batches, ze bleven allebei minimaal een jaar goed.

Maar de kook methode die jij beschrijft is wel het veiligst omdat je de jam sterliseert nadat de pot al hermetisch is afgesloten. Zoals ik het doe kan er nog steeds besmetting optreden tussen het vullen van de potten en afsluiten (door schimmel sporen in de lucht etc). Maar ja, lastig te doen dus in mijn geval.
Mijn reisverslagen
  zondag 8 september 2013 @ 19:44:42 #113
45206 Pietverdriet
pi_130958187
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2013 14:47 schreef SeLang het volgende:

[..]

Zo heb ik dat ook weleens gedaan ja. Het lastige is alleen dat ik geen pan heb die groot genoeg is om alle potten daarin tegelijkertijd te koken (ik maak jam meestal per 8-12 potten tegelijk).

Vorig jaar heb ik om te proberen een deel gesteriliseerd zoals jij beschrijft en een ander deel zoals ik eerder beschreef (lege potten steriliseren in de oven en deksels in kokend water). Ik heb geen verschil gemerkt tussen beide batches, ze bleven allebei minimaal een jaar goed.

Maar de kook methode die jij beschrijft is wel het veiligst omdat je de jam sterliseert nadat de pot al hermetisch is afgesloten. Zoals ik het doe kan er nog steeds besmetting optreden tussen het vullen van de potten en afsluiten (door schimmel sporen in de lucht etc). Maar ja, lastig te doen dus in mijn geval.
Hoe jij het beschrijft doe ik het ook met jam, nooit bedorven. Met andere inmaak waar geen suiker in zit doe ik het wel.
Zuurkool vries ik trouwens gewoon op zijn hoogtepunt in.
  zondag 8 september 2013 @ 20:19:18 #114
78918 SeLang
Black swans matter
pi_130959654
quote:
1s.gif Op zondag 8 september 2013 19:44 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hoe jij het beschrijft doe ik het ook met jam, nooit bedorven. Met andere inmaak waar geen suiker in zit doe ik het wel.
Zuurkool vries ik trouwens gewoon op zijn hoogtepunt in.
Dan is het veel kritischer inderdaad. Het beste is trouwens om het steriliseren dan met een snelkookpan te doen omdat je daarmee hogere temperaturen bereikt. Sommige sporen/ bacteriën overleven 100 graden.

Niet dat ik er verstand van heb trouwens, maar ik heb hierover gelezen toen ik ging uitzoeken hoe ik het beste die jampotten kon steriliseren.
Mijn reisverslagen
  zondag 30 augustus 2015 @ 09:04:03 #115
78918 SeLang
Black swans matter
pi_155669392
Zo, ik heb mijn bramenjam weer gemaakt voor dit jaar.
11 kg jam gemaakt van 6,5 kg bramen. Genoeg voor het komende jaar. :9
Mijn reisverslagen
pi_155669416
Wow, dat zou voor mij genoeg jam zijn voor de rest van mn leven. :P
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_155670595
Hier gisteren 10 glazen vlierbessengelei gemaakt... Lekker ;)

En nog een waarschuwing voor medejammakers:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 36% gewijzigd door stavromulabeta op 30-08-2015 10:53:38 ]
  zondag 30 augustus 2015 @ 11:26:10 #118
78918 SeLang
Black swans matter
pi_155671187
Voor mijn bramenjam gebruik ik een citroen inclusief schil voor de pectine (één citroen per 2 kg bramen). Geeft een extra fris aroma aan de jam en je hoeft dan dus geen pectine toe te voegen om het stijf te laten worden.
Mijn reisverslagen
pi_155676086
gewoon in de openbare bossages rozenbottels plukken en je hebt zo 10 potten jam gratis en voor niets.
Deed mijn oma vroeger altijd. Echt heel lekker ook nog.
pi_155794219
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 15:06 schreef _Newman_ het volgende:
gewoon in de openbare bossages rozenbottels plukken en je hebt zo 10 potten jam gratis en voor niets.
Deed mijn oma vroeger altijd. Echt heel lekker ook nog.
Haha, ik heb van de week geprobeerd duindoorn te plukken, hier in de duinen. Om de 2 minuten hardlopers die langs rennen, 2 keer politie en 1 keer stadswachten. Was niet echt relaxed plukken zo. Ik voelde me net één of andere stroper die beroemde leeuwen probeert te schieten.
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 20 september 2015 @ 07:51:02 #121
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_156235573
Heeeelp! :(

Ik heb hier 4 emmers druiven. Vrijdag de eerste emmer druiven verwerkt tot jam. Gewoon 1 op 1 met geleisuiker en een scheut citroensap er doorheen en 3 minuten gekookt. Gisteren was het nog steeds dun dus heb ik het nog een keer gekookt (5 minuten ongeveer).

Het spul blijft echter vloeibaar. Iemand nog een idee wat ik eraan kan doen, behalve weggooien?
pi_156235622
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 07:51 schreef qltel het volgende:
Heeeelp! :(

Ik heb hier 4 emmers druiven. Vrijdag de eerste emmer druiven verwerkt tot jam. Gewoon 1 op 1 met geleisuiker en een scheut citroensap er doorheen en 3 minuten gekookt. Gisteren was het nog steeds dun dus heb ik het nog een keer gekookt (5 minuten ongeveer).

Het spul blijft echter vloeibaar. Iemand nog een idee wat ik eraan kan doen, behalve weggooien?
Vreemd. Welke geleisuiker hen je gebruikt (ik heb namelijk wel eens soortgelijke problemen gehad met geleisuiker van de Aldi)?
Ik zou het weer uit de potten in de pan doen en langer koken. Voordat je het afvult de geleertest doen. Daarvoor zet je een bordje in de diepvries om af te koelen en om testen doe je er een druppel gelei op. Als het stolt is het goed. Anders doorkoken.
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 20 september 2015 @ 08:40:05 #123
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_156235736
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 08:12 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Vreemd. Welke geleisuiker hen je gebruikt (ik heb namelijk wel eens soortgelijke problemen gehad met geleisuiker van de Aldi)?
Ik zou het weer uit de potten in de pan doen en langer koken. Voordat je het afvult de geleertest doen. Daarvoor zet je een bordje in de diepvries om af te koelen en om testen doe je er een druppel gelei op. Als het stolt is het goed. Anders doorkoken.
Ja, gek he. De geleisuiker is van een bekend Duits merk:

Ik denk inderdaad dat nog langer koken de enige oplossing is. Of opnieuw beginnen (ik heb nog 3 emmers) en dan eerst eens met een klein beetje om te proberen of het dan wel goed gaat.
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 21 september 2015 @ 08:17:33 #124
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_156263645
Oeps, ik ben er achter wat het probleem is. Er blijkt een THT-datum op geleisuiker te staan en met recentere werkt het wel.. |:(
  maandag 21 september 2015 @ 09:18:06 #125
78918 SeLang
Black swans matter
pi_156264346
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2015 08:17 schreef qltel het volgende:
Oeps, ik ben er achter wat het probleem is. Er blijkt een THT-datum op geleisuiker te staan en met recentere werkt het wel.. |:(
Ik kan me niet voorstellen dat het daaraan ligt
Mijn reisverslagen
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 21 september 2015 @ 09:21:31 #126
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_156264404
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2015 09:18 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het zou me echt verbazen als het daaraan ligt
Mij ook. Maar ik heb het met geleisuiker gemaakt die niet over de datum is en dat ging prima. Wellicht verouderd pectine toch.
  maandag 21 september 2015 @ 09:37:34 #127
78918 SeLang
Black swans matter
pi_156264640
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2015 09:21 schreef qltel het volgende:

[..]

Mij ook. Maar ik heb het met geleisuiker gemaakt die niet over de datum is en dat ging prima. Wellicht verouderd pectine toch.
Ik werd nieuwgierig en heb even zitten googelen. Pectine wordt inderdaad minder effectief als het ouder wordt, maar ik lees ook verhalen van mensen die pectine gebruikten dat 3 jaar of meer over datum was en dat werkte prima.

Zelf heb ik er geen ervaring mee want ik gebruik daarvoor citroenschillen voor bramenjam en appelschillen/ klokhuizen in de sleebessen jam die ik maak.
Mijn reisverslagen
pi_156264679
Ik wil graag abrikozenjam maken maar is dat anders dan confituur?

Anders heeft iemand me verkeerd ingelicht toen ik klein was :@
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
  woensdag 30 september 2015 @ 19:36:56 #129
78918 SeLang
Black swans matter
pi_156504261
Vanmiddag op pad geweest om sleebessen te plukken. In het begin viel het enorm tegen, er zat bijna niks aan de struiken die normaal gesproken goed zijn. Uiteindelijk toch thuisgekomen met 5kg sleebessen! :D

Een deel ga ik gebruiken voor sleebessen wodka, de rest wordt jam :9
Mijn reisverslagen
pi_156516216
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 19:36 schreef SeLang het volgende:
Vanmiddag op pad geweest om sleebessen te plukken. In het begin viel het enorm tegen, er zat bijna niks aan de struiken die normaal gesproken goed zijn. Uiteindelijk toch thuisgekomen met 5kg sleebessen! :D

Een deel ga ik gebruiken voor sleebessen wodka, de rest wordt jam :9
Moet daar niet eerst de vorst overheen? Of leg je ze een nachtje in de diepvries?

En klaarblijkelijk zijn er dus wel dingen waar jij momenteel een long-positie in hebt ;)
  donderdag 1 oktober 2015 @ 09:35:50 #131
78918 SeLang
Black swans matter
pi_156517545
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 06:07 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Moet daar niet eerst de vorst overheen? Of leg je ze een nachtje in de diepvries?
Voor jam maakt het niet uit aangezien je ze dan toch kapot kookt. Maar voor wodka/gin wordt dat inderdaad gezegd omdat vorst de schil perforeert enzo. Het deel dat ik gebruik voor wodka ligt nu inderdaad een nachtje in de vries.

Al weet ik niet zeker of het echt uitmaakt. Traditioneel hoor je ze inderdaad te plukken na de eerste vorst. In de praktijk is dat nogal een probleem in zuid Engeland want dan zit je meestal al ver in november en zijn die bessen allemaal al verpieterd. (En sowieso ben ik in november altijd op reis). Verder hoor je volgens de tradititie in elke bes een gaatje te prikken met de doorn van een sleebessenstruik om de alcohol een ingang te geven.

Big thing hier in Engeland. Populair kerstdrankje.

quote:
En klaarblijkelijk zijn er dus wel dingen waar jij momenteel een long-positie in hebt ;)
Ik ben ook weer flink ingestapt in potten saus deze maand :7 Buy the f*cking dip!
Mijn reisverslagen
  donderdag 1 oktober 2015 @ 12:15:52 #132
78918 SeLang
Black swans matter
pi_156519915
Ik ga straks eens iets nieuws proberen. Normaal combineer ik sleebessen altijd met appel omdat er na verwijdering van de pitten zo weinig overblijft en ook voor de pectine. Maar nu heb ik zoveel bessen (3,5kg voor de jam + 1,5kg voor wodka) dat ik het eens ga proberen met alleen sleebessen en dan geraspte citroenschil voor pectine en extra aroma.
Mijn reisverslagen
  donderdag 1 oktober 2015 @ 19:27:09 #133
78918 SeLang
Black swans matter
pi_156528501
De sleebessen jam is goed gelukt! Ik vind deze lekkerder dan de variant met appel. Heerlijk kersen-achtig smaakje.

Voor de grap heb ik eens gewogen hoeveel je overhoudt na de pitten (en het grootste deel van de schilletjes) eruit gezeefd te hebben. Ik begon met 3,5kg bessen en de pitten e.d. was iets meer dan 1kg. Dat viel me mee, ik dacht dat het meer zou zijn. Dus 2,5kg netto bessen zonder pit + 2,5kg suiker + 1 citroen (helemaal).

Het grappige is dat als je begint met die sleebessen dan is het een groene prut die helemaal niet lekker ruikt. Maar als het eenmaal goed tot pap is gekookt met suiker erdoor dat is het wijnrood en ruikt het heerlijk.

Het is wel altijd veel werk en geknoei, dat zeven. Ik had ook last van aanbakken in de pan dus ik ben na afloop een uur met een schuursponsje bezig geweest :')
Mijn reisverslagen
  woensdag 17 augustus 2016 @ 19:20:02 #134
78918 SeLang
Black swans matter
pi_164627791
Het is weer die tijd van het jaar :Y

Bramenoogst viel wat tegen, ik kwam vanmiddag met net geen 2kg thuis. Ik ben misschien ook nog iets te vroeg maar het valt me op dat er dit jaar overal minder bramen zijn dan vorig jaar, in elk geval waar ik woon. Morgen eerste batch jam maken.
Mijn reisverslagen
pi_164659770
Vorig weekend bij het fietsen kersen gekocht langs de weg bij Bunnik. Waren B C-kwaliteit kersen, maar kostten ook maar 5 euro voor 4 kilo. Ze waren grotendeels onbeschadigd, maar de smaak vond ik te waterig om er jam van te maken. Dus maar kersen-chutney gemaakt met mosterzaad, chilipeper, steranijs, kaneel, kruidnagel en rode wijnazijn.

Lekker voor bij de geitenkaas.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')