Luchtbel, stoer van je dat je doorzet met dat speentjesgebeuren!
![]()
Zal idd. wel schelen als ze weer in haar eigen bedje ligt. Past het campingmatras er niet in? En wat doe je met het gewone matras, want kan me niet voorstellen dat je de geur er weer uitkrijgt?!
![]()
Rotkatten ook... sinds ik kinderen heb, vind ik het maar gore beesten.
![]()
Heb er gelukkig maar 1 meer, en dat is dan ook alleen maar omdat mijn man er geen afstand van kan doen.
Morris, nog gefeliciteerd!
![]()
Jij bent lekker verwend zeg!
Roodvonk... kan je dat meermalen krijgen dan Lois? Dat wist ik niet.
Ik heb een probleempje met Randy waar ik niet echt raad mee weet.
![]()
Hij is de laatste tijd enorm veranderd. Hij is overal bang voor, vindt alles 'eng' en is enorm verlegen. Hij praatte al nooit tegen vreemden, maar nu is hij ook enorm verlegen tegen bekenden en familie.
![]()
Afgelopen weekend was mijn broer er met vriendin, die hij normaal gesproken helemaal top vindt en die hij 4 weken terug nog gezien had, en nu weigerde hij buiten te komen waar wij zaten. Het heeft wel een half uur geduurd voordat hij te voorschijn kwam.
![]()
Eenmaal 'door' was hij ook gewoon weer de oude, maar toch. Zo ook met allerlei andere dingen. Hij is overal bang voor. Voorbeeldje zwembad waar we vorig weekend waren (na een paar maanden niet moet ik erbij zeggen) hij wilde voor geen goud in het diepe. Op een gegeven moment toch meegenomen maar hij heeft constant mopperend aan mij vastgeklampt gezeten terwijl hij het volgens mij stiekem toch wel leuk vond. Zo ben ik ook met hem van de glijbaan afgegaan met hem, en natijd gezegd dat ik het ook wel eng vond maar dat het daarom wel heel stoer van ons was. (Vorige keren kon hij geen genoeg van dat ding krijgen.) Speeltuinglijbanen: was altijd HET einde. Nu is hij er met geen stok meer op te krijgen zonder aanleiding.
![]()
Alle speeltoestellen overigens, alleen huisjes hebben nog zijn warme belangstelling. Hij hangt ook verschrikkelijk aan me terwijl dat nooit zo geweest is. Hij gaat na de vakantie naar de PSZ en toen we een paar weken geleden daar op bezoek waren, heb ik nog aangegeven aan de 'juf' dat ik totaal geen problemen voorzag. Nu wel! Toen ik hem vertelde dat ik een brief had gekregen waarin stond wanneer hij mocht beginnen, zei hij zonder op te kijken van zijn speelgoed: "Ik ga niet hoor mama... *ff stil*... Ik ga ECHT niet hoor mama." Toen ik alle dingen opnoemde die hij daar leuk zou vinden zei hij: "Maar dan ga jij weg he, mama?" Woops...
![]()
Verder is 'alleen zijn' een onderwerp wat hem erg bezighoudt en jankt hij om alles als er iets mis gaat of tegenzit en blijft hij vervolgens ook overal om janken.
Herkennen jullie dit als fase?
![]()
(Hij is nu 2,5 jaar)
En zo ja, hoe gaan / gingen jullie hiermee om? Negeren? Vragen waarom hij ergens bang voor is? Ingaan op zijn angsten en ze weerleggen? 'Dwingen' (op een leuke manier) om die 'enge' dingen te doen om hem te laten zien dat het helemaal niet eng is? Of gewoon -zoals ik nu doe- iedere angst / verandering op een eigen manier aanpakken en gewoon de 'fase' doorkomen?