Kan me voorstellen dat je wilt dat je kind zichzelf kan verdedigen en voor zichzelf opkomt. In eerste instantie lukt dat niet altijd verbaal, maar ik merk aan Fleur dat ze slaan gewoon niet accepteerd. En een half jaar geleden deed ze het dan gewoon terug. Nu is ze duidelijk ouder en wijzer. Ze zegt dat het niet mag en probeert een oplossing te vinden. En als dat niet lukt roept ze hulp in van een ouder iemand. Ik kan dit heel erg waarderen en prijs d'r dan ook helemaal de hemel is als ze het zelf heeft opgelost.
Tuurlijk is ze zelf nog steeds niet 'heilig' en vergeet ze ook wel eens dat ze dingen ook kan vragen, maar ze is ook nog puur genoeg om eerlijk te zeggen dat zij begonnen is. Ik hoop dat ze dit nog lang blijft. Lijkt me zo verschrikkelijk om je kind te horen liegen...
En jezelf terug horen: Ja, hier ook. Ik hoor mezelf als Fleur tegen Maud praat, maar ook als ze met d'r poppen bezig is. Nee, mama moet eerst schoonmaken en opruimen en dan gaan we iets gezelligs doen. Ja, als je lief bent dan mag je in de winkel een boekje uitzoeken, maar dan moet je wel goed luisteren.
Hmmmm, toch maar iets minder met chantage gaan werken