abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51670617
Hoi,

Ik wil een gat maken in een buitenmuur van een kamer die ik huur. Ik heb gevraagd aan de verhuurder of dit mag, naja hij vertelde dat dit niet mocht, maar ik wil het dus eigenlijk toch doen .

M'n vraag is, als ik dit met een diamantboor doe (gat doorsnede 12cm ofzo), komt de binnenkant van het gat dan mooi heel uit die boor? (Nog nooit met zo'n ding gewerkt.) En kan ik deze er later als ik uit de kamer ga weer instoppen en dichtmetselen of zoiets?

Ik hoor het graag .
  vrijdag 20 juli 2007 @ 19:08:49 #2
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_51670766
Hou er ook rekening mee dat je de buitenkant dan ook weer netjes moet afwerken.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_51670935
Van de woningbouwvereniging hier mag je wel binnen boren, maar als je vertrekt moet je wel alle gaten aansmeren..

Wij hebben als we hier weggaan dan ook heel wat te smeren..
Alleen in je dromen ben je vrij..
Pinterest: pinterest.com/jolandadj/
pi_51670990
Als je kan toveren wel .
  vrijdag 20 juli 2007 @ 19:21:43 #5
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_51671227
quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 19:04 schreef prinsrob het volgende:
Hoi,

Ik wil een gat maken in een buitenmuur van een kamer die ik huur. Ik heb gevraagd aan de verhuurder of dit mag, naja hij vertelde dat dit niet mocht, maar ik wil het dus eigenlijk toch doen .

M'n vraag is, als ik dit met een diamantboor doe (gat doorsnede 12cm ofzo), komt de binnenkant van het gat dan mooi heel uit die boor? (Nog nooit met zo'n ding gewerkt.) En kan ik deze er later als ik uit de kamer ga weer instoppen en dichtmetselen of zoiets?

Ik hoor het graag .
dude, een gat van 12cm maak je niet om een schilderij op te hangen, dat doe je om de woning structureel te veranderen en dat hoeft je huurbaas inderdaad niet toe te staan en jij bent dus aansprakelijk voor schade; mocht de constructie bovendien het begeven door jouw actie of andere grote schade ontstaan, draai jij daar voor op.

en ben je trouwens helemaal belazerd om zomaar zoiets voor de eerste keer te doen zonder hulp van een deskundige?
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
pi_51671242
Is het dus te doen om een gat van 12cm doorsnede aan te smeren?
pi_51671333
quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 19:21 schreef dr.dunno het volgende:

[..]

dude, een gat van 12cm maak je niet om een schilderij op te hangen, dat doe je om de woning structureel te veranderen en dat hoeft je huurbaas inderdaad niet toe te staan en jij bent dus aansprakelijk voor schade; mocht de constructie bovendien het begeven door jouw actie of andere grote schade ontstaan, draai jij daar voor op.

en ben je trouwens helemaal belazerd om zomaar zoiets voor de eerste keer te doen zonder hulp van een deskundige?
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het huis het begeeft, is daar kans op? Het is gewoon een buitenmuur, er zit geen verdieping bovenop dus dat zou wel goed moeten gaan volgens m'n intuitie .

Ik heb een airco gekocht en daarvoor moet ik een gat in de muur maken .
pi_51671395
Als je weg gaat gewoon een schilderijtje voor het gat hangen!
Bram! Boterham!
pi_51671553
quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 19:27 schreef lj_lightning het volgende:
Als je weg gaat gewoon een schilderijtje voor het gat hangen!
aan de buitenkant een buiten lamp en niemand die het ziet
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_51672066
Een gat van 12cm aansmeren? Ik wens je veel succes maar dat gaat niet lukken.
Jesus saves but death prevails.
  vrijdag 20 juli 2007 @ 19:53:29 #11
242 Pinball
Electric Monk
pi_51672215
Als je te dom bent om de gebruiksaanwijzing van een airco te lezen vóór je hem koopt denk ik niet dat je een gat van 12 cm moet gaan boren.

Doorgezaagde leidingen en vochtproblemen zullen je deel zijn, en als je daar ooit weggaat een flinke rekening van je huisbaas op de koop toe.

Succes!
Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.
pi_51672509
flikker die airco weg en betaal een paar honderd meer voor een split unit
gaatjes van een cm of 2 zijn genoeg
pi_51672515
12 cm? Je bent niet goed wijs man. Dat gaat je dikke ellende opleveren. Wat doet een student trouwens met een airco? En met dit weer?
pi_51672540
quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 19:22 schreef prinsrob het volgende:
Is het dus te doen om een gat van 12cm doorsnede aan te smeren?
Als je een beetje goede verkoper bent kun je vast wel iemand een gat van 12 cm aansmeren.
pi_51672582
quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 19:24 schreef prinsrob het volgende:

Ik heb een airco gekocht en daarvoor moet ik een gat in de muur maken .
heb je niet gewoon een raam dat open kan?
pi_51672622
quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 20:05 schreef Misanthropist het volgende:

[..]

heb je niet gewoon een raam dat open kan?
nee dat is een beetje het probleem zijn van die schuifpuien, dat werkt niet lekker, slang past er niet doorheen

Maar ik heb al een oplossing, ik ga een gat maken in een houten gedeelte van de schuifpui, dat is van hout en dus makkelijker te rapareren .
pi_51672658
quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 20:07 schreef prinsrob het volgende:

[..]

nee dat is een beetje het probleem zijn van die schuifpuien, dat werkt niet lekker, slang past er niet doorheen

Maar ik heb al een oplossing, ik ga een gat maken in een houten gedeelte van de schuifpui, dat is van hout en dus makkelijker te rapareren .
12 cm is echt niet zomaar dicht te maken, besef wel dat hout reageert op het weer
pi_51672811
quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 20:08 schreef Misanthropist het volgende:

[..]

12 cm is echt niet zomaar dicht te maken, besef wel dat hout reageert op het weer
Ik heb er een unit bij dat door het gat heen kan, dat is van plastic. Volgens mij moet het lukken , ik ga gewoon naar een winkel om een boor of zaag te huren en dan laat ik daar gewoon het stuk hout zien, hopelijk kunnen ze me zeggen als het een dom idee is .
pi_51672900
Laat ons weten hoe het afgelopen is.

Tvp dus. .
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_51672916
quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 20:13 schreef prinsrob het volgende:
Ik heb er een unit bij dat door het gat heen kan, dat is van plastic. Volgens mij moet het lukken , ik ga gewoon naar een winkel om een boor of zaag te huren en dan laat ik daar gewoon het stuk hout zien, hopelijk kunnen ze me zeggen als het een dom idee is .
Hij heeft 't over de herstelwerkzaamheden als je ooit 's gaat verkassen...
pi_51674183
En waarom gaat het niet met een schuifpui, door die op een kier te zetten?
pi_51675360
je haalt een strook mdf 18 mm dik * hoogte schuifdeur * maal 18cm hier boor je een gat in en je klemt deze tussen de deur en het kozijn
desnoods zet je hem nog vast met een klein hoekijzertje oid (makkelijk weg te plamuren)
en een gat van 12 cm krijg je nooit meer netjes
pi_51687718
quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 20:59 schreef Marsepein het volgende:
En waarom gaat het niet met een schuifpui, door die op een kier te zetten?
omdat de slang niet door de kier past en omdat er dan sowieso heel veek overblijft waar de warmte terug doorheen kan .

Ik ga zo met het stuk hout naar de karwei of boels, hopelijk kunnen ze het gat er daar inzagen voor een leuk prijsje?
pi_51687812
quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 19:04 schreef prinsrob het volgende:
Het hangt er een beetje vanaf wat de muur is. Je plakwerk is sowieso om zeep, en als het gewoon metselwerk is gaat het heel waarschijnlijk op de plaatsen tussen de voeg & de stenen barsten, waardoor je zal moeten puzzelen om het weer in elkaar te krijgen.

Sowieso moet je voor een dergelijk werk van binnen naar buiten boren; en bestaat er best veel kans dat je bij de laatste centimeter ineens door je stenen breekt, waardoor de randen aan de buitenkant ver van mooi gaan zijn, gewoon wat afgebrokkelde steen. Komt nog bij dat je bij dergelijke boren sowieso waterkoeling gebruikt, waardoor je dus een mooie smeerboel binnen in je huis krijgt (of je boor binnen no-time om zeep helpt). Verder moet je best nog wat kracht op zo'n boor zetten, dus veel pelzier als je daar horizontaal mee gaat boren

Wat ik aanraad aan mensen die zelf zoiets willen proberen is met een zware hilti/dewalt en een lange steenboor van 12mm de gaten te boren. Teken binnen een cirkel af waar er geboord moet worden, en boor om de 2à3cm een gaatje op die omtrek, en dan met een steenbijteltje alles weghalen van binnenuit, en voor je aan de buitenkant "doorbreekt" daar de cirkel zelf uitwerken, waardoor je geen/minder uitbrokkelen van de steen gaat hebben. Je hebt er inderdaad veel werk mee, maar het resultaat is normaal mooier. Je moet dan wel een beetje handig zijn en je gaten recht kunnen boren, anders kom je een ovaal uit aan de andere kant vd muur.

Als het beton is inderdaad met zo'n boor, dat brokkelt minder snel uit en als het al gebeurt is het direct te herstellen.

@Prinsrob; een gat met diameter 120 kan je toch zelf zagen in een plaatje hout? Touw + potlood en dan met een figuurzaagje erdoor.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_51688789
misschien moet je die airco gewoon ruilen tegen één die wel in je kamer past
pi_51688841
tvp!
pi_51689728
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 10:41 schreef prinsrob het volgende:

[..]

omdat de slang niet door de kier past en omdat er dan sowieso heel veek overblijft waar de warmte terug doorheen kan .

Ik ga zo met het stuk hout naar de karwei of boels, hopelijk kunnen ze het gat er daar inzagen voor een leuk prijsje?
Dan maak je een plank, waar de slang precies doorheen kan, en die plank zet je klem in de pui.
  PR/Manusje van alles zaterdag 21 juli 2007 @ 13:21:06 #28
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_51690734
Een gat in je buitenmuur maken voor een niet permanente airco is kapitaal vernietiging

Ik zou ook doen wat Marsepein zegt. veel minder ingrijpend
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  zaterdag 21 juli 2007 @ 14:02:48 #29
166669 dvunz
krijg de ..........geilerituzz
pi_51691724
1 met een diamant boor(is wel prijzig)kun je in 1 keer 1 mooi gat boren
hou er wel rekening mee of je droog of nat boort
2 als je weggaat kun je dat stuk erweer in stoppen en met pleistergips netjes afwerken

zelf heb ik div gaten geboord en alles uitgehakt
rooster aan de buitenkant geplaatst en afvoer slang vanaf de binnekant tege
rooster aan.
niemand die wat ziet en werkt erg goed
het leven is net een ROOS ziet er mooi uit maar je kan je lelijk bezeren
pi_51708261
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 14:02 schreef dvunz het volgende:
1 met een diamant boor(is wel prijzig)kun je in 1 keer 1 mooi gat boren
hou er wel rekening mee of je droog of nat boort
2 als je weggaat kun je dat stuk erweer in stoppen en met pleistergips netjes afwerken

zelf heb ik div gaten geboord en alles uitgehakt
rooster aan de buitenkant geplaatst en afvoer slang vanaf de binnekant tege
rooster aan.
niemand die wat ziet en werkt erg goed
Nee. Doe nou niet. Die jongen is net zo verstandig om niet zijn muur te vernaggelen voor een brak airco geval. Dan moet je hem geen onzin wijsmaken dat 'het wel dicht te smeren is' .

Punt.
Bram! Boterham!
pi_51710570
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 10:49 schreef Athmozz het volgende:

@Prinsrob; een gat met diameter 120 kan je toch zelf zagen in een plaatje hout? Touw + potlood en dan met een figuurzaagje erdoor.
Thanks voor de lange uitleg, een gat maken in de muur vond ik intussen door alle negatieve reacties niet meer zo'n strak plan.

Ik heb nu bij de karwei een boor gehuurd en zogenoemde 'houtzaag' gekocht voor op de boor. Nu bleek het hout waar ik het gat in wilde maken niet van hout maar vooral van isolatiemateriaal waar niet doorheen te komen was, gevolg: boor stuk . Ik ga naar een expert die er nu even een mooi gat in kan maken hopelijk, zodat alles uiteindelijk toch nog goed komt en ik in een mooi koele kamer zit .
  zondag 22 juli 2007 @ 10:32:02 #32
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_51712336
quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 20:07 schreef prinsrob het volgende:

Als je vertrekt kost je dat dus een nieuwe schuifpui. Heb je al geinformeerd hoeveel zo'n ding je gaat kosten?

(de bewoners *na jou*, of de huidige eigenaar, zouden heel misschien wel eens geen behoefte hebben aan een pauperige airco. Maar ze zitten wel met een gat van 12 cm in 'n schuifpui...)
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_51720057
quote:
Op zondag 22 juli 2007 10:32 schreef gronk het volgende:

[..]

Als je vertrekt kost je dat dus een nieuwe schuifpui. Heb je al geinformeerd hoeveel zo'n ding je gaat kosten?

(de bewoners *na jou*, of de huidige eigenaar, zouden heel misschien wel eens geen behoefte hebben aan een pauperige airco. Maar ze zitten wel met een gat van 12 cm in 'n schuifpui...)
Aangezien we het hier hebben over een gat van 12 cm, kunnen we aannemen dat we het hier over een mobiele airco hebben en niet over een split-unit.
Tevens geeft de TS aan dat het gat bedoeld is om de slang naar buiten te brengen, en heeft deze het niet over leidingen.

Wel moet de TS beseffen dat doordat hij geen toestemming heeft hij ook verantwoordelijk is voor alle eventuele herstelkosten.

Zoals eerder gezegd, neem een plaat hout van ongeveer 18 cm breed en de gehele hoogte van de schuifpui, hoef je niet te slopen en het geheel is zonder moeite weg te halen.

Weet je trouwens zeker dat het hout is onder de schuifpui en geen kunststof gevelbeplating is?
pi_51720220
quote:
Op zondag 22 juli 2007 15:51 schreef klipper het volgende:

Weet je trouwens zeker dat het hout is onder de schuifpui en geen kunststof gevelbeplating is?
Aangezien er 2 posts boven je staat dat de houtzaag waarmee TS aan de slag gegaan was kapot gegaan is neem ik aan dat dat idd het geval was

Leuk om te herstellen, dat wel!
pi_51720573
Volgens mij zit je daar gewoon een wietplantage te maken!! Denk je aan een goede filter?

Ben je al bij die expert geweest?

on topic , ik als vrouw ben nog handiger!
pi_51720991
!
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
pi_51721303
quote:
Op zondag 22 juli 2007 15:56 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Aangezien er 2 posts boven je staat dat de houtzaag waarmee TS aan de slag gegaan was kapot gegaan is neem ik aan dat dat idd het geval was

Leuk om te herstellen, dat wel!
Geheel overheen gelezen, Wel leuk trouwens voor de TS om te weten dat het herstellen ervan aardig wat gaat kosten, met een beetje pech moet er eerst flink wat af gebroken worden voordat er een nieuwe geisoleerde plaat in kan.
En dan is het toch wel lullig dat hij dan weet dat het voor zoveel geld ook een veel goedkoper alternatief was wat door de TS geheel in de wind geslagen is.
pi_51722577
wat een onzin allemaal zeg, gewoon dat gat boren. er komt inderdaad een mooie ronde cilinder uit die je naderhand weer terug kunt zetten. ik zou het in ieder geval doen, sterker nog, ik zou het niet eens gevraagd hebben. roostertje aan de buitenkant erop en niemand die het ziet.
  zondag 22 juli 2007 @ 17:12:18 #39
166669 dvunz
krijg de ..........geilerituzz
pi_51722903
werkt ie onderhand al of wat ??
het leven is net een ROOS ziet er mooi uit maar je kan je lelijk bezeren
  zondag 22 juli 2007 @ 17:24:46 #40
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_51723326
quote:
Op zondag 22 juli 2007 17:01 schreef Byte_Me het volgende:
wat een onzin allemaal zeg, gewoon dat gat boren. er komt inderdaad een mooie ronde cilinder uit die je naderhand weer terug kunt zetten. ik zou het in ieder geval doen, sterker nog, ik zou het niet eens gevraagd hebben. roostertje aan de buitenkant erop en niemand die het ziet.

mompelt iets over zaagsnedes enzo.

I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_51723413
quote:
Op zondag 22 juli 2007 17:24 schreef gronk het volgende:

[..]

mompelt iets over zaagsnedes enzo.

mompelt iets over bisonkit/pur/quickcement enzo.

zondag 22 juli 2007 @ 17:32:06 #42
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_51723584
quote:
Op zondag 22 juli 2007 17:26 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

mompelt iets over bisonkit/pur/quickcement enzo.

Tijdje geleden was d'r toch zo'n reclamefilmpje waar 'n prutser met pur een kozijn vastzette? Nou dan.

pi_51727216
quote:
Op zondag 22 juli 2007 15:51 schreef klipper het volgende:

Nouja het bleek dus geen hout maar iets waar niet door te komen was met een gewone boor. Maar ik heb die plaat uit de pui kunnen halen, het ding is dus vrij gemakkelijk uit de pui te halen dus het vervangen kan nooit heeeel duur zijn (gok dat die plaat max. E. 100 kost ofzo?, naja ik hoop in ieder geval niet veel meer .

Maar het is dus zeker geen hout, maar wat is gevelbeplating?
  zondag 22 juli 2007 @ 19:46:32 #44
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_51727233
quote:
Op zondag 22 juli 2007 19:45 schreef prinsrob het volgende:

[..]

Nouja het bleek dus geen hout maar iets waar niet door te komen was met een gewone boor. Maar ik heb die plaat uit de pui kunnen halen, het ding is dus vrij gemakkelijk uit de pui te halen dus het vervangen kan nooit heeeel duur zijn (gok dat die plaat max. E. 100 kost ofzo?, naja ik hoop in ieder geval niet veel meer .

zo te horen kan je het beter laten doen.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_51727279
quote:
Op zondag 22 juli 2007 19:45 schreef prinsrob het volgende:

[..]

Zou je er onderhand niet eens iemand bijhalen voordat je straks zoiets overhoudt?

.
pi_51727302
quote:
Op zondag 22 juli 2007 16:29 schreef klipper het volgende:

[..]

Geheel overheen gelezen, Wel leuk trouwens voor de TS om te weten dat het herstellen ervan aardig wat gaat kosten, met een beetje pech moet er eerst flink wat af gebroken worden voordat er een nieuwe geisoleerde plaat in kan.
En dan is het toch wel lullig dat hij dan weet dat het voor zoveel geld ook een veel goedkoper alternatief was wat door de TS geheel in de wind geslagen is.
Er hoeft niet iets uitgebroken te worden, de herstelkosten zijn de vervangkosten van die plaat, ik hoop dat dat niet *heel* duur is? (Enig idee?)

Het alternatief dat gesuggereerd was (het hout voor de schuifpui) was niet gemakkelijk te realiseren voor iemand die zo onhandig is als ik . (Ik doe dan wel werktuigbouwkunde maar heb 2 linkerhanden ).
pi_51727356
quote:
Op zondag 22 juli 2007 19:48 schreef Jarno het volgende:

[..]

Zou je er onderhand niet eens iemand bijhalen voordat je straks zoiets overhoudt?

[afbeelding]

.
lol k zie nieteens wat dit is maar inderdaad ga ik er nu zelf niet meer in zagen, in ieder geval heb ik zelf geen schade (in de vorm van bloed of gebroken dingen), dat is al heel wat en je leert er altijd van he zulke klussen in huis
pi_51727448
Luister nou eens. Zo'n plaat mdf van 18 cm breed en de hoogte van je schuifpui kun je bij elke bouwmarkt voor 3 x bijna niks op maat laten zagen. Als je ze heel lief aankijkt willen ze er vast nog wel een gat van 12 cm uit halen ook voor je. Wijs ze anders op dit topic. . Echt, je bent voor een paar euro klaar en hoeft niet te boren in gevels, schuifpuien en andere ellende.
pi_51727842
quote:
Op zondag 22 juli 2007 19:54 schreef Jarno het volgende:
Luister nou eens. Zo'n plaat mdf van 18 cm breed en de hoogte van je schuifpui kun je bij elke bouwmarkt voor 3 x bijna niks op maat laten zagen. Als je ze heel lief aankijkt willen ze er vast nog wel een gat van 12 cm uit halen ook voor je. Wijs ze anders op dit topic. . Echt, je bent voor een paar euro klaar en hoeft niet te boren in gevels, schuifpuien en andere ellende.
Hum ja als dat zo makkelijk kan was dat achteraf denk ik wel het beste idee. Ik wist niet dat ze dat zo voor je op maat konden zagen .

Maar nu is de situatie dus dat er al een half gat in dat stuk plaat van die schuifpui zit. Ik heb de plaat afgegeven om er een mooi gat in te laten maken door iemand die verstand van zaken schijnt te hebben. (Nu zit er een vuilniszak onder aan de pui om regen en dieren tegen te houden ).

Er vanuitgaande dat dit gaat lukken: kan iemand een schatting maken hoe duur zo'n plaat is? Hij is ongeveer 100cm x 50cm x 5cm ofzo met hard materiaal aan beide buitenkanten en zacht materiaal binnenin .

Verder heb ik nog een tweede 'probleem' (of uitdaging ). Ik heb een bubbelbad op m'n balkon, deze moet ok stroom hebben natuurlijk voor de bubbels en het wateropwarmingselement. Is er een manier om buiten stroom te krijgen zonder een snoer door een raam te gelijden? Want nu gaat het snoer dus door de half openstaande schuifpui, maar deze is dus liever dicht wanneer de airco aanstaat .
pi_51727859
Ow en alle advies wordt op prijs gesteld vanzelfsprekend, bedankt .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')