dude, een gat van 12cm maak je niet om een schilderij op te hangen, dat doe je om de woning structureel te veranderen en dat hoeft je huurbaas inderdaad niet toe te staan en jij bent dus aansprakelijk voor schade; mocht de constructie bovendien het begeven door jouw actie of andere grote schade ontstaan, draai jij daar voor op.quote:Op vrijdag 20 juli 2007 19:04 schreef prinsrob het volgende:
Hoi,
Ik wil een gat maken in een buitenmuur van een kamer die ik huur. Ik heb gevraagd aan de verhuurder of dit mag, naja hij vertelde dat dit niet mocht, maar ik wil het dus eigenlijk toch doen.
M'n vraag is, als ik dit met een diamantboor doe (gat doorsnede 12cm ofzo), komt de binnenkant van het gat dan mooi heel uit die boor? (Nog nooit met zo'n ding gewerkt.) En kan ik deze er later als ik uit de kamer ga weer instoppen en dichtmetselen of zoiets?
Ik hoor het graag.
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het huis het begeeft, is daar kans op? Het is gewoon een buitenmuur, er zit geen verdieping bovenop dus dat zou wel goed moeten gaan volgens m'n intuitiequote:Op vrijdag 20 juli 2007 19:21 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
dude, een gat van 12cm maak je niet om een schilderij op te hangen, dat doe je om de woning structureel te veranderen en dat hoeft je huurbaas inderdaad niet toe te staan en jij bent dus aansprakelijk voor schade; mocht de constructie bovendien het begeven door jouw actie of andere grote schade ontstaan, draai jij daar voor op.
en ben je trouwens helemaal belazerd om zomaar zoiets voor de eerste keer te doen zonder hulp van een deskundige?![]()
aan de buitenkant een buiten lamp en niemand die het zietquote:Op vrijdag 20 juli 2007 19:27 schreef lj_lightning het volgende:
Als je weg gaat gewoon een schilderijtje voor het gat hangen!![]()
Als je een beetje goede verkoper bent kun je vast wel iemand een gat van 12 cm aansmeren.quote:Op vrijdag 20 juli 2007 19:22 schreef prinsrob het volgende:
Is het dus te doen om een gat van 12cm doorsnede aan te smeren?
heb je niet gewoon een raam dat open kan?quote:Op vrijdag 20 juli 2007 19:24 schreef prinsrob het volgende:
Ik heb een airco gekocht en daarvoor moet ik een gat in de muur maken.
nee dat is een beetje het probleem zijn van die schuifpuien, dat werkt niet lekker, slang past er niet doorheenquote:Op vrijdag 20 juli 2007 20:05 schreef Misanthropist het volgende:
[..]
heb je niet gewoon een raam dat open kan?
12 cm is echt niet zomaar dicht te maken, besef wel dat hout reageert op het weerquote:Op vrijdag 20 juli 2007 20:07 schreef prinsrob het volgende:
[..]
nee dat is een beetje het probleem zijn van die schuifpuien, dat werkt niet lekker, slang past er niet doorheen
Maar ik heb al een oplossing, ik ga een gat maken in een houten gedeelte van de schuifpui, dat is van hout en dus makkelijker te rapareren.
Ik heb er een unit bij dat door het gat heen kan, dat is van plastic. Volgens mij moet het lukkenquote:Op vrijdag 20 juli 2007 20:08 schreef Misanthropist het volgende:
[..]
12 cm is echt niet zomaar dicht te maken, besef wel dat hout reageert op het weer
Hij heeft 't over de herstelwerkzaamheden als je ooit 's gaat verkassen...quote:Op vrijdag 20 juli 2007 20:13 schreef prinsrob het volgende:
Ik heb er een unit bij dat door het gat heen kan, dat is van plastic. Volgens mij moet het lukken, ik ga gewoon naar een winkel om een boor of zaag te huren en dan laat ik daar gewoon het stuk hout zien, hopelijk kunnen ze me zeggen als het een dom idee is
.
omdat de slang niet door de kier past en omdat er dan sowieso heel veek overblijft waar de warmte terug doorheen kanquote:Op vrijdag 20 juli 2007 20:59 schreef Marsepein het volgende:
En waarom gaat het niet met een schuifpui, door die op een kier te zetten?
Het hangt er een beetje vanaf wat de muur is. Je plakwerk is sowieso om zeep, en als het gewoon metselwerk is gaat het heel waarschijnlijk op de plaatsen tussen de voeg & de stenen barsten, waardoor je zal moeten puzzelen om het weer in elkaar te krijgen.quote:Op vrijdag 20 juli 2007 19:04 schreef prinsrob het volgende:
M'n vraag is, als ik dit met een diamantboor doe (gat doorsnede 12cm ofzo), komt de binnenkant van het gat dan mooi heel uit die boor? (Nog nooit met zo'n ding gewerkt.) En kan ik deze er later als ik uit de kamer ga weer instoppen en dichtmetselen of zoiets?
Dan maak je een plank, waar de slang precies doorheen kan, en die plank zet je klem in de pui.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 10:41 schreef prinsrob het volgende:
[..]
omdat de slang niet door de kier past en omdat er dan sowieso heel veek overblijft waar de warmte terug doorheen kan.
Ik ga zo met het stuk hout naar de karwei of boels, hopelijk kunnen ze het gat er daar inzagen voor een leuk prijsje?
Nee. Doe nou niet. Die jongen is net zo verstandig om niet zijn muur te vernaggelen voor een brak airco geval. Dan moet je hem geen onzin wijsmaken dat 'het wel dicht te smeren is' .quote:Op zaterdag 21 juli 2007 14:02 schreef dvunz het volgende:
1 met een diamant boor(is wel prijzig)kun je in 1 keer 1 mooi gat boren
hou er wel rekening mee of je droog of nat boort
2 als je weggaat kun je dat stuk erweer in stoppen en met pleistergips netjes afwerken
zelf heb ik div gaten geboord en alles uitgehakt
rooster aan de buitenkant geplaatst en afvoer slang vanaf de binnekant tege
rooster aan.
niemand die wat ziet en werkt erg goed
Thanks voor de lange uitleg, een gat maken in de muur vond ik intussen door alle negatieve reacties niet meer zo'n strak plan.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 10:49 schreef Athmozz het volgende:
@Prinsrob; een gat met diameter 120 kan je toch zelf zagen in een plaatje hout? Touw + potlood en dan met een figuurzaagje erdoor.
Als je vertrekt kost je dat dus een nieuwe schuifpui. Heb je al geinformeerd hoeveel zo'n ding je gaat kosten?quote:Op vrijdag 20 juli 2007 20:07 schreef prinsrob het volgende:
Maar ik heb al een oplossing, ik ga een gat maken in een houten gedeelte van de schuifpui, dat is van hout en dus makkelijker te rapareren.
Aangezien we het hier hebben over een gat van 12 cm, kunnen we aannemen dat we het hier over een mobiele airco hebben en niet over een split-unit.quote:Op zondag 22 juli 2007 10:32 schreef gronk het volgende:
[..]
Als je vertrekt kost je dat dus een nieuwe schuifpui. Heb je al geinformeerd hoeveel zo'n ding je gaat kosten?
(de bewoners *na jou*, of de huidige eigenaar, zouden heel misschien wel eens geen behoefte hebben aan een pauperige airco. Maar ze zitten wel met een gat van 12 cm in 'n schuifpui...)
Aangezien er 2 posts boven je staat dat de houtzaag waarmee TS aan de slag gegaan was kapot gegaan is neem ik aan dat dat idd het geval wasquote:Op zondag 22 juli 2007 15:51 schreef klipper het volgende:
Weet je trouwens zeker dat het hout is onder de schuifpui en geen kunststof gevelbeplating is?
quote:Op zondag 22 juli 2007 15:56 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Aangezien er 2 posts boven je staat dat de houtzaag waarmee TS aan de slag gegaan was kapot gegaan is neem ik aan dat dat idd het geval was
Leuk om te herstellen, dat wel!
quote:Op zondag 22 juli 2007 17:01 schreef Byte_Me het volgende:
wat een onzin allemaal zeg, gewoon dat gat boren. er komt inderdaad een mooie ronde cilinder uit die je naderhand weer terug kunt zetten. ik zou het in ieder geval doen, sterker nog, ik zou het niet eens gevraagd hebben. roostertje aan de buitenkant erop en niemand die het ziet.
quote:Op zondag 22 juli 2007 17:26 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
![]()
mompelt iets over bisonkit/pur/quickcement enzo.
Nouja het bleek dus geen hout maar iets waar niet door te komen was met een gewone boor. Maar ik heb die plaat uit de pui kunnen halen, het ding is dus vrij gemakkelijk uit de pui te halen dus het vervangen kan nooit heeeel duur zijn (gok dat die plaat max. E. 100 kost ofzo?, naja ik hoop in ieder geval niet veel meerquote:Op zondag 22 juli 2007 15:51 schreef klipper het volgende:
Weet je trouwens zeker dat het hout is onder de schuifpui en geen kunststof gevelbeplating is?
zo te horen kan je het beter laten doen.quote:Op zondag 22 juli 2007 19:45 schreef prinsrob het volgende:
[..]
Nouja het bleek dus geen hout maar iets waar niet door te komen was met een gewone boor. Maar ik heb die plaat uit de pui kunnen halen, het ding is dus vrij gemakkelijk uit de pui te halen dus het vervangen kan nooit heeeel duur zijn (gok dat die plaat max. E. 100 kost ofzo?, naja ik hoop in ieder geval niet veel meer.
Maar het is dus zeker geen hout, maar wat is gevelbeplating?
Zou je er onderhand niet eens iemand bijhalen voordat je straks zoiets overhoudt?quote:Op zondag 22 juli 2007 19:45 schreef prinsrob het volgende:
[..]
Nouja het bleek dus geen hout maar iets waar niet door te komen was met een gewone boor. Maar ik heb die plaat uit de pui kunnen halen, het ding is dus vrij gemakkelijk uit de pui te halen dus het vervangen kan nooit heeeel duur zijn (gok dat die plaat max. E. 100 kost ofzo?, naja ik hoop in ieder geval niet veel meer.
Maar het is dus zeker geen hout, maar wat is gevelbeplating?
Er hoeft niet iets uitgebroken te worden, de herstelkosten zijn de vervangkosten van die plaat, ik hoop dat dat niet *heel* duur is? (Enig idee?)quote:Op zondag 22 juli 2007 16:29 schreef klipper het volgende:
[..]
Geheel overheen gelezen, Wel leuk trouwens voor de TS om te weten dat het herstellen ervan aardig wat gaat kosten, met een beetje pech moet er eerst flink wat af gebroken worden voordat er een nieuwe geisoleerde plaat in kan.
En dan is het toch wel lullig dat hij dan weet dat het voor zoveel geld ook een veel goedkoper alternatief was wat door de TS geheel in de wind geslagen is.![]()
lol k zie nieteens wat dit is maar inderdaad ga ik er nu zelf niet meer in zagen, in ieder geval heb ik zelf geen schade (in de vorm van bloed of gebroken dingen), dat is al heel wat en je leert er altijd van he zulke klussen in huisquote:Op zondag 22 juli 2007 19:48 schreef Jarno het volgende:
[..]
Zou je er onderhand niet eens iemand bijhalen voordat je straks zoiets overhoudt?
[afbeelding].
Hum ja als dat zo makkelijk kan was dat achteraf denk ik wel het beste idee. Ik wist niet dat ze dat zo voor je op maat konden zagenquote:Op zondag 22 juli 2007 19:54 schreef Jarno het volgende:
Luister nou eens. Zo'n plaat mdf van 18 cm breed en de hoogte van je schuifpui kun je bij elke bouwmarkt voor 3 x bijna niks op maat laten zagen. Als je ze heel lief aankijkt willen ze er vast nog wel een gat van 12 cm uit halen ook voor je. Wijs ze anders op dit topic.. Echt, je bent voor een paar euro klaar en hoeft niet te boren in gevels, schuifpuien en andere ellende.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |