De bus bestaat uit een groep renners die het tempo van de echte klimmers niet bij kunnen houden. Het is meestal een grote groep die totaan de finish zoveel mogelijk bij elkaar blijft en ook solidair is als er bepaalde renners niet meer kunnen volgen, dan gaat het tempo iets omlaag. Voorin de 'bus' wordt het tempo bepaald, het doel is om met z'n allen binnen de tijdslimiet binnen te komen. Meestal is het de laatste groep renners die in een bergetappe over de streep komt.quote:Op woensdag 25 juli 2007 14:29 schreef JeroenV het volgende:
Ook een vraag:
Wat is die bus waar ze het (vooral tijdens bergetappes) over hebben? Kan me niet voorstellen dat er renners echt in een bus zitten namelijk
Het is een grote groep renners in een bergetappe en heet "bus" omdat het in een gestaag tempo de berg opdraait, een tempo dat iedereen kan volgen en toch hoog genoeg is om binnen de tijdslimiet te finishen. In het Italiaans heet het "gruppettö".quote:Op woensdag 25 juli 2007 14:29 schreef JeroenV het volgende:
Ook een vraag:
Wat is die bus waar ze het (vooral tijdens bergetappes) over hebben? Kan me niet voorstellen dat er renners echt in een bus zitten namelijk
Net andersom volgens mij.quote:Op woensdag 25 juli 2007 14:13 schreef knnth het volgende:
stijfheid heeft toch te maken met het materiaal? Waar ijzer behoorlijk stijf is, en carbon totaal niet?
Vaak verhuizen wielrenners naar een plek waar ze veel keuzemogelijkheden hebben om te trainen. Zo wonen er in en om Maastricht aardig wat profs. Gewoon omdat ze dan alle kanten opkunnen qua trainen. En natuurlijk makkelijk samen kunnen trainen met andere renners. Dat hoeven niet de renners van hun eigen ploeg te zijn. Als toeschouwer is het altijd handig te weten wie trainingsmaatjes zijn, die zullen elkaar in de koers niet flikken.quote:Op woensdag 25 juli 2007 09:42 schreef MaxPower het volgende:
Je kan met zijn allen naar Frankrijk verhuizen?
Nee totaal niet. Je hebt ultrastijve staalframes (bijvoorbeeld Columbus Max) en superslappe carbonframes. En omgekeerd. En bij aluminiumframes is er een enorm verschil of je een superstijve Canyon hebt of een vaatdoek van een Alan. De constructeurs kunnen van ieder materiaal een fiets maken die op een bepaald doel is afgestemd. Dat is een wetenschap op zich. Verder speelt de geometrie een rol. Voor een criterium met ultrasnelel bochten heb je een hele andere geometrie nodig dan voor Parijs-Roubaix. Pak je de verkeerde geometrie dan ben je ofwel niet door de bocht te branden of je stuitert direct van de kasseien af. Er zijn hele boeken gevuld met theorieën hierover, dus ff uitleggen in een korte post is wat lastig.quote:Op woensdag 25 juli 2007 14:13 schreef knnth het volgende:
stijfheid heeft toch te maken met het materiaal? Waar ijzer behoorlijk stijf is, en carbon totaal niet?
Nee, de gele trui wordt vlak na de finish bedrukt met de sponsoring van de winnende rennerquote:Op woensdag 25 juli 2007 14:36 schreef Bernard0s het volgende:
Heeft ieder team een eigen gele trui mee met de eigen sponsoring daarop?
De gele trui die ze bij de finish aankrijgen is trouwens geen koerstrui. Maar inderdaad worden deze gewoon in alle haast bedrukt.quote:Op woensdag 25 juli 2007 18:16 schreef HenkBenzinetank het volgende:
[..]
Nee, de gele trui wordt vlak na de finish bedrukt met de sponsoring van de winnende renner
Thnx voor de uitleg! Dat van die steunen wist ik dus niet maar is eigenlijk wel logisch. Tenminste, anders zou iedereen gewoon met die steunen gaan rijden... Ik moet overigens wel lachen als ik mensen zie fietsen met een normale fiets met van die steunen gemonteerd. Dan zitten ze volgens mij nog hoger dan wanneer ze de handvaten beetpakken :-)quote:Op woensdag 25 juli 2007 14:01 schreef MichelWuyts het volgende:
Met een tijdritfiets kun je zowiezo niet zo goed een bergop en die steunen voor de aerodynamische houding zijn tijdens een normale rit NIET toegestaan
volgens mij was het zelfs zo dat dat ding wat ze aankrijgen bij de finish soms niet eens hun maat is. Maar ik weet niet eker of dat echt zo isquote:Op woensdag 25 juli 2007 18:37 schreef Cootz het volgende:
[..]
De gele trui die ze bij de finish aankrijgen is trouwens geen koerstrui. Maar inderdaad worden deze gewoon in alle haast bedrukt.
Je kan het bij Rasmussen ook duidelijk zien aan het grote Nike logo, Rabo zelf maakt gebruikt van Agu als ik het goed heb.quote:Op woensdag 25 juli 2007 18:37 schreef Cootz het volgende:
[..]
De gele trui die ze bij de finish aankrijgen is trouwens geen koerstrui. Maar inderdaad worden deze gewoon in alle haast bedrukt.
Klopt, Rasmussen verzoop er vandaag bijna in. Waarschijnlijk is dat ceremonieding gewoon een standaardmaat voor iedereenquote:Op woensdag 25 juli 2007 22:24 schreef HenkBenzinetank het volgende:
[..]
volgens mij was het zelfs zo dat dat ding wat ze aankrijgen bij de finish soms niet eens hun maat is. Maar ik weet niet eker of dat echt zo is
Zijn die niet veel zwaarder? Wel een verschil is dat die luchtweerstand natuurlijk in het peloton veel minder uit maakt.quote:Op woensdag 25 juli 2007 22:18 schreef PaulusP het volgende:
[..]
en waarom gebruiken ze geen echte aerowielen tijdens de normale koers?
Dichte wielen hebben bijna geen voordeel. Dan is nog het beste te kiezen voor gestroomlijnde spaken. Dat werd deze week ergens bij de NOS uitgelegd. Dacht de avondetappe met die uitleg over de fiets van Cavendish met die krachtopnemers in het crankstel.quote:Op woensdag 25 juli 2007 22:56 schreef Cootz het volgende:
[..]
Zijn die niet veel zwaarder? Wel een verschil is dat die luchtweerstand natuurlijk in het peloton veel minder uit maakt.
Rasmussen reed voor CSC, maar is daar weggegaan. Je kan kopen enzo met geld bereik je veelquote:Op donderdag 26 juli 2007 00:24 schreef UncleSam het volgende:
Ik snap het volgende niet:
Die Rasmussen bijvoorbeeld is Deens, praat geen Nederlands, maar zit toch in de Nederlandse Rabobank ploeg? Elk land heeft toch zn eigen ploeg of niet? Of is het zo netzoals met voetbal dat je buitenlandse spelers kan kopen ofzo ..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |