quote:
Volgens mij ga jij weg, en kun jij je huidige contract niet nakomen (aantal uren). Jij bent dus degene die het contract gaat ontbinden. Er is dus geen sprake van ontslag krijgen, maar nemen.quote:Op vrijdag 20 juli 2007 09:20 schreef MevrouwLili het volgende:
Heb ik dan, na 6 jaar werken mét vast contract, geen rechten? Mogen zij mij zomaar ontslaan?
Waar gehakt wordt vallen helaas spaanders. Sorry.quote:Op vrijdag 20 juli 2007 09:54 schreef Kreator het volgende:
WTF. Delete anders gewoon even een reactie, waarin ik aangeef dat de wereld niet vergaat als je een fucking kassabaantje bij de AH opgeeft.
Ik heb dit alles ruim van tevoren aangegeven, en al 4 maanden roept mijn baas: we zullen het er eens over hebben met de supermarktmanager. Miscommunicatie tussen hun twee en hop: nu ga ik over twee weken weg en is er nog niets geregeld. Heb dus ook geen mogelijkheid gekregen om iets anders te zoeken... Superirritant, maar nogal typerend voor Albert Heijn...quote:Op vrijdag 20 juli 2007 09:45 schreef freak1 het volgende:
[..]
ontopic:
nee ze mogen je niet ontslaan, maar ze zijn niet verplicht om je contract aan te passen.
op het moment dat jij nu zegt, jammer maar helaas, ik kom 6 maanden niet opdagen, en je hebt geen vakantiedagen of iets dergelijks, dan mogen ze idd zeggen : toedeledokelie.
het zou netjes zijn om je een paar maanden op 0 uren te zetten, maar ze weten niet zeker of als je terugkomt, je dan weer voor hun komt werken, voor die 30 uurtjes in de maand zal t maar een bijbaantje zijn. dat je zegt dat je het doet, wil niet zeggen dat je er over 6 maanden nog zo over denkt.
die collega die vertrok, dat zal wel geen part-timer zijn geweest?
anyways, het risico om 6 maanden lang wel vaste lasten aan je te hebben (ja een 0 uren contract kost de baas gewoon geld hoor) en geen zekerheid dat je weer komt werken is te groot.
ze mogen je contract dus beeindigen. dat is iets heel anders als ontslaan overigens.
Dat het niet erg netjes is, of dat je baas wat flauw doet, ben ik met je eens. Maar ze doen niets "fout", onbetaald verlof is, dacht ik, geen recht waarop je aanspraak kan maken wanneer jij dat wilt. Jij hebt een bepaald contract en als je daar niet aan kan voldoen, dan moet je of zelf ontslag nemen, of je gaat gewoon weg en dat ontslaan zij jou wel vanwege het niet opkomen dagen op je werk...quote:Op vrijdag 20 juli 2007 09:59 schreef MevrouwLili het volgende:
[..]
Ik heb dit alles ruim van tevoren aangegeven, en al 4 maanden roept mijn baas: we zullen het er eens over hebben met de supermarktmanager. Miscommunicatie tussen hun twee en hop: nu ga ik over twee weken weg en is er nog niets geregeld. Heb dus ook geen mogelijkheid gekregen om iets anders te zoeken... Superirritant, maar nogal typerend voor Albert Heijn...
Die andere collega was geen parttimer nee, maar bij haar wisten ze niet zeker of ze terug zou komen (ze is dan ook daar gebleven..) Bij mij is het wel zeker. De zekerheid dat ik weer terugkom is eventueel bij contract vast te leggen.
Ze zijn niets verplicht om jou daarin tegemoet te komen. Helaas voor jou.quote:Op vrijdag 20 juli 2007 09:59 schreef MevrouwLili het volgende:
[..]
Ik heb dit alles ruim van tevoren aangegeven, en al 4 maanden roept mijn baas: we zullen het er eens over hebben met de supermarktmanager. Miscommunicatie tussen hun twee en hop: nu ga ik over twee weken weg en is er nog niets geregeld. Heb dus ook geen mogelijkheid gekregen om iets anders te zoeken... Superirritant, maar nogal typerend voor Albert Heijn...
Die andere collega was geen parttimer nee, maar bij haar wisten ze niet zeker of ze terug zou komen (ze is dan ook daar gebleven..) Bij mij is het wel zeker. De zekerheid dat ik weer terugkom is eventueel bij contract vast te leggen.
nogmaals..quote:Op vrijdag 20 juli 2007 09:59 schreef MevrouwLili het volgende:
[..]
lullig van je ouders.. maar dit helpt je helemaal niets zoals de instelling van de AH momenteel is. ze willen je contract niet voortzetten, en ze staan volledig in hun recht. dat het je slecht uitkomt, en het nogal lullig overkomt, klopt, maar ze staan wel in hun recht.quote:Op vrijdag 20 juli 2007 10:13 schreef MevrouwLili het volgende:
Het gaat mij niet om dit specifieke baantje, het gaat mij om geld. Mocht mijn moeder komen te overlijden binnen nu en 3 jaar, wat niet eens zo onwaarschijnlijk is, dan moet ik geld hebben. Mijn vader is namelijk onlangs overleden en als mijn moeder er straks niet meer is sta ik er alleen voor.
Aangezien ik nog studeer is dit momenteel het enige werk wat ik erbij kan doen. Veel andere bijbaantjes wordt ik niet voor aangenomen omdat ik te oud ben (23). Daarom hecht ik nogal aan dit baantje.
Ga dan niet naar het buitenland zou je zeggen, maar ja, hoort bij de studie...
Dan moet je kiezen wat je belnagrijker vind. Het klinkt hard, maar het is wel de realiteit.quote:Op vrijdag 20 juli 2007 10:13 schreef MevrouwLili het volgende:
Het gaat mij niet om dit specifieke baantje, het gaat mij om geld. Mocht mijn moeder komen te overlijden binnen nu en 3 jaar, wat niet eens zo onwaarschijnlijk is, dan moet ik geld hebben. Mijn vader is namelijk onlangs overleden en als mijn moeder er straks niet meer is sta ik er alleen voor.
Aangezien ik nog studeer is dit momenteel het enige werk wat ik erbij kan doen. Veel andere bijbaantjes wordt ik niet voor aangenomen omdat ik te oud ben (23). Daarom hecht ik nogal aan dit baantje.
Ga dan niet naar het buitenland zou je zeggen, maar ja, hoort bij de studie...
Ik zou het toch over die boeg kunnen gooien? ik ga namelijk ook reizen daar en na twee klotejaren tot rust komen, mede dmv studie...quote:Wanneer hebt u recht op onbetaald verlof?
Als u werkt, kunt u een periode van onbetaald verlof opnemen. U kunt om verschillende redenen onbetaald verlof opnemen, bijvoorbeeld als:
u moet zorgen voor een ernstig ziek kind of ouders (langdurend zorgverlof)
u een jaar vrij wilt om tot rust te komen of te reizen (sabbatical)
u voor kinderen onder de acht moet zorgen (ouderschapsverlof)
u een opleiding of cursus wilt volgen
u verlof wilt opnemen voordat u met pensioen gaat
Op de site van postbus 51 staat:quote:Op vrijdag 20 juli 2007 10:24 schreef MevrouwLili het volgende:
tuurlijk is het redelijk normaal om op je 23 afgestudeerd te zijn... mits je niet twee jaar lang voor je ouders hebt moeten zorgen, die beide kanker hebben (gehad in het geval van mijn vader). Ofwel, twee jaar haast geen studie kunnen doen. Heb dus hevige studievertraging.
op de site van het ministerie van sociale zaken staat het volgende:
[..]
Ik zou het toch over die boeg kunnen gooien? ik ga namelijk ook reizen daar en na twee klotejaren tot rust komen, mede dmv studie...
Dus zorgverlof heb je recht op, reis verlof niet tenzij het in de COA of iets dergelijks staat.quote:Wat is onbetaald verlof?
Onbetaald verlof is een periode van verlof waarin u geen loon ontvangt.
Ouderschapsverlof en langdurend zorgverlof zijn in de wet geregeld. Hier heeft u als werknemer recht op. Uw werkgever kan dit in principe niet weigeren.
In uw cao of met de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging kunnen aanvullende afspraken zijn gemaakt.
U kunt ook onbetaald verlof opnemen om bijvoorbeeld een opleiding te volgen of een paar maanden te reizen. Dit is niet in de wet geregeld. Over deze vormen van verlof kunnen afspraken staan in uw cao of in een regeling tussen uw werkgever en ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging.
Nee ok, maar dat recht komt toch ergens vandaan...?quote:Op vrijdag 20 juli 2007 10:30 schreef Rewimo het volgende:
Ja, maar wat heeft AH daarmee te maken? Er is geen wet die ze dwingt jou in dienst te houden...
Je hebt recht op zorg dan wel ziekte verlof, geen reis/opleiding verlof. De levensloop regeling kan daar wel voor gebruikt worden, maar geeft je geen recht erop.quote:Op vrijdag 20 juli 2007 10:36 schreef MevrouwLili het volgende:
[..]
Nee ok, maar dat recht komt toch ergens vandaan...?
Recht om?quote:Op vrijdag 20 juli 2007 10:36 schreef MevrouwLili het volgende:
[..]
Nee ok, maar dat recht komt toch ergens vandaan...?
Waarom zou dat dan? Het interesseert ze niet veel dat je gaat en je mag ook gewoon gaan, dat is het probleem niet. Ze hebben geen bezwaar tegen je vertrek, ze hebben er alleen geen behoefte aan om je in dienst te houden, klaar.quote:Op vrijdag 20 juli 2007 10:53 schreef MevrouwLili het volgende:
Het filiaal zou wel met ernstige bezwaren moeten komen tegen mijn tijdelijke vertrek (dat ik onvervangbaar zou zijn ofzo... Da's dus niet bepaald het geval)..
Eh...dus jij zou je niet druk maken om het eventueel 'kwijtraken' van een vaste aanstelling? Alsof je dat tegenwoordig zo snel krijgt bij een bedrijf!quote:Op vrijdag 20 juli 2007 11:36 schreef mirannie het volgende:
Ik snap eigenlijk niet waar je je zo druk om maakt. Bij thuiskomst ga je naar een uitzendbureau of een horeca gelegenheid en je hebt binnen no time een baan, waarschijnlijk nog een beter betaalde baan ook. Laat ze lekker in de stront zakken bij AH als ze niet mee willen werken.
Yup.quote:Op vrijdag 20 juli 2007 10:06 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Dat het niet erg netjes is, of dat je baas wat flauw doet, ben ik met je eens. Maar ze doen niets "fout", onbetaald verlof is, dacht ik, geen recht waarop je aanspraak kan maken wanneer jij dat wilt. Jij hebt een bepaald contract en als je daar niet aan kan voldoen, dan moet je of zelf ontslag nemen, of je gaat gewoon weg en dat ontslaan zij jou wel vanwege het niet opkomen dagen op je werk...
Dan nog moet de werkgever er mee akkoord gaanquote:Op vrijdag 20 juli 2007 17:01 schreef loveli het volgende:
Is het geen optie om je contract te laten terugschroeven naar een lager aantal uren per week en die periode vakantie opnemen? Probleem voor de werkgever bij onbetaald verlof is dat hij premies moet betalen voor de periode dat jij niet werkt.
Dat moet maar net mogelijk zijn, niet iedere werkgever biedt die mogelijkheid.quote:Verstandiger was geweest om van te voren voldoende uren op te bouwen om lange tijd weg te kunnen gaan (extra werken en dat als tijd voor tijd te sparen).
AH (vroeger) wel. Ligt er maar net aan of de leidinggevende geschikt is.quote:Op vrijdag 20 juli 2007 18:17 schreef sanger het volgende:
Dat moet maar net mogelijk zijn, niet iedere werkgever biedt die mogelijkheid.
Zoiets had ik al wel voorgesteld, maar het probleem is dat mijn vakantieuren in de min staan, omdat er al 3 jaar fouten zijn gemaakt met de uitbetaling van vakantieuren. Als ik dus wegga, moet ik nog uren terugbetalen ook.... We hebben een fijn filiaal, waar alles bepaald niet vlekkeloos verloopt.... Maar da's een ander verhaal.quote:Op vrijdag 20 juli 2007 17:01 schreef loveli het volgende:
Is het geen optie om je contract te laten terugschroeven naar een lager aantal uren per week en die periode vakantie opnemen? Probleem voor de werkgever bij onbetaald verlof is dat hij premies moet betalen voor de periode dat jij niet werkt.
Verstandiger was geweest om van te voren voldoende uren op te bouwen om lange tijd weg te kunnen gaan (extra werken en dat als tijd voor tijd te sparen).
Als je 23 bent, ben je stokoud binnen het supermarktwereldje. En TS is aan het studeren, dus lijkt me ook niet dat hij/zij nog jaren bij Appie wil staan.quote:Op vrijdag 20 juli 2007 16:38 schreef geppie het volgende:
[..]
Eh...dus jij zou je niet druk maken om het eventueel 'kwijtraken' van een vaste aanstelling? Alsof je dat tegenwoordig zo snel krijgt bij een bedrijf!
Het is niet echt een ontslag, anders was het lastiger geweest voor hem. De regels voor vakantie laten in principe niet toe dat je 5 maanden op vakantie gaat. Als je de uren had staan, was daar misschien een uitzondering voor te maken. Onbetaald verlof is een optie die voor jou goed zou uitkomen, maar in de supermarktwereld ben je te oud en dus te duur. Prima gelegenheid om je niet opnieuw aan te nemen als je terug komt.quote:Op vrijdag 20 juli 2007 21:55 schreef MevrouwLili het volgende:
Dat mijn baas in zijn recht staat mij te ontslaan, ok, jammer, maar ik ga nog steeds proberen hem op andere gedachten te brengen
Uuuhm waar zie jij staan dat hij ontslag neemt dan?quote:Op zaterdag 21 juli 2007 09:41 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Laat het nou eens duidelijk zijn, zij ontslaan jou niet. Jij wil 5 maanden er tussenuit. Hoe goed je redenen ook kunnen zijnn, AH onstlaat jou niet. Jij neemt ontslag.
Die fouten konden niet teruggedraaid. Alleen als ik veel zou overwerken kon ik het afbetalen. Ik had daar geen tijd voor, dus duurde het een jaar voor het was afbetaald. Toen deden ze het weer, kon ik weer een jaar afbetalen,.... en dit 3x.quote:Op vrijdag 20 juli 2007 22:48 schreef loveli het volgende:
[..]
Dat er 3 jaar fouten zijn gemaakt is een slechte zaak, maar als je die fouten had laten terugdraaien had je daar nu geen problemen van gehad. Een paar vakanties lang extra uren draaien en je hebt die vakantie-uren er zo weer bij verdiend. Deels je eigen schuld dus.
Ik zal geen ontslag nemen. Als zij mijn contract willen ontbinden, moeten ze dat vooral doen, maar ik zal niet degene zijn die ontslag gaat nemen.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 09:41 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Laat het nou eens duidelijk zijn, zij ontslaan jou niet. Jij wil 5 maanden er tussenuit. Hoe goed je redenen ook kunnen zijnn, AH onstlaat jou niet. Jij neemt ontslag.
Lees maar een stukkie terug zou ik zeggen.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 09:24 schreef PDOA het volgende:
Waarom zou je in godsnaam 6 jaar bij de Appie willen werken?
Want? Dat je ontslagen gaat worden is zeker. En als je later nog eens aan het werk wilt gaan en je hebt een referentie nodig van een vorige werkgever dan is het natuurlijk niet zo slim om dan de AH op te geven (je nieuwe werkgever zal natuurlijk vragen waarom je daar bent weggegaan, en ontslag op staande voet wegens het niet verschijnen op je werk voor 5 maanden laat niet zo'n positieve indruk achter)quote:Op woensdag 25 juli 2007 09:38 schreef MevrouwLili het volgende:
Ik zal geen ontslag nemen. Als zij mijn contract willen ontbinden, moeten ze dat vooral doen, maar ik zal niet degene zijn die ontslag gaat nemen.
Als je geen ontslag neemt en je gaat toch 5 maanden weg, dan kom jij je contract niet na. Je komt dan immers gewoon niet opdagen op je werk. En in dat geval mag de AH je gewoon ontslaan, simpel zat.quote:Op woensdag 25 juli 2007 09:38 schreef MevrouwLili het volgende:
Ik zal geen ontslag nemen. Als zij mijn contract willen ontbinden, moeten ze dat vooral doen, maar ik zal niet degene zijn die ontslag gaat nemen.
Volgens mij zit het toch wat anders, imo. lees je alleen wat je wilt lezenquote:Op woensdag 25 juli 2007 10:25 schreef MevrouwLili het volgende:
Zij ontslaan mij ja, goed gezegd. Ik neem dus geen ontslag. Fijn dat je mijn woorden nog even bevestigd
En waarom gooien ze je eruit? Omdat jij 5 maanden weg wilt en niet aan je verplichtingen kan voldoen. Ze hebben dus goed recht om je te ontslaan. Jij probeert de AH zo ongeveer als de grote boeman neer te zetten, terwijl het probleem niet bij de AH ligt, maar gewoon bij jou.quote:Op woensdag 25 juli 2007 10:25 schreef MevrouwLili het volgende:
Zij ontslaan mij ja, goed gezegd. Ik neem dus geen ontslag. Fijn dat je mijn woorden nog even bevestigd
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |