quote:Ja , want ik moet het immers leren te doen... je kan ook wel steeds via tennisvideos en schriftelijke curussen proberen te leren tennissen maar geloof me dat gaat niet werken.
Op dinsdag 12 februari 2002 00:51 schreef yvonne het volgende:
Wat ik er op tegen heb is dat het al duizenden keren gedaan is,
alles is gedocumenteerd, alles is gefilmd,
moet er weer in doden gesneden worden?
quote:Ik denk dat het toch iets anders is om het te zien als om het zelf te doen. Ik zit zelf ook niet te springen om in dode beesten te gaan snijden, maar daarom zou ik ook nooit zo'n studie gaan doen. En als je later in de praktijk zoiets moet uitvoeren moet je er toch wel iets van kunnen.
quote:Cheer Yvonne.
quote:je snijdt een mens pas open nadat diegene gestorven is (naja dat neem ik even aan
Op dinsdag 12 februari 2002 00:49 schreef Rieuwert het volgende:
Om een hond open te snijden als je een medische opleidng doet en dit nou eenmaal op deze manier moet leren en niet ineens in de praktijk.
Hoe kom je aan die honden? Zijn die natuurlijk gestorven? Van de straat gehaald? Of worden die speciaal gefokt?
quote:Wat heb je precies tegen het snijden in dode dieren?
Uberhaupt zouden honden en katten niet bestaan zonder het fokken van wolven en katachtigen voor en door de mens.
quote:Tja die zijn overgevlogen uit amerika voor zover ik weet.. straathonden die sowieso zijn afgemaakt.. Ze worden ook nog een paar jaar bewaard soms, ze maken ze iig niet speciaal voor ons dood..
Op dinsdag 12 februari 2002 00:54 schreef ProZac het volgende:[..]
je snijdt een mens pas open nadat diegene gestorven is (naja dat neem ik even aan
), een hond of aap of kikker of varken etc. wil men nog wel eens levend opensnijden voor onderzoek.
Hoe kom je aan die honden? Zijn die natuurlijk gestorven? Van de straat gehaald? Of worden die speciaal gefokt?
quote:Sorry, no can do,
Op dinsdag 12 februari 2002 00:53 schreef Rieuwert het volgende:[..]
Ja , want ik moet het immers leren te doen... je kan ook wel steeds via tennisvideos en schriftelijke curussen proberen te leren tennissen maar geloof me dat gaat niet werken.
quote:Ik vraag me af hoe ze dood zijn gegaan, vooral na het volgende: Ik wil die mensen KO meppen!!
Op dinsdag 12 februari 2002 00:54 schreef Mike het volgende:[..]
Wat heb je precies tegen het snijden in dode dieren?
quote:Je kan inderdaad morele bezwaren aantekenen , dan krijg je alternatieve opdrachten. Maar als snijden later in je vakgebied ligt moet je toch enige oefening hebben.
Op dinsdag 12 februari 2002 00:57 schreef yvonne het volgende:[..]
Sorry, no can do,
mijn man heeft terecht imho geweigerd tijdens zijn opleiding ook maar ergens in te snijden.
quote:Hoe heet hij ? Dan weet ik wie ik nooit als dokter wil (even aannemende dat hij medicijnen studeerde).
Sorry, no can do,
mijn man heeft terecht imho geweigerd tijdens zijn opleiding ook maar ergens in te snijden.
quote:En kan die werkervaring dan niet wachten tot je het daadwerkelijk moet doen? En niet uit studie-overwegingen.
Op dinsdag 12 februari 2002 00:50 schreef Rieuwert het volgende:
Ik kan moeilijk zeggen als ik later bijv autopsie moet plegen "tja sorry maar ik doe dit voor het eerst" Dit is mijn statement.
quote:Maar als je ervan uitgaat dat er geen dieren speciaal doodgemaakt worden voor scholing?
Op dinsdag 12 februari 2002 00:57 schreef static het volgende:[..]
Ik vraag me af hoe ze dood zijn gegaan, vooral na het volgende: Ik wil die mensen KO meppen!!
quote:Vooropgesteld, ik ben een ontzettende hondenliefhebber en doe het ook zeker niet voor de lol.. Dierenmishandelaars van wat voor soort dan ook moeten zeker hard gestraft worden. Wij worden echter geinstrueerd zelfs nog eerbeidig met de dode dieren om te gaan etc etc..
Op dinsdag 12 februari 2002 00:57 schreef static het volgende:[..]
Ik vraag me af hoe ze dood zijn gegaan, vooral na het volgende: Ik wil die mensen KO meppen!!
quote:Na wat ik vanavond heb gezien ga ik daar niet meer vanuit.
Op dinsdag 12 februari 2002 00:59 schreef Mike het volgende:[..]
Maar als je ervan uitgaat dat er geen dieren speciaal doodgemaakt worden voor scholing?
quote:Nou als jij de eerste op de operatietafel wil zijn als je iets hebt... Jij liever dan ik
Op dinsdag 12 februari 2002 00:59 schreef Seborik het volgende:[..]
En kan die werkervaring dan niet wachten tot je het daadwerkelijk moet doen? En niet uit studie-overwegingen.
quote:Wat voor garantie heb je dat die beestjes door een natuurlijke oorzaak zijn gestorven?
Op dinsdag 12 februari 2002 00:59 schreef Rieuwert het volgende:[..]
Vooropgesteld, ik ben een ontzettende hondenliefhebber en doe het ook zeker niet voor de lol.. Dierenmishandelaars van wat voor soort dan ook moeten zeker hard gestraft worden. Wij worden echter geinstrueerd zelfs nog eerbeidig met de dode dieren om te gaan etc etc..
quote:En toch moet je dat wel doen... althans wel hier in Nederland.
Op dinsdag 12 februari 2002 01:00 schreef static het volgende:[..]
Na wat ik vanavond heb gezien ga ik daar niet meer vanuit.
quote:Het ging me eik ook meer om de reactie van yvonne, die niet in doden wilde snijden...
Op dinsdag 12 februari 2002 01:00 schreef static het volgende:[..]
Na wat ik vanavond heb gezien ga ik daar niet meer vanuit.
quote:Dat is al duizenden keren gedaan Mike, verder kan niemand mij vertellen waar ze vandaan komen, etc etc.
Op dinsdag 12 februari 2002 00:54 schreef Mike het volgende:[..]
Wat heb je precies tegen het snijden in dode dieren?
Blijkbaar is een dier een ander minder leven?
quote:Ik probeer te vertellen waar ze vandaan komen en dat je het zelf moet doen...
Op dinsdag 12 februari 2002 01:02 schreef yvonne het volgende:[..]
Dat is al duizenden keren gedaan Mike, verder kan niemand mij vertellen waar ze vandaan komen, etc etc.
quote:En dat stel je niet ter discussie?
Op dinsdag 12 februari 2002 01:01 schreef Rieuwert het volgende:[..]
En toch moet je dat wel doen... althans wel hier in Nederland.
quote:Je hebt dus geen idee waarze vandaan komen, je neemt iets aan.
Op dinsdag 12 februari 2002 00:57 schreef Rieuwert het volgende:[..]
Tja die zijn overgevlogen uit amerika voor zover ik weet.. straathonden die sowieso zijn afgemaakt.. Ze worden ook nog een paar jaar bewaard soms, ze maken ze iig niet speciaal voor ons dood..
quote:Ja. Dieren 100% gelijk stellen met mensen is gewoon onmogelijk.
Op dinsdag 12 februari 2002 01:02 schreef yvonne het volgende:
quote:Ik zou me er niet prettig bij voelen als er op een dood dier is geoefend ipv op een dood mens, die zich bewust heeft vrijgegeven voor wetenschappelijke doeleinden.
Op dinsdag 12 februari 2002 01:01 schreef Rieuwert het volgende:[..]
Nou als jij de eerste op de operatietafel wil zijn als je iets hebt... Jij liever dan ik
Dan kan men als 'dierenvriend' zich beter druk maken om bijv. de hele bio-industrie in Nederland. Hoeveel miljoenen dieren daar hun hele leven lang worden misbruikt wil je niet weten.
quote:Rieuwert heeft toch een punt dat je niet alles kan leren van videos? Piano spelen zul je ook echt in de praktijk moeten leren bv...
Op dinsdag 12 februari 2002 01:02 schreef yvonne het volgende:
Dat is al duizenden keren gedaan Mike, verder kan niemand mij vertellen waar ze vandaan komen, etc etc.
Daarnaast wordt er ook gewoon in overleden mensen gesneden...Als iets dood is en je snijdt erin, wil dat toch niet zeggen dat het dan een minderwaardige diersoort was?
quote:Sorry hoor, maar een leven is een leven.
Op dinsdag 12 februari 2002 01:04 schreef I.R.Baboon het volgende:[..]
Ja. Dieren 100% gelijk stellen met mensen is gewoon onmogelijk.
quote:Ten eerste: Ja.
Ten tweede: Je moet wel om het te leren. Als je het niet leert, kan je mens (en dier) niet meer behandelen en al helemaal geen medicijnen tegen ziektes ontwikkelen. Wat heb je liever, een middel tegen AIDS of een paar zwerfhonden meer ?
Wat mij betreft mogen er ook dieren speciaal voor gefokt worden. In naam der wetenschap is alles veroorloofd.
quote:Nee.. kijk als jij ziek bent later wil je geholpen worden. Dat is onder andere mogelijk door deze praktijken.
Op dinsdag 12 februari 2002 01:03 schreef static het volgende:[..]
En dat stel je niet ter discussie?
quote:Was bij een onderdeel van klinische psycholgie, dat je door hem gesneden gaat worden lijkt me stug
Op dinsdag 12 februari 2002 00:58 schreef VlasBaard het volgende:[..]
Hoe heet hij ? Dan weet ik wie ik nooit als dokter wil (even aannemende dat hij medicijnen studeerde).
quote:Ik neem aan dat je dit zegt om te stangen.
Op dinsdag 12 februari 2002 01:05 schreef VlasBaard het volgende:[..]
Ten eerste: Ja.
Ten tweede: Je moet wel om het te leren. Als je het niet leert, kan je mens (en dier) niet meer behandelen en al helemaal geen medicijnen tegen ziektes ontwikkelen. Wat heb je liever, een middel tegen AIDS of een paar zwerfhonden meer ?
Wat mij betreft mogen er ook dieren speciaal voor gefokt worden. In naam der wetenschap is alles veroorloofd.
quote:Ik zal eerder een mug doodslaan dan een mens.
Op dinsdag 12 februari 2002 01:04 schreef static het volgende:[..]
Sorry hoor, maar een leven is een leven.
quote:Daarom voel ik me er ook niet prettig bij inderdaad, en ben ook blij als we aan de mens beginnen om precies die reden inderdaad. Helemaal gelijk.
Op dinsdag 12 februari 2002 01:04 schreef Seborik het volgende:[..]
Ik zou me er niet prettig bij voelen als er op een dood dier is geoefend ipv op een dood mens, die zich bewust heeft vrijgegeven voor wetenschappelijke doeleinden.
quote:Nee.
Op dinsdag 12 februari 2002 01:07 schreef yvonne het volgende:[..]
Ik neem aan dat je dit zegt om te stangen.
quote:´
Op dinsdag 12 februari 2002 01:05 schreef VlasBaard het volgende:[..]
Ten eerste: Ja.
Dus je bent ook voorstander van het feit dat dieren expres besmet worden met de meest vreselijke ziektes?
Op grond waarvan?
quote:Op grond van dat er dan minder mensen doodgaan als er een medicijn gevonden wordt. Daarom.
Op dinsdag 12 februari 2002 01:07 schreef static het volgende:[..]
´
Dus je bent ook voorstander van het feit dat dieren expres besmet worden met de meest vreselijke ziektes?
Op grond waarvan?
quote:Enigszins offtopic... Het gaat in dit topic om al dode dieren...
Op dinsdag 12 februari 2002 01:07 schreef static het volgende:[..]
´
Op grond waarvan?
quote:dan hoop ik dat je worstenverkoper wordt bij de HEMA, want als evt wetenschapper houd je er bizarre denkwijzes op na.
Op dinsdag 12 februari 2002 01:07 schreef VlasBaard het volgende:[..]
Nee.
quote:En nu andersom?
Op dinsdag 12 februari 2002 01:08 schreef VlasBaard het volgende:[..]
Op grond van dat er dan minder mensen doodgaan als er een medicijn gevonden wordt. Daarom.
quote:Ik ? Ik studeer AI. Human is obsolete.
Op dinsdag 12 februari 2002 01:09 schreef yvonne het volgende:[..]
dan hoop ik dat je worstenverkoper wordt bij de HEMA, want als evt wetenschapper houd je er bizarre denkwijzes op na.
[edit]
Dit zeg ik natuurlijk wel om te stangen
[/edit]
quote:Totaal niet offtopic:
Op dinsdag 12 februari 2002 01:09 schreef Rieuwert het volgende:[..]
Enigszins offtopic... Het gaat in dit topic om al dode dieren...
quote:
Op grond van dat er dan minder mensen doodgaan als er een medicijn gevonden wordt. Daarom
quote:Ben je overtuigd veganist? Draag je geen leer? Koop je speciale shampoo/make up etc? Maw. bijna iedereen maakt zich schuldig aan enige vorm van diermisbruik. Ik denk dat het 'oefenen voor scholing' nuttiger is dan het kopen van shampoo van merk a terwijl er een proefdiervrij merk b ook verkrijgbaar is...
Ik zeg niet dat het slecht is dat je er tegen bent, want hoe meer diermisbruik wordt voorkomen/teruggedrongen hoe beter, en alle beetjes helpen, maar gelijkstellen is zoals al door anderen gezegd erg moeilijk..
quote:Maar dat jullie dieren gebruiken, betekent dat jullie niet genoeg dode mensen tot jullie beschikking hebben?
Op dinsdag 12 februari 2002 01:07 schreef Rieuwert het volgende:[..]
Daarom voel ik me er ook niet prettig bij inderdaad, en ben ook blij als we aan de mens beginnen om precies die reden inderdaad. Helemaal gelijk.
quote:Eigenlijk zeg je dat dieren ten dienste staan van mensen.
Op dinsdag 12 februari 2002 01:08 schreef VlasBaard het volgende:[..]
Op grond van dat er dan minder mensen doodgaan als er een medicijn gevonden wordt. Daarom.
quote:Zoals ik mijn topic bedoeld heb is het offtopic.
Op dinsdag 12 februari 2002 01:11 schreef static het volgende:[..]
Totaal niet offtopic:
[..]
quote:Inderdaad.
Op dinsdag 12 februari 2002 01:12 schreef static het volgende:[..]
Eigenlijk zeg je dat dieren ten dienste staan van mensen.
quote:Weer helemaal gelijk! Een menselijk lijk kost niet alleen 3000 gulden, tevens zijn er weinig mensen die hun lichaam aan de wetenschap nalaten..
Op dinsdag 12 februari 2002 01:11 schreef Seborik het volgende:[..]
Maar dat jullie dieren gebruiken, betekent dat jullie niet genoeg dode mensen tot jullie beschikking hebben?
quote:Is jouw sterrebeeld struisvogel?
Op dinsdag 12 februari 2002 01:12 schreef Rieuwert het volgende:[..]
Zoals ik mijn topic bedoeld heb is het offtopic.
quote:Wat is jouw probleem?
Op dinsdag 12 februari 2002 01:13 schreef static het volgende:[..]
Is jouw sterrebeeld struisvogel?
quote:
quote:En op zich heb je gelijk maar ik ga me niet ook nog daar mee bezig houden.. alleen dit is stof tot discussie genoeg niet?
quote:Wat zijn we nu aan het doen dan, klaverjassen?
Op dinsdag 12 februari 2002 01:14 schreef Rieuwert het volgende:[..]
En op zich heb je gelijk maar ik ga me niet ook nog daar mee bezig houden.. alleen dit is stof tot discussie genoeg niet?
quote:Maarre als jij morgen zo'n moeilijke opdracht hebt, zou je dan niet gaan slapen?
Op dinsdag 12 februari 2002 01:14 schreef Rieuwert het volgende:[..]
En op zich heb je gelijk maar ik ga me niet ook nog daar mee bezig houden.. alleen dit is stof tot discussie genoeg niet?
quote:Ik bedoel dat je maar zelf een topic moet openen over dat onderwerp als je dat zo graag wil.
Op dinsdag 12 februari 2002 01:17 schreef static het volgende:[..]
Wat zijn we nu aan het doen dan, klaverjassen?
quote:Dan hoop ik dat jouw man geen chirurg of dierenarts is, want dan kom ik/mijn huisdier nooit naar hem toe
Sorry, no can do,
quote:Ik open geen topic want ik ben met jou aan het discussieren, volgens mij ben je een beetje kortzichtig en aan het eind van je antwoorden.
Op dinsdag 12 februari 2002 01:18 schreef Rieuwert het volgende:[..]
Ik bedoel dat je maar zelf een topic moet openen over dat onderwerp als je dat zo graag wil.
quote:Wat een opbouwende post zeg!
Op dinsdag 12 februari 2002 01:19 schreef cruesli het volgende:[..]
Dan hoop ik dat jouw man geen chirurg of dierenarts is, want dan kom ik/mijn huisdier nooit naar hem toe
quote:Zeg jij bent aan het eind van je argumenten.. ik heb een heel duidelijk standpunt over het snijden in dode dieren maar dat wil niet zeggen dat ik een even duidelijk standpunt heb over het infecteren van dieren met ziektes. Mag ik daar even over nadenken ja?
Op dinsdag 12 februari 2002 01:20 schreef static het volgende:[..]
Ik open geen topic want ik ben met jou aan het discussieren, volgens mij ben je een beetje kortzichtig en aan het eind van je antwoorden.
quote:Hij heeft een heel andere richting gekozen, dus maak je geen zorgen.
Op dinsdag 12 februari 2002 01:19 schreef cruesli het volgende:[..]
Dan hoop ik dat jouw man geen chirurg of dierenarts is, want dan kom ik/mijn huisdier nooit naar hem toe
quote:In een mens snijden lijkt me ook veel boeiender ja.. vooral idd omdat ze zelf toestemming gegeven hebben..
Op dinsdag 12 februari 2002 01:21 schreef cruesli het volgende:
Het lijk mij best leuk trouwens, om in een mensenlijk te snijden, wel gezien, doen lijkt me helemaal interessant.
quote:Nee.
Op dinsdag 12 februari 2002 01:21 schreef Rieuwert het volgende:[..]
Mag ik daar even over nadenken ja?
quote:
Op dinsdag 12 februari 2002 01:22 schreef static het volgende:[..]
Nee.
Wat zou er mis zijn met het snijden in een lijk van een mens binnen je opleiding? Persoonlijk zie ik geen bezwaar en het is nou ook niet dat je echt een persoon voor je hebt ofzo, hoofd + armen en benen zijn er al voor je af gehaald. D'r ligt dan alleen een romp voor je op tafel.
Alleen lijkt het me geen fijn idee als je in een familielid blijkt bezig te zijn ofzo. Maar dat wordt van te voren wel uitgezocht lijkt me.
quote:Kijk op zich heb je helemaal gelijk, maar ik moet over 2 weken bijv alleen de arm en het been opensnijden.. Volgend jaar de gehele mens, en alles zit er dan nog aan hoor
Op dinsdag 12 februari 2002 01:26 schreef cruesli het volgende:
Ow en nog iets (heb het topic niet helemaal doorgelezen dus weet niet wat er allemaal in gezegd is en heb nu ook ff geen zin het allemaal te lezen)...Wat zou er mis zijn met het snijden in een lijk van een mens binnen je opleiding? Persoonlijk zie ik geen bezwaar en het is nou ook niet dat je echt een persoon voor je hebt ofzo, hoofd + armen en benen zijn er al voor je af gehaald. D'r ligt dan alleen een romp voor je op tafel.
Alleen lijkt het me geen fijn idee als je in een familielid blijkt bezig te zijn ofzo. Maar dat wordt van te voren wel uitgezocht lijkt me.
quote:Dan had je kunnen lezen wat een dood mens kost en dat er een gebrek aan dode mensen is.
Op dinsdag 12 februari 2002 01:26 schreef cruesli het volgende:
Ow en nog iets (heb het topic niet helemaal doorgelezen dus weet niet wat er allemaal in gezegd is en heb nu ook ff geen zin het allemaal te lezen)...
quote:Waar studeer jij dan?
Op dinsdag 12 februari 2002 01:28 schreef Rieuwert het volgende:[..]
Kijk op zich heb je helemaal gelijk, maar ik moet over 2 weken bijv alleen de arm en het been opensnijden.. Volgend jaar de gehele mens, en alles zit er dan nog aan hoor
Bij geneeskunde doen ze dit al in het eerste jaar, ook alles er op en eraan. Alleen de hersenen halen ze wel eens weg voor neurologie..
En over hersenen weghalen gesproken, haar vader (van mijn vriendin dus) heeft mij een keer de 'lepel' laten zien waar de hersenen mee uitgeschept worden (hij is lijkensnijder), hebben wij toch precies zo'n ding hier in ons studentenhuis als soeplepel!
quote:En jouw bijdrage heeft ook zeer met deze discussie te maken.
Op dinsdag 12 februari 2002 01:31 schreef cruesli het volgende:[..]
Waar studeer jij dan?
Mijn vriendin heeft namelijk 2 jaar geneeskunde gestudeerd in Leiden en daar moesten ze snijden in lijken zonder hoofd, armen en benen.En over hersenen weghalen gesproken, haar vader (van mijn vriendin dus) heeft mij een keer de 'lepel' laten zien waar de hersenen mee uitgeschept worden (hij is lijkensnijder), hebben wij toch precies zo'n ding hier in ons studentenhuis als soeplepel!
quote:En wat is nu precies het doel van die lessen?
Op dinsdag 12 februari 2002 01:28 schreef Rieuwert het volgende:[..]
Kijk op zich heb je helemaal gelijk, maar ik moet over 2 weken bijv alleen de arm en het been opensnijden.. Volgend jaar de gehele mens, en alles zit er dan nog aan hoor
Bij geneeskunde doen ze dit al in het eerste jaar, ook alles er op en eraan. Alleen de hersenen halen ze wel eens weg voor neurologie..
Als het is om te kijken waar alles zit, vind ik het een beetje overdreven. Ik heb voor het vak Neuroanatomie een perfecte cd-rom waar alles keurig op staat beschreven met plaatjes, filmpjes enz. en daarnaast ook nog een werkgroep waarin met plastic modellen de hersenen konden worden ontleed.
quote:Hee cool
Op dinsdag 12 februari 2002 01:31 schreef cruesli het volgende:[..]
Waar studeer jij dan?
Mijn vriendin heeft namelijk 2 jaar geneeskunde gestudeerd in Leiden en daar moesten ze snijden in lijken zonder hoofd, armen en benen.En over hersenen weghalen gesproken, haar vader (van mijn vriendin dus) heeft mij een keer de 'lepel' laten zien waar de hersenen mee uitgeschept worden (hij is lijkensnijder), hebben wij toch precies zo'n ding hier in ons studentenhuis als soeplepel!
quote:Het is inderdaad voornamelijk leren snijden, maar ook leer je op deze manier beter hoe alles ruimtelijk geordend is en eruitziet zodat je het later kan herkennen in een lichaam. Op plaatjes ziet alles er altijd duidelijker en mooier uit dan in werkelijkheid..
Op dinsdag 12 februari 2002 01:33 schreef Seborik het volgende:[..]
En wat is nu precies het doel van die lessen?
Te kijken waar alles precies zit?
Of om te leren hoe je precies moet snijden?Als het is om te kijken waar alles zit, vind ik het een beetje overdreven. Ik heb voor het vak Neuroanatomie een perfecte cd-rom waar alles keurig op staat beschreven met plaatjes, filmpjes enz. en daarnaast ook nog een werkgroep waarin met plastic modellen de hersenen konden worden ontleed.
quote:Ok, dan ga ik nu ff on topic.
Op dinsdag 12 februari 2002 01:33 schreef static het volgende:[..]
En jouw bijdrage heeft ook zeer met deze discussie te maken.
Snijden in mensen is natuurlijk ok, die geven zelf toestemming enzo, dus dat vind ik prima.
Ik kan me voorstellen dat ik er zelf problemen mee zou hebben om in een dier te snijden. Blijft natuurlijk, het dier is dood en op deze manier kun je de wetenschap wellicht een stukje vooruit helpen. Alleen vraag ik me wel af hoeveel nut het heeft omdat dieren over het algemeen toch een wat andere anatomie hebben dan mensen.
quote:Het komt juist zeer goed overeen..
omdat dieren over het algemeen toch een wat andere anatomie hebben dan mensen.
Er moeten natuurlijk wel eerst andere alternatieven overwogen worden, en het moet wel om onderzoek voor een medicijn gaan en niet voor make-up of zoiets.
Maar make-up onderzoek vind ik eigenlijk ook geen wetenschap.
quote:Ok, weer wat geleerd dus. Maar plaats van de organen dan ook enzo? Daar doelde ik onder andere op, is dat niet zoveel verschillend dan?
Op dinsdag 12 februari 2002 01:40 schreef Rieuwert het volgende:[..]
Het komt juist zeer goed overeen..
quote:Hehe dat ga ik leren in de komende 2 week
Op dinsdag 12 februari 2002 01:42 schreef cruesli het volgende:[..]
Ok, weer wat geleerd dus. Maar plaats van de organen dan ook enzo? Daar doelde ik onder andere op, is dat niet zoveel verschillend dan?
Maar wat willen ze nu doen, mensen opleiden tot chirurg of tot slager?
quote:Wat een geweldige metafoor
Op dinsdag 12 februari 2002 01:07 schreef I.R.Baboon het volgende:[..]
Ik zal eerder een mug doodslaan dan een mens.
quote:
Maar dieren...tsja, die geven geen toestemming en waar komen ze vandaan.
Bij biologie hadden we snijles op een regenworm, zeester, inktvis, krab, doornhaai, duif en een rat. De regenworm kwam waarschijnlijk uit de tuin. De zeedieren waren 'bijvangst' bij de visserij. De duif was een "afgeschreven" duif van een duivenhouder (tsja, sommigen waren nog geen jaar oud ) en de rat kwam uit het proefdierlab. Na een jaar worden *alle* proefratten afgemaakt, want je mag geen ratten voor de wetenschap gebruiken die ouder zijn dan een jaar (wist ik ook nooit). Deze ratten 'spaarden' ze op voor de les. Werden dan allemaal in één keer vergast (kan het wel poetischer maken dan het was, maar dit is wat er gebeurt) en een half uur later aan de studenten gegeven om in te snijden. Vond het eigenlijk verschrikkelijk om in een nog mooi, duidelijk als dier herkenbaar dier te snijden
quote:Je schrijft precies wat ik eik bedoelde
Op dinsdag 12 februari 2002 10:04 schreef Isabeau het volgende:
.Maar dieren...tsja, die geven geen toestemming en waar komen ze vandaan.
Bij biologie hadden we snijles op een regenworm, zeester, inktvis, krab, doornhaai, duif en een rat. De regenworm kwam waarschijnlijk uit de tuin. De zeedieren waren 'bijvangst' bij de visserij. De duif was een "afgeschreven" duif van een duivenhouder (tsja, sommigen waren nog geen jaar oud
) en de rat kwam uit het proefdierlab. Na een jaar worden *alle* proefratten afgemaakt, want je mag geen ratten voor de wetenschap gebruiken die ouder zijn dan een jaar (wist ik ook nooit). Deze ratten 'spaarden' ze op voor de les. Werden dan allemaal in één keer vergast (kan het wel poetischer maken dan het was, maar dit is wat er gebeurt) en een half uur later aan de studenten gegeven om in te snijden. Vond het eigenlijk verschrikkelijk om in een nog mooi, duidelijk als dier herkenbaar dier te snijden
quote:Wat stel je je daarbij voor?
Op dinsdag 12 februari 2002 01:55 schreef Skull het volgende:
Ik heb er geen moeite mee als er geoefend wordt op dieren die al bestemd waren voor de vleesverwerkende industrie.
Dat die studenten eerst op een beest oefenen en dat dat beest dan in stukken of met missende delen nog een keer ergens anders voor gebruikt wordt?
quote:Waar zit het verschil tussen een hond en een regenworm dan in ?
Op dinsdag 12 februari 2002 10:06 schreef yvonne het volgende:[..]
Je schrijft precies wat ik eik bedoelde
Zo voel ik het en niet anders.
quote:Het lijkt me toch wel duidelijk wat ik bedoel
Op dinsdag 12 februari 2002 11:51 schreef Seborik het volgende:[..]
Wat stel je je daarbij voor?
Dat die studenten eerst op een beest oefenen en dat dat beest dan in stukken of met missende delen nog een keer ergens anders voor gebruikt wordt?
Na het snijden die beesten nog eens gaan gebruiken voor consumptie vind ik een beetje vreemde gedachtgang trouwens?
quote:Ik wist niet dat je het alleen wilde beperken tot consumptie, ik dacht bij vleesverwerkende industrie ook aan alle andere produkten die er van dieren worden gemaakt.
Op dinsdag 12 februari 2002 16:07 schreef Skull het volgende:
Na het snijden die beesten nog eens gaan gebruiken voor consumptie vind ik een beetje vreemde gedachtgang trouwens?
quote:De o zo belangrijke aaibaarheidsfactor. Ziet het er lief uit dan is het zielig. Maar komt de wesp te dicht bij yvonne krijgt ie een klap met de krant. Het verschil zit mijn inziens tussen de oren..
Op dinsdag 12 februari 2002 15:53 schreef gelly het volgende:[..]
Waar zit het verschil tussen een hond en een regenworm dan in ?
quote:LOL, ja ja we zijn weer zeer bijdehand.
Op dinsdag 12 februari 2002 16:13 schreef Seborik het volgende:[..]
Ik wist niet dat je het alleen wilde beperken tot consumptie, ik dacht bij vleesverwerkende industrie ook aan alle andere produkten die er van dieren worden gemaakt.
quote:
Op woensdag 13 februari 2002 19:55 schreef Rieuwert het volgende:
Nou, vandaag dus begonnen.. Het was wel een zielig hondje, maar goed, toch maar doorgezet.
quote:op de een of andere manier klinkt dit ontzettend ongeloofwaardig na een topic van jou...
Op woensdag 13 februari 2002 22:40 schreef no.10 het volgende:
Ja, het was werkelijk een wreed tafereel. Maar opgejaagd door de assistente hebben wij dat beestie vakkundig gevilt...
quote:practice makes perfect
Denk niet dat je echt rustig wordt als de dokter tegen je zegt:
"Maakt U zich geen zorgen mevrouw, ik heb al een hele hoop video`s gezien van hoe het moet, dat gaat wel goed komen met uw operatie"
(en dat beest voelt er toch niks meer van)
quote:Wie?
Op maandag 18 februari 2002 00:51 schreef VlasBaard het volgende:
Op de foto's zie je er anders niet uit alsof je het niet leuk vind eigenlijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |