niet zo moeilijk:
(ik weet er alles van, ervaringsdeskundige)
Ik weet niet in hoeverre dit alles op jou van toepassing is, maar heel in het algemeen:
- je kunt het niet alleen en het is ook helemaal niet leuk om het alleen te doen. Dus regel vrienden met wie je afspreekt dat je een soort verantwoordelijkheid jegens ze aangaat wat betreft jouw situatie.
Spreek bijvoorbeeld af om iemand elke vrijdag te bellen en eerlijk te vertellen hoe het ging die week.
- wees sowieso niet alleen! zoek andere mensen op. Een mens is niet gemaakt om alleen te zijn, zeker niet als hij ziek is (depressie is een niet te onderschatten lichamelijke en geestelijke ziekte.)
Maak eetafspraken met vrienden. Heb je geen vrienden waar je te eten mee af kunt spreken, pm mij dan.
- dag/nacht ritme is heel belangrijk: zorg dat je 's avonds niet laat je bed ingaat en 's ochtends niet laat eruitkomt (bv. 0.00-8.00) laat gaan slapen en laat opstaan maakt je depressief, zelfs los van of je geslapen hebt of niet. Dag-nachtritme omkeren is een heel effectieve manier om jezelf eenzaam te maken.
- eet goed en gezond, 3x per dag op vaste tijden. Regelmaat helpt!
Vuistregels: 2000 kcal op een dag als je een vrouw bent, 2500 kcal op een dag als je een man bent. 2 stuks fruit, 2 ons groente. Nog meer fruit en groente = alleen maar beter. Vis is goed! Vermijd teveel ongezond vet (bv frituurvet) en ongezonde suiker (witte suiker.)
- neem (als het praktisch kan) een huisdier. Een dier om voor te zorgen, mee te spelen en misschien mee te knuffelen helpt! als je een hondenmens bent, neem een hond: dan ben je gedwongen om meerdere keren per dag te gaan wandelen en dat is heel goed. En een hond wil ook nog eens 's ochtends
vroeg al gaan wandelen
- zoek het licht op, ga naar buiten, doe de gordijnen open, zet de ramen open! Zonlicht is goed voor je, en frisse lucht ook.
- lichaamsbeweging: ga meerdere keren per dag het huis uit, al is het voor onbenullige dingen
![]()
loop naar de brievenbus, fiets naar de groenteboer..
- werk! een gezond, volwassen mens moet werken. Ik weet niet of je werkt, maar je kunt altijd vrijwilligerswerk doen, er is zoveel! Liefst een beetje lichamelijk werk, waarbij je in contact bent met mensen. Bijvoorbeeld in een winkel of op een boerderij. Je voelt je nuttig, je bent bezig, je krijgt relaties met andere mensen: allemaal goed!
- geen drank, geen drugs, ook geen jointjes, niet gokken, wees heel voorzichtig met seks en ook met slaapmiddelen. Verslavingsgedrag en zelfbeschadigend/verwaarlozend gedrag liggen op de loer en daar zit je niet op te wachten. Dat is een neerwaartse spiraal.
- Sporten is heel goed! als je lichaam leert om zich niet meer depressief te gedragen, komt je geest vanzelf mee. Hardlopen is erg goed, verbetert je lichamelijke conditie. Mocht je last hebben van overgewicht, dan is het helemaal super. Als je de kans hebt, doe het dan niet alleen, maar spreek met iemand af. Dan kun je elkaar helpen volhouden en het is gezelliger.
Heb je geen probleem met je gewicht, zoek dan (heel goed!) een teamsport: overal zijn volleybal/voetbal enz. hobbyclubs waar je voor weinig lid van kunt worden.
- Dwing jezelf je post open te maken, de deur open te doen, je telefoon op te pakken. De enige manier om daar overheen te komen is om het te doen. Of vraag een vriend(in) om het met je te doen!
- Antidepressiva en slaapmedicatie
![]()
het schijnt soms te kunnen helpen maar op z'n best zie ik het als een klein faciliterend stapje naar genezing (met risico dat je afhankelijk wordt), op z'n slechtst als een nutteloos zoethoudertje. Elk van de andere dingen die hier staan zijn stuk voor stuk zinniger voor je genezing dan medicijnen.
- Zorg voor momenten van stilte, rust, tijd om alleen te zijn en na te denken. Als je gelovig bent kun je bidden. Maar waarom eigenlijk niet als je niet gelovig bent?
Maar los van religieus gedoe, heeft ieder mens momenten van bezinning nodig (en dat is wat anders dan piekeren.) ...ook dat helpt je beter worden.
- heb je een achterliggende administratie, ongeopende post, schulden, geldzorgen? Heel belangrijk om daar niet mee te blijven zitten. Zoek hulp, er is genoeg beschikbaar, bel een willekeurige maatschappelijk werk instantie en ze wijzen je de weg. Er zijn mensen die je dit soort dingen (die een niet te onderschatten zware last op je leggen) uit handen kunnen nemen of je er in elk geval bij kunnen helpen.
- Speel! een oud psychologisch adagium is dat een mens geestelijk gezond is als hij kan "spelen, werken en liefhebben". Dus als je niet meer depressief wilt zijn, ga dan (tegen je zin in) toch spelen! dat kan veel vormen hebben; teamspelen op het trapveldje, gezelschapsspellen aan de keukentafel, kussengevechten, vechten om een stok met de hond in het park enz.
- Ben je creatief? Schilder dan, en schrijf, en zing en dans, en als het even kan, doe dat niet alleen, maar deel het met anderen. Uit hierin je gevoel, blije dingen en rotgevoelens, daar kun je zoveel ont-depressief makende kracht uit halen.
- Leer, lees, studeer: alleen met boeken, of in de vorm van een cursus met anderen (nog beter) over een onderwerp waarin je geinteresseerd bent. Zo ontwikkel je je ook verder op intellectueel vlak en/of in praktische vaardigheden, en verlies je het gevoel dat je stilstaat.
Begin met die gitaarles waar je als kind van 12 over fantaseerde!
- Verzorg jezelf goed van dag tot dag. Douche elke dag, verschoon je beddegoed, was je kleren vaak en draag schone kleren. Verzorg je lichaam, draag een lekker geurtje. Als je jezelf niet dwingt tot dit niveau van zelfrespect, zul je je depressie niet kunnen overwinnen!
Hou ook je huis schoon, doe de afwas, geeft de planten water, veeg de vloer, maak de plee schoon...
Maar de belangrijkste basisvoorwaarde van alles is nog
geloofAls je nergens in gelooft, is het een verloren zaak en heeft het geen zin om eraan te beginnen.
Het hoeft niet veel te zijn, geen groot, religieus systeem oid. Het kan het kleinste sprankje hoop zijn dat je misschien toch een droom uit je kindertijd in vervulling kunt laten gaan, toch iets zult kunnen betekenen voor de mensen om je heen - zelf ben ik het leven van een oude Joodse rabbi, Yeshua, gaan bestuderen. Dat heeft me zo geinspireerd tot het WILLEN leven! In de christelijke wereld staat hij bekend als Jezus, maar die hele wereld en de bijbehorende religie en cultuur heb ik niks mee, ik zie het er helemaal los van. Maar ik las over zijn leven en de dingen die hij de mensen leerde, en vond hoop!
Dit zijn stuk voor stuk dingen die, als je depressief bent, tegennatuurlijk zijn, die je niet wilt, en die in het begin je eerder
ROT zullen laten voelen in plaats van fijn. Maar je moet er doorheen. Het is de enige manier om je leven echt ten goede te veranderen. Als je jezelf er voor zet, en resoluut beslist dat je het aan de hand van deze aanwijzingen anders wilt gaan doen, geef jezelf dan iets meer dan een jaar en go for it. You can do it!
Dit is de neerslag van mijn eigen jarenlange verhaal waar ik eindelijk uit aan het komen ben.
Veel van de dingen die ik schrijf lijken misschien simpel, maar neem van mij aan: dit is het recept, en zo werkt het.
En bedenk je, ook voor "zelf-therapie" geldt: THERAPIE IS EEN KEUZE!
[ Bericht 49% gewijzigd door Leef op 20-07-2007 00:12:56 ]