abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 18 juli 2007 @ 00:13:03 #1
67385 ROG
Go on, say it.
pi_51578982
quote:
Domotica
Het woord domotica is een samentrekking van 'domus' (Latijn: huis) en telematica. Domotica is de technologie om elektronica-toepassingen en automatisering te integreren in de woning. Domotica laat alle elektrische toestellen met elkaar communiceren. In een klassieke elektrische installatie werken alle toestellen op zichzelf en kan men niet communiceren met elkaar. Domotica brengt hierin verandering. Beschikbare functies in een domoticasysteem:

Switch functies: het aan en uitschakelen van elektrische toestellen/verlichting
Motor functies: voor het sturen van motoren (rolluiken, garagepoorten, ... )
Timer-functies: op een bepaald moment begint een elektrisch toestel te werken (koffiezet, wasmachine, verlichting aan/uit schakelen)
Sfeer functies: gelijktijdig schakelen van toestellen en/of verlichting schakelen en/of dimmen naar de vooraf gedefinieerde gewenste stand.
Dit kan allemaal met behulp van:

Drukknoppen, schakelaars
Een afstandsbediening
automatisch: bijvoorbeeld bij een verminderde lichtinval (schemering, zware bewolking) begint de verlichting automatisch te branden.
Sensoren: bijvoorbeeld het detecteren dat iemand de kamer betreedt, de lamp gaat automatisch aan.
Verder heb je uitgebreide functies voor:

Integratie van multimedia in dit alles: na het inspreken van een takenlijst, voert de computer de taken op de aangeduide momenten uit, of stuurt ze aan via externe apparatuur. Eventueel kunnen opdrachten ook doorgegeven worden via het internet.

Integratie van audio en video: bv multiroom, bewaking
Sturing van verwarming bv het sturen van kleppen zodat men in elke kamer afzonderlijk de gewenste temperatuur kan instellen.
Dikwijls zijn domotica-toepassingen aanpassingen van systemen die al in de industrie of in de kantoorautomatisering aanwezig zijn. In eerste instantie werd domotica vaak ontwikkeld als hulpmiddel voor personen met een functie-beperking, om bijvoorbeeld "vanuit een rolstoel" zich toch in het huishouden grotendeels te kunnen behelpen.
In de jaren negentig kende de domotica een forse groei. Dit had echter tot gevolg dat er verschillende systemen werden geïnstalleerd, die niet altijd goed op elkaar waren afgestemd. Met de komst van de informatica als centraal besturingsplatform ontstond de nood aan standaardisatie. Die is er gekomen met de oprichting van het EIB (European Installation Bus). EIB is geen merk, maar een standaard die beschrijft hoe de verschillende componenten van een domotica-installatie met elkaar dienen te communiceren. Zo kan men componenten van verschillende merken in één installatie laten werken.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Domotica

Google

Random domotica (web)shops:
http://www.mn-shop.nl/
http://www.ihabitat.nl/
  woensdag 18 juli 2007 @ 00:16:10 #2
67385 ROG
Go on, say it.
pi_51579081

Wie heeft ervaring met dit vernuftige spul, het ziet er wel heel tof uit. Naar mijn weten past het op standaard wanddozen. Een Euro of 300 voor zo'n eenheid, leuke gimmick of niet?

Overigens gevonden @ http://www.rts-automation.de/?REM_site=20&clangid=10
pi_51580752
user Tnimble heeft al een soortgelijk onderwerp waar hij mee bezig is, kijk daar eens zou ik zeggen. Is erg mooi (en leerzaam ) Voorts blijft het mooi spul, met heel heel erg veel mogelijkhden maar daar zit wel een prijskaartje aan .....(maar das met alle leuke dingen in het leven schijnt t .... )
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_51582404
Ik ben er ook mee bezig geweest, zie Domotica / Home Automation / Garden Automation

En tnimble: Elektra in woning uit 1898

Daar staan wat leuke linkjes
  woensdag 18 juli 2007 @ 10:10:01 #5
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_51584874
Het huis van mijn ouders is grotendeels geautomatiseerd dmv. een domotica toen ze het een jaar of 5 geleden hebben laten bouwen. Vergeet niet dat wanneer je een goed werkende domotica wil met juiste schakelmomenten etc. er een shitload aan regelwerk in zit. Mijn pa had het na een half jaar priegelen en finetunen pas zoals ze het wilden.
  woensdag 18 juli 2007 @ 10:14:52 #6
36431 bleiblei
pi_51585013
Dingen die bij hun automatisch gaan zijn climatecontrol, gordijnen/rolluiken openen en sluiten, binnen & buiten verlichting die aan gaat wanneer het donker wordt per kamer/per seizoen op een ander tijdstip.

Verder is vanaf 1 schermpje in de woonkamer het hele huis te controllen qua verlichting, gordijnen, etc. en kan je zien of er post in de brievenbus aan de straat ligt of niet en de gashaard aanzetten.
In het hele huis zijn geen draaidimmers aangebracht maar "gewone" schakelaars met 4 of 8 knoppen waarmee de dimstand te kiezen is (linksboven 100% aan, rechts onder 100% uit, er tussen in een dimvariant). Als je op een lichtknop drukt faden de lichten naar de juiste dimstand ipv. in één keer een spanningwisseling.

Allemaal leuk en aardig... Maar ik hoef het voorlopig niet. Is te duur en met de hand kan het ook .
  woensdag 18 juli 2007 @ 10:15:33 #7
36431 bleiblei
pi_51585039
Oh! En bezoek schrikt zich steevast de tyfus als de gordijnen opeens dicht gaan . Dat is dan wel weer grappig .
pi_51588665
@Marsepein, dank voor het plaatsen van de link naar mijn topic (hoef ik dat niet meer te doen)

Ik heb de gehele instalatie zelf aangelegt en geprogrameerd. Is even wat uitzoek werk maar is goed te doen. Ik ben nu ook bezig om zelf componenten te ontwerpen die je op de bus leiding kan plaatsen. Dit staat echter op een laag pitje omdat er belangrijkere dingen te doen zijn.

Binnenkort ga ik de instalatie uitbreiden dan komt er automatische aanpassing van de lichtsterkte bij en het bedienen van de zonsverduistering.

Een gimmick is domotica zeker niet. Al heb je natuurlijk wel producten en functies die daar onder vallen. De grote voordelen zitten in het extra comfort, energie besparing en flexabiliteit.

Zoals eerder werd vertelt heb ik ook de draaidimmers er uit gehaalt. Dit zijn nu valkkeschkelaars met drukknopjes. Maar dit moet je niet zien als 1 op 1 vervanging van de dimmer. Gewoonlijk draai je bij een dimmer aan de knop gwaardoor een lamp of spotjes gaan branden. Bij de knopjes is het dus niet zo dat elk knopje een lichtsterkte is. Je kunt nl veel verder gaan.

In je woonkamer heb je verschillende lampen. Normaal als je binnen komt doe je de verlichting aan. Hiervoor beden je verschillende schakelaars en dimmers om alle lampen op de juiste manier aan de doen. Als je een boek gaat lezen gebruik je andere lampen en lichtsterkes als waneer je een gezellig etentje hebt of TV gaat kijken. Via zo'n domotica druk knoppen schakelaar kune je dit soort dituaties programeren. b.v. de bovenste 2 knoppen zet je de basis verlichting aan en uit en kun je wat bij lichten of wat dimmen. Via de overige knoppen roep je licht scenes op. Bij 1 knop gaat b.v. de basis verlichting zwak branden, gaan de LED spotjes langs de wanden aan in een warme kleur, gaat de stereoinstalatie aan met playlist 1, de verlichting boven de eettafel aan en de sfeerhaard sprint aan. Via knop 2 gaat alleen de basis velichting aan en de verlichting boven de eettafel vol aan zodat je bij het ontbeit de krant goed kan lezen.

Om energie te besparen schakel je vanuit je domotica je TV, stereo, PC, printer, je keuken aparatuur, de wasmachine enz. Bij de buiten deur zit een knop waatbij alle verlichting uitgaat en alle apparatuur uit de standby functie gaan enz.
  woensdag 18 juli 2007 @ 22:53:33 #9
165848 SoupNazi
No soup for you!
pi_51609886
tvp
A.F.C. Ajax
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')