Mensen die aan je zitten als ze geholpen willen worden. Ik weiger beetgepakt te worden als ik iemand moet gaan helpen, maar jammergenoeg gebeurt het toch. Weliswaar niet bij mijn haar, zoals iemand hierboven zei, maar weleens bij mijn arm, vroeger toen ik in een eetcafe werkte en nu achter de bar soms ook weer. Dat vind ik zo ongemanierd. Verder vind ik aan de ene kant vingers knippen, uitgebreid zwaaien, joelen en wat al niet meer om de aandacht van het bedielend personeel te trekken allemaal een beetje fout.
Aan de andere kant moeten de mensen aan het werk zijn zich ook gewoon een beetje pro-actief opstellen. Dus niet langslopen alsof je iemand die wenkt niet gezien hebt omdat je iets anders aan het doen bent, maar gewoon zeggen dat je zo bij diegene komt, en dat dan ook doen. Het is zo simpel.
![]()
.
Ik heb zelf verder een hekel aan grote groepen lawaaierige mensen die heel hard gaan lachen en ook vooral de hele tijd over de lange tafel heen en weer gaan roepen naar elkaar. Jaarclubs, vriendinnenclubjes, vrijgezellenfeesten, verjaardagen van dames van middelbare leeftijd enzovoort enzovoort zijn gewoon niet zo mijn ding in restaurants. Maar dat ligt ook wel aan het feit dat ik vaker in een goedkoop eetcafe zit dan in een sjieke tent.
Ook dodelijk: als het tocht of als het te koud is binnen, dat je zo half rillend maar weer je jasje aantrekt, en eigenlijk niet van je eten kan genieten omdat je je zo stoort aan de temperatuur.
Of als je lamskoteletjes bestelt en je krijgt er 2 die beide voor 3/4 uit bot bestaan.
Of van die Nederlanders die 50 cent fooi geven met zo'n royale blik van "Zo meisje, heb ik jou daar eens even flink gematst !" Ik krijgt liever geen fooi, dan dat zo'n zak een paar cent fooi geeft en verwacht dat personeel in een restaurant op de knieeen valt en zijn schoen kust. Geef gewoon een fatsoenlijke fooi, of geef niks, maar ga niet triomfantelijk lopen doen omdat je iemand twee kwartjes fooi geeft.
![]()
.
Of mensen die bijvoorbeeld een pizza met salami, olijf, artisjok en paprika bestellen, maar dan zonder de salami alsjeblieft. En zonder olijf. En artisjok. Oh, en of de paprika er ook af mag. Bestel dan iets wat je wel lust, jezus.
Ook stom is een restaurant of cafeeigenaar die zijn personeel aan tafel bij de klanten gaat staan uitkafferen omdat er iets mis is gegaan.
"Ja, sorry meneer, ik zie dat het fout is gegaan, maar wat moet ik he, met zulke uilskuikens als werknemers. Tja. Nee, u heeft helemaal gelijk, mijn werknemer zat fout. Wat een drol is het toch, he ?" ----
Ik kan nog wel even doorgaan merk ik. Deze frustraties zitten diep.
![]()
.