Ik vind het geen topic waard, maar wil het wel graag aan jullie laten zien wat ik vandaag gemaakt heb toen ik wat resthout / afvalhout tegenkwam in de schuur.
Afgelopen zaterdag en afgelopen maandag heb ik laminaat gelegd, en zaterdag was mijn oom erbij, die een heel handig werkbankje / zaagtafeltje had. En dat werkte erg makkelijk met zagen.
Het toeval wil dat mijn vader ook zo'n zaagbankje heeft, dus afgelopen maandag had ik dat bankje meegenomen.
Maar ik heb er een hekel aan om iets te lenen van anderen, zeker als je het zelf ook kunt maken
![]()
Dus vandaag heb ik zelf zo'n werkbankje / zaagtafeltje gemaakt.
het eerste dwarsbalkje gezaagd, op mijn nieuwste aanwinst, de bosch pcm 8s afkortzaag. De dwarsbalk ga ik koppelen door een pen&gat verbinding
![]()
de pootjes, allemaal net iets schuin afgekort
![]()
het eerste gat uitgebeiteld in de staander
![]()
het onderste dwarsbalkje past
![]()
het bovenste dwarsbalkje ingezaagd, zodat ik hier een half-hout-verbinding kan maken
![]()
de losse onderdelen van één zijkant
![]()
één zijkant in elkaar
![]()
de andere zijkant ook in elkaar, en voor proef ook de onderste verbindingsbalk
![]()
één zaag, één balk
![]()
één zaag, twee planken
![]()
de twee planken aan de zijkant erop geschroefd.
![]()
de bovenkant erop, en dus af, inclusief 2 gaten zodat je het bankje met één hand kunt tillen
![]()
![]()
Al met al ben ik best tevreden, als ik kijk naar de kosten (¤0,-) en de tijd die ik er aan besteed hebt. Het is tenslotte een bankje voor tijdens het klussen, en geen afstudeerstuk van een meubelmaker.