Waar haal je dat vandaan? Ik ben aan de hormonen begonnen 12 maanden na mijn intake. Dus die 17 maanden is volgens mij een beetje "de klok horen luiden, maar waar is die klepel ook al weer?"quote:Op zondag 29 juli 2007 17:56 schreef frederique_met_underscore het volgende:
* De huidige tijdsduur vanaf eerste intake t/m start hormonen is bij de VU MINIMAAL 17 maanden.
Dat ik dat al was toen ik geboren werd, maar dat er een foutje was gebeurd en dat een hele goede dokter in het ziekenhuis dat foutje weer goed gemaakt heeft...quote:Op zondag 29 juli 2007 18:20 schreef wonderer het volgende:
Als een kind jullie zou vragen hoe je vrouw geworden bent, wat zou je dan zeggen?
Hm, okee. Zoiets had ik wel bedacht, maar het kwam nogal sterk over. Moet er sowieso nog even mee aan de slag, maar ik vroeg me af of je het "tot in detail" echt zou vertellen of er een beetje omheen zou draaien.quote:Op zondag 29 juli 2007 18:23 schreef ChantalC het volgende:
[..]
Dat ik dat al was toen ik geboren werd, maar dat er een foutje was gebeurd en dat een hele goede dokter in het ziekenhuis dat foutje weer goed gemaakt heeft...
aardige jip & janneke poging al zeg ik het zelf![]()
![]()
...quote:Op zondag 29 juli 2007 17:56 schreef frederique_met_underscore het volgende:
ik ben transgender, heb dus niet zo veel met het klasieke beeld van "vrouw in een mannenlichaam"
Spreek je jezelf nou tegen?quote:Op zondag 29 juli 2007 18:24 schreef frederique_met_underscore het volgende:
Ach... Ik denk dat ik dat net zo zou doen als bij volwassenen: ik ben als man geboren maar voelde me beter in vrouwenkleren en daarom ben ik nu vrouw.
Kinderen vragen dat meestal niet eens. Die zien je gewoon als "mevrouw". Meestal zijn het volwassenen die juist hier aan denken. Kinderen zijn gewoon nog heel ongecompliceerd.quote:Op zondag 29 juli 2007 18:26 schreef wonderer het volgende:
[..]
Hm, okee. Zoiets had ik wel bedacht, maar het kwam nogal sterk over. Moet er sowieso nog even mee aan de slag, maar ik vroeg me af of je het "tot in detail" echt zou vertellen of er een beetje omheen zou draaien.
Ik denk dat ik op ongeveer hetelfde als Chantal zou komen. Kinderen denken in de regel echter meer na over het waarom van iets dan het hoe van iets...quote:Op zondag 29 juli 2007 18:26 schreef wonderer het volgende:
[..]
Hm, okee. Zoiets had ik wel bedacht, maar het kwam nogal sterk over. Moet er sowieso nog even mee aan de slag, maar ik vroeg me af of je het "tot in detail" echt zou vertellen of er een beetje omheen zou draaien.
Waarom zou je een kind daar mee gaan belasten? Laat een kind in godsnaam even lekker kind zijn. Pas aan het begin van de pubertijd zou ik dan naar een genderteam gaan. Tegen die tijd hoef je een puber al niks meer te vertellen hoor...quote:Op zondag 29 juli 2007 18:29 schreef wonderer het volgende:
Nou ja, als het kind in kwestie zelf trans in de dop was... zou je het dan anders doen? Want in principe vertel je hem/haar dus wat er in de toekomst met haar/hem gaat gebeuren...
Als het kind ernaar vraagt, bedoel ik. niet zo van "hm, jij lijkt me trans, laat ik eens gaan vertellen hoe het bij mij ging".quote:Op zondag 29 juli 2007 18:33 schreef ChantalC het volgende:
[..]
Waarom zou je een kind daar mee gaan belasten? Laat een kind in godsnaam even lekker kind zijn. Pas aan het begin van de pubertijd zou ik dan naar een genderteam gaan. Tegen die tijd hoef je een puber al niks meer te vertellen hoor...
En als er niets veranderd is is (en dat is er niet) kan ik je nu al vertellen dat je van het VU nul op request krijgt als je geen geslachtsveranderende operatie wil. Het VU heeft alleen toestemming om volgens DSM IV te behandelen, transgenderisme komt niet voor in DSM IV. Tot nog toe heb ik gehoord dat het VU transgenderisme soms bij wijze van uitzondering begeleidt. Hormonen zullen ze echter niet voorschrijven voor zover ik weet, dan moet je een huisarts zoeken die dat wil doen (zijn er genoeg te vinden). Als ze wel hormonen voorschrijven overtreden ze de regels, en dat zou het voortbestaan van heel het genderteam bij het VU op het spel kunnen zetten. Als DSM V (ooit) komt is er misschien een officieel wel een behandeling, maar dan wordt behandeling transseksualiteit weer moeilijker vanwege de achtergrond waarop dat nu in Nederland gebeurd.quote:Op zondag 29 juli 2007 18:10 schreef frederique_met_underscore het volgende:
In oktober 2006 had ik mijn intake. Er zijn 7 maanden voorbij gegaan tot het 1e gesprek met de psychologe. Bij het maken van de vervolggesprekken in mei bleek dat het 5e gesprek met de psycholoog in december 2007 is. De zesde is dus in januari 2008.
Dan nog een maand wachten tot je een endo ziet - zo kom ik aan 17 maanden.
Verder had ik het over de huidige tijdsduur. Niet over 2004/2005, toen jij het geluk had dat je maar een jaar moest wachten (wat ik overigens ook te lang vind).
Groetjes,
Frederique
Ik ook niet. Ik heb helemaal geen mannenlichaam, ik heb m'n eigen lichaam.quote:Op zondag 29 juli 2007 17:56 schreef frederique_met_underscore het volgende:
ik ben transgender, heb dus niet zo veel met het klassieke beeld van "vrouw in een mannenlichaam"
Waar niet? (ok, daar uiteraard niet... maar verder?)quote:wie kan mij vertellen waar je je vrouw voelt als je in een mannenlichaam leeft?
quote:ik ben als man geboren maar voelde me beter in vrouwenkleren en daarom ben ik nu vrouw.
Daarmee heb je dus indirect/direct aangegeven aan het VU dat je geen haast hebt. Dan vind ik het een beetje dubbel dat je dan toch over die lange wachttijd begint... Als je aldaar aangeeft dat je het nog niet weet, dan neemt het VU uiteraard ook de tijd...quote:Op zondag 29 juli 2007 18:51 schreef frederique_met_underscore het volgende:
1) Ik heb in januari/februari meegedaan met een vrijwillig onderzoek naar transgenders. Daar is (vanuit de VU) uitgekomen dat ik transseksueel ben. Zij weten dat ik op korte termijn geen geslachtsoperatie overweeg en het voor de lange termijn open laat. Dat hebben ze ook in het genderteam overlegd en ze vonden het geen probleem om mij toch de normale procedure te laten volgen. Men verwacht dat ik op langere termijn wel een geslachtsoperatie zal willen. Ik weet dat zelf nog niet zo zeker: ik acht de kans dat ik dat wel wil zo'n 50-60%. Mijn inschatting is daar bekend.
Ach welnee, dat hoeft helemaal niet, ze halen 't als onderdeel van een bezuinigingsronde gewoon uit 't basispakket van de ziektekostenverzekering. De AWBZ (waar de psychologische begeleiding van 't VU o.a. uit bekostigd wordt) word vanaf 2008 ook al beperkt, dus over een tijdje doekt 't VU zich zelf wel op.quote:Op zondag 29 juli 2007 18:51 schreef frederique_met_underscore het volgende:
Het voortbestaan van de VU vind ik altijd een boeiende discussie: wie denk jij dat de VU het voortbestaan niet gunt? (...) de politiek? Probeer maar eens op basis van de huidige zetelverdeling in de 2e kamer aan te tonen dat je er een meerderheid voor krijgt (lukt je niet).
Het verbaast me dat 't bij jou zo op de kleding gericht is. Dat is 't eigenlijk meer.quote:Op zondag 29 juli 2007 18:55 schreef frederique_met_underscore het volgende:
Nee, ik identificeer me niet met vrouwen. Wel met collega's (m/v), klassieke muziek liefhebbers (m/v), mensen die open staan voor elkaar (m/v), mensen die vrouwenkleren dragen (ok, meerderheid is v)... Zou ik daarom meer vrouw dan man zijn?
Daar ben ik 't dan weer helemaal mee eens. Hoewel ik wel verschillen zie: vrouwen zijn logischer.quote:Vrouwen hebben m.i. geen betere of zelfs maar andere psyche dan mannen. Ja, ik ken de boekjes. Ik ga er zelf ook een schrijven: "waarom mannen ook koken en vrouwen ook motorrijden" (over genderrolbevestigende denkbeelden en waarom ze ongewenst zijn)...
Ik wou 't niet proberenquote:Op zondag 29 juli 2007 19:00 schreef frederique_met_underscore het volgende:
Ik vind dit doemdenken. De basisverzekering is onderdeel van de wet, het is een wettekst en je hebt dus een meerderheid in de 2e kamer nodig om dit aan te passen. Met de huidige zetelverdeling denk ik niet dat je dit lukt.
Oh, bij mij meer omdat ik knetter wordt van m'n onvermogen om als 26 jarige jongeman in 't leven te staan (en continu jaloers ben op vrouwen, m'n lichaam haat, etc ad nauseum). Nja, ieder z'n ding.quote:'t Is bij mij zowel op kleding als op het hebben van borsten gericht.
Wat voor jou trouwens misschien een interessant boek is: The Testosterone Files van Max Wolf Valerio. Een gynefiele FTM die beschrijft hoe hij testosteron ervaart. Ik stond er laatst nog virtueel mee in m'n handen bij de online boekwinkel.quote:Op zondag 29 juli 2007 19:13 schreef wonderer het volgende:
Als er geen verschillen tussen mannen en vrouwen psyche zou zijn, zou je je toch ook niet anders voelen dan je eruit ziet?
Het zal voornamelijk het effect zijn van hormonen op je brein, maar dan nog.
Ik denk niet dat het het gevolg is van hormonen op je brein, want als dat zo zou zijn zou er geen TS bestaan. De meeste TS'en hebben namelijk geen hormonale problemen voordat ze behandeld worden...quote:Op zondag 29 juli 2007 19:13 schreef wonderer het volgende:
Als er geen verschillen tussen mannen en vrouwen psyche zou zijn, zou je je toch ook niet anders voelen dan je eruit ziet?
Het zal voornamelijk het effect zijn van hormonen op je brein, maar dan nog.
Sorry, maar daar ben ik 't niet mee eens. Niet alleen is dit iets waar ik al sinds de kleuterklas mee zit, maar 't is ook nog eens grotendeels onbewust (ik zie al m'n hele leven een vrouw in de spiegel, helemaal vanzelf, ze wordt alleen steeds lelijker). Daarnaast is m'n lichaamsbouw wel heel androgyn (m'n schouders zijn wel breder dan m'n heupen, maar 't is echt millimeterwerk).quote:Op zondag 29 juli 2007 19:30 schreef frederique_met_underscore het volgende:
Ik denk niet dat het het gevolg is van hormonen op je brein, want als dat zo zou zijn zou er geen TS bestaan. De meeste TS'en hebben namelijk geen hormonale problemen voordat ze behandeld worden...
Misschien omdat de medische wetenschap niet geheel onrealistisch zoiets heeft van "laten we in ieder geval zorgen dat we de echt zware gevallen altijd kunnen blijven behandelen". Iemand die een baard en borsten wil, maar verder wel zonder al te veel problemen in zijn of haar geboortegeslacht verder kan leven heeft lang niet zo'n groot probleem als een prepuberaal primair genderdysfoortje die misschien wel eens acuut suïcidaal kan worden als de puberteit toeslaat.quote:Ik denk wel dat deze hele problematiek veel ingewikkelder in elkaar zit dan simpelweg "vrouwen in een mannenlichaam" of "mannen in een vrouwenlichaam". Hoe zou je anders verklaren dat er mensen zijn met als zelfbeeld het hebben van borsten en een piemel? Of het zelfbeeld van het hebben van borsten en een baard? En waarom zou de medische wetenschap alleen "alles-of-niets" gaan doen als je mensen daarmee in de kou laat staan (of: niet echt goed helpt)?
Dan mag jij mij uitleggen waarom zulke zeer kleine besparingen als het biet meer vergoeden van verwijderen gezichtsbeharing bij transseksuelen, en het doen van borstvergroting geschrapt is !quote:Op zondag 29 juli 2007 19:00 schreef frederique_met_underscore het volgende:
Hoi Hildy,
Ik vind dit doemdenken. De basisverzekering is onderdeel van de wet, het is een wettekst en je hebt dus een meerderheid in de 2e kamer nodig om dit aan te passen. Met de huidige zetelverdeling denk ik niet dat je dit lukt.
't Is bij mij zowel op kleding als op het hebben van borsten gericht.
Vrouwen logischer? Die ervaring deel ik niet... 't Is net welke vrouw je voor je hebt. En welke man...
Groetjes,
Frederique
Dat is precies wat ik dus bedoel.quote:Voor de uitvoering van deze wet kunnen bij algemene maatregel van bestuur nadere regels worden gesteld.
Ik ben niet paranoïde hoor, het valt allemaal wel mee (they really are out to get me!).quote:1. Het College zorgverzekeringen bevordert de eenduidige uitleg van de aard, inhoud en omvang van de prestaties, bedoeld in artikel 11.
2. Het College zorgverzekeringen kan de zorgverzekeraars met het oog hierop richtlijnen geven.
Jij hebt niets te maken met de behandeling van anderen. Pretendeer niet dat dat wel het geval is.quote:Op zondag 29 juli 2007 20:56 schreef AnnaB het volgende:
maar ik kan het Luc Gijs ook wel vertellen begin oktober hoor als ik hem spreek.
Dan nog heb jij daar niets mee te maken. Of zij misbruik maakt is aan het VU om over te oordelen, niet aan jou.quote:Ik vind persoonlijk dat jij misbruik maakt van mazen die er zijn,
Waarom hamer je daar zo op?quote:Ik weet er heel veel van hoe alles werkt gaat, draai al lang mee in het wereldje, zit nu diep in de hele ggz problematiek als voorzitter van een deel van een centrale cliëntenraad.
Hooguit jouw kromme versie van de waarheid.quote:Ik weet wat hierboven staat dat dat hard overkomt, maar het is wel de waarheid.
Het lijkt mij niet realistisch dat zorg voor genderdysforie afgeschaft wordt. Evenwel is het wel zo dat de laatste jaren de zorg in het algemeen flink wordt uitgekleed en dat dit ook erg te merken is bij de zorg voor wat genderdysforie aangaat. Aan de andere kant is er bij een aantal verzekeraars wel aanvullend te verzekeren voor de kosten die zijn weggevallen uit de basisverzekeraar. De suggestie dat dit te wijten is aan transgenders die zich bij het VU aanmelden is daarbij natuurlijk kolder. Er wordt op alle gebieden bezuinigd, zo (helaas) ook op het gebied van genderdysforie.quote:Op zondag 29 juli 2007 21:53 schreef frederique_met_underscore het volgende:
Hoi Hildy,
Mijn excuses, ik zie dat je (minimaal deels) gelijk hebt: wat ik bedoelde was inderdaad het "besluit zorgverzekering", wat inderdaad technisch gesproken een AMvB is. Ik kan me echter niet voorstellen dat dit inhoudelijk zomaar zo zwaar aangepast wordt (het weghalen van de vergoedingen voor de genderteams is geen lichte wijziging!) zonder dat de kamer over de ministers heenvalt. Daar zullen dan toch minimaal de regeringspartijen achter moeten staan...
Groetjes,
Frederique
Kijk, als je die reden nu eerder genoemd had, had ik heel anders gereageerd. Het spijt me dat ik je pijn heb gedaan. Maar zoals je het deed voorkomen was het alsof je liever transgender leefde om dat je puur transgender voelt. Dit bovenstaande is een heel ander soort, en zwaarwegende reden, zeker als je geen afkeer hebt van je penis continue. Ik vind je hele verhaal dan eerlijk gezegd ook veel begrijpelijker op alle fronten. Ik hoop dat je mijn excuses wil aanvaarden.quote:Op zondag 29 juli 2007 21:04 schreef frederique_met_underscore het volgende:
De diabetes is ook 1 van de redenen dat ik geen geslachtsoperatie wens: ik zie de nadelen (= mogelijke extra complicaties door de diabetes) als extra reden om geen geslachtsoperatie te doen als dat niet echt 100% nodig is. En nee, ik beschouw dat bij 3x in het jaar afkeer van mijn penis inderdaad niet echt als nodig.
Groetjes,
Frederique
Jij mag hem krom vinden, maar hij is gebaseerd op met wat ik heb meegemaakt en ook aan ervaring, oa als vrijwilligster een paar jaar bij Humanitas (de werkgroep), congres van Harry Benjamin Foundation jaren geleden. Maar dan ligt die waarheid op groot aantal punten echt zoals die is. Jos heeft zelf gezegd als in DSM V transseksualiteit verdwijnt , komt de hulpverlening op losse schroeven te staan. Het VU helpt zeer mondjesmaat transgenderisten, en dan denk ik vooral dat het mensen zijn als Frerique die zeer bepaalde (goede) redenen hebben om niet geopereerd te willen/kunnen worden.quote:Op zondag 29 juli 2007 22:14 schreef BetaWolff het volgende:
Hooguit jouw kromme versie van de waarheid.
Ja hoor, ik aanvaard je excuses. Ook al snap ik er niks van. Ik vind dat een ziekenhuis er is om de aanwezige medische kennis zo goed mogelijk te gebruiken. Een ziekenhuis is een soort markt van vraag en aanbod van zorg: zij bieden iets aan, ik vraag wat. Ik vind dat iedereen die een wens voor borsten heeft met onzekerheid over wel-of-geen geslachtsoperatie (dus: met-of-zonder diabetes) zo goed mogelijk geholpen zou moeten worden. Verder noemt men zichzelf genderteam, help dan ook ALLE vormen van genderdysforie zo goed als je kunt - noem je anders transseksuelenteam. Mijn diabetes voelt voor mij eerder een soort drogreden om mij toch te kunnen helpen.quote:Op zondag 29 juli 2007 23:32 schreef AnnaB het volgende:
[..]
Kijk, als je die reden nu eerder genoemd had, had ik heel anders gereageerd. Het spijt me dat ik je pijn heb gedaan. Maar zoals je het deed voorkomen was het alsof je liever transgender leefde om dat je puur transgender voelt. Dit bovenstaande is een heel ander soort, en zwaarwegende reden, zeker als je geen afkeer hebt van je penis continue. Ik vind je hele verhaal dan eerlijk gezegd ook veel begrijpelijker op alle fronten. Ik hoop dat je mijn excuses wil aanvaarden.
Ik ben heel blij met de manier waarop mensen nu de media inkomen: iedereen die de media in komt doet dat in het programma van zijn/haar voorkeur en op de manier waarop hem/haar dat goeddunkt. In verreweg de meeste gevallen gebeurt het respectvol naar de transseksueel. Ik hoop dat er binnenkort meer transgenders in de media komen, zodat ook dit door de samenleving meer geaccepteerd gaat worden.quote:Op zondag 29 juli 2007 23:32 schreef AnnaB het volgende:
Regelmatig komen er mensen in de media die totaal niet representatief zijn voor de groep (zo die er al zijn, want ja, de groep is divers als maar zijn kan). Een enkeling die wel gewoon overkomt durft gelukkig wel aan publiciteit mee te doen. De macht van de media is groot.
Dit is natuurlijk een leuke viscieuse cirkel. Men krijgt minder geld, dus kan men geen transgenders behandelen. Zou het niet andersom zijn? Zou men ook transgenders behandelen krijgt men meer geld (van de transgenders zelf of van de zorgverzekeraars)? Als men maar goed voorzichtig is en langzaamaan doet dan zal men in 2011 nog steeds geen transgenders behandelen. Ik zou dat, 10 jaar nadat 2 van hun eigen mensen SoC 6 ondertekend hebben, knap schandalig vinden. Overigens was dit in afgezwakte vorm ook in SoC 5 in 1998 al mogelijk en ook deze is door iemand van de VU ondertekend.quote:Op zondag 29 juli 2007 23:32 schreef AnnaB het volgende:
Als het VU meer geld zou krijgen, meer mensen, zouden ze van mij eerlijk gezegd ook best transgenders mogen gaan behandelen, want eigenlijk is dat ook hard nodig, maar helaas is daar het budget wat ze nu krijgen niet op gebaseerd.
Er is een stelling: heb nooit meer dan één trans in een groep. Ik vond dat onzin, maar daar ben ik toch een beetje van aan 't terugkomen.quote:Op zondag 29 juli 2007 23:45 schreef Eline2602 het volgende:
Anders gaan we elkaar in de haren vliegen?!Zullen we dat doen?
Lijkt me niet zo verstandig...en al helemaal niet volwassen. Maar wie ben ik?
Ik denk 't niet eigenlijk. Niet alleen kan ik me niet voorstellen dat ze zo gedreven zijn dat ze niet te schrijven tijd daarvoor aanwenden, ik denk ook nog eens dat 't expliciet ontraden wordt. Iets met teveel in je clientèle investeren.quote:Op maandag 30 juli 2007 00:41 schreef AnnaB het volgende:
Het zou mij niks verbazen als er een psycholoog van het genderteam dit topic meeleest eerlijk gezegd, het is publiekelijk, en iedereen mag het lezen.........(of ze er tijd voor willen maken of er behoefte aan hebben is een tweede)
Ik hoop dat dat kan lukken. meer geld. Tot nog toe gaf de overheid niks om de Standards of Care, maar keek alleen naar DSM IV . Alle in DSM IV genoemde psychische afwijkingen mogen behandeld worden. Transgenderisme staat daar als dusdanig niet in. Het genderteam kan dan wel transgenders willen behandelen, maar ze moeten cijfers aanleveren waaruit blijkt wat hun 'productie' is, en als er iets speciaal mee gebeurd (bv suïcide). Wat ik weet wilde het VU 12 geleden al transgenders behandelen, ik heb prof. Gooren op een symposium horen zeggen dat hij dat heel graag wilde doen, maar dat er vanuit Den Haag geen geld beschikbaar voor werd gesteld omdat die alleen maar naar DSM keken (en nog doen).quote:Op maandag 30 juli 2007 05:51 schreef frederique_met_underscore het volgende:
Dit is natuurlijk een leuke viscieuse cirkel. Men krijgt minder geld, dus kan men geen transgenders behandelen. Zou het niet andersom zijn? Zou men ook transgenders behandelen krijgt men meer geld (van de transgenders zelf of van de zorgverzekeraars)? Als men maar goed voorzichtig is en langzaamaan doet dan zal men in 2011 nog steeds geen transgenders behandelen. Ik zou dat, 10 jaar nadat 2 van hun eigen mensen SoC 6 ondertekend hebben, knap schandalig vinden. Overigens was dit in afgezwakte vorm ook in SoC 5 in 1998 al mogelijk en ook deze is door iemand van de VU ondertekend.
Onder de noemer marktonderzoek, ofzo....quote:Op maandag 30 juli 2007 08:29 schreef Hildy het volgende:
[..]
Ik denk 't niet eigenlijk. Niet alleen kan ik me niet voorstellen dat ze zo gedreven zijn dat ze niet te schrijven tijd daarvoor aanwenden, ik denk ook nog eens dat 't expliciet ontraden wordt. Iets met teveel in je clientèle investeren.
De televisie uitzending waar ik in zat had mijn psychologe anders wel gekeken op een vrijdagavond, terwijl ze wist dat ik dinsdags mijn 1e gesprek met haar zou hebben. Alle gesprekken hebben dan ook heel weinig inhoud gehad en ik had het gevoel dat het meer was omdat het protocol het voorschreef. Pas toen het tijdens de behandeling fout ging bij mij heb ik veel en goed ondersteunende begeleiding gekregen, tot zelfs 1x 3 gesprekken in 1 week (1x psychologe alleen, 1x psychiater en 1x psychologe samen met ex). Ik was toen 1 jaar met hormoonbehandeling bezig.quote:Op maandag 30 juli 2007 08:29 schreef Hildy het volgende:Ik denk 't niet eigenlijk. Niet alleen kan ik me niet voorstellen dat ze zo gedreven zijn dat ze niet te schrijven tijd daarvoor aanwenden, ik denk ook nog eens dat 't expliciet ontraden wordt. Iets met teveel in je clientèle investeren.
Hahaha, ik kan me het wel voorstellen ja. Maar twee kibbelende vrouwen zijn sowieso al onverbeterlijk. Of het dan transen zijn of niet...quote:Op maandag 30 juli 2007 08:29 schreef Hildy het volgende:
Er is een stelling: heb nooit meer dan één trans in een groep. Ik vond dat onzin, maar daar ben ik toch een beetje van aan 't terugkomen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |