quote:
Op maandag 16 juli 2007 16:19 schreef Frrreek het volgende:[..]
Freekie heeft veel te lijden gehad
![]()
De hoofdstraat (2km) doorbaggeren in de brandende zon én in pak rond 8:00. Tegen die tijd is het meestal al 30 graden
![]()
ga je van sahiba gokcen of van ataturk vliegen? Kan mijn laatste ochtend in Istanbul nog wel herinneren (warning: ETA verhaal coming up).
Al 2 dagen ben ik op zoek naar een mogelijkheid om naar Sahiba Gokcen (ofzo)vliegveld te gaan op de ochtend van vertrek. Deze ogenschijnlijke makkelijke opdracht voor een ervaren reiziger viel vies tegen. De vele busjes die regelmatig heen en weer pendelen gaan voornamelijk naar het oude en grotere vliegveld Ataturk, de enkele busje die wel de goede kant opgaat, die gaat op de verkeerde tijden. Dus er zit niks anders op dan het internet afstruinen, boekjes bekijken, langs verschillende reisbureaus, etc. En raar genoeg wist haast niemand een alternatief. Er moet toch wel iets van OV richting het vliegveld gaan?! Uiteindelijk kwam ik erachter vanaf 2 plekken in de stad bussen richting het vliegveld gingen, een van het beroemde Taksim en een van het mij onbekende 4.Levent.
Om goed voorbereid te zijn wilde ik de dag voor vertrek eens zien waar die bus vanaf taksim precies vertrok. Zoals Freek vast kan bevestigen, een bus vinden op Taksim is niet eenvoudig, het is een gigantische chaos. Bussen, 4 rijen dik, door elkaar heen, geen duidelijke borden, en al helemaal geen engels sprekende buschauffeur die kon vertellen welke bus naar het vliegveld ging....
![]()
Uiteindelijk verteld iemand dat de bus van 4.Levent gaat, niet van Taksim
![]()
. Moe en afgeleid door het militair museum besluit ik niet naar 4.Levent te gaan om daar de bus te zoeken, zo moeilijk zou het toch niet zijn?
Het is nog pikkedonker buiten in Sultanahmet wanneer ik na een korte nacht slaap de straat op loop. Met mijn grote koffer rol ik door de donkere straten, slechts enkele zwakgele straatlantaarns verlichten de donkerste plekjes. Koffer maakt een hels lawaai wanneer deze over de kinderkopjes rolt, slechts overstemt door de plotselinge Arabische geschreeuw om me heen!! Gelukkig is het slechts de oproep tot gebed
![]()
... Via de tram/funicolar/metro kom ik aan op 4.Levent. Roltrappen kennen ze in deze wijk niet, en de trap is hoog...
Op straat tref ik mezelf aan in een soort zakenwijk. Er staan enkele oude mannen te wachten langs de drukke weg, ik vermoed dat ze op de op de bus wachten, maar het lijkt me niet echt een opstapplaats voor een bus richting vliegveld. Ik probeer in het Engels, Frans en Duits te vragen waar de bus naar het vliegveld is. Hehe, altijd leuk die taalbarriere
![]()
In de verte zie ik een soort remise met wat bussen staan.... echter wel aan de andere kant van de weg, oversteken is zelfmoord, alternatief is die trap naar beneden nemen en aan de andere kant omhoog....... Leuk
kkkggggggggggg doet mijn koffer.... rollen kan ik nu vergeten.... Ik kom aan bij de nogal mistige remise, zie enkele oude bussen staan, maar verder geen mensen. In een hokje aan de andere kant brand licht. Met de tas op mn rug klop ik aan. Een vriendelijk kijkende man met een megasnor doet open, het is blijkbaar het koffiehokje van de chauffeurs. "Sahiba Gokcen, Sahiba Gokcen" stamel ik, hopend op een positief antwoord. Hij draait zich om en roept naar zijn collegas, ik vermoed een turkse equivalent van "Hey Japie, kijk nou wat voor de deur staat, een verdwaalde toerist
![]()
".... 4 man komen naar buiten, druk pratend en wijzend naar alle richtingen. Ik sta daar met een geforceerde glimlach... Dan opeens pakt die eerste man mijn arm en trekt me mee richting de uitgang van de remise. Hij houd een passerende bus aan en zegt wat tegen de chauffeur. Instappen gebaart hij, ehhh, ok
![]()
Dus ik stap de bus in me enkel de chauffeur. Hij begint te rijden. Ik heb absoluut geen flauw idee waar we naar toe gaan, of de eerste man mij uberhaupt heeft begrepen, of deze chauffeur weet wat er aan de hand is.... Tja, als je avontuur wilt, dan kan je het krijgen
![]()
Na een paar lange minuten kom ik aan op een andere grotere busstation
![]()
en ik zie een bus staan van de maatschappij die naar het vliegtuig rijdt
![]()
maar hij rijdt door
![]()
ehhh.....
Gelukkig keert hij bij de volgende kruispunt om en stopt aan de andere kant van de weg. Hier moet ik uitstappen. De woorden "barauioboarfenj- sahiba gokcen -fnsiopuebjues" stellen me enigszins gerust
![]()
Daar sta je dan, tussen enkele turken in langs de weg te wachten. Geen bordje van een bushalte ofzo, nee bewegwijzering doen ze niet aan in Turkije
![]()
Ik vraag nog aan enkele mensen of de bus naar het vliegveld hier stopt..... waarom probeerde ik het eigenlijk nog
![]()
Na deze prachtige voorbeeld van een taalbarriere vertrouw ik het niet helemaal, zie geen enkel andere reiziger staan, enkel wat arbeiders die wachten opgepikt te worden naar hun werk. Hmm, die busstation, daar stond zeker die bus. Daarvoor moet ik wel de weg oversteken, wat ook hier onmogelijk is..... Tja, trap af, tunnel in, trap op.... En dan eindelijk krijg ik bevestiging dat de bus idd van de andere kant van de busstation vertrekt..... dus weeeeer trap af, tunnel in en trap op
Hehe, eindelijk...... Voordat de bus komt raak ik in gesprek met de enige man die Engels kan in de wijde omgeving. Na wat gepraat vraag ik hem wat voor werk hij doet.... hij is minister of something something in de regering..... yeah right
![]()
die gaat echt met de bus naar het vliegveld
![]()
Ik neem maar een stapje afstand van die gek....
Na een uneventvolle rit kom ik aan op het vliegveld
![]()
inchecken en relaxen in de luie stoelen, Turkse vliegvelden vinden, een leuk avontuur =
Oh ja, die ene mafkees van net. Die stapte wel uit bij het vliegveld maar ging een ander gebouw binnen. Uur later landt er een klein vliegtuigje en taxiet naar dat gebouw naast de terminal. Dan zie ik diezelfde gast omringt door zwaar bewapende bodyguards, televisiecameras en hostessen richting het vliegtuig lopen..... een paar mannen in pak stappen uit en worden begroet door de "mafkees" en lopen daarna gezamelijk naar binnen