Het boek van Aslan ken ik niet maar volgens mij is het wel in orde van wat ik net lees. Wellicht een beetje positief over de Islam maar vooruit. Voor een neutrale weergave van de geschiedenis en de constituerende elementen v/d Islam: Islam: Norm, ideaal en werkelijkheid door J. Waardenburg(red) of voor een meer kritische weergave: de historische mohammed: de mekkaanse verhalen en de historische mohammed: de verhalen uit medina door Hans Jansen.quote:Op zondag 15 juli 2007 03:39 schreef BobbyDrake het volgende:
Okay dan, bedankt! Al zal ik wel even bezig zijn met het maken van een selectie uit zo'n flinke lijst
Zelf heb ik laatst "Geen god dan God" gelezen van Reza Aslan.
Het boek bied een kijk op de oorsprong van de islam, de ontwikkeling, en poogt aan het einde nog mogelijkheden voor de toekomst te schetsen. Zeer fascinerend, omdat het geloof door het hele boek heen met haar politieke invloed verweven wordt en je een goed beeld krijgt waarom we nu zoveel last hebben van de militante tak van dit geloof. Ook word ingegaan op het onstaan van de diverse stromingen, waarvan het soefisme er een is waar ik niet bekend mee was, maar op z'n minst apart te noemen is. Daarnaast krijg je juist door de historie te lezen heel veel handvaten aangereikt die je kunt gebruiken tegen mensen die een strenge, conservatieve versie van de islam prediken.
Ben vandaag begonnen aan het boek "Jihad vs McWorld" van Benjamin R. Barber. Ik had hem tijdens een drieluik van Tegenlicht over de militante islam een keer voorbij zien komen, maar tot het lezen van dit boek was het tot op heden nog niet gekomen.
Ah ok, klinkt als een leuke brede introductie. Dat laat onverlet dat ik je toch de eerder genoemde boeken over de Islam aanraad. En het concilie van Nicea iets negatiefs? Ik zie niet zo goed in waarom duidelijkheid creeeren over de dogmatiek iets slechts is.quote:Op zondag 15 juli 2007 04:08 schreef BobbyDrake het volgende:
Mwa, zo positief over de islam vond ik het niet zozeer, al weet de auteur wel een goed onderscheid te maken tussen het geloof en de politieke spelletjes binnenin de machtsstructuur in het geloof en de aanpassingen en toevoegingen aan het geloof zodra de profeet het loodje heeft gelegd. Het zijn de storende symptomen die je in het Christendom ook wel terugvind (zoals het Eerste Concilie van Nicea in 325). Het boek verhaalt ook veel over het leven van de profeet, en eindigt na de uitgebreide historische weergave dan ook met o.a. de Islamitische Revolutie in Iran, en natuurlijk 9-11.
Ik noteer alle aanbevelingen die hier langskomen, ook die waar ik niet (direct) op reageer, met bij deze mijn dank aan sigme en Bolkesteijn voor hun suggesties.quote:Op zondag 15 juli 2007 12:08 schreef Overlast het volgende:
[..]
Ah ok, klinkt als een leuke brede introductie. Dat laat onverlet dat ik je toch de eerder genoemde boeken over de Islam aanraad. En het concilie van Nicea iets negatiefs? Ik zie niet zo goed in waarom duidelijkheid creeeren over de dogmatiek iets slechts is.
De kerk is nu eenmaal een hierarchisch instituut, daar wordt van bovenaf vastgesteld wat de bedoeling is en dan heb je je daaraan te conformeren of je mag wegwezen. Wat je daarvan vindt is een kwestie van smaak.quote:Op zondag 15 juli 2007 18:53 schreef BobbyDrake het volgende:
[..]
Ik noteer alle aanbevelingen die hier langskomen, ook die waar ik niet (direct) op reageer, met bij deze mijn dank aan sigme en Bolkesteijn voor hun suggesties.
Wat betreft het Concilie van Nicea is het wellicht een vooroordeel van mijn kant. Ik ben gewoon wat sceptisch ingesteld als mensen een religie pogen te definiėren en zich daarmee gelijk dreigen te stellen aan de persoon die het voort heeft gebracht.
Ik besef me nu in ieder geval wel dat ook deze bijeenkomsten nog wel eens door mij in boekvorm bestudeert mogen worden
Ja, maar dan hebben we het natuurlijk over het Rooms-Katholieke deel. Er zijn meerdere kerken die beweren het juiste Christelijke gedachtegoed over te brengen aan haar volgers, al zijn vele van deze alleen een afsplitsing van de R.K.-kerk. De reden dat ik hier kritisch naar kijk is meer omdat ik graag tot de kern van het geloof door wil dringen tot voor de tijd toen allerlei hooggeplaatste figuren er hun eigen betekenis aan gaven. Dan moet je er maar van uit gaan dat ze het beste er mee voor hadden en dat is voor mij een iets te grote stap van vertrouwen. Ik ben dan wel geen aanhanger van een religie - ik ben agnost, geen atheist - maar ik erken wel de inspiratie en morele waarde die van menig geloof uitgaat, ook al hoef je je niet per se tot een geloof te keren om tot moreel plausibele inzichten te komen.quote:Op zondag 15 juli 2007 19:17 schreef Overlast het volgende:
De kerk is nu eenmaal een hierarchisch instituut, daar wordt van bovenaf vastgesteld wat de bedoeling is en dan heb je je daaraan te conformeren of je mag wegwezen. Wat je daarvan vindt is een kwestie van smaak.
In dat genre moet je Suetonius eens lezenquote:Op zondag 15 juli 2007 22:47 schreef SCH het volgende:
Ik lees veel politieke boeken maar niet zozeer theoretische maar meer geschiedschrijving.
Ben nu het boek van Peter de Waard over Tony Blair aan het lezen - heel aardig. Wat zijn er toch veel ministers afgetreden in Engeland, echt het ene relletje na het andere
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |