abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 16 juli 2007 @ 10:43:04 #41
112124 Forkbender
Tat tvam asi
pi_51514705
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 15:02 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Serieus?
Ja. Het is hun sacrament, zeg maar.
quote:
Precies.
Ben niet zo heel bekend verder met de precieze inhoud van het soefisme, maar ik heb een aantal boekjes gelezen met voordrachten van Hazrat Inayat Khan en kon mij daar wel erg in vinden. Hij heeft soefisme naar het Westen gebracht. Vind het vooral mooi om te zien dat soefi's geen hierarchie in religies maken en vaak ook wetenschap accepteren.
Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited to all we now know and understand, while imagination embraces the entire world, and all there ever will be to know and understand. - Albert Einstein
I'm here to lead, not to read.
pi_51536242
Nooit van gehoord!

Hoe komt dat eigenlijk? moslim-vrienden van mij hebben het daar nog nooit over gehad...
pi_51536955
quote:
Op zaterdag 14 juli 2007 23:46 schreef releaze het volgende:
tvptje!

mijn schoonvader is een aantal jaar soefi geweest maar is om voor mij onbekende redenen toch weer teruggevallen op zijn 'oude geloof'..
Wat is zijn oude geloof?
pi_51536971
quote:
Op maandag 16 juli 2007 21:27 schreef katerwater het volgende:
Nooit van gehoord!

Hoe komt dat eigenlijk? moslim-vrienden van mij hebben het daar nog nooit over gehad...
Met wat voor lui ga je om?
pi_51537008
quote:
Op maandag 16 juli 2007 10:43 schreef Forkbender het volgende:

[..]

Ja. Het is hun sacrament, zeg maar.
[..]

Ben niet zo heel bekend verder met de precieze inhoud van het soefisme, maar ik heb een aantal boekjes gelezen met voordrachten van Hazrat Inayat Khan en kon mij daar wel erg in vinden. Hij heeft soefisme naar het Westen gebracht. Vind het vooral mooi om te zien dat soefi's geen hierarchie in religies maken en vaak ook wetenschap accepteren.
Dan kan ik je ook wel het boek van Fethullah Gulen over Soefisme aanraden, probeert het in 'Westers' style uit te leggen met een Oosters tintje.
  dinsdag 17 juli 2007 @ 09:58:35 #46
112124 Forkbender
Tat tvam asi
pi_51549660
quote:
Op maandag 16 juli 2007 21:47 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Dan kan ik je ook wel het boek van Fethullah Gulen over Soefisme aanraden, probeert het in 'Westers' style uit te leggen met een Oosters tintje.
bedankt voor de tip!
Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited to all we now know and understand, while imagination embraces the entire world, and all there ever will be to know and understand. - Albert Einstein
  dinsdag 17 juli 2007 @ 09:59:31 #47
112124 Forkbender
Tat tvam asi
pi_51549671
quote:
Op maandag 16 juli 2007 21:27 schreef katerwater het volgende:
Nooit van gehoord!

Soefisme is behoorlijk klein en wordt bij mijn weten door zowel Soeniten als Sjiiten ongeveer doodgezwegen. Maar ik ben geen expert.
pi_51551207
Ik zie mij daar niet in lopen als man zijnde.
pi_51551889
Soeffisme is echt het speeltje van de multiculturalisten geworden. HET voorbeeld van een Islam die wel vredelievend en tolerant kan zijn. Alleen jammer dat de overgote meerderheid van de moslims zelf niks met het soeffisme heeft en het of negeert of ziet als een secte die eigenlijk weinig met de islam te maken heeft(Ben ik het toch nog een keer eens met islamitische traditionalisten )
Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure.
pi_51553974
Ik zat net te lezen over een vrouwelijke sufi heilige, Rabia Basri:
http://en.wikipedia.org/wiki/Rabi%27a_al-%27Adawiyya
quote:
One day, she was seen running through the streets of Basra carrying a torch in one hand and a bucket of water in the other. When asked what she was doing, she said:

"I want to put out the fires of Hell, and burn down the rewards of Paradise. They block the way to God. I do not want to worship from fear of punishment or for the promise of reward, but simply for the love of God."
Ik kan het nondualisme ervan waarderen, als je dit vandaag de dag zou doen wat zou dan de reactie zijn van moslims?
pi_51555413
tolmeditatie! Deed ik als kind ook wel. Dat werkt! En goed ook.
Alle eer aan de soefi's!
Kol haneshama Tehalel Yah
"When I read the Bhagavad Gita and reflect about how God created this universe everything else seems so superfluous". (Einstein)
pi_51555838
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 12:26 schreef jiva het volgende:

[One day, she was seen running through the streets of Basra carrying a torch in one hand and a bucket of water in the other. When asked what she was doing, she said:

"I want to put out the fires of Hell, and burn down the rewards of Paradise. They block the way to God. I do not want to worship from fear of punishment or for the promise of reward, but simply for the love of God."]
Zie je? Een grote ziel, die inzicht heeft in alles dat je weg houd van "simply the love of God" .
"When I read the Bhagavad Gita and reflect about how God created this universe everything else seems so superfluous". (Einstein)
pi_51556290
quote:
[..]

Ik kan het nondualisme ervan waarderen, als je dit vandaag de dag zou doen wat zou dan de reactie zijn van moslims?
pi_51557802
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 13:30 schreef Aasgier het volgende:

[..]

[afbeelding]
Dat is een menselijke reaktie.
Hoe dichter je bij God's pure liefde komt, hoe meer je kan rekenen op de verdraaide versie ervan van de mensen.
pi_51562158
Wij hebben een soefitempel hier in duin hoorde dat daar wel vreemde dingen gebeuren, naakte ceremonies/rituelen, wat dan ook. Maar het lijkt me interessant een keer een kijkje te gaan nemen. Vraag me al zo'n 12 jaar af wát er zich nou precies daar afspeelt
x -- me Gustas tú
pi_51571363
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 13:30 schreef Aasgier het volgende:
[afbeelding]
Ik verwacht eerder "gekke vrouw"... belediging misschien? Met haar actie geeft ze immers aan dat wat haar betreft men (lees: moslims) het idee van hemel en hel kan laten varen, iets wat de Koran leert dat deze bestaan en een functie hebben. Ze stelt zelfs dat deze een blokkade vormen op de weg naar Allah. Ze geeft een soort onvoorwaardelijke devotie aan, zonder beloning of straf.

[ Bericht 5% gewijzigd door jiva op 17-07-2007 20:56:26 ]
  dinsdag 17 juli 2007 @ 21:00:59 #57
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_51571777
Gnostisci. Spirituele einzelgängers. Paradijsvogels.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_51577503
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 20:48 schreef jiva het volgende:

[..]

Ik verwacht eerder "gekke vrouw"... belediging misschien? Met haar actie geeft ze immers aan dat wat haar betreft men (lees: moslims) het idee van hemel en hel kan laten varen, iets wat de Koran leert dat deze bestaan en een functie hebben. Ze stelt zelfs dat deze een blokkade vormen op de weg naar Allah. Ze geeft een soort onvoorwaardelijke devotie aan, zonder beloning of straf.
Vandaar ook de afbeelding: ze maakt in feite de qor'an overbodig en zelfs belachelijk. En daarmee maakt ze gods woord belachelijk. Dus moet ze gestenigd worden.
Vergis je niet: haar daad is uitermate fundamenteel!! Voor alle volken van het Boek!
Tof wijf, trouwens!
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_51577563
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 23:27 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Vandaar ook de afbeelding: ze maakt in feite de qor'an overbodig en zelfs belachelijk. En daarmee maakt ze gods woord belachelijk. Dus moet ze gestenigd worden.
Vergis je niet: haar daad is uitermate fundamenteel!! Voor alle volken van het Boek!
Tof wijf, trouwens!
pi_51578452
quote:
[..]

Laat me denken aan 'Er is geen toevlucht voor U (God), dan bij U (God).
Bekrompen moslims zouden wel eens kunnen reageren in negatieve zin, maar het is in de moslimgeschiedenis een vaker komend uitspraak geweest. Roemi, Yunus Emre etc hebben ook soortgelijken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')