Ja. Het is hun sacrament, zeg maar.quote:
Ben niet zo heel bekend verder met de precieze inhoud van het soefisme, maar ik heb een aantal boekjes gelezen met voordrachten van Hazrat Inayat Khan en kon mij daar wel erg in vinden. Hij heeft soefisme naar het Westen gebracht. Vind het vooral mooi om te zien dat soefi's geen hierarchie in religies maken en vaak ook wetenschap accepteren.quote:Precies.
Wat is zijn oude geloof?quote:Op zaterdag 14 juli 2007 23:46 schreef releaze het volgende:
tvptje!
mijn schoonvader is een aantal jaar soefi geweest maar is om voor mij onbekende redenen toch weer teruggevallen op zijn 'oude geloof'..
Met wat voor lui ga je om?quote:Op maandag 16 juli 2007 21:27 schreef katerwater het volgende:
Nooit van gehoord!
Hoe komt dat eigenlijk? moslim-vrienden van mij hebben het daar nog nooit over gehad...
Dan kan ik je ook wel het boek van Fethullah Gulen over Soefisme aanraden, probeert het in 'Westers' style uit te leggen met een Oosters tintje.quote:Op maandag 16 juli 2007 10:43 schreef Forkbender het volgende:
[..]
Ja. Het is hun sacrament, zeg maar.
[..]
Ben niet zo heel bekend verder met de precieze inhoud van het soefisme, maar ik heb een aantal boekjes gelezen met voordrachten van Hazrat Inayat Khan en kon mij daar wel erg in vinden. Hij heeft soefisme naar het Westen gebracht. Vind het vooral mooi om te zien dat soefi's geen hierarchie in religies maken en vaak ook wetenschap accepteren.
bedankt voor de tip!quote:Op maandag 16 juli 2007 21:47 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dan kan ik je ook wel het boek van Fethullah Gulen over Soefisme aanraden, probeert het in 'Westers' style uit te leggen met een Oosters tintje.
Soefisme is behoorlijk klein en wordt bij mijn weten door zowel Soeniten als Sjiiten ongeveer doodgezwegen. Maar ik ben geen expert.quote:Op maandag 16 juli 2007 21:27 schreef katerwater het volgende:
Nooit van gehoord!
Hoe komt dat eigenlijk? moslim-vrienden van mij hebben het daar nog nooit over gehad...
Ik kan het nondualisme ervan waarderen, als je dit vandaag de dag zou doen wat zou dan de reactie zijn van moslims?quote:One day, she was seen running through the streets of Basra carrying a torch in one hand and a bucket of water in the other. When asked what she was doing, she said:
"I want to put out the fires of Hell, and burn down the rewards of Paradise. They block the way to God. I do not want to worship from fear of punishment or for the promise of reward, but simply for the love of God."
Zie je?quote:Op dinsdag 17 juli 2007 12:26 schreef jiva het volgende:
Ik zat net te lezen over een vrouwelijke sufi heilige, Rabia Basri:
http://en.wikipedia.org/wiki/Rabi%27a_al-%27Adawiyya
[One day, she was seen running through the streets of Basra carrying a torch in one hand and a bucket of water in the other. When asked what she was doing, she said:
"I want to put out the fires of Hell, and burn down the rewards of Paradise. They block the way to God. I do not want to worship from fear of punishment or for the promise of reward, but simply for the love of God."]
quote:Op dinsdag 17 juli 2007 12:26 schreef jiva het volgende:
[..]
Ik kan het nondualisme ervan waarderen, als je dit vandaag de dag zou doen wat zou dan de reactie zijn van moslims?
Dat is een menselijke reaktie.quote:
Ik verwacht eerder "gekke vrouw"... belediging misschien? Met haar actie geeft ze immers aan dat wat haar betreft men (lees: moslims) het idee van hemel en hel kan laten varen, iets wat de Koran leert dat deze bestaan en een functie hebben. Ze stelt zelfs dat deze een blokkade vormen op de weg naar Allah. Ze geeft een soort onvoorwaardelijke devotie aan, zonder beloning of straf.quote:
Vandaar ook de afbeelding: ze maakt in feite de qor'an overbodig en zelfs belachelijk. En daarmee maakt ze gods woord belachelijk. Dus moet ze gestenigd worden.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 20:48 schreef jiva het volgende:
[..]
Ik verwacht eerder "gekke vrouw"... belediging misschien? Met haar actie geeft ze immers aan dat wat haar betreft men (lees: moslims) het idee van hemel en hel kan laten varen, iets wat de Koran leert dat deze bestaan en een functie hebben. Ze stelt zelfs dat deze een blokkade vormen op de weg naar Allah. Ze geeft een soort onvoorwaardelijke devotie aan, zonder beloning of straf.
quote:Op dinsdag 17 juli 2007 23:27 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Vandaar ook de afbeelding: ze maakt in feite de qor'an overbodig en zelfs belachelijk. En daarmee maakt ze gods woord belachelijk. Dus moet ze gestenigd worden.
Vergis je niet: haar daad is uitermate fundamenteel!! Voor alle volken van het Boek!
Tof wijf, trouwens!![]()
Laat me denken aan 'Er is geen toevlucht voor U (God), dan bij U (God).quote:Op dinsdag 17 juli 2007 12:26 schreef jiva het volgende:
[..]
Ik kan het nondualisme ervan waarderen, als je dit vandaag de dag zou doen wat zou dan de reactie zijn van moslims?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |