abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 13 juli 2007 @ 12:04:15 #21
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_51425108
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 11:53 schreef Triggershot het volgende:

Komt een groot tolerance conference in November te Erasmus.
En gaat die conferentie ook over tolerantie van moslims naar andersdenkenden?

Of wordt het een semi-PvdA gesponserde bijeenkomst waar er voornamelijk geproken gaat worden over tolerantie de andere kant op?

Als het het eerste is, is dat een goeie zaak.
pi_51425157
quote:
UNESCO, de Educatieve, Wetenschappelijke en Culturele Organisatie van de Verenigde Naties, heeft na bestudering van het voorstel van het Ministerie van Cultuur en Toerisme van Turkije, besloten de 800e verjaardag van Mevlana Djelaladdin Roemi, een prominent mysticus, in alle lidstaten te herdenken.

Professor Mustafa Isen, de Turkse Staatssecretaris van Cultuur en Toerisme, verkondigde afgelopen dinsdag dat zijn Ministerie aan UNESCO een voorstel had voorgelegd om de 800e verjaardag van Roemi, in 2007 wereldwijd te vieren. Ons voorstel werd positief ontvangen, zei Isen, en dus werd 2007 uitgeroepen tot Ïnternationaal Roemi jaar.

Het Ministerie besteedt veel aandacht aan de activiteiten en in lijn met deze werkzaamheden, zullen de �Activiteiten waarmee Roemi herdacht wordt� in de stad Konya plaatsvinden en van daaruit door het hele jaar heen over de rest van de wereld verspreid worden.

Faruk Çelebi, Voorzitter van de Internationale Roemi Vereniging en tevens de kleinzoon van de 22e generatie van Mevlana, zei tevens dat het besluit van UNESCO om de Mevlevi cultuur in 2007 in het culturele werelderfgoed op te nemen, een positieve zet is.

Daarnaast vertelde hij dat zij steun uit Iran en Afganistan hadden ontvangen.

Professor Nuri Simsekler, Directeur van het Mevlana Centrum voor Onderzoek en Praktijk (SUMAM) aan de Seltjoek Universiteit, zei dat het een belangrijke stap is, in termen van het zonder verlies, doorgeven van de Roemi en Mevlana cultuur aan de volgende generaties.
http://www.zamanhollanda.nl/nieuwsdetail.asp?id=73
pi_51425242
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 12:04 schreef ExTec het volgende:

[..]

En gaat die conferentie ook over tolerantie van moslims naar andersdenkenden?

Of wordt het een semi-PvdA gesponserde bijeenkomst waar er voornamelijk geproken gaat worden over tolerantie de andere kant op?

Als het het eerste is, is dat een goeie zaak.
Ik gok eerste:
quote:
Major Themes:
1. Peaceful Muslim–non-Muslim co-existence in a secular context
2. Inclusiveness and integration
3. The necessity and importance of dialogue
4. The role of non-denominational education
5. The state of East–West, North–South relations
6. Reconciling and balancing reason and faith
7. Understanding the benefits of democracy
8. The role of shared values in building civility and citizenship
http://www.gulenconference.nl/main.php?page=1
  vrijdag 13 juli 2007 @ 12:10:46 #24
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_51425333
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 12:07 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik gok eerste:
[..]

http://www.gulenconference.nl/main.php?page=1
Dan, idd een goede zaak.

Jammer dat de echte fundamentalisten toch niet bereikt worden door dit soort initiatieven.
pi_51425369
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 12:10 schreef ExTec het volgende:

[..]

Dan, idd een goede zaak.

Jammer dat de echte fundamentalisten toch niet bereikt worden door dit soort initiatieven.
Ik geloof niet dat dat de insteek is, eerder kloof tussen gematigde moslims en andersdenkenden te verkleinen.
  vrijdag 13 juli 2007 @ 12:48:51 #26
112124 Forkbender
Tat tvam asi
pi_51426562
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 11:48 schreef Triggershot het volgende:
Alleen voor genezende doeleinden.
In Lahore (Pakistan) is elke donderdag een bijeenkomst van soefis. Ik heb nog nooit zoveel mensen tegelijk wiet zien roken.

Overigens vind ik Soefisme een zeer interessante stroming. De gedichten van Roemi zijn schitterend.
Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited to all we now know and understand, while imagination embraces the entire world, and all there ever will be to know and understand. - Albert Einstein
I'm here to lead, not to read.
  vrijdag 13 juli 2007 @ 14:50:05 #27
63598 bigshadow
Fan van iedereen
pi_51430914
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 12:48 schreef Forkbender het volgende:

[..]

In Lahore (Pakistan) is elke donderdag een bijeenkomst van soefis. Ik heb nog nooit zoveel mensen tegelijk wiet zien roken.

Overigens vind ik Soefisme een zeer interessante stroming. De gedichten van Roemi zijn schitterend.
Dus dit is eigenlijk de Moslim Hippie stroming
  vrijdag 13 juli 2007 @ 14:56:46 #28
136181 adnansupernew
www.kadesign.nl & www.phds
pi_51431121
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 14:50 schreef bigshadow het volgende:

[..]

Dus dit is eigenlijk de Moslim Hippie stroming
Helaas zie ik binnen het topic nog niet terug komen waar het daadwerkelijk bij de soefies om gaat, namelijk het los komen van je ego en zo je steeds meer aan god hechten...
pi_51431266
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 14:56 schreef adnansupernew het volgende:

[..]

Helaas zie ik binnen het topic nog niet terug komen waar het daadwerkelijk bij de soefies om gaat, namelijk het los komen van je ego en zo je steeds meer aan god hechten...
quote:
Het is een soort van meditatie omdat ze iedereen accepteren zoals ze zijn, door middel van draaien al het Aardse pijn en leed laten vallen om één te worden met al het goede en zo zich te presenteren aan God, zuiver, puur en spiritueel.
Wel en anders vul je het toch zelf aan?
pi_51431361
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 12:48 schreef Forkbender het volgende:

[..]

In Lahore (Pakistan) is elke donderdag een bijeenkomst van soefis. Ik heb nog nooit zoveel mensen tegelijk wiet zien roken.
Serieus?
quote:
Overigens vind ik Soefisme een zeer interessante stroming. De gedichten van Roemi zijn schitterend.
Precies.
pi_51433457
Net zoals Gnawa,Issawa,je hebt veel vormen van moslim soefisme.
Op zaterdag 23 juni 2007 18:54 schreef MASD het volgende:
Double-Helix is mijn held vandaag! _O_
pi_51436677
Goede zaak dat je aandacht vraagt voor soefi's. Probleem is dat veel soefi's nog steeds nog worden geaccepteerd door soennitische en sji'ítische moslims. Een echte aanrader is in dit verband de 'Nederlandse' soefi en buikdanseres Kaouthar Darmoni. Voor interessante videogesprekken met haar http://www.reliflex.nl/default.aspx?ProjectId=3of http://www.omroep.nl/ikon/hetvermoeden.
pi_51442218
Het soefisme kent verschillende vertakkingen, ook wel Tarieqahs, zoals de Tiejaniyyah, Qaadiriyyah, Naqshbandiyyah, Shaadhiliyyah, Rifaaciyyah enz. De volgelingen van deze tarieqahs beweren allemaal dat hun specifieke tarieqah de waarheid is, terwijl de anderen de valsheid volgen. De Islam verbiedt deze vorm van verdeeldheid. Allah zegt (wat als volgt vertaald kan worden):

“…En behoort niet tot de veelgodenaanbidders. Tot degenen die hun godsdienst hebben opgesplitst en tot groepen zijn geworden. Iedere groep verheugt zich in wat zij hebben.” (Soerat ar-Roem: 31-32)

De soefi’s aanbidden anderen dan Allah, zoals profeten en Awliyaa’ (‘heiligen’), levend dan wel overleden. Zij zeggen: “O Djilaani! O Rifaaci!” (het aanroepen van hun heiligen), of zij zeggen: “O Boodschapper van Allah, help en red ons!” of “O Boodschapper van Allah, wij zijn van jou afhankelijk!” enz. Terwijl Allah ons verbiedt om anderen dan Hem te vragen in zaken die buiten een persoon z’n capaciteiten liggen. Als een persoon dit doet, rekent Allah hem tot de Moeshrikien (veelgodenaanbidders), Hij zegt (interpretatie van de betekenis):

“En roep buiten Allah niet aan wat jou niet kan baten en niet kan schaden. Zou je dit doen, dan waarlijk, zou jij tot de Dhaalimoen (veelgodenaanbidders en onrechtplegers) behoren.” (Soerat Yoenes: 106)

De soefi’s geloven dat zij Abdaal, Aqtaab en Awliyaa’ (soorten heiligen) zijn aan wie Allah de macht heeft gegeven om de zaken van het universum te besturen. Allah zegt over de veelgodenaanbidders (interpretatie van de betekenis):

“Zeg (O Mohammed): ,,…En wie verordent het bestuur?” Zij zullen zeggen: ,,Allah.”
(Soerat Yoenes: 31)

De Arabieren die veelgodenaanbidders waren, wisten meer over Allah dan deze Soefi’s!

De soefi’s richten zich tot anderen dan Allah wanneer zij worden getroffen door een calamiteit, terwijl Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

“Indien Allah jou met tegenspoed treft, dan kan niemand die verwijderen, behalve Hij. En indien Hij jou met het goede treft: Hij is almachtig over alle zaken.” (Soerat al-Ancaam: 17)

Sommige soefi’s geloven in Wahdat-ul Woejoed (eenheid van bestaan). Zij begrijpen het verschil niet tussen de Schepper en Zijn schepping. In de plaats hiervan zeggen ze dat alles behoort tot de schepping en alles god is.

De soefi’s propageren een extreme vorm van ascetisme en geloven er niet in dat je het nodige werk (Sabaab) moet verrichten, ook geloven zij niet in de verplichting van Djihaad, terwijl Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

“En zoek met wat Allah jou gegeven heeft het Huis van het Hiernamaals en vergeet niet jouw deel in de wereld.” (Soerat al-Qasas: 77)

“En brengt wat jullie kunnen aan macht bij elkaar, om hen daarmee te bevechten.” (Soerat al-Anfaal: 60)

De soefi’s verwijzen met het begrip Ihsaan naar hun sheichs en vertellen hun volgelingen om de afbeelding van hun sheich in gedachten te hebben wanneer zij Allah gedenken en zelfs wanneer zij aan het bidden zijn. Sommigen van hen plaatsen zelfs een afbeelding van hun sheich voor zich wanneer zij het gebed verrichten. De Profeet (vrede zij met hem) zei: “Ihsaan is dat je Allah aanbidt alsof je Hem ziet, indien je Hem niet ziet, weet dan dat Hij jou wel ziet.” (Moeslim)

De soefi’s staan dans, drums, muzikale instrumenten en het verheffen van de stem tijdens het gedenken van Allah (Dhikr) toe, terwijl Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

“Voorwaar de gelovigen zijn slechts degenen wiens harten sidderen wanneer Allah wordt genoemd.” (Soerat al-Anfaal: 2)

Verder verrichten sommigen van hen dhikr door alleen de naam van Allah herhaaldelijk uit te spreken, zeggende: “Allah, Allah, Allah.” Dit is een bidcah en heeft geen betekenis in de Islam. Ze gaan zelfs nog verder door te zeggen: “Ah, ah.” of “Hu, hu.” Het is Soennah voor de moslim om zijn Heer te gedenken door middel van woorden die werkelijk een betekenis hebben, waarvoor hij beloond zal worden. Dit bijvoorbeeld door het zeggen van: “Soebhaan Allah wal Hamdoelillah wa Laa ilaaha ill-Allah w-Allahoe akbar.”

De soefi’s reciteren liefdesgedichten en noemen daarin de namen van vrouwen en jongens tijdens hun dhikr bijeenkomsten. Zij herhalen woorden zoals, ‘liefde’, ‘passie’, ‘verlangen’ enz., alsof zij in een bijeenkomst zitten waar mensen dansen, wijn drinken,klappen en schreeuwen. Dit allemaal heeft meer te maken met de daden van aanbidding van de veelgodenaanbidders. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

“En hun gebed bij het Huis (van Allah: de Kacbah in Mekka) was niets dan gefluit en handgeklap.” (Soerat al-Anfaal: 2)

Sommige soefi’s doorboren zichzelf met ijzeren staven en zeggen dan: “O mijn grootvader!” De shayaatien (meervoud shaytan) schieten hen dan te hulp, omdat zij de hulp zoeken van anderen dan Allah. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

“En wie nalatig is in het gedenken van de Meest Barmhartige, voor hem zullen Wij een shaytan aanstellen en die zal een metgezel voor hem zijn.” (Soerat az-Zoechroef: 36)

De soefi’s beweren wetenschap te hebben over al-Ghayb (het ongeziene), maar de Koran leert ons dat zij leugenaars zijn. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

“Zeg: ,,Niemand in de hemelen en de aarde kent het ongeziene, behalve Allah.”
(Soerat an-Naml: 65)

De soefi’s beweren dat Allah de wereld omwille van Mohammed (vrede zij met hem) heeft geschapen, maar de Koran leert ons dat zij leugenaars zijn. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

“En ik heb de djinn en de mensen slechts geschapen om Mij te aanbidden.”
(Soerat adh-Dhaariyaat: 56)

Allah, de Verhevene, zei tegen Zijn Profeet (interpretatie van de betekenis):

“En aanbid jouw Heer totdat de zekerheid (de dood) tot jouw komt.” (Soerat al-Hidjr: 99)

De soefi’s beweren dat zij Allah kunnen zien in dit leven, maar ook hier toont de Koran dat zij liegen. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

“(Moesa zei:) ,,Mijn Heer, toon (U) aan mij, opdat ik U kan aanschouwen.” Hij zei: ,,Jij zult mij nimmer (kunnen) zien…” (Soerat al-Acraaf: 143)

De soefi’s beweren direct kennis te nemen van Allah, zonder de tussenkomst van de Profeet (vrede zij met hem) en in een toestand van waakzaamheid (dus niet eens in hun slaap). Zijn zij dan beter dan de metgezellen? Zij zeggen: “Mijn hart overlevert mij van mijn Heer.”

De soefi’s vieren Mawlid (de verjaardag van de Profeet, vrede zij met hem) en houden bijeenkomsten voor het sturen van zegeningen naar de Profeet (vrede zij met hem), maar zij druisen in tegen de leerstellingen van de Profeet (vrede zij met hem) door het verheffen van hun stem tijdens de dhikr en hun Anaashied (religieuze liederen) en Qasaa’id (gedichten) bevatten pure shirk. Vierde de Profeet (vrede zij met hem) zijn eigen verjaardag? Vierde Aboe Bakr, cOmar, cOethmaan, cAli, de vier imams of iemand anders zijn verjaardag? Wie heeft meer kennis en is correcter in het verrichten van daden van aanbidding, de Profeet (vrede zij met hem) en de Salaf, of de soefi’s?

De soefi’s reizen om graven te bezoeken en zoeken de zegeningen van hun bewoners. Ook verrichten zij de Tawaaf (rituele ommegang) rondom deze graven of brengen zij offers op deze plaatsen. Dit is allemaal in strijd met de leerstellingen van de Profeet (vrede zij met hem). Hij zei: “Reis niet om een plaats te bezoeken, behalve (in het geval van) drie moskeeën: al-Masdjid al-Haraam (in Mekka), deze moskee van mij (in Medinah) en al-Masdjid al-Aqsa (in Jeruzalem).” (al-Boechari en Moeslim)

De soefi’s vertrouwen blindelings op hun sheichs, zelfs als wat zij doen tegen de Woorden van Allah en Zijn Boodschapper ingaan, terwijl Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

“O jullie die geloven, plaats julliezelf niet voor Allah en Zijn Boodschapper…”
(Soerat al-Hoedjoeraat: 1)

De soefi’s gebruiken talismannen, amuletten, letters en nummers voor het maken van spreuken.

De soefi’s beperken zichzelf niet tot de specifieke zegeningen van de Profeet (vrede zij met hem) die door hem zijn overgeleverd. Zij ontworpen nieuwe formules die het vragen van zijn zegeningen omvatten en andere soorten pure shirk.

Met betrekking tot de vraag of soefi sheichs een bepaalde vorm van contact hebben, dit is waar, maar hun contact is echter met de Shayaatien, niet met Allah. Zij inspireren elkaar met mooie praatjes om daarmee te misleiden, zoals Allah zegt:

“En zo hebben Wij voor iedere profeet een vijand gemaakt; shayaatien van onder de mensen en de djinns. Zij fluisteren elkaar fraaie woorden in om (de) mensen te misleiden.” (Soerat al-Ancaam: 112)

Ook zegt Allah:

“En waarlijk, de shayaatien fluisteren hun vrienden in om met jullie te redetwisten en als jullie hen gehoorzamen, dan zullen jullie zeker veelgodenaanbidders worden.” (Soerat al-Ancaam: 121)

“Zal ik jou vertellen tot wie de shayaatien neerdalen? Zij dalen neer op elke zondige leugenaar.” (Soerat ash-Shoecaraa’: 221-222)

Dit is het ware contact, in tegenstelling tot het contact dat zij valselijk beweren te hebben met Allah. Ver verheven is Allah boven dit.

Wanneer sommige van deze soefi sheichs plotseling verdwijnen uit het zicht van hun volgelingen, dan is dit een gevolg van hun contact met de shayaatien, die hen zelfs kunnen meedragen naar een vergelegen plaats om hen vervolgens op diezelfde dag of nacht nog terugbrengen, om zo hun volgelingen te misleiden.

Het is dus belangrijk om mensen niet te beoordelen op basis van de bijzondere trucs die zij kunnen verrichten. Wij dienen hen daarentegen te beoordelen op de wijze waarop zij zich vasthouden aan de Koran en de Soennah. De ware Awliyaa’ (helpers, geliefden) van Allah staan niet persé bekend om het verrichten van bijzondere trucs. Het tegenovergestelde is eerder waar. Zij zijn degenen die Allah aanbidden op de manier waarop Hij die heeft voorgeschreven, zonder het verrichten van bidac. De ware awliyaa’ van Allah zijn degenen die Allah heeft beschreven in de volgende Hadith Qoedsiy. Aboe Hoerayrah overlevert dat de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zei: “Waarlijk Allah, de Verhevene, zei: ,,Wie een Waliy (geliefde, helper) van Mij als vijand neemt, dan verklaar ik hem voorzeker de oorlog. En er is niets waarmee Mijn dienaar dichter bij Mij kan komen dan door (het verrichten van) datgene wat Ik hem heb opgelegd. En Mijn dienaar blijft steeds dichter bij Mij komen door (het verrichten van) optionele daden van aanbidding, totdat Ik hem liefheb. Wanneer Ik hem liefheb, dan zal Ik zijn gehoor zijn waarmee hij hoort en zijn zicht waarmee hij ziet en zijn hand waarmee hij toeslaat en de voet waarmee hij loopt. En als hij Mij wat vraagt, dan zal Ik hem (dit) zeker geven. En als hij toevlucht tot Mij zoekt, dan zal Ik hem (dit) geven.” (al-Boechari)

En Allah is de Bron van Kracht en Degene Die leidt naar het Rechte Pad.

Sheich Mohammad Saalih al-Munajjid
death is once so do it FisabilAllah
pi_51445150
Ah, weer een geval van takfir, top.

[ Bericht 55% gewijzigd door #ANONIEM op 13-07-2007 22:26:26 ]
  zaterdag 14 juli 2007 @ 14:53:27 #35
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_51461119
Soefisme
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_51461556
The other side of sufism door Sheikh Tabari.

What is Sufism?

Sufism is often, willfully or otherwise, referred to by Sufis themselves, or by orientalists, as "Islamic mysticism", in order to give the impression that Islam is either wholly or partly an esoteric religion, with a set of dogmatic rituals to be understood by the elite alone-in this clase, the Sufis! Unfortunately, the lack of any sound critical analysis of the subject in the English language allows these orientalists to flood the English and North American book market with literature that stands unchallenged, and dupes naive Muslims into believing that true salvation can only be attained by pursuing a mystical order. Their vain goal strips Islam of its Universality.

True Muslims should be content with the name "Muslims given to them by Almighty Allah as he says:

'' Hij heeft u verkozen en heeft u in de godsdienst geen lasten opgelegd - dit is het geloof van uw vader Abraham. Hij heeft u Moslims genoemd voorheen en in dit Boek ''
Al-Hadj, ayat 78.

Ibn Kathir elaborated on this verse, saying:

"Allah has chosen the Muslims, honoured them, and distinguished them exclusively of other nations by the most honourable Messenger and the most perfect religion, and He has not overburdened them with more than they can bear'' Imadud-Din Ibn Katheer, "Tafseer al-Qur'an al-Adtheem. Exegets of the Great Qur'an vol. 3, p. 391, Surah al-Hadj 22.78.

If Sufis insist that they are Muslims, then what is the sense of identifying themselves with Sufism rather than with Islam. The word "Sufism" was not familiar to those who lived in the first and the best three generations of as-Salaf as-Salih (the pious predecessors) who were commanded by Allah the Exalted and His Messenger salla Allahu alayhi wa sallam.
death is once so do it FisabilAllah
pi_51461948
Hallo, dit is geen fatwa topic, ook niet een laat paar mensen vertellen wie of wat Sufis zijn, dit topic gaat over soefi levensbeschouwing en niet hoe soenieten er naar kijken.
pi_51462483
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 11:20 schreef Triggershot het volgende:
Vele moslims hebben een zwaktepunt voor soefis.
Je bedoelt gewoon een zwak voor soefis? Nu staat het er een beetje vaag.
pi_51462860
quote:
Op zaterdag 14 juli 2007 15:12 schreef Seif het volgende:
The other side of sufism door Sheikh Tabari.

What is Sufism?

Sufism is often, willfully or otherwise, referred to by Sufis themselves, or by orientalists, as "Islamic mysticism", in order to give the impression that Islam is either wholly or partly an esoteric religion, with a set of dogmatic rituals to be understood by the elite alone-in this clase, the Sufis! Unfortunately, the lack of any sound critical analysis of the subject in the English language allows these orientalists to flood the English and North American book market with literature that stands unchallenged, and dupes naive Muslims into believing that true salvation can only be attained by pursuing a mystical order. Their vain goal strips Islam of its Universality.

True Muslims should be content with the name "Muslims given to them by Almighty Allah as he says:

'' Hij heeft u verkozen en heeft u in de godsdienst geen lasten opgelegd - dit is het geloof van uw vader Abraham. Hij heeft u Moslims genoemd voorheen en in dit Boek ''
Al-Hadj, ayat 78.

Ibn Kathir elaborated on this verse, saying:

"Allah has chosen the Muslims, honoured them, and distinguished them exclusively of other nations by the most honourable Messenger and the most perfect religion, and He has not overburdened them with more than they can bear'' Imadud-Din Ibn Katheer, "Tafseer al-Qur'an al-Adtheem. Exegets of the Great Qur'an vol. 3, p. 391, Surah al-Hadj 22.78.

If Sufis insist that they are Muslims, then what is the sense of identifying themselves with Sufism rather than with Islam. The word "Sufism" was not familiar to those who lived in the first and the best three generations of as-Salaf as-Salih (the pious predecessors) who were commanded by Allah the Exalted and His Messenger salla Allahu alayhi wa sallam.
Ga je met je "seif" hun hoofden eraf hakken?
Op zaterdag 23 juni 2007 18:54 schreef MASD het volgende:
Double-Helix is mijn held vandaag! _O_
  zaterdag 14 juli 2007 @ 23:46:42 #40
81237 releaze
best of both worlds
pi_51476493
tvptje!

mijn schoonvader is een aantal jaar soefi geweest maar is om voor mij onbekende redenen toch weer teruggevallen op zijn 'oude geloof'..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')