abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54759563
Soefisme zit al in Islam. Ik zie het er niet buiten. Ik zal binnenkort eens een stukje hier pleuren over Soefisme. Soefisme is niet als 1 ding te definiëren omdat het zo groots is.
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_54760761
quote:
Een ongekende passie heeft bezit van mij genomen.
Mijn hart is veranderd in een vogel
die de hemel afzoekt.
Elk deel van mij wil zich in een andere richting bewegen.
Is het werkelijk zo
dat degene van wie ik hou overal is?
~ Rumi
quote:
In vrijgevigheid en hulp aan anderen, wees als een rivier.
In mededogen en gratie, wees als de zon.
In het bedekken van andermans fouten, wees als de nacht.
In boosheid en woede, wees als de dood.
In bescheidenheid en nederigheid, wees als de aarde.
In tolerantie, wees als de zee.
Verschijn zoals je bent of wees zoals je voorkomen is.
~ Rumi
pi_54822743
quote:
Mevlana, de Soefi mysticus

Amsterdam, 16 nov. Soefi mysticus Mevlana staat centraal in de achtste aflevering van nrc.fm, het praatprogramma van NRC Handelsblad over actuele ontwikkelingen en achtergronden in cultuur, wetenschap en politiek vanuit Felix Meritis in Amsterdam. De presentatie is in handen van Paul Steenhuis.

Beluister de uitzending

Ahmet Olgun, redacteur van NRC Handelsblad, is te gast in nrc.fm om te praten over Mevlana. Dit jaar wordt de 800ste verjaardag van deze Soefi mysticus herdacht. UNESCO riep 2007 uit tot het jaar van Rumi, zoals Mevlana in het westen bekend staat. Wie is deze mysticus, die door Madonna geciteerd wordt en door de Unesco gelauwerd?

Bekijk een deel van de documentaire The tolerant Islam of Mevlana

Bron: NRC Handelsblad
pi_54823694
quote:
Ibn ‘Arabi meets New Age? Sufism and Sufi Spirituality in the West: The Case of the Beshara Movement by Suha Taji-Farouki

Thursday |13 December 2007 | 3.15 - 5.00 pm | Room 101, Trans 10, Utrecht

Associated with love and an inclusive humanism, Sufism has long been appreciated by Westerners. During the 20th century it gradually established a presence in the Euro-American spiritual arena, where it increasingly caught the popular imagination. Western Sufis are divided among those who consider Sufism an integral part of the Islamic tradition, and those who do not. This paper investigates the second camp through the case of Beshara, a new religious movement that emerged in 1960s Britain centred on the legacy of the influential Andalusian Sufi scholar Muhyi ’l-Din Ibn ‘Arabi (d. 1240), associated with the controversial notion of the Oneness of Being. Beshara illustrates both the nexus with the New Age underpinning such expressions of Sufism in the West, and the impact of major cultural shifts associated with modernity on attitudes towards religion and spirituality there. Through the case of Beshara the paper contemplates possible future trajectories of Sufism/Sufi-inspired spirituality in the West, and asks how the Western encounter with Sufism might shed light on Sufi futures in majority Muslim settings.

Suha Taji-Farouki is Senior Lecturer in Modern Islam at the University of Exeter, UK and Research Associate at The Institute of Ismaili Studies (London), and was formerly Lecturer in Modern Islam at the University of Durham, UK. She has held Visiting Fellowships at Oxford University’s Centre for Hebrew and Jewish Studies, The Royal Institute for Interfaith Studies in Amman, Jordan, and the Wissenschaftskolleg zu Berlin. Her most recent research explores the legacy of Andalusian mystic-scholar Muhyi ’l-Din Ibn ‘Arabi in the modern world. Earlier publications address diverse expressions of Islamic thought and Muslim identity in the modern period: these include A Fundamental Quest: Hizb al-Tahrir and the Search for the Islamic Caliphate (1996), co-ed., Muslim Identity and the Balkan State (1997); co-ed., Muslim-Jewish Encounters: Intellectual Traditions and Modern Politics (1998); co-ed., Islamic Thought in the Twentieth Century (2004); ed., Modern Muslim Intellectuals and the Qur’an (2004)

Admission is free and open to all; registration (by e-mail to registration@isim.nl) is requested.
pi_54823792
moet god er nu altijd bij betrokken worden?
ja, hè.

beetje navelstaarderig zweverig dit, maar goed, als je het nodig hebt om rustig te worden, vooral naar gaan kijken dan, mos-limpjes
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_54823883
quote:
Op zondag 25 november 2007 14:20 schreef milagro het volgende:
ja, hè.

beetje navelstaarderig zweverig dit, maar goed, als je het nodig hebt om rustig te worden, vooral naar gaan kijken dan, mos-limpjes
Zij halen hun inspiratie voor tolerantie en liefde uit een 'Goddelijk' boodschap, wat is het probleem precies dan, dat ze claimen in contact te staan met een bovennatuurlijke Wezen?

Als iemand er rustig van wordt door naar te kijken is wel ware bedoeling van Soefisme voorbij geschoten.
pi_54824021
quote:
Op zondag 25 november 2007 14:23 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Zij halen hun inspiratie voor tolerantie en liefde uit een 'Goddelijk' boodschap, wat is het probleem precies dan, dat ze claimen in contact te staan met een bovennatuurlijke Wezen?

Als iemand er rustig van wordt door naar te kijken is wel ware bedoeling van Soefisme voorbij geschoten.
ze claimen maar een eind weg, hoor , als hen dat helpt en je gaat er maar in mee als jou dat helpt.

ik vraag me enkel af of het ook mogelijk is een keer iets te doen, te vinden, te bepalen, te ondervinden, te constateren, te bedenken, te realiseren, etcetereren zonder er iets goddelijks bij te slepen... zomaar eens iets 'beleven' te berde brengen, vinden, opperen uit eigen brein ontsproten, een produkt van gewoon gezond verstand eventueel met een vleugje gevoel, zonder dat het meteen weer religieus/goddelijk/bovennatuurlijk moet zijn.

ik heb nog een oude platenspeler hier ergens staan, met wat oude LP's, hebben? kun je uuuuuuuren naar draaiende zwarte rondjes kijken.
pi_54824186
quote:
Op zondag 25 november 2007 14:29 schreef milagro het volgende:

[..]

ze claimen maar een eind weg, hoor , als hen dat helpt en je gaat er maar in mee als jou dat helpt.

ik vraag me enkel af of het ook mogelijk is een keer iets te doen, te vinden, te bepalen, te ondervinden, te constateren, te bedenken, te realiseren, etcetereren zonder er iets goddelijks bij te slepen... zomaar eens iets 'beleven' te berde brengen, vinden, opperen uit eigen brein ontsproten, een produkt van gewoon gezond verstand eventueel met een vleugje gevoel, zonder dat het meteen weer religieus/goddelijk/bovennatuurlijk moet zijn.

ik heb nog een oude platenspeler hier ergens staan, met wat oude LP's, hebben? kun je uuuuuuuren naar draaiende zwarte rondjes kijken.
Nou ja, canim... hangt er ook een beetje vanaf in welk omgeving je naar zoiets zoekt, in meditatie zoals die van Rumi en Yunus Emre, Muhammed Iqbal die hebben hun inspiratie uit de Koran en hadith gehaald, maar als je een meer seculier look wilt dan je terecht bij Averroes, Avicenna, Algorithm, Algebra, zijn mannen die Allah weinig tot niet hebben betrokken bij hun studies, uiteenzettingen en verschillende soorten van bijdragen aan de wereld.

Luisteren naar oude platen heeft weleens meer charme dan luisteren op een dolby sourround stereo system.
pi_54824239
Het is wel een echte 'hype' aan het worden zie ik, wellicht zal zelfs de Telegraaf er nog over uitweiden in de toekomst.
X
pi_54824422
quote:
Op zondag 25 november 2007 14:34 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Nou ja, canim... hangt er ook een beetje vanaf in welk omgeving je naar zoiets zoekt, in meditatie zoals die van Rumi en Yunus Emre, Muhammed Iqbal die hebben hun inspiratie uit de Koran en hadith gehaald, maar als je een meer seculier look wilt dan je terecht bij Averroes, Avicenna, Algorithm, Algebra, zijn mannen die Allah weinig tot niet hebben betrokken bij hun studies, uiteenzettingen en verschillende soorten van bijdragen aan de wereld.

Luisteren naar oude platen heeft weleens meer charme dan luisteren op een dolby sourround stereo system.
ja, blah. blah, machtig interessant allemaal, maar het zegt me allemaal niets.

van rondjes draaien of naar mensen kijken die dat doen word je rustig, nou als dat voor je werkt, prima, maar dat kan ook zonder er iets religieus annex zweverigs van te maken, er lijntjes met een vermeende bovennatuurlijke entiteit bij te slepen, dat bedoel ik enkel.

van dansen kun je ook in een trance raken, is niets bovennatuurlijks, niet goddelijks, een link die je legt omdat je het wil, niet omdat het ís.

maar zoals gezegd, als het werkt prima, het verbaast me enkel steeds weer dat iedere handeling, iedere seconde zowat van je leven met geloof/god/religie/halal-haram te maken moet hebben, waarom niet gewoon eens iets doen, vinden, constateren los van dat alles.

maar dat zal een andere discussie zijn.
draai je wel na een minuutje of tien even anti kloksgewijs? anders word je duizelig en knal je tegen alles op zodra je gaat lopen weer,

oh en jonge ouders, dit niet met uw babies doen!!! Twirled Baby Syndrome en zo
pi_54824668
quote:
Op zondag 25 november 2007 14:44 schreef milagro het volgende:

[..]

ja, blah. blah, machtig interessant allemaal, maar het zegt me allemaal niets.
Mooi tijd om te beginnen je in te lezen zou ik zeggen.
quote:
van rondjes draaien of naar mensen kijken die dat doen word je rustig, nou als dat voor je werkt, prima, maar dat kan ook zonder er iets religieus annex zweverigs van te maken, er lijntjes met een vermeende bovennatuurlijke entiteit bij te slepen, dat bedoel ik enkel.

van dansen kun je ook in een trance raken, is niets bovennatuurlijks, niet goddelijks, een link die je legt omdat je het wil, niet omdat het ís.
Niemand zegt dan ook dat zij een monopolie hebben om in trance te raken omdat ze geloven in een Goddelijk entiteit of dat ze verheven raken tot een spiritueel domein. De Nederlandse soefis die mee doen en ze worden steeds meer en meer laatste tijd zijn meeste ervan nou ook niet een gelovige Mohammedaan.

Dus precies wie gelooft legt een link wie niet gelooft chilt.
quote:
maar zoals gezegd, als het werkt prima, het verbaast me enkel steeds weer dat iedere handeling, iedere seconde zowat van je leven met geloof/god/religie/halal-haram te maken moet hebben, waarom niet gewoon eens iets doen, vinden, constateren los van dat alles.

maar dat zal een andere discussie zijn.
Dat lijkt me inderdaad een onderwerp voor een ander discussie, een ander topic een ander groep. Gezien de soefis zich niet bezighouden met wat haram en wat halal is, wat de zonde is en wat het goede is volgens de maatstaven van een eeuwenoud boek, integendeel. De Soefis richten zich juist constant op zelf-kritiek, reflectie en zuivering van intolerantie en haat. Omdat ze zich niet bezighouden met 'ewa sahbi, is haram man' zijn ze door de eeuwen heen meerdere malen verketterd en vervolgt door centrale regeringen
quote:
draai je wel na een minuutje of tien even anti kloksgewijs? anders word je duizelig en knal je tegen alles op zodra je gaat lopen weer,

oh en jonge ouders, dit niet met uw babies doen!!! Twirled Baby Syndrome en zo
Ga het nog eens voor je doen.
pi_54825502
Op zaterdag 23 juni 2007 18:54 schreef MASD het volgende:
Double-Helix is mijn held vandaag! _O_
pi_54829839
@ Trigger: Ik ben het niet met je eens als je stelt dat Soefis zich niet bezig houden met haram/halal van een eeuwenoud boek.

Traditioneel gezien zijn juist de Sufis diegenen geweest die een middenweg hebben gevonden in zowel het uiterlijke na te leven (geboden en verboden) en het innerlijke (zuivering van het hart, nederigheid, geduld, relatie met God etc). Het realiseren dat de geboden belangrijk zijn, maar dat alleen het hart het contact met de Schepper kan bewerkstelligen.

Je hebt wel een soort Universal Sufism wat minder op Islam is gericht, zoals Hazrat Inayat Khan die veel wordt aangehaald in de Sufitempel in Katwijk.

Kabbalisme heb je precies hetzelfde. Joodse Rabbijnen beschouwen dit als Joods, hoewel ze aanraden je erin te verdiepen wanneer je over een goede kennis beschikt van het Jodendom, maar vele niet-Joden hebben het ook tot iets gemaakt wat erbuiten valt.
X
pi_54830196
quote:
Op zondag 25 november 2007 18:05 schreef Alulu het volgende:
@ Trigger: Ik ben het niet met je eens als je stelt dat Soefis zich niet bezig houden met haram/halal van een eeuwenoud boek.

Traditioneel gezien zijn juist de Sufis diegenen geweest die een middenweg hebben gevonden in zowel het uiterlijke na te leven (geboden en verboden) en het innerlijke (zuivering van het hart, nederigheid, geduld, relatie met God etc). Het realiseren dat de geboden belangrijk zijn, maar dat alleen het hart het contact met de Schepper kan bewerkstelligen.

Je hebt wel een soort Universal Sufism wat minder op Islam is gericht, zoals Hazrat Inayat Khan die veel wordt aangehaald in de Sufitempel in Katwijk.

Kabbalisme heb je precies hetzelfde. Joodse Rabbijnen beschouwen dit als Joods, hoewel ze aanraden je erin te verdiepen wanneer je over een goede kennis beschikt van het Jodendom, maar vele niet-Joden hebben het ook tot iets gemaakt wat erbuiten valt.
Agie je zegt het zelf, ze zijn gericht op het zuiveren van je hart, je ziel en wat er verder ook bij moge horen zoals idd, geduld, oprechtheid, tolerantie etc etc.

Wat ik met hallal / haram bedoel is Fiqh, Aqidah etc, leer van de soefis richt zich om meditatie en motivatie tot zelfreflectie en aanbidding.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-11-2007 18:22:13 ]
pi_54830732
Soefisme is inderdaad iets waar ik best veel bewondering voor heb .
pi_54831005
Je bedoelt waarschijnlijk hetzelfde als ik, alleen misschien heb ik je eerdere reply aan Milagro verkeerd opgevat.

Ghazali was in fiqh (Islamitische jurisprudentie) van de Shafi'i wetschool, in aqeedah (geloofsleer) van de Ashari's en een Sufi, wat slaat op praktizeren van tasawwuf (een wetenschap).

Hoewel een Salafi de Ashari geloofsleer niet als Islamitisch zou accepteren, zo ook met het sufisme.

Als mensen een boek van Rumi willen downloaden in pdf bestand (wel in het Engels):
Rumi - Fihi ma Fihi (In it what is in it)

http://www.antiochgate.co(...)Fihi%20ma%20Fihi.pdf
X
pi_54831048
quote:
Op zondag 25 november 2007 14:20 schreef milagro het volgende:
ja, hè.

Rustig maar hoor, we kunnen niet allemaal het benodigde inzicht bezitten, nietwaar Milagro ?
pi_54831059
quote:
Op zondag 25 november 2007 18:53 schreef Alulu het volgende:
Je bedoelt waarschijnlijk hetzelfde als ik, alleen misschien heb ik je eerdere reply aan Milagro verkeerd opgevat.

Ghazali was in fiqh (Islamitische jurisprudentie) van de Shafi'i wetschool, in aqeedah (geloofsleer) van de Ashari's en een Sufi, wat slaat op praktizeren van tasawwuf (een wetenschap).

Hoewel een Salafi de Ashari geloofsleer niet als Islamitisch zou accepteren, zo ook met het sufisme.

Als mensen een boek van Rumi willen downloaden in pdf bestand (wel in het Engels):
Rumi - Fihi ma Fihi (In it what is in it)

http://www.antiochgate.co(...)Fihi%20ma%20Fihi.pdf
Je kunt een moslim en een hoogleraar communisme zijn, betekent niet dat ze elkaar tegenwerken, of dat ze een verband met elkaar hebben.
pi_54831366
Of je bent geen Moslim en je bent hoogleraar communisme, of je bent Moslim en geen hoogleraar communisme, hoe kan je uberhaupt zo'n ketterse ideologie bestuderen, zo is het en niet anders ....(en nu een hele rits fatwas)

En dan ben je een dwalende innoveerder, en daar mag je niet bijzitten of naar luisteren. En als je geen publiekelijk berouw toont of het blijft volhouden ben je tot afvallige verklaart.

Maar ik geef je groot gelijk, toch zijn er die bovenstaande opmerking tot een bepaalde nivo propageren.
X
pi_54831434
quote:
Op zondag 25 november 2007 19:09 schreef Alulu het volgende:
Of je bent geen Moslim en je bent hoogleraar communisme, of je bent Moslim en geen hoogleraar communisme, hoe kan je uberhaupt zo'n ketterse ideologie bestuderen, zo is het en niet anders ....(en nu een hele rits fatwas)

Maar ik geef je groot gelijk, toch zijn er genoeg die bovenstaande opmerking propageren.
Echt een grap

Soefi: Islam is tolerant
Random moslim: Niet waar, ketter

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')