abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 18 juli 2007 @ 03:42:43 #151
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_51581972
Ik ga al weg, ik was even vergeten dat mijn mening inferieur was omdat ik slechts een 7 gemiddeld op mijn eindlijst van het VWO had. Sorry StefanP, helemaal vergeten. Ik ga morgen naar een psycholoog die een 8 had op zijn eindlijst zodat hij me weer op het juiste pad kan brengen.
2000 light years from home
  woensdag 18 juli 2007 @ 03:43:41 #152
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_51581974
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 03:38 schreef StefanP het volgende:

[..]

[..]

Zoals ik al zei. Schaf alle tentamens af, want ze betekenen toch niets. Diploma's stellen niets voor. Examens zijn niet meer nodig. Waarom vragen werkgevers uberhaupt nog om certificaten? VMBO'ers kunnen evengoed arts worden als een VWO'er. Het gaat om de inzet en interesse! Althans, volgens jullie. Maar daar hoor ik je niet over - het blijft bij wat gehuil dat studenten met een mager zesje even goed zijn als die met een vette acht of negen. Droom lekker verder, en laat zo snel mogelijk eens behandelen door een arts die op het VWO niet verder wist te komen dan een zesje.
Goh , in Vlaanderen is het zo dat iedereen vanaf het middelbaar niveau TSO/KSO gelijk welke studie aan een hogeschool en iedereen vanaf het niveau ASO gelijk welke studie aan heen universiteit moet kunnen aanvatten. Alleen heb je hier sowieso geen centrale examens in het middelbaar en kun je toch geen vergelijkingen treffen. En heb je hoe dan ook bijna geen studierichtingen waar studenten beperkt moeten worden. En als dat al het geval is zijn er ingangsexamens of is het "wie eerst inschrijft" ...

Trouwens, jij zegt "schaf diploma's af" , Als ik 60 % haal , dan heb ik dat diploma. Als ik 80 % haal ook. Waarom dan een onderscheid maken ?
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  woensdag 18 juli 2007 @ 03:52:28 #153
46960 StefanP
polemicist
pi_51582004
Waarom niet? Als je zonodig een studie wil volgen waar een beperkt aantal plaatsen voor is, waarom zou je dan niet je best doen om zo goed mogelijk te scoren? Waarom zou ik als opleiding iemand accepteren met een laag cijfer, als ik ook iemand met een hoog cijfer kan krijgen? Het is veel moeilijker om een 8,4 te scoren dan een 6,4 en het eerste gemiddelde geeft wel degelijk aan dat iemand intelligent is. Iemand met een 6,4 kan dan wel pretenderen dat hij net zo slim is, maar ofwel hij liegt ofwel hij heeft niet de discipline en het doorzettingsvermogen om dat ook toonbaar te maken. In beide gevallen zou ik weinig interesse hebben.

Maar vanzelfsprekend hoor je de pundits daar niet over - ze komen niet verder dan dat ik een asociale, gefrustreerde autist ben die zo gauw mogelijk eens een scan van zijn hersenen moet maken. Typisch, en veelzeggend over hun eigen vermogen.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  woensdag 18 juli 2007 @ 03:58:50 #154
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_51582013
Omdat de toegangseis voor een universitaire opleiding een VWO-diploma is. En iedereen die aan die eis voldoet moet een kans hebben op een plek van de opleiding van zijn of haar keuze. Jij doet net alsof iedereen met een 6,4 een complete mongool is, terwijl dat natuurlijk absoluut niet zo is. Sprekend tegenvoorbeeld ben jij zelf. Een 8 gemiddeld, maar sociaal gezien wel enorm incapabel.

Een VWO-diploma zegt juist niks meer als alleen naar de cijfers wordt gekeken.
  woensdag 18 juli 2007 @ 04:04:32 #155
46960 StefanP
polemicist
pi_51582033
Zei je iets? Ach, ik zie dat je weer niet verder komt dan onzin te spuien. Iemand die vindt dat de besten voorrang verdienen, is 'sociaal incapabel'. Wat jij wil, schertsfiguur.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  woensdag 18 juli 2007 @ 04:06:03 #156
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_51582037
Ohja, alles wat niet rijmt met jouw mening is "onzin", en je valt alleen maar over mijn gebruik van "sociaal incapabel". Dat vind ik dan toch gek, want als er iemand met zulke termen strooit ben je het zelf wel.

En ik vind niemand die vindt dat de besten voorrang verdienen sociaal incapabel, ik vind dat juist goed en dat gebeurt ook al. Maar goed, dat kan ik nog 20x zeggen, het blijft toch maar allemaal "onzin" van een "schertsfiguur" die geen 8 gemiddeld op zijn eindlijst stond...
  woensdag 18 juli 2007 @ 09:47:01 #157
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_51584260
Wel leuk al die discussies hier, maar niemand die mij overtuigend heeft uitgelegd waarom een loterij dan wel zo'n goed selectiecriterium is!
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
pi_51598402
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 03:58 schreef Merkie het volgende:
Omdat de toegangseis voor een universitaire opleiding een VWO-diploma is. En iedereen die aan die eis voldoet moet een kans hebben op een plek van de opleiding van zijn of haar keuze.
De toegangseis op een universiteit is het VWO-diploma, wie daar aan voldoet moet in mijn ogen toegelaten worden. Dus geen fratsen als minimale gemiddelden, lotingen, bindende-studie-adviezen en andere maatregelen die voor diploma-inflatie zorgen.
  woensdag 18 juli 2007 @ 18:33:43 #159
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_51601018
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 16:58 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

De toegangseis op een universiteit is het VWO-diploma, wie daar aan voldoet moet in mijn ogen toegelaten worden. Dus geen fratsen als minimale gemiddelden, lotingen, bindende-studie-adviezen en andere maatregelen die voor diploma-inflatie zorgen.
Okay, fair enough, een VWO-diploma geeft toegang tot de universiteit, of je nu een 6 of een 8 hebt zou niet mogen uitmaken. Hetgene wat telt is de diploma. Maar probleem is dat er voor bepaalde studies meer studenten aanmelden dan dat er plaatsen zijn. Ik blijf erbij, loting is dan een oneerlijk systeem om dit probleem op te lossen! Wat ik nou maar niet begrijp is dat iedereen hier dit gegeven negeert!

[ Bericht 5% gewijzigd door Demophon op 18-07-2007 18:44:02 ]
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
pi_51601869
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 03:35 schreef StefanP het volgende:

[..]

'Ofzo'? Is dat een Nederlands woord? Of alleen in de ogen van geneeskundestudenten met een VWO-gemiddelde van een zesje?

Verder ben je een schertsfiguur, en meer niet. Te pachydermal om in te zien dat IQ en cijfers correleren. Te dom om in te zien dat iemand met 'interesse voor de geneeskunde' (let op de juiste spelling) de moeite neemt om een goede cijferlijst te behalen om zoveel mogelijk kans te hebben ingeloot te worden. Nee - Je komt niet verder dan kinderlijke posts op te stellen over iemand die kritiek heeft op het lotingssysteem, in plaats van dat typisch Nederlandse systeem te verdedigen. En dan heb je ook nog eens het lef om die ander van gebrek aan sociale vaardigheden te beschuldigen? De hypocrisie...
"Ofzo" is een vaak gebruikt woord hier in Nederland (met emigratie gaat ook kennis verloren zo te zien). Sinds wanneer is het verplicht om hier ABN te schrijven? Dat bewaar ik wel voor officiele schriften. Bedankt dat je er mij op wijst dat geneeskunde zonder hoofdletter is. Maar dat wist ik al. Ik wou even wat belangrijks benadrukken en dat ging in dit geval prima met een hoofdletter. Even wat zout in de wonden strooien. Daarnaast hoef ik mij niet bezig te houden om argumenten te opperen over het lotingssysteem. Door het simpele feit dat dit al door andere in dit topic uitvoerig is besproken.
Maar het mag duidelijk zijn dat je een antipathie hebt jegens Nederland. Waar dat verdaan komt is natuurlijk gissen, maar uiteraard speelt het lotingssysteem een rol. Misschien dat andere factoren zoals niet aantrekkelijk zijn voor het Nederlandse vrouwelijke volk ook een rol. Emigreren naar een ander land kan dan een oplossing zijn. Het ontberen van sociale vaardigheden kan je inderdaad compenseren door quasi-intelligent over te komen, maar dat is in dit geval wel erg te doorzien. Want zoals je nu overkomt lijkt het wel of het IQ alles is. Wake up!! Zonder sociale vaardigheden red je het niet. En kom op zeg. Iemand die vanuit Amerika, het land van de onbegrensde mogelijkheden, de moeite neemt en de tijd heeft om op dit forum gemiddeld 8 posts per dag te posten heeft echt geen leven. En dan valt alles meteen op zijn plaats.

Totaal off topic. Ik weet het. Maar er zijn al genoeg tegenargumenten gegeven over het standpunt loting. Soms is het handig om even in de spiegel te kijken. Bijna iedereen in dit topic is tegen je. Dat kan geen toeval zijn toch!? Alleen maar denigrerende opmerkingen maken jegens de personen die het niet eens met je zijn, is pas een kinderachtige manier van discussieren. Arrogantie is een slechte eigenschap. Als ik jou was zou ik echt gebruik maken van het voordeel dat je in Amerika zit. Je zit nu dichtbij Dr. Phil. Misschien dat die je nog kan helpen.
pi_51602392
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 18:33 schreef Demophon het volgende:
Maar probleem is dat er voor bepaalde studies meer studenten aanmelden dan dat er plaatsen zijn.
De enige conclusie uit mijn verhaal kan zijn dat er meer plaatsen moeten komen. Vraag en aanbod moet op elkaar afgestemd worden.
quote:
Ik blijf erbij, loting is dan een oneerlijk systeem om dit probleem op te lossen! Wat ik nou maar niet begrijp is dat iedereen hier dit gegeven negeert!
Een numerus fixus kan mijns inziens enkel een maatregel zijn om een tijdelijk tekort van studieplaatsen te overbruggen. Omdat het organisatorisch complex kan zijn gelijk op abrupt veranderende vraag in te spelen. Dit probleem speelt echt bij geen enkele studie op dit moment naar mijn weten dus de numerus fixus wordt nu vanuit oneigelijke motieven gehanteerd.
  woensdag 18 juli 2007 @ 20:11:59 #162
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_51604178
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 19:22 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

De enige conclusie uit mijn verhaal kan zijn dat er meer plaatsen moeten komen. Vraag en aanbod moet op elkaar afgestemd worden.
[..]

Een numerus fixus kan mijns inziens enkel een maatregel zijn om een tijdelijk tekort van studieplaatsen te overbruggen. Omdat het organisatorisch complex kan zijn gelijk op abrupt veranderende vraag in te spelen. Dit probleem speelt echt bij geen enkele studie op dit moment naar mijn weten dus de numerus fixus wordt nu vanuit oneigelijke motieven gehanteerd.
Dat snap ik, maar waarom dan niet een numerus fixus gebaseerd op "wie het eerst komt, die het eerst maalt" (+ natuurlijk een VWO-diploma)? Als je te laat bent: jammer, vol=vol! Veel eerlijker!

[ Bericht 5% gewijzigd door Demophon op 18-07-2007 21:29:15 ]
pi_51604223
Hoe de fuck kun je een 8 gemiddeld staan ! Word het gemiddelde van de afgeronde cijfers dan genomen?
Ik support gevallen topclubs!
pi_51605783
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 20:13 schreef Fetai het volgende:
Hoe de fuck kun je een 8 gemiddeld staan ! Word het gemiddelde van de afgeronde cijfers dan genomen?
Ja, zo'n knakenregeling is het idd
pi_51607420
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 19:22 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Dus zodat we nóg meer afgestudeerde basisartsen krijgen? Nu al is het voor een basisarts erg moeilijk om in opleiding te komen, laat staan als er nog meer bijkomen.
pi_51613552
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 23:54 schreef Demophon het volgende:

[..]

Je kan blijkbaar niet begrijpend lezen! Ik zeg helemaal niet dat iemand met hoge cijfers alleen per definitie een betere arts wordt. Zo kunnen inzet, doorzettingsvermogen, sociaal invoelingsvermogen, etc. ook vereisten zijn. Wat ik bedoel (en wat jij blijkbaar niet wilt lezen) is dat een systeem gebaseerd op de bingoloterij zo-wie-zo een slecht selectiecriterium is! Breidt de selectie dan uit, met meer parameters dan alleen hoge cijfers! Maar niet met een loterij erbij! Snappie????
Ik snap precies wat je bedoelt, ik ben het er alleen niet mee eens. Ik geef toe dat loten inderdaad naar de aard der zaak geen selectiecriterium is, echter vind ik het toch - ondanks alle makken - een beter systeem dan rucksichtslos alleen de mensen met de hoge cijfers toe te laten; dit omdat het selectiecriterium voor de universiteit het VWO diploma is, een diploma wat de 'zesjes' óók in bezit hebben.

Overigens is mijn systeem van voorkeur een systeem waarbij helemaal geen numerus fixus bestaat, maar alleen geselecteerd wordt op het diploma (VWO in dit geval). Dat lijkt me wel zo fair, wat is dat diploma anders nog waard?
  donderdag 19 juli 2007 @ 00:57:35 #167
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_51613786
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 00:47 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Ik snap precies wat je bedoelt, ik ben het er alleen niet mee eens. Ik geef toe dat loten inderdaad naar de aard der zaak geen selectiecriterium is, echter vind ik het toch - ondanks alle makken - een beter systeem dan rucksichtslos alleen de mensen met de hoge cijfers toe te laten; dit omdat het selectiecriterium voor de universiteit het VWO diploma is, een diploma wat de 'zesjes' óók in bezit hebben.

Overigens is mijn systeem van voorkeur een systeem waarbij helemaal geen numerus fixus bestaat, maar alleen geselecteerd wordt op het diploma (VWO in dit geval). Dat lijkt me wel zo fair, wat is dat diploma anders nog waard?
Daar kan ik op inkomen.

Probleem is er zijn teveel mensen die zo'n studie willen beginnen en te weinig opleidingsplaatsen. Naar mijn idee zijn er maar een paar mogelijkheden
1) Aantal opleidingsplaatsen zodanig uitbreiden dat aanbod en vraag in evenwicht zijn, hetgeen al door iemand anders is geopperd.
2) Numerus fixus op potentieel kandidaatstudenten, bij IQ, gedane studie, sociale eigenschappen, etc.
3) Of en optie die ik ook heb geopperd:
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 20:11 schreef Demophon het volgende:

[..]

Dat snap ik, maar waarom dan niet een numerus fixus gebaseerd op "wie het eerst komt, die het eerst maalt" (+ natuurlijk een VWO-diploma)? Als je te laat bent: jammer, vol=vol! Veel eerlijker!
Maar wat totaal oneerlijk is is een selectie gebaseerd op een loterij! Ik snap niet dat daar iedereen zo blase aan voorbijgaat!
pi_51613977
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 00:57 schreef Demophon het volgende:

[..]

Daar kan ik op inkomen.

Probleem is er zijn teveel mensen die zo'n studie willen beginnen en te weinig opleidingsplaatsen. Naar mijn idee zijn er maar een paar mogelijkheden
1) Aantal opleidingsplaatsen zodanig uitbreiden dat aanbod en vraag in evenwicht zijn, hetgeen al door iemand anders is geopperd.
Dat is wat ik voorsta.
quote:
2) Numerus fixus op potentieel kandidaatstudenten, bij IQ, gedane studie, sociale eigenschappen, etc.
Zou je ook kunnen overwegen, maar het heeft niet mijn voorkeur, wegens het al eerder genoemde argument dat je al aan de eisen voldoet als je je VWO diploma hebt behaald.
quote:
3) Of en optie die ik ook heb geopperd:
[..]
Dat is ook een mogelijkheid. Alleen zit daar ook weer aan nadeel aan: hoe ga je dat meten?
quote:
Maar wat totaal oneerlijk is is een selectie gebaseerd op een loterij! Ik snap niet dat daar iedereen zo blase aan voorbijgaat!
Maar waarom is het oneerlijk? Het is een idioot systeem, ik geef het toe, maar oneerlijk? Is het oneerlijk omdat het mensen buiten sluit? Nee toch, want dat doet een selectiesysteem altijd. Is het oneerlijk omdat het mensen met een hogere cijferlijst niet bevoordeeld boven mensen met een lagere cijferlijst? Klinkt plausibel, maar: die mensen met de lagere cijferlijst voldoen ook al aan het criterium: het VWO diploma. Kortom, het is een idoot systeem, maar niet oneerlijk.
  donderdag 19 juli 2007 @ 01:27:49 #169
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_51614278
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 01:09 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Dat is wat ik voorsta.
[..]

Zou je ook kunnen overwegen, maar het heeft niet mijn voorkeur, wegens het al eerder genoemde argument dat je al aan de eisen voldoet als je je VWO diploma hebt behaald.
[..]

Dat is ook een mogelijkheid. Alleen zit daar ook weer aan nadeel aan: hoe ga je dat meten?
[..]
Weet ik veel! Gewoon, bijvoorbeeld als ik een taalcursus ga doen zijn er ook maar zoveel plaatsen! Als de taalklas vol is, nou dan is deze vol. Daar doen mensentoch ook niet moeilijk over?

In ieder geval wel eerlijker, want als ik er netjes en vroeg op tijd bij ben dan heb ik nog een plek. Iemand die zo laks is geweest om op het laatste moment te wachten heeft kans dat er geen plek meer is. Simpel toch?
  donderdag 19 juli 2007 @ 02:31:50 #170
46960 StefanP
polemicist
pi_51615066
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 19:06 schreef DDM het volgende:
Iemand die vanuit Amerika, het land van de onbegrensde mogelijkheden, de moeite neemt en de tijd heeft om op dit forum gemiddeld 8 posts per dag te posten heeft echt geen leven. En dan valt alles meteen op zijn plaats.
Goh, wat zullen Popolon, MaartenA en anderen met 20+ posts per dag dat nou jammer vinden. Laat staan alle Fokkers met meer dan 8 posts per dag - de overgrote meerderheid. Die hebben allemaal geen leven. Dom figuur.
-Mark Steyn
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')