Goh , in Vlaanderen is het zo dat iedereen vanaf het middelbaar niveau TSO/KSO gelijk welke studie aan een hogeschool en iedereen vanaf het niveau ASO gelijk welke studie aan heen universiteit moet kunnen aanvatten. Alleen heb je hier sowieso geen centrale examens in het middelbaar en kun je toch geen vergelijkingen treffen. En heb je hoe dan ook bijna geen studierichtingen waar studenten beperkt moeten worden. En als dat al het geval is zijn er ingangsexamens of is het "wie eerst inschrijft" ...quote:Op woensdag 18 juli 2007 03:38 schreef StefanP het volgende:
[..]
[..]
Zoals ik al zei. Schaf alle tentamens af, want ze betekenen toch niets. Diploma's stellen niets voor. Examens zijn niet meer nodig. Waarom vragen werkgevers uberhaupt nog om certificaten? VMBO'ers kunnen evengoed arts worden als een VWO'er. Het gaat om de inzet en interesse!Althans, volgens jullie. Maar daar hoor ik je niet over - het blijft bij wat gehuil dat studenten met een mager zesje even goed zijn als die met een vette acht of negen. Droom lekker verder, en laat zo snel mogelijk eens behandelen door een arts die op het VWO niet verder wist te komen dan een zesje.
De toegangseis op een universiteit is het VWO-diploma, wie daar aan voldoet moet in mijn ogen toegelaten worden. Dus geen fratsen als minimale gemiddelden, lotingen, bindende-studie-adviezen en andere maatregelen die voor diploma-inflatie zorgen.quote:Op woensdag 18 juli 2007 03:58 schreef Merkie het volgende:
Omdat de toegangseis voor een universitaire opleiding een VWO-diploma is. En iedereen die aan die eis voldoet moet een kans hebben op een plek van de opleiding van zijn of haar keuze.
Okay, fair enough, een VWO-diploma geeft toegang tot de universiteit, of je nu een 6 of een 8 hebt zou niet mogen uitmaken. Hetgene wat telt is de diploma. Maar probleem is dat er voor bepaalde studies meer studenten aanmelden dan dat er plaatsen zijn. Ik blijf erbij, loting is dan een oneerlijk systeem om dit probleem op te lossen! Wat ik nou maar niet begrijp is dat iedereen hier dit gegeven negeert!quote:Op woensdag 18 juli 2007 16:58 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De toegangseis op een universiteit is het VWO-diploma, wie daar aan voldoet moet in mijn ogen toegelaten worden. Dus geen fratsen als minimale gemiddelden, lotingen, bindende-studie-adviezen en andere maatregelen die voor diploma-inflatie zorgen.
"Ofzo" is een vaak gebruikt woord hier in Nederland (met emigratie gaat ook kennis verloren zo te zien). Sinds wanneer is het verplicht om hier ABN te schrijven? Dat bewaar ik wel voor officiele schriften. Bedankt dat je er mij op wijst dat geneeskunde zonder hoofdletter is. Maar dat wist ik al. Ik wou even wat belangrijks benadrukken en dat ging in dit geval prima met een hoofdletter. Even wat zout in de wonden strooien. Daarnaast hoef ik mij niet bezig te houden om argumenten te opperen over het lotingssysteem. Door het simpele feit dat dit al door andere in dit topic uitvoerig is besproken.quote:Op woensdag 18 juli 2007 03:35 schreef StefanP het volgende:
[..]
'Ofzo'? Is dat een Nederlands woord? Of alleen in de ogen van geneeskundestudenten met een VWO-gemiddelde van een zesje?
Verder ben je een schertsfiguur, en meer niet. Te pachydermal om in te zien dat IQ en cijfers correleren. Te dom om in te zien dat iemand met 'interesse voor de geneeskunde' (let op de juiste spelling) de moeite neemt om een goede cijferlijst te behalen om zoveel mogelijk kans te hebben ingeloot te worden. Nee - Je komt niet verder dan kinderlijke posts op te stellen over iemand die kritiek heeft op het lotingssysteem, in plaats van dat typisch Nederlandse systeem te verdedigen. En dan heb je ook nog eens het lef om die ander van gebrek aan sociale vaardigheden te beschuldigen? De hypocrisie...
De enige conclusie uit mijn verhaal kan zijn dat er meer plaatsen moeten komen.quote:Op woensdag 18 juli 2007 18:33 schreef Demophon het volgende:
Maar probleem is dat er voor bepaalde studies meer studenten aanmelden dan dat er plaatsen zijn.
Een numerus fixus kan mijns inziens enkel een maatregel zijn om een tijdelijk tekort van studieplaatsen te overbruggen. Omdat het organisatorisch complex kan zijn gelijk op abrupt veranderende vraag in te spelen. Dit probleem speelt echt bij geen enkele studie op dit moment naar mijn weten dus de numerus fixus wordt nu vanuit oneigelijke motieven gehanteerd.quote:Ik blijf erbij, loting is dan een oneerlijk systeem om dit probleem op te lossen! Wat ik nou maar niet begrijp is dat iedereen hier dit gegeven negeert!![]()
Dat snap ik, maar waarom dan niet een numerus fixus gebaseerd op "wie het eerst komt, die het eerst maalt" (+ natuurlijk een VWO-diploma)? Als je te laat bent: jammer, vol=vol! Veel eerlijker!quote:Op woensdag 18 juli 2007 19:22 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De enige conclusie uit mijn verhaal kan zijn dat er meer plaatsen moeten komen.Vraag en aanbod moet op elkaar afgestemd worden.
[..]
Een numerus fixus kan mijns inziens enkel een maatregel zijn om een tijdelijk tekort van studieplaatsen te overbruggen. Omdat het organisatorisch complex kan zijn gelijk op abrupt veranderende vraag in te spelen. Dit probleem speelt echt bij geen enkele studie op dit moment naar mijn weten dus de numerus fixus wordt nu vanuit oneigelijke motieven gehanteerd.
Ja, zo'n knakenregeling is het iddquote:Op woensdag 18 juli 2007 20:13 schreef Fetai het volgende:
Hoe de fuck kun je een 8 gemiddeld staan! Word het gemiddelde van de afgeronde cijfers dan genomen?
Dus zodat we nóg meer afgestudeerde basisartsen krijgen? Nu al is het voor een basisarts erg moeilijk om in opleiding te komen, laat staan als er nog meer bijkomen.quote:Op woensdag 18 juli 2007 19:22 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De enige conclusie uit mijn verhaal kan zijn dat er meer plaatsen moeten komen.Vraag en aanbod moet op elkaar afgestemd worden.
Ik snap precies wat je bedoelt, ik ben het er alleen niet mee eens. Ik geef toe dat loten inderdaad naar de aard der zaak geen selectiecriterium is, echter vind ik het toch - ondanks alle makken - een beter systeem dan rucksichtslos alleen de mensen met de hoge cijfers toe te laten; dit omdat het selectiecriterium voor de universiteit het VWO diploma is, een diploma wat de 'zesjes' óók in bezit hebben.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 23:54 schreef Demophon het volgende:
[..]
Je kan blijkbaar niet begrijpend lezen! Ik zeg helemaal niet dat iemand met hoge cijfers alleen per definitie een betere arts wordt. Zo kunnen inzet, doorzettingsvermogen, sociaal invoelingsvermogen, etc. ook vereisten zijn. Wat ik bedoel (en wat jij blijkbaar niet wilt lezen) is dat een systeem gebaseerd op de bingoloterij zo-wie-zo een slecht selectiecriterium is! Breidt de selectie dan uit, met meer parameters dan alleen hoge cijfers! Maar niet met een loterij erbij! Snappie????
Daar kan ik op inkomen.quote:Op donderdag 19 juli 2007 00:47 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Ik snap precies wat je bedoelt, ik ben het er alleen niet mee eens. Ik geef toe dat loten inderdaad naar de aard der zaak geen selectiecriterium is, echter vind ik het toch - ondanks alle makken - een beter systeem dan rucksichtslos alleen de mensen met de hoge cijfers toe te laten; dit omdat het selectiecriterium voor de universiteit het VWO diploma is, een diploma wat de 'zesjes' óók in bezit hebben.
Overigens is mijn systeem van voorkeur een systeem waarbij helemaal geen numerus fixus bestaat, maar alleen geselecteerd wordt op het diploma (VWO in dit geval). Dat lijkt me wel zo fair, wat is dat diploma anders nog waard?
Maar wat totaal oneerlijk is is een selectie gebaseerd op een loterij! Ik snap niet dat daar iedereen zo blase aan voorbijgaat!quote:Op woensdag 18 juli 2007 20:11 schreef Demophon het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar waarom dan niet een numerus fixus gebaseerd op "wie het eerst komt, die het eerst maalt" (+ natuurlijk een VWO-diploma)? Als je te laat bent: jammer, vol=vol! Veel eerlijker!![]()
Dat is wat ik voorsta.quote:Op donderdag 19 juli 2007 00:57 schreef Demophon het volgende:
[..]
Daar kan ik op inkomen.
Probleem is er zijn teveel mensen die zo'n studie willen beginnen en te weinig opleidingsplaatsen. Naar mijn idee zijn er maar een paar mogelijkheden
1) Aantal opleidingsplaatsen zodanig uitbreiden dat aanbod en vraag in evenwicht zijn, hetgeen al door iemand anders is geopperd.
Zou je ook kunnen overwegen, maar het heeft niet mijn voorkeur, wegens het al eerder genoemde argument dat je al aan de eisen voldoet als je je VWO diploma hebt behaald.quote:2) Numerus fixus op potentieel kandidaatstudenten, bij IQ, gedane studie, sociale eigenschappen, etc.
Dat is ook een mogelijkheid. Alleen zit daar ook weer aan nadeel aan: hoe ga je dat meten?quote:3) Of en optie die ik ook heb geopperd:
[..]
Maar waarom is het oneerlijk? Het is een idioot systeem, ik geef het toe, maar oneerlijk? Is het oneerlijk omdat het mensen buiten sluit? Nee toch, want dat doet een selectiesysteem altijd. Is het oneerlijk omdat het mensen met een hogere cijferlijst niet bevoordeeld boven mensen met een lagere cijferlijst? Klinkt plausibel, maar: die mensen met de lagere cijferlijst voldoen ook al aan het criterium: het VWO diploma. Kortom, het is een idoot systeem, maar niet oneerlijk.quote:Maar wat totaal oneerlijk is is een selectie gebaseerd op een loterij! Ik snap niet dat daar iedereen zo blase aan voorbijgaat!
Weet ik veel! Gewoon, bijvoorbeeld als ik een taalcursus ga doen zijn er ook maar zoveel plaatsen! Als de taalklas vol is, nou dan is deze vol. Daar doen mensentoch ook niet moeilijk over?quote:Op donderdag 19 juli 2007 01:09 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Dat is wat ik voorsta.
[..]
Zou je ook kunnen overwegen, maar het heeft niet mijn voorkeur, wegens het al eerder genoemde argument dat je al aan de eisen voldoet als je je VWO diploma hebt behaald.
[..]
Dat is ook een mogelijkheid. Alleen zit daar ook weer aan nadeel aan: hoe ga je dat meten?
[..]
quote:Op woensdag 18 juli 2007 19:06 schreef DDM het volgende:
Iemand die vanuit Amerika, het land van de onbegrensde mogelijkheden, de moeite neemt en de tijd heeft om op dit forum gemiddeld 8 posts per dag te posten heeft echt geen leven. En dan valt alles meteen op zijn plaats.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |