quote:
Klopt. Ik heb zelf 3 jaar duits gehad in het middelbaar, en ken er eigenlijk niets meer van. Dat komt deels door de aanpak (ik kan vb nog een paar woorden duits, waaronder helicopter, skilift... allemaal woorden die je later nooit gaat gebruiken), deels door eigen motivatie. Het is een vak dat 1u per week gegeven wordt, en op 1u/week kan je gewoon geen taal leren. Komt nog bij dat het naamvallen heeft, en dat ik nog steeds geen meewerkend & lijdend voorwerp van elkaar kan onderscheiden... Geen ideale combinatie.
Ik heb enkel het eerste jaar wat moeite gedaan om nog die 50% te hebben voor dat vak, de 2 volgende jaren heb ik zelfs die moeite niet meer gedaan; als je haar niet stoorde in de les liet ze je er al door => slapen. We hebben ook nooit grammatica moeten leren, dat stond op een papiertje dat we op het examen mochten gebruiken & haar vragen waren zo doorzichtig als iets. 2 gedichtjes opschrijven op het examen (vanbuiten geblokt dus, heeft niets met taalvaardigheid te maken) aan elk 25%. Die 2 juist opschrijven zonder zelfs te weten waar het over ging leverde je gewoon de helft op
![]()
.
Als je onderwijssystemen vergelijkt kan je niet zeggen dat "dat vak" beter is in Nederland dan in België, aangezien je in nederland centrale examens hebt (ja toch?) waardoor iedereen dezelfde stof moet kennen, en in België geeft elke leerkracht appart zijn vak & zijn examens. Dit kan makkelijk enorme verschillen veroorzaken tussen scholen onderling. Er zijn scholen die hier gewoon bekend staan om een afvalschool te zijn; als je er op een goede school niet door raakt; veranderen van school en je stijgt direct 20à30% zonder dat je meer moet doen. Zo zat ik op een school die bekend was dat de wetenschappen & wiskunde echt goed waren, terwijl er 200m verder een 2de school zat waar de talen goed waren & wetenschappen & wiskunde dan weer minder...
edit: ik ben blij met de nationale feestdag (niet dat ik iets vier), maar ik krijg uitgesteld verlof (maandag krijg ik de verlofdag van nu) terwijl ik maandag dubbel betaald wordt
![]()
180¤ om een dag thuis te blijven; idealer kan bijna niet