abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51375103
Maar eens kijken of er iemand volgende week met me heen wil.
pi_51375264
Luna Lovegood is wel leuk geworden.
  woensdag 11 juli 2007 @ 22:45:25 #28
52543 Timo20
RODA JC FOREVER!!
pi_51378154
Film Valley recensie

Ben erg benieuwd, we gaan morgen kijken
  woensdag 11 juli 2007 @ 22:51:45 #29
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_51378413
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 21:29 schreef keepwalking het volgende:
Luna Lovegood is wel leuk geworden.
Die is echt super Echt een leuk meisje, heerlijk zo wazig.
  woensdag 11 juli 2007 @ 23:19:37 #30
174721 biermeister
The Beerfather
pi_51379512
Film vanmiddag ook gezien, jammer dat ze weer echt meer dan de helft hebben overgeslagen in het boek, van mij mocht de film ook wat langer duren en het eindgevecht meer diepgang mogen geven, maar Omber maakte het helemaal goed
Lovegood was ook leuk in de film!
Jeweettog!
pi_51381515
Luna en
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De film was super!

Ik kreeg er een beetje The Empire Strikes Back gevoel bij.
  donderdag 12 juli 2007 @ 00:28:26 #32
148174 Kantar
TV junkie.
pi_51381630
Oh my, heerlijke film! Het kon me echt totaal niet schelen dat er weinig ''actie'' was tot Harry & Co in het ministerie aankwamen, het verhaal werd gewoon heel goed neergezet en ik heb me geen moment verveeld. Het enige minpuntje was voor mij persoonlijk het eindgevecht (good guys vs. bad guys); het zag er echt geweldig uit maar het mocht wel wat langer duren. Voor de rest jammer natuurlijk dat er zoveel dingen geschrapt zijn maar dat moet wel om alles in een film van 2 uur en zoveel minuten te stoppen, en ik vind dat ze (in tegenstelling tot vorige delen) deze keer wel goede keuzes hebben gemaakt over wat er precies geschrapt moet worden en hoe ze het verhaal dan logisch door laten lopen. IK WIL NOG EEN KEER!
  donderdag 12 juli 2007 @ 01:35:58 #33
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_51382931
Vanavond om 22:40. Een uur thuis dus

Ben erg benieuwd!
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_51385510
Gisteren toch naar de bioscoop geweest. Ik vond hem goed. Miste wel een aantal zaken:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar ik vond hem leuk (ook al denk ik dat ik hem, net als het boek, na de tweede keer meer zal appreciëreen).
  donderdag 12 juli 2007 @ 09:25:38 #35
169590 Visculmania
Geslacht bepaald
pi_51385734
Luna Lovegood lijkt me zo schattig! Zo lief klinkt haar stemmetje.
Ben stiekem ook benieuwd naar Bellatrix le Strange en Dollores Umbridge!

Zullen de Imax Bioscopen nu al vol zitten? Zou eigenlijk nu wel willen reserveren!
pi_51385925
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 09:13 schreef leonieke het volgende:
Gisteren toch naar de bioscoop geweest. Ik vond hem goed. Miste wel een aantal zaken:
SPOILER
Maar ik vond hem leuk (ook al denk ik dat ik hem, net als het boek, na de tweede keer meer zal appreciëreen).
SPOILER
I had a signature once. It was awful.
pi_51386048
Ik zit al 3 films stiekem te hopen dat ze ook extended versions hebben gemaakt maar elke keer stellen ze mij weer teleur. Het is logisch gezien niet goed te doen om deze dikke boeken goed te vertellen in 2 en een half uur en daardoor missen we toch heel veel detail die juist de boeken voor mij zo leuk maken.

Dat maakt de film er niet per defenitie slecht op maar je gaat toch al snel vergelijken.
  donderdag 12 juli 2007 @ 09:42:24 #38
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_51386115
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 09:34 schreef zoeperzazke het volgende:

[..]
SPOILER
SPOILER
pi_51386648
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 09:42 schreef GotC het volgende:

[..]
SPOILER
Dank je!!

Een stuk beter
pi_51387237
Zoeperzazke, exact dezelfde voorstelling die mijn man in gedachten had en die is het inderdaad in de huidige film. Ik vind het gewoon beetje onnozel dat ze het nu veranderd hebben.
pi_51387498
Ja, dat is inderdaad raar en inconsequent. In film 4 was het niet zoals ik verwacht had, maar echt heel lelijk of raar vond ik het ook weer niet. Ze hadden daar best vast aan kunnen houden...
pi_51388350
In de eerste filmrecensie op Het Weiland, die van de vorige Harry Potter film, schreef ik:

"Goblet of Fire is met dank aan het bronmateriaal een heel aardige film met een paar positieve alsook negatieve uitschieters, maar het niveau van The Prisoner of Azkaban wordt nergens behaald (dat van de eerste twee films gelukkig ook niet)."

Hier moet ik op terugkomen, de film had bij nader inzien namelijk exact dezelfde problemen als de eerste twee films. Het bronmateriaal - de boeken - werden gebruikt als kleurplaat waarvan de regisseur het slechts nodig vond om alleen de grootste vlakjes in te kleuren, en nog buiten de lijntjes ook. De leuke details die het Potter universum zo fraai maken werden gewoonweg achterwegen gelaten en van een soepele vertelling was geen sprake; slechts van een gehaaste hink-stap-sprong van overdreven spektakelstukken naar geforceerde plotinformatie.

Zo. Maar dan Order of the Phoenix! Eindelijk weer een film (de tweede, na Prisoner of Azkaban) in de serie die de boeken waardig is. Een film die niet alleen maar leent uit de boeken maar ook zo nu en dan eens iets teruggeeft! Een film met sfeer. Een film die wonderbovenwonder aanvoelt als een échte vertelling; niet te gehaast, maar nergens te langzaam. En voor 100% badend in de heerlijke sfeer die de boeken van J.K. Rowling zo kenmerkt. Toegegeven, het boek leent zich van de hele serie misschien ook wel het best voor een film omdat het zo'n duidelijke structuur heeft: Harry worstelt met schuldgevoelens omtrent de dood van Cedric, het eerste slachtoffer van de herrijzenis van Lord Voldemort, en heeft een bijkomend probleem; Voldemort is terug, maar niemand wil hem geloven. Tel daar de bemoeienis van de regering met Hogwarts bij op en het is duidelijk dat Harry diep in de problemen zit en er alles aan moet doen om daar uit te komen. Het is natuurlijk wel íets ingewikkelder dan dat, maar het is een grote lijn die regisseur David Yates prima in het oog houdt.

Niet alleen de manier waarop Yates het verhaal met de juiste tempowisselingen en gevoel voor sfeer vertelt is uistekend (zo neemt hij ruim de tijd voor scènes die misschien niet direct bijdragen aan het plot, maar wel aan het verhaal), ook alle andere elementen zijn nagenoeg perfect uitgevoerd. Zo acteren Harry, Ron en Hermione wéér een beetje beter en zijn nieuwkomers Imelda Staunton als Prof. Umbride en Evanna Lynch als Luna Lovegood even perfect gecast als de rest van de acteurs (iets wat ik de regisseur van deel één en twee Chris Columbus moet nageven: voor casten had hij wél talent). Ook de decors en effecten zijn van een inspirerend niveau en voegen met kleine kwinkslagen leuke nieuwigheidjes toe aan de boeken. Zo zijn de ministry-approved schoolboeken prachtig oubollig vormgegeven en leiden de schilderijen in Hogwarts constant hun eigen eigenzinnige leventjes, geheel in de sfeer van Rowlings vertellingen.

Een paar klein puntjes van kritiek zijn er wel. Voor het eerst voelde een Harry Potter film voor mij iets te kort. De finale, alhoewel in tempo even rap en verrassend als in het boek, had wel iets uitgebreider gemogen. Alhoewel dit gevoel ook verklaard kan worden door een honger naar meer toverspektakel, want een spektakel is het met recht wanneer een groep volwassen tovenaars het eindelijk eens tegen elkaar opneemt. Echter, het meest irritante aspect van Harry Potter and the Order of the Phoenix zit gelukkig alleen in de bioscoopversie, en kan op de dvd gewoon uitgeschakeld worden: de ondertiteling gebaseerd op de de Nederlandse boekvertaling van Wiebe Buddingh. Had iemand deze man kunnen vertellen dat deze boeken ook door nogal wat volwassenen gelezen worden en dat niemand zit te wachten op irritante kindervertalingen als "Klein Zanikem" en "Romeo Wolkenveldt"? Overigens net zo vreemd; waarom draait deze film ook nog in een Nederlandse gesproken versie? De film is bedoeld voor 12 jaar en ouder, op die leeftijd kan je toch onderhand wel ondertitels lezen, niet?

Maargoed, met deze niet terzake doende puntjes terzijde is Harry Potter and the Order of the Phoenix een Potterverfilming zoals het hoort. Spannend, grappig, ontroerend en vol tovenarij en sfeervolle verwikkelingen. Een betere opwarmer voor het verschijnen van het laatste boek volgende week vrijdag had ik mij niet kunnen wensen!

Meer filmrecensies en andere schrijfsels op www.hetweiland.nl
  donderdag 12 juli 2007 @ 11:24:30 #43
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_51388712
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 10:29 schreef leonieke het volgende:
Zoeperzazke, exact dezelfde voorstelling die mijn man in gedachten had en die is het inderdaad in de huidige film. Ik vind het gewoon beetje onnozel dat ze het nu veranderd hebben.
Net zoals de Dementors, die zien er ook weer anders uit.
  donderdag 12 juli 2007 @ 11:25:01 #44
11458 ivetje
To infinity...and beyond!!
pi_51388727
Vanavond om half 8 in Nieuwegein
To infinity…and beyond!
  donderdag 12 juli 2007 @ 11:25:30 #45
75466 Hankster
weest optimistisch!
pi_51388740
Aardige Potter verfilming van een van de gaafste boeken uit de serie. Hoewel het script behoorlijk strak in elkaar zat (in ieder geval vele malen beter dan bij The Prisoner of Azkaban..) merkte je toch dat Phoenix toch wel een erg dik boek was en een gecompliceerder verhaal is dan de vorige vier. Er moesten veel kleinere verhaallijnen geschrapt worden en sommige personages die ook in de vorige films voor kwamen krijgen bijna geen screentime. Logisch, want het is de bedoeling dat in een verfilming enkel de hoofdlijnen uit het boek worden verteld. Maar op deze manier blijft er niets van het schoolgevoel over, en kwam de climax van de film niet als dé climax over. Zo vond ik
SPOILER
. Iets meer rust in het begin van de film zou het einde dus goed hebben gedaan, daar er dan juist meer vaart in de climax komt in plaats van dat de hele film in een hoge snelheid aan je voorbij raast. Maar visueel hebben ze er alles aan gedaan om het einde zo spectaculair over te laten komen: het zag er echt ge-wel-dig uit!

Verder werd er wéér beter geacteerd door de kids, had Rickman als Snape weer ietsje meer screentime gelukkig, en was het erg leuk om te zien dat wederom voor de kleinste rollen weer dezelfde acteurs terug zijn gekomen. En natuurlijk was Oldman weer perfect als Sirius en was Phiennes net als in Goblet perfect als Voldermort.

Kleine kritiek nog op de muziek; ik zit nu al een paar dagen naar de score van Hooper te luisteren en die viel me al redelijk tegen. Maar ook in de film had ik er meer van verwacht. Hoewel er, zoals ik al had gehoopt, in de film iets meer verwijzingen zijn naar de voorgaande theme's (naja, enkel naar Hedwig's Theme) had het nog wel wat sterker gekunt. En zowiezo zijn de nieuwe thema's, buiten die voor Umbridge, niet sterk genoeg. Ik had toch op z'n minst verwacht dat Hooper de Phoenix theme zou gebruiken..

Maargoed.

Boeken:

1. Half-Blood Prince

2. Order of the Phoenix

3. Prisoner of Azkaban

4. Goblet of Fire

5. Philosopher's Stone

6. Chamber of Secrets

Films:

1. Goblet of Fire

2. Order of the Phoenix

3. Chamber of Secrets

4. Philosopher's Stone

5. Prisoner of Azkaban

3,5/5
pi_51388879
Zit de scène er trouwens in met Kerstmis, als Harry van Sneep te horen krijgt dat hij Occlumency moet gaan volgen, en Sneep en Sirius elkaar bijna in haren vliegen?
pi_51389069
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 11:29 schreef zoeperzazke het volgende:
Zit de scène er trouwens in met Kerstmis, als Harry van Sneep te horen krijgt dat hij Occlumency moet gaan volgen, en Sneep en Sirius elkaar bijna in haren vliegen?
SPOILER
Ik wist niet wat ik wel of niet tussen spoiler-tags moest zeggen

[ Bericht 4% gewijzigd door leonieke op 12-07-2007 14:53:59 (oops :p) ]
pi_51389265
Je verraadt je antwoord toch wel Maar bedankt iig
pi_51394563
Zo, met ogen dicht door het topic gescrollt. Vanavond ga ik er heen ! Ben de hele dag al zo blij als een klein kind, haha. Ik kan me nog wel enigzins inhouden hoor .
I know everything changes / All the cities and faces / But I know how I feel / About you
pi_51395721
Nog 1 vraagje, daarna wacht ik wel tot zaterdag als ik hem ga zien... Ik las net weer de heerlijke scène van het interview van Harry in The Quibbler.... Met Luna en Rita in The Three Broomsticks... zit die scène erin?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')