abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51369347
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 18:20 schreef bersenka het volgende:

[..]

Ja zo raar, wij zijn toch ook niet beledigd als ze blanke zeggen? Terwijl het andersom wel vaak het geval is, voelen ze zich minderwaardig of komt dit puur door de geschiedenis?
Het komt door de geschiedenis die eraan verbonden is, inmiddels is het dus verworden tot geuzennaam. Blanken zijn nooit onderdrukt door zwarten en dus is een op zich misschien beledigende term als bijvoorbeeld 'cracker' minder beladen. Hier in Nederland (en in andere niet-engels sprekende landen) wordt het als minder beledigend opgevat, in Amerika heeft het echter zo'n racistische lading gekregen in de afgelopen eeuw dat het gewoon niet gepast is om als blanke de term te gebruiken en het alleen maar voor ongemakkelijke situaties zorgt.

Overigens zijn Latino's bijvoorbeeld wel weer vrij om de term te gebruiken. Het lijkt dan ook meer te maken te hebben met het op een neerbuigende manier aanduiden van minderheden dan strict iets dat met huidskleur te maken heeft, al vond het daar z'n origine misschien wel.

Zoals gezegd liggen die zaken in Nederland allemaal wat minder gevoelig, maar in het Engels zijn er ook genoeg alternatieven (black, coloured, african american) die veel meer geacepteerd worden, dus ik snap niet dat er blanken zijn die er van balen dat ze deze term niet mogen gebruiken, of je moet al zin hebben om te beledigen of kinderachtig te provoceren, dan raad ik je van harte aan om het eens in de praktijk te gaan proberen daar
  woensdag 11 juli 2007 @ 20:09:55 #52
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_51372124
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 18:50 schreef Pulu het volgende:
1) "In rap hoor je niks anders dan nigga"
2) "ze gebruiken het onderling en waarom mogen wij het dan niet zeggen"
3) "waarom gebruiken ze het onderling"
4) "blah blah blah"
5) "blah blah blah"
6) "come to the dark side"
7) "I'm your fatha"

Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  woensdag 11 juli 2007 @ 20:12:21 #53
158889 Parajeweet
Proud multi console owner!
pi_51372219
jullie moeten de donkerdere medemens niet zo uitkafferen
Fanboys zijn gay!
Xboxlive!: ParanoidMoloch
  woensdag 11 juli 2007 @ 20:15:30 #54
84808 Hari-Bo
Onbegrijpelijk?
pi_51372353

Let's get down to brass tacks. How much for the ape?
Oh, shit. I forgot about the beer. You want one? No, how 'bout some ether?
  woensdag 11 juli 2007 @ 20:19:59 #55
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_51372561

Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  woensdag 11 juli 2007 @ 20:24:44 #56
123170 alors
zlata1234
pi_51372792
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 20:15 schreef Hari-Bo het volgende:
[afbeelding]

know'm sayin?
word? word.
  woensdag 11 juli 2007 @ 20:27:04 #57
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_51373171
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 18:55 schreef le_knightclub_soda het volgende:

[..]

Het komt door de geschiedenis die eraan verbonden is, inmiddels is het dus verworden tot geuzennaam. Blanken zijn nooit onderdrukt door zwarten en dus is een op zich misschien beledigende term als bijvoorbeeld 'cracker' minder beladen. Hier in Nederland (en in andere niet-engels sprekende landen) wordt het als minder beledigend opgevat, in Amerika heeft het echter zo'n racistische lading gekregen in de afgelopen eeuw dat het gewoon niet gepast is om als blanke de term te gebruiken en het alleen maar voor ongemakkelijke situaties zorgt.

Overigens zijn Latino's bijvoorbeeld wel weer vrij om de term te gebruiken. Het lijkt dan ook meer te maken te hebben met het op een neerbuigende manier aanduiden van minderheden dan strict iets dat met huidskleur te maken heeft, al vond het daar z'n origine misschien wel.

Zoals gezegd liggen die zaken in Nederland allemaal wat minder gevoelig, maar in het Engels zijn er ook genoeg alternatieven (black, coloured, african american) die veel meer geacepteerd worden, dus ik snap niet dat er blanken zijn die er van balen dat ze deze term niet mogen gebruiken, of je moet al zin hebben om te beledigen of kinderachtig te provoceren, dan raad ik je van harte aan om het eens in de praktijk te gaan proberen daar
Omdat er dus in het niet-engels geen goed ander woord voor is.
  woensdag 11 juli 2007 @ 21:37:53 #59
79000 Maikuuul
Dat zeg ik ook altijd
pi_51375585
Neger Watblief !

Cause we poppin them thangs !
[b]Mag ik niet zeggen voor me moeder
Van het Concert des Levens krijgt niemand een Program
Sokkel Lolleromfg[/b]
pi_51377944
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 20:34 schreef OhEcht het volgende:

[..]

Omdat er dus in het niet-engels geen goed ander woord voor is.
Wat bedoel je precies? In het niet-engels zijn er geen beledigende termen voor negers? Of in het niet-engels zijn er uberhaupt geen geschikte benamingen?
  woensdag 11 juli 2007 @ 22:45:22 #61
65945 Cascade
Green changed to White
pi_51378151
Tsss, straks mag 'kaffer' ook niet meer...

Vind het een beetje raar...een woord 'verbieden', alsof mensen dan opeens compleet anders gaan denken.
In Absentia Lucis Tenebrae Vincunt
  woensdag 11 juli 2007 @ 22:48:48 #62
65945 Cascade
Green changed to White
pi_51378285
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 22:39 schreef le_knightclub_soda het volgende:

[..]
Billie Holiday - Strange Fruit http://www.youtube.com/watch?v=h4ZyuULy9zs

In Absentia Lucis Tenebrae Vincunt
pi_51378442
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 22:45 schreef Cascade het volgende:
Tsss, straks mag 'kaffer' ook niet meer...

Vind het een beetje raar...een woord 'verbieden', alsof mensen dan opeens compleet anders gaan denken.
Het zal denk ik ook wel niet veel zoden aan de dijk zetten.

Overigens is het een vooroordeel om te denken dat alle donkere Amerikanen deze term gebruiken, ik ken er ook genoeg die er principieel op tegen zijn en de term dus ook niet in de mond nemen.
pi_51378515
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 22:48 schreef Cascade het volgende:

[..]

Billie Holiday - Strange Fruit http://www.youtube.com/watch?v=h4ZyuULy9zs

Had ik nog niet gezien, thx!
pi_51379845
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 21:47 schreef Birra het volgende:
Ik noem ze nikkers.
Die vuile nikkers.
Wat is dat voor persoon op je ava?
pi_51380733
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 23:30 schreef Glennz het volgende:

[..]

Op woensdag 30 juni 2010 20:32 schreef afcajos het volgende:
Verrassend. Een topic over het regelen van te jonge smatjes en C_N en Lakitu zijn er als de kippen bij.
pi_51381234
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 18:55 schreef le_knightclub_soda het volgende:

[..]

Ten eerste heeft niemand die tegenwoordig nog leeft de slavernij meegemaakt, en veruit de meesten van wie nigger wel gebruiken, jongeren dus, hebben ook segregatie halverwege de vorige eeuw niet meegemaakt. Beetje onzin dan om emotioneel op het woord nigger te reageren als je er zelf niet of nauwelijks een negatieve emotionele associatie mee hebt. Ten tweede is het onderling wél gebruiken al helemaal onzinnig omdat wanneer een blanke het gebruikt het racisme is maar wanneer een neger het gebruikt is het prima. Dus de beslissing of het racistisch is of niet wordt gemaakt op basis van huidskleur, ironisch, niet?

Een woord zelf heeft geen negatieve lading en zou nooit taboe mogen worden, alleen de zin waarin dat wordt staat, de context, kan een negatieve lading hebben. Vervang nigger in die zin door een "neger-vriendelijk" woord en de zin blijft minachtend. Het gebruik van het woord moet beoordeelt worden op de context of het individu dat het gebruikt (en niet de huidskleur van dat individu).
quote:
Colored is al helemaal plantage/jaren '50

En black is ook niet politiek correct, de onzin term African American is de norm volgens mij. Wat ze dan negers buiten Amerika willen noemen is mij dan weer een raadsel.

Of misschien moeten we maar helemaal ophouden met het benoemen van mensen op basis van huidskleur. De enige keer dat het relevant is is bij een opsporingsbericht en dan dekt zwart/black de lading niet want je wil het iets preciezer weten dan dat (licht-getint, erg donker etc.).
  donderdag 12 juli 2007 @ 00:13:59 #68
177856 Birra
Bangkok Connection
pi_51381250
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 23:30 schreef Glennz het volgende:

[..]

Een vuile nikker.
To me, clowns aren't funny. In fact, they're kinda scary. I've
wondered where this started and I think it goes back to the time I
went to the circus and a clown killed my dad.
pi_51382766
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 00:13 schreef PvtRyan het volgende:

[..]

Ten eerste heeft niemand die tegenwoordig nog leeft de slavernij meegemaakt, en veruit de meesten van wie nigger wel gebruiken, jongeren dus, hebben ook segregatie halverwege de vorige eeuw niet meegemaakt. Beetje onzin dan om emotioneel op het woord nigger te reageren als je er zelf niet of nauwelijks een negatieve emotionele associatie mee hebt. Ten tweede is het onderling wél gebruiken al helemaal onzinnig omdat wanneer een blanke het gebruikt het racisme is maar wanneer een neger het gebruikt is het prima. Dus de beslissing of het racistisch is of niet wordt gemaakt op basis van huidskleur, ironisch, niet?
Hoezo is het onzin om er emotioneel op te reageren als je voorouders het hebben meegemaakt? Segregatie hebben nog levende familieleden van deze jongeren nog meegemaakt, dus dat ligt ook niet bepaald in een ver verleden.

Over het onderling gebruiken bestaan onderling ook meningsverschillen, ook de redenen om de term onderling te gebruiken verschillen. De term als geuzennaam gebruiken is echter een eigen keuze en niet iets waar blanken over te oordelen hebben naar mijn mening, gezien de rol die ze gespeeld hebben in het tot stand komen van de term.
quote:
Een woord zelf heeft geen negatieve lading en zou nooit taboe mogen worden, alleen de zin waarin dat wordt staat, de context, kan een negatieve lading hebben. Vervang nigger in die zin door een "neger-vriendelijk" woord en de zin blijft minachtend. Het gebruik van het woord moet beoordeelt worden op de context of het individu dat het gebruikt (en niet de huidskleur van dat individu).
[..]

Colored is al helemaal plantage/jaren '50

En black is ook niet politiek correct, de onzin term African American is de norm volgens mij. Wat ze dan negers buiten Amerika willen noemen is mij dan weer een raadsel.

Of misschien moeten we maar helemaal ophouden met het benoemen van mensen op basis van huidskleur. De enige keer dat het relevant is is bij een opsporingsbericht en dan dekt zwart/black de lading niet want je wil het iets preciezer weten dan dat (licht-getint, erg donker etc.).
Coloured heb je gelijk over, of colour zou in dat geval beter zijn. African American is inderdaad het meest politiek correct, maar black person zullen echt weinig mensen over vallen. Tja, African European klinkt ook nogal idioot haha, dat is het nadeel van die politiek correcte benoemingen, ze rollen niet bepaald lekker van de tong.

Over dat laatste stukje ben ik het in principe wel met je eens, maar ik zie het niet zo snel gebeuren in de praktijk.
pi_51384578
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 22:39 schreef le_knightclub_soda het volgende:

[..]

Wat bedoel je precies? In het niet-engels zijn er geen beledigende termen voor negers? Of in het niet-engels zijn er uberhaupt geen geschikte benamingen?
2e
pi_51386249
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 07:17 schreef OhEcht het volgende:

[..]

2e
Tuurlijk wel. Zwartjoekel, gorilla, het-licht-valt-uit, big-mac-manager enz.

en dit is puur illustratief bedoeld, puur voor de fun
pi_51386344
En terecht.

Alleen blanken discrimineren, nucca.
  donderdag 12 juli 2007 @ 09:56:24 #73
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_51386465
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 18:50 schreef Pulu het volgende:
Laten we aub geen discussie hebben over wat ten eerste een amerikaans fenomeen is en ten tweede missen de meeste posters de sociale en historische context om dit woord enigzins te kunnen bespreken. Over dit onderwerp zijn boeken vol geschreven en de standaardreacties van mensen die geen kennis over dit onderwerp hebben zijn:

1) "In rap hoor je niks anders dan nigga"
2) "ze gebruiken het onderling en waarom mogen wij het dan niet zeggen"
3) "waarom gebruiken ze het onderling"
4) "blah blah blah"
5) "blah blah blah"
Desalniettemin blijft het punt staan - als je niet wilt dat het woord gebruikt wordt, moet je het zelf ook niet gebruiken.
Kun je lang en kort over lullen, maar zo simpel is het.

En als je tegen "white power" bewegingen bent, moet je niet zelf met een "black power" of "proud to be black" shirt gaan lopen.

En als je tegen discriminatie bent, moet je niet met z'n allen gangstertje gaan lopen spelen en doen alsof je uit een ghetto komt
zzz
pi_51386642
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 09:51 schreef Devlinsect het volgende:
En terecht.

Alleen blanken discrimineren, nucca.
Yeah right

En Marokkanen discrimineren zeker ook geen homo's?
pi_51386831
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 10:04 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Yeah right

En Marokkanen discrimineren zeker ook geen homo's?
Ow kut. Je hebt gelijk.

Ff anders opstellen:

Alleen blanken zijn racisten, nucca.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')