Op korte termijn is het goedkoper. En blijkbaar staren sommigen zich daar op blind.quote:Op maandag 9 juli 2007 10:34 schreef karr-1 het volgende:
Waarom zou je eigenlijk een slapende VVE willen hebben? Wat zijn daar de voordelen van?
Mja, ik woon in een rijtjeshuis van 3 verdiepingen. Gesplitst, en ik heb de bovenste 2, en onder me dus 1 buurvrouw. Verdeling van de kosten voor riool en dak zijn in de splitsingsakte geregeld. Voor mij dus nul voordelen van een VVE...quote:Op maandag 9 juli 2007 10:34 schreef karr-1 het volgende:
Waarom zou je eigenlijk een slapende VVE willen hebben? Wat zijn daar de voordelen van?
Dus zolang er niets aan de hand is is het goedkoper omdat je weinig tot niets betaald? Maar zodra er echt wat aan de hand is of er groot onderhoud nodig is, heb je dus geen reserve opgebouwd en dus moet je ineens een enorm bedrag ophoesten om alsnog onderhoud of iets dergelijks te kunnen plegen?quote:Op maandag 9 juli 2007 10:36 schreef Lucille het volgende:
[..]
Op korte termijn is het goedkoper. En blijkbaar staren sommigen zich daar op blind.
Dan zijn de nadelen volgens mij groter dan de voordelen? Mocht er echt iets gebeuren, dan kun je als VVE aansprakelijk gesteld worden en dat lijkt me inderdaad niet iets wat je zou willen.quote:Op maandag 9 juli 2007 10:38 schreef Parzival het volgende:
Dan hoef je geen inspanningen te doen (bestuursdingen) niet te betalen voor onderhoud (maandelijkse bijdrage) en iedereen kan doen wat die wil met zijn huis (eigen verantwoordelijkheid / vrijheid)..
Maar in dit geval kun je dus als zijnde VVE naar de rechter.. de wet stelt alleen dat er een reservefonds moet zijn van een x bedrag voor onderhoud. Je kunt je VVE wel slapende houden en dit bedrag niet vastzetten. Nadeel is dat als ook maar 1 van de bewoners naar de rechter stapt voor het onderhoud het bestuur van de VVE aansprakelijk gesteld kan worden. En ik heb zo'n vermoeden dat je dat als VVE bestuur niet wil
Mja, is niet anders dan als je een eigen huis hebt dat niet gesplitst is. Dan moet je ook rekening houden met eventueel groot onderhoud. Vind het een beetje te ver gaan om op zo'n kleine schaal splitsingen te bepalen hoe mensen hun groot onderhoud moeten betalen. Een hoop mensen doen dat bijvoorbeeld uit de overwaarde van hun huis. Nu dwing je mensen tot een spaarpatroon, en dat vind ik te ver ingrijpen in verantwoording.quote:Op maandag 9 juli 2007 10:52 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Dus zolang er niets aan de hand is is het goedkoper omdat je weinig tot niets betaald? Maar zodra er echt wat aan de hand is of er groot onderhoud nodig is, heb je dus geen reserve opgebouwd en dus moet je ineens een enorm bedrag ophoesten om alsnog onderhoud of iets dergelijks te kunnen plegen?
UTFGoogle.quote:Op maandag 9 juli 2007 12:13 schreef Nytro het volgende:
En hoeveel geld moet er dan in kas zijn, kan dat nergens vinden?
De wetgeving gaat van het slechtste geval uit, wat imo slecht is. Maar vwb jouw reactie; slechte ervaringen?quote:Op maandag 9 juli 2007 11:45 schreef gronk het volgende:
Grappig. Het valt me op dat iedere keer als mensen beginnen over 'eigen verantwoordelijkheid' ze vaak bedoelen dat ze niets willen doen, niets willen betalen, en als dingen misgaan dan de huilie uit gaan hangen en de kosten bij iemand anders neer willen leggen.
Genoeg om op de geplande datum de werkzaamheden uit te voeren. Als het dak over 2 jaar vervangen moet worden, dan moet je genoeg inleggen zodat over 2 jaar de kosten ervan in kas zijn.quote:Op maandag 9 juli 2007 12:13 schreef Nytro het volgende:
En hoeveel geld moet er dan in kas zijn, kan dat nergens vinden?
Staat niet duidelijk op Google, wat ook al in de OP is aangegeven. Ga ff ergens anders irriteren, of doe volwassen mee...quote:
quote:Op 1 mei 2005 is de wetgeving van appartementsrechten veranderd. Wat zijn de gevolgen daarvan voor onze Vereniging van Eigenaren (VvE)?Alle VvE's moeten verplicht een reservefonds vormen. Voor een wijziging van de splitsingsakte is geen unanimiteit van stemmen meer nodig. Bij verkoop van uw appartement moet u de koper laten weten of u schulden hebt bij de VvE.
Ik zit in het bestuur van de Vereniging van Eigenaren (VvE). Nu begrijp ik dat wij verplicht een reservefonds moeten hebben. Klopt dit en hoe pakken wij dit aan?
Ja, dat klopt. Is uw VvE op of na 1 mei 2005 opgericht? Dan moet u nu al verplicht een reservefonds hebben. Is uw VvE voor 1 mei 2005 opgericht en hebt u nog geen reservefonds? Dan hebt u tot 1 mei 2008 de tijd om dat fonds te vormen. Dat pakt u als volgt aan:Stel een meerjarenonderhoudsplan op. Daarin staat welke onderhoudswerkzaamheden in de komende vijf tot tien jaar nodig zijn. Een bouwkundig adviseur van Vereniging Eigen Huis kan zo'nn voor u opstellen. Bepaal op basis van het meerjarenonderhoudsplan hoe hoog de bijdrage van alle eigenaren moet zijn
Het reservefonds is bedoeld voor groot onderhoud. De overheid vindt dat zo belangrijk, dat de gemeente u bij achterstallig onderhoud zelfs kan verplichten het gebouw op te knappen.
Joh, als Parzival, Airwin en ik probleemloos stukken tekst kunnen vinden op 't net waarin staat dat er geen bedrag wordt genoemd voor de grootte van dat reservefonds, dan lijkt 't me dat je zoekkunsten niet zo goed zijn. Hoog tijd om daar wat aan te doen, ipv hier te gaan zitten mokken.quote:Op maandag 9 juli 2007 12:44 schreef freud het volgende:
Staat niet duidelijk op Google, wat ook al in de OP is aangegeven. Ga ff ergens anders irriteren, of doe volwassen mee...
Het verschil zit hem in het feit dat als je een eigen huis hebt je zelf in je eentje verantwoordelijk bent voor de financiele zaken en dat achterstallig onderhoud dus je eigen verantwoordelijkheid is. Al laat je de lekkage van het dak gewoon doorgaan, geen haan die er naar kraait.quote:Op maandag 9 juli 2007 11:38 schreef freud het volgende:
[..]
Mja, is niet anders dan als je een eigen huis hebt dat niet gesplitst is. Dan moet je ook rekening houden met eventueel groot onderhoud. Vind het een beetje te ver gaan om op zo'n kleine schaal splitsingen te bepalen hoe mensen hun groot onderhoud moeten betalen. Een hoop mensen doen dat bijvoorbeeld uit de overwaarde van hun huis. Nu dwing je mensen tot een spaarpatroon, en dat vind ik te ver ingrijpen in verantwoording.
Het staat wat mij betreft gelijk aan het inhouden van de basiskosten van de verzekering van een uitkering. Voer dat dan ook maar gelijk in als we toch aan de eigen verantwoording ana het sleutelen zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |