abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51255495
Bassisten Topic 2

Dan open ik hem wel

De basgitaar is een snaarinstrument (doorgaans vier-snarig) dat wordt gebruikt in lichte muziek. De stemming is E-A-D-G; gelijk aan de laagste vier snaren van een gewone gitaar maar dan een octaaf lager. Meestal wordt een basgitaar uitgevoerd met frets, maar fretloze basgitaren bestaan ook.

De meeste basgitaren zijn elektrisch, maar er zijn ook akoestische basgitaren gemaakt. Vanwege de (te) kleine klankkast is de akoestische basgitaar zonder versterking niet echt goed toe te passen. De klank lijkt wel meer op die van een pizzicato bespeelde contrabas.
pi_51256089
Vind Guy Pratt wel een hele goede basspeler ..en hij kan nog lekker schreeuwen ook.
  zondag 8 juli 2007 @ 18:14:37 #3
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_51265250
Ik wachtte er al op, Xrenity. .

Ik ben wel benieuwd: wie van jullie speelt met de vingers en wie speelt er met een plectrum en hebben jullie een reden om zo te spelen? .

Ik speel met beiden, maar voornamelijk met een plectrum, omdat ik Metal speel en vroeger voornamelijk Speed/Thrash en met de vingers ging mij te snel (ik ben Steve DiGiorgio niet immers). Nu oefen ik wel meer met mijn vingers met mijn huidige band (zie sig), maar toch vind ik dat ik met een plectrum vaak leukere dingen kan doen. Al is met je vingers spelen toch ook wel heel lekker. .
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
pi_51265884
Ik speel nu vooral met mn vingers omdat ik dat simpelweg beter mee ben in die twee maandjes

Ben nu een beetje met plectrum aan het oefenen. Gaat wel redelijk, maar met de vingers ben ik vooralsnog iig sneller. Zal wel kwestie van oefenen zijn gok ik

Vind het geluid wel wat helderder klinken met een plectrum dus dat is wel een reden om dat goed te willen kunnen. Hangt een beetje van de nummers af Maar ik vind bijv. Arctic Monkeys nummers leuk om te spelen en die worden in het origineel met een plectrum gespeeld.
  zondag 8 juli 2007 @ 23:57:51 #5
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_51276758
Ik kom net terug van oefenen en heb de hele tijd met mijn vingers gespeeld en ben echt moe aan mijn hand. Een hele tijd 16den spelen lukt me wel, maar die Iron Maiden/Iced Earth-ritmes zijn echt killer. Volgende keer mijn plectrum maar weer. .
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
  maandag 9 juli 2007 @ 13:27:05 #6
126718 Twarres
maakt(e) kutmuziek
pi_51288872
Ik speel zelf met plectrum, maar heb vroeger met de vingers gespeeld. De reden hiervoor is dat het met plectrum toch allemaal wat swingender klinkt. En je kan eens gekke dingetjes doen in je loopjes.
Das leben ist ein skippybal
Das ist nou einmal zo...
pi_51291090
na de vakantie ga ik op zoek naar een basgitaarleraar (wie weet een goeie in Nijmegen?) om te beginnen met spelen Wat zou een leuke bass + amp combinatie zijn voor mij als beginner? Budget is ongeveer 400 euro bij elkaar.
Wel lekker blijven plakken hè?
  maandag 9 juli 2007 @ 16:50:14 #8
126718 Twarres
maakt(e) kutmuziek
pi_51295878
Een Peavey Milestone III pakket..

http://www.thetabworld.co(...)ic_bass_reviews.html

Zijn niet zo gek duur en toch een speelt'ie best lekker.

Edit:
Hier heb je de officiele website

http://www.peavey.com/pro(...)532990/Milestone.cfm
Das ist nou einmal zo...
pi_51298735
* bas-beest speelt met z'n vingers en dan meestal 3 soms 4 vingers...

Heb het wel met plectrum geleerd, maar ben op gegeven moment overgestapt omdat ik het geluid van met vingers spelen mooier vindt.
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
  maandag 9 juli 2007 @ 19:52:39 #10
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_51301676
quote:
Op maandag 9 juli 2007 13:27 schreef Twarres het volgende:
Ik speel zelf met plectrum, maar heb vroeger met de vingers gespeeld. De reden hiervoor is dat het met plectrum toch allemaal wat swingender klinkt. En je kan eens gekke dingetjes doen in je loopjes.
Met wat voor plectrum speel jij?
Ik speel met Dunlop 2.0 mm, want dan kan ik lekker raggen met die stevigheid, maar ik heb gemerkt dat meestal daar de monden van open vallen. .
  dinsdag 10 juli 2007 @ 08:53:07 #11
126718 Twarres
maakt(e) kutmuziek
pi_51315296
quote:
Op maandag 9 juli 2007 19:52 schreef Witchfynder het volgende:

[..]

Met wat voor plectrum speel jij?
Ik speel met Dunlop 2.0 mm, want dan kan ik lekker raggen met die stevigheid, maar ik heb gemerkt dat meestal daar de monden van open vallen. .
Wat dat betreft ben ik weer totaal anders dan de meeste bassisten, zulke dikke plectrums heb ik wel geprobeerd, maar dat is het toch niet voor mij. Ik speel zelf 0.5mm, Dunlop uiteraard.
Nadeel is wel dat die dingen ontzettend snel slijten en ik iedere week de body van m'n bas moet schoonpoetsen vanwege alle stof die van die plectrums af komen.
Das ist nou einmal zo...
  dinsdag 10 juli 2007 @ 08:56:49 #12
126718 Twarres
maakt(e) kutmuziek
pi_51315347
quote:
Op maandag 9 juli 2007 18:18 schreef bas-beest het volgende:
* bas-beest speelt met z'n vingers en dan meestal 3 soms 4 vingers...

Heb het wel met plectrum geleerd, maar ben op gegeven moment overgestapt omdat ik het geluid van met vingers spelen mooier vindt.
Grappig, ik juist niet. Vooral niet bij opnames. Die neem ik altijd op met een relatief laag volume, zodat je de aanslag ook hoort. Dat vind ik vaak mooier dan zo'n "soepel" bas geluid.
Das ist nou einmal zo...
  dinsdag 10 juli 2007 @ 09:38:18 #13
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_51316050
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 08:53 schreef Twarres het volgende:

[..]

Wat dat betreft ben ik weer totaal anders dan de meeste bassisten, zulke dikke plectrums heb ik wel geprobeerd, maar dat is het toch niet voor mij. Ik speel zelf 0.5mm, Dunlop uiteraard.
Nadeel is wel dat die dingen ontzettend snel slijten en ik iedere week de body van m'n bas moet schoonpoetsen vanwege alle stof die van die plectrums af komen.
Daar zou ik dan weer niks mee kunnen, zo'n dun flubberend stukje plastic. .

Mja, de body afstoffen moet ik sowieso wel elke week. Dit is een vrij stoffig huis helaas. Automatische luchtcirculatie enzo. .
  dinsdag 10 juli 2007 @ 11:17:35 #14
126718 Twarres
maakt(e) kutmuziek
pi_51318520
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 09:38 schreef Witchfynder het volgende:

[..]

Daar zou ik dan weer niks mee kunnen, zo'n dun flubberend stukje plastic. .

Mja, de body afstoffen moet ik sowieso wel elke week. Dit is een vrij stoffig huis helaas. Automatische luchtcirculatie enzo. .
Nou ik poets m'n bas iedere week met lamboil, alleen afstoffen schiet niet eens echt op.

Ach, je moet er wat voor over hebben..
Das ist nou einmal zo...
pi_51332721
Heeft er ook iemand ervaring met vijf snaren? Is dat nou echt moeilijker dan vier?
  dinsdag 10 juli 2007 @ 21:22:01 #16
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_51339071
Ik heb nooit vijfsnarig gespeeld, maar zie de lol er niet van in. Heb nou nooit een dikkere snaar gemist. Zou dan eerder nog een dunne B erbij willen hebben. .
pi_51343068
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 18:28 schreef powertripper het volgende:
Heeft er ook iemand ervaring met vijf snaren?
ja.
quote:
Is dat nou echt moeilijker dan vier?
ik vind van niet.

Ik speel op een Ibanez SR765, met Rotosound SwingBass 66 type RS 665LD en maat 45, 65, 80, 105, 130
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
  woensdag 11 juli 2007 @ 08:36:11 #18
126718 Twarres
maakt(e) kutmuziek
pi_51350657
Ik sluit me bij bas-beest aan, alhoewel mijn voorkeur toch ligt bij de 4 snarige bassen.
Das ist nou einmal zo...
pi_51389675
Ik speel sinds een jaar of zes op een amerikaanse zwarte Fender Precision uit '79. Het was de bas die ik altijd al wilde hebben maar hij was/is nogal prijzig. Daarvoor had ik een Fender Mustang, ook mooi maar de Precision heeft gewoon meer power en de Mustang is meer een knorbasje met veel midden. Ik speel meestal met plectrum -dunlop 0.88- maar soms met de vingers. M'n favoriete bassisten? Donald "Duck" Dunn (Booker T & the MG's, Blues Brothers band), Jean Jacque Burnel (Stranglers), Jah Wobble, Joe Osborn (sessie bassist) en natuurlijk Dee Dee Ramone.
"That rug really tied the room together".
  donderdag 12 juli 2007 @ 21:10:15 #20
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_51407771
Ik zag ooit Steve Harris (Iron Maiden) met een witte Precision met een spiegelende slagplaat. Sindsdien ben ik er op gebrand ooit zo'n bas te bezitten, maar dat wordt nog een dure grap. Gezien ik linkshandig ben is een witte Fender P snel zo'n 1000 euro en dan moet ik die slagplaat nog zoeken. Dus voorlopig maar niet.
pi_51424994
heeft er iemand ervaring met de site http://www.basscamera.com ? Je kan daar als je een account hebt allemaal instructie video's bekijken over technieken en nummers.
Verder heb ik nog geen idee hoe je een tab moet lezen, dus wie wil mij het even uitleggen? Hieronder staat een stukje van californication van de peppers:

Dat G,D,A en E de snaren zijn weet ik al, maar wat zijn de cijfers (fretten?) en 'h'? En hoe kan je het tempo aflezen of moet je dat gewoon uit de muziek halen?
Thanks!
Wel lekker blijven plakken hè?
pi_51425351
Peppers zijn over het algmeen wel lastig om mee te beginnen

EADG zijn dus de snaren (E de laagste qua toon, G de hoogste), de cijfers zijn dan de vakjes op de hals, van buiten naar binnen.

Dus het eerste stipje is 3, de volgende 5, dan 7, dan 9 en vervolgens is de dubbele stip 12.
h is 'hit' volgens mij, dan moet je eerst 7 aanslaan en dan zonder de snaar nog een keer aan te slaan je vinger op 9 gooien, zodat de toon wel veranderd.
pi_51435021
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 12:11 schreef Xrenity het volgende:
Peppers zijn over het algmeen wel lastig om mee te beginnen

EADG zijn dus de snaren (E de laagste qua toon, G de hoogste), de cijfers zijn dan de vakjes op de hals, van buiten naar binnen.

Dus het eerste stipje is 3, de volgende 5, dan 7, dan 9 en vervolgens is de dubbele stip 12.
h is 'hit' volgens mij, dan moet je eerst 7 aanslaan en dan zonder de snaar nog een keer aan te slaan je vinger op 9 gooien, zodat de toon wel veranderd.
H staat voor Hammer on. Maar voor de rest wel goed uitgelegd.
  vrijdag 13 juli 2007 @ 18:02:51 #24
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_51437317
Jazeker wel. .

Bij de Peppers zal je waarschijnlijk ook wel vast een "p" tegen komen. Dat is dan een "pull off", wat het tegenovergestelde van een hammer on is. Je slaat de snaar aan en zonder je snaar nogmaals aan te slaan haal jeje vinger van het fretboard af zodat je een nieuwe noot krijgt. Meestal heb je dan een andere vinger op een bovenliggende fret.
Bijv: Je hebt je ringvinger op de 5de fret en je wijsvinger op de 3de. Je slaat aan en dan haal je je ringvinger van de fret af en hoor je de noot van de 3de fret. Sim-pel.
Have fun. .
  maandag 16 juli 2007 @ 09:38:52 #25
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_51513128
Hoi Jongens,

ff een vraagje.......... ik zoek een veelzijdige basgitaar met een goede klank voor in mn studiootje (pop/rock/metal). Ik heb er 400-500 euro voor over. Heeft iemand een idee?!? ik zag wel wat van spector, dean, en squier, yamaha en fender maar heb geen benul wat t inhoudt.....

alvast bedankt!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')