abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 8 juli 2007 @ 09:28:03 #1
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_51254178
Ik heb laatst een hele mooie lamp gezien voor op ons balkonnetje. We wonen in een flat en het balkon is zeg maar overdekt door de woonlaag erboven. Nu zou ik deze mooie lamp heel graag op het balkon op willen hangen, maar het is geen speciale buitenlamp. Kan dit dan wel? Het plafond waaraan de lamp komt te hangen wordt bij regen niet nat.

Iemand een idee of dit gewoon kan of moet ik echt op zoek naar een buitenlamp?
pi_51254192
Zoek op de verpakking van die lamp naar de IP code. En post die code eens hier. Maar meestal is het niet aan te raden. E.e.a. is niet voldoende vochtdicht en kan tot gevaarlijke situaties leiden.
pi_51254194
Tja, je loopt niet alleen risico door regen, maar buiten ook door condensvorming. Als je het echt graag wilt, kun je het proberen, mijn schoonouders hebben het op die manier al een paar jaar..
Maar 't is natuurlijk OP EIGEN RISICO!
  zondag 8 juli 2007 @ 09:42:31 #4
65762 ozzyat105
rock&roll high school
pi_51254268
je kan het gewoon proberen, het enige risico dat je loopt is dat de aardlekschakelaar of in geval van korstluiting de zekering springt.

aan deze post kunnen geen zekerheden of rechten worden ontleend
reach out and touch faith
pi_51254287
Ik ben niet zo'n fan om bij elektra vragen het 'TRIAL AND ERROR' principe toe te passen.... Als er bij TS toevallig geen aardlekschakelaar is dan kan het hele vervelende situaties opleveren.
pi_51254333
Een binnenlamp heeft sowieso geen aardaansluiting zoals de meeste (metalen) lampen,dus die aardlekschakelaar zal dan niet werken!
  zondag 8 juli 2007 @ 09:52:27 #7
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_51254350
quote:
Op zondag 8 juli 2007 09:45 schreef Marsepein het volgende:
Ik ben niet zo'n fan om bij elektra vragen het 'TRIAL AND ERROR' principe toe te passen.... Als er bij TS toevallig geen aardlekschakelaar is dan kan het hele vervelende situaties opleveren.
Dat zou wel heel toevallig zijn. Dan zou TS misschien in een caravan of grot wonen? Ik denk dat het best kan, ik zou er persoonlijk een extra zekering in zetten, maar de kans is 50% dat je op een dag een probleem krijg. Maar het is niet alsof je huis ontploft of zo.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_51254367
@Computeraddic

wil je alsjblieft niks meer zeggen over aardlekschakelaars als je niet begrijpt hoe die dingen werken

een aardlek meet hoeveel stroom er loopt over de fase en hoeveel er loopt over de nul als dit verschil groter is dat (meestal) 30mA dan klapt de aardlek er uit

aarde heeft er dus niks mee te maken behalve in de naam
lalala
  zondag 8 juli 2007 @ 09:57:52 #9
pi_51254390
quote:
Op zondag 8 juli 2007 09:50 schreef Computeraddic het volgende:
Een binnenlamp heeft sowieso geen aardaansluiting zoals de meeste (metalen) lampen,dus die aardlekschakelaar zal dan niet werken!
Een aardlekschakelaar is niet afhankelijk van een aardleiding. De aardlekschakelaar meet het verschil in stroom tussen de ingaande en uitgaande leiding. Voor de schakelaar maakt het niet uit of er stroom wegvloeit door een aardleiding of door een persoon.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_51254396
quote:
Op zondag 8 juli 2007 09:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat zou wel heel toevallig zijn. Dan zou TS misschien in een caravan of grot wonen? Ik denk dat het best kan, ik zou er persoonlijk een extra zekering in zetten, maar de kans is 50% dat je op een dag een probleem krijg. Maar het is niet alsof je huis ontploft of zo.
Zo toevallig is het niet, ik ken legio huizen (Niet ouder dan 15 jaar) die niet op alle groepen een aardlekschakelaar hebben. En nee, je huis ontploft niet, maar je kunt zelf dus wel een opdonder krijgen die je niet overleeft....
  zondag 8 juli 2007 @ 10:01:22 #11
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_51254427
Ons huis is 10 jaar oud. Maar wat is het ergste dat er kan gebeuren? Dat de lamp het niet meer doet of dat er echt brandgevaarlijke dingen kunnen gaan gebeuren. In het eerste geval wil ik het er wel op wagen, maar in het tweede geval zoek ik toch nog maar even verder denk ik
pi_51254529
quote:
Op zondag 8 juli 2007 09:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Voor de schakelaar maakt het niet uit of er stroom wegvloeit door een aardleiding of door een persoon.
Klopt, maar met een aarding die aan je lamp hangt zal je diff er al uit gaan op het moment dat er ook maar iets naar de behuizing van de lamp zelf lekt. Als die er niet is gaat die er pas uit als je er zelf aan komt, maar dan heb je de schok al gehad. Vergeet niet dat je normaal in je huis een 300mA hangen hebt, terwijl een diff voor een badkamer maar 30mA is. Als je dus in de regen / mist / condens die lamp aanraakt zal je een serieuze schok krijgen, aangezien je in vochtige omgeving veel beter geleidt.

Brand zal er niet zijn, enkel gevaar voor elektrocutie.

Hier op onderstaande link staat een stukje uit een cursus van de VUB. Je ziet dus dat 300mA geen probleem zal geven zolang het minder dan 1 hartslagperiode is, is het meer dan heb je toch wel ernstige gevolgen. Als de lamp van plastic is kan je het proberen, als ze van metaal is ook maar dan moet je ze zelf aarden voor de veiligheid. Dan bestaat de kans dat de lamp kapot gaat, maar je zal er in ieder geval zelf niet aan blijven hangen.

edit; link niet vergeten posten natuurlijk

http://users.telenet.be/my_space/got/IMG_0004.JPG

[ Bericht 16% gewijzigd door Athmozz op 08-07-2007 10:19:27 ]
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_51254537
Het ergste? Dat je er aan dood gaat, als je met je trapje op je balkon staat en een opdonder krijgt omdat er geen aardlekschakelaar is.
  zondag 8 juli 2007 @ 10:14:32 #14
pi_51254546
quote:
Op zondag 8 juli 2007 09:58 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Zo toevallig is het niet, ik ken legio huizen (Niet ouder dan 15 jaar) die niet op alle groepen een aardlekschakelaar hebben. En nee, je huis ontploft niet, maar je kunt zelf dus wel een opdonder krijgen die je niet overleeft....
Dat heet natuurlijke selectie. Ik heb al heel wat opdonders gehad en ik doe het nog steeds.
pi_51254548
quote:
Op zondag 8 juli 2007 10:13 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Klopt, maar met een aarding die aan je lamp hangt zal je diff er al uit gaan op het moment dat er ook maar iets naar de behuizing van de lamp zelf lekt. Als die er niet is gaat die er pas uit als je er zelf aan komt, maar dan heb je de schok al gehad. Vergeet niet dat je normaal in je huis een 300mA hangen hebt, terwijl een diff voor een badkamer maar 30mA is. Als je dus in de regen / mist / condens die lamp aanraakt zal je een serieuze schok krijgen, aangezien je in vochtige omgeving veel beter geleidt.
Er kan inderdaad ook een 300mA Aardlek geinstalleerd zijn, maar tegenwoordig is alles 30mA..
pi_51254560
quote:
Op zondag 8 juli 2007 10:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat heet natuurlijke selectie. Ik heb al heel wat opdonders gehad en ik doe het nog steeds.
Precies, en ik ken mensen die vanaf 4 meter hoog van een trap af vallen omdat er geen deugdelijke elektra installatie was en het niet overleefd hebben. De schok dan wel, maar de val niet. Dus niet spotten met elektra....
pi_51254612
waarom koop je niet gewoon hetzelfde design in een buitenlamp? dan ben je er zeker van dat het goed gaat gaan...
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_51254638
Komt nog bij dat 8 mA al potentieel dodelijk is, terwijl je aardlek er pas op 30 mA uit klapt.
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
pi_51254657
quote:
Op zondag 8 juli 2007 10:23 schreef Sakura het volgende:
Komt nog bij dat 8 mA al potentieel dodelijk is, terwijl je aardlek er pas op 30 mA uit klapt.
Volgens mij haal je e.e.a. nu wel uit zijn verband door de tijdsduur er niet bij te zetten.

Maar goed, back ontopic. TS vraagt of het kwaad kan een binnenlamp buiten op te hangen, en zonder de situatie voldoende te kennen zeg ik ja

TS, heb je al op de verpakking gekeken welke IP klasse de lamp heeft?
  zondag 8 juli 2007 @ 10:30:54 #20
pi_51254724
quote:
Op zondag 8 juli 2007 10:21 schreef Athmozz het volgende:
waarom koop je niet gewoon hetzelfde design in een buitenlamp? dan ben je er zeker van dat het goed gaat gaan...
Nee das te makkelijk.
  zondag 8 juli 2007 @ 10:34:25 #21
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_51254770
quote:
Op zondag 8 juli 2007 10:21 schreef Athmozz het volgende:
Ja als ik dezelfde lamp als buitenlamp had gezien had ik die natuurlijk wel gekocht... dat zou inderdaad wel wat schelen. Dit is echter een soort van bolvormige kroonluchter en die is er niet echt in een buitenversie
  zondag 8 juli 2007 @ 10:36:01 #22
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_51254799
quote:
Op zondag 8 juli 2007 09:50 schreef Computeraddic het volgende:
Tegenwoordig hebben alle lampen met metalen delen aardaansluitingen ongeacht of het een buiten of een binnenlamp is
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_51254828
Wat je wel kan doen, is die lamp op 12 volt zetten, in huis een goede transformator, en een 12 volts lamp in dat armatuur, dan ben je van al je problemen af.
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
pi_51254906
quote:
Op zondag 8 juli 2007 10:25 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Volgens mij haal je e.e.a. nu wel uit zijn verband door de tijdsduur er niet bij te zetten.
Tijdsduur heeft er niets mee te maken, 8 mA is gewoon potentieel dodelijk (potentieel, houd dus in dat het niet per definitie is, maar wel de mogelijkheid heeft tot..)
pi_51255058
quote:
Op zondag 8 juli 2007 10:34 schreef Stiemie het volgende:

[..]

Ja als ik dezelfde lamp als buitenlamp had gezien had ik die natuurlijk wel gekocht... dat zou inderdaad wel wat schelen. Dit is echter een soort van bolvormige kroonluchter en die is er niet echt in een buitenversie
Hoe wil je eigenlijk de bedrading van electra gaan doen? Dat kan je ook niet zomaar met een huis tuin en keuken electra snoertje doen hoor, of zit er al een aansluitpunt?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')