We hebben het er al vaker over gehad: wat er in de Gouden Kooi gaande is, kan echt niet. Het is inmiddels zo'n gewoon beeld geworden dat je elkaar de huid volscheldt, een vuilniszak omkeert in het bed van iemand die je niet aanstaat of een paar lellen uitdeelt als het niet helemaal gaat zoals jij het in je hoofd hebt, dat het zeer waarschijnlijk is dat de bewoners van de Gouden Kooi nooit meer normaal zullen worden. Bovendien denken de meeste kinderen die meekijken dat wat er in dat huis gaande is oké is (En logisch! Vloek je een slag in de rondte, laat je kinderen alleen en je beloning is een paar nieuwe borsten, een rijbewijs en misschien wel een villa!), dat we er niet gek van op moeten kijken dat het gedrag van de bewoners overslaat op je eigen gezinnetje. De politiek gaat zich ermee bemoeien. Tijd voor een relletje!
Foto: ADRegeringspartijen CDA en ChristenUnie roepen bedrijven namelijk op geen spotjes te plaatsen rond reality-soap De Gouden Kooi. Tweede Kamerlid Joop Atsma van het CDA noemt het tv-programma, waarin mensen elkaar het huis uit pesten, te walgelijk voor woorden. "Ik kan het niet verbieden, maar wel hopen dat het door gebrek aan adverteerders een stille dood sterft." Dat is niet de meest slimme zet van Atsma. Het werkt in Nederland namelijk zo dat daar waar je ophef over maakt, aandacht voor is. Er zal dus alleen maar meer gekeken worden. En daar waar kijkers zijn, komen adverteerders.
Ik denk ook dat de oplossing in een geheel andere hoek moet worden gezocht. Begin allereerst eens met het veranderen van het uitzendtijdstip. Een uur of elf 's avonds is prima. Dan liggen de kindjes in bed en kunnen de diehards het toch nog zien. Dan de bewoners. Straf ze. Hard! Niets, villa aan het einde van de rit! Gewoon, een bosje bloemen, meer niet! Geen geld, geen cadeaus, maar gewoon een grote desillussie! En Natasia; inleveren dat rijbewijs en die siliconen!
De grootste straf geven de bewoners zichzelf trouwens al. Want welk bedrijf zou in godsnaam een monster als Jaap aannemen? Hoe ziet de toekomst van deze mensen eruit? Ze hebben een megagraf voor zichzelf gegraven. Niet gek ook, met een gemiddeld IQ van 14.
ChristenUnie-leider Arie Slob spreekt van een mensonwaardig programma, bevestigt een woordvoerder van de kleinste regeringspartij maandag een bericht in het Algemeen Dagblad. De oproep aan adverteerders zou ook de steun hebben van oppositiepartijen SP, GroenLinks en de SGP.
Atsma stelt dat er miljoenen euro's worden geïnvesteerd om geweld en treiteren tegen te gaan, bijvoorbeeld via sport en in het onderwijs. Dat wordt volgens hem door een programma als De Gouden Kooi tenietgedaan. "We hebben het tegenwoordig over maatschappelijk ondernemen. Een bedrijf dat adverteert bij dit programma moet zich terdege afvragen of het wel inhoud geeft aan dat begrip."
[ Bericht 99% gewijzigd door DrewAndrews op 06-07-2007 17:17:39 (Nieuwswaarde verbeterd) ]