Zo simpel is het helaas niet... Het probleem is dat iedereen er graag zwart/wit tegenaan wil kijken terwijl de werkelijkheid bestaat uit vele tinten grijs. In het kort kun je zeggen dat iedereen er wel een mening over heeft, maar niemand heeft het correcte antwoord.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 16:15 schreef imported_sphinx het volgende:
Het is heel simpel. Of de bijbel is waar, en letterlijk bedoeld. Óf het is een bedacht boek met een paar goeie ideeën en een berg onzin.
wat zou je kiezen?
Laten we het simpel houden: iedereen geloofd in de bijbel, dus God bestaat en de bijbel is waar. Helaas klopt de werkelijkheid (voor zover we hem kunnen meten) niet met deze stelling dus heb je drie keuzes:quote:Op vrijdag 6 juli 2007 16:26 schreef Ps2K het volgende:
[..]
Zo simpel is het helaas niet... Het probleem is dat iedereen er graag zwart/wit tegenaan wil kijken terwijl de werkelijkheid bestaat uit vele tinten grijs. In het kort kun je zeggen dat iedereen er wel een mening over heeft, maar niemand heeft het correcte antwoord.
Vanuit een nihilistisch perspectief kun je er nuchterder naar kijken![]()
1. Religieuze starheid heet dit, en een oorzaak voor het in verval raken van beschavingen. Slechte keuze imho.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 16:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Laten we het simpel houden: iedereen geloofd in de bijbel, dus God bestaat en de bijbel is waar. Helaas klopt de werkelijkheid (voor zover we hem kunnen meten) niet met deze stelling dus heb je drie keuzes:
1. Je houd hardnekkig vast aan je waandenkbeeld
2. Je past je waandenkbeeld iets aan (je moet de bijbel niet letterlijk nemen, het is symbolisch bedoeld)
3. Je verwerpt het geloof in God.
De Torah is slechts een onderdeel van het oude testament. Ik neem aan dat je bedoelt dat de Tenach nagenoeg hetzelfde als het oude testament is, en dat klopt.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 16:00 schreef BasOne het volgende:
[..]
Nee ik ben Agnost, ik geloof niet
Een groot deel van de verhalen komt in vele geloofsgeschriften voor, de Torah is het OT, in de Koran staan veel verhalen die ook in het OT staan.
De schrijver van Genesis is helaas niet bekend. Sommigen zeggen Mozes, sommigen zeggen van niet.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 16:00 schreef BasOne het volgende:
Aan wie heeft hij dat stukje proza verteld?
Dat staat allemaal in de apocriefe boeken en dus niet in de Bijbel.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 16:00 schreef BasOne het volgende:
Aan wie heeft hij verteld dat de duivel de aartsengel Uriel heeft misleid om hem de locatie van het paradijs te ontfutselen om Eva een appeltje voor de dorst te geven.
Correct.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 16:00 schreef BasOne het volgende:
Zodra je kan bewijzen dat hij bestaat is er geen geloof meer, maar een feit.
Ik geloof ook dat het Scheppingsverhaal 'waar' is. Absoluut. Maar het is de theologische waarheid en dat is weinig wetenschappelijk.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 16:01 schreef Aibmi het volgende:
Het lijkt me logischer om álles voor waar aan te nemen, of alles als onwaar te zien. Nu lul je slap om de delen heen die gewoonweg fout zijn.
Nu doe je het toch weer....quote:Op vrijdag 6 juli 2007 17:10 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik geloof ook dat het Scheppingsverhaal 'waar' is. Absoluut. Maar het is de theologische waarheid en dat is weinig wetenschappelijk.
Als de Bijbel als doel zou hebben al onze wetenschappenlijke nieuwsgierigheid te stillen zou Genesis de lengte hebben van 3 totale Bijbels vrees ik.
Veel Bijbelboeken kennen gedichten, beeldende verhalen of liederen om de diepere theologische boodschap over te brengen. Jezus zelf stond erom bekend dat hij symbolische verhalen vertelde om mensen iets duidelijk te maken.
Zo Vader, zo Zoon dus. Als het begin van de Bijbel bestond uit tig hoofdstukken over een oeratoom, plancktijd, eencellige organismen, etc. was het waarschijnlijk direct door iedereen in die tijd verworpen omdat het iedereen de pet te boven gaat. Bovendien leidt dat in alles af van de essentie, namelijk: GOD.
Een tijdloze lofzang over de verhouding tussen de Schepper en Schepping lijkt mij een betere oplossing. Het blijft tenslotte een theologisch, en geen wetenschappelijk, boek.
Dit zal vast zwak in jullie oren klinken en dat begrijp ik, omdat het lijkt alsof ik op deze manier afstand neem van de delen van de Bijbel die mij niet liggen. Maar als er gesproken wordt over 'de boom van kennis van Goed en Kwaad' en 'de boom des levens' lijkt het mij zo evident dat de symboliek van Genesis zoveel dieper gaat dan een feitelijk verhaal over een paradijs, bomen en vruchten.
De bijbel begint met een symbolische weergave van het begin (Genesis), en eindigt met een symbolische weergave van het einde (Openbaringen).
Wie bepaalt dat?quote:Op vrijdag 6 juli 2007 17:29 schreef BasOne het volgende:
Nu doe je het toch weer....
Het ene moet je letterlijk nemen, het ander figuurlijk.
Dit is wat echt gebeurt is, dit is symbolisch.
Of het 1 of het ander...
De bijbel is letterlijk, of het is volkomen symbolisch.
Wrong. Hij is niet buitenaards, hij staat boven de Aarde, boven alle andere planeten, boven het universum, boven de natuurwetten. Hij is dus bovennatuurlijk.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 17:29 schreef BasOne het volgende:
And who is this God person anyways?
Waar komt Hij vandaan? hij is een niet aardse levensvorm, want hij heeft de aarde gemaakt, dus het is een buitenaardse, EEN ALIEN.
Ik blijf het raar vinden dat er iemand is die iets heeft beschreven waar niemand bij geweest is.... Als het idd Mozes zou zijn, dan toont dat direct aan dat er geen hout van kan kloppen, want tussen Genesis en Mozes zit nogal een behoorlijk tijdlijn.....quote:Op vrijdag 6 juli 2007 16:56 schreef koningdavid het volgende:
[..]
De Torah is slechts een onderdeel van het oude testament. Ik neem aan dat je bedoelt dat de Tenach nagenoeg hetzelfde als het oude testament is, en dat klopt.
Maar d.m.v. het Nieuwe Testament scheidt het christelijk geloof zich rigoreus af van het jodendom.
De Koran heeft een aantal parallelen met het christenlijk geloof en kent bijvoorbeeld ook Jezus (de profeet Isa).
Maar de essentie van de Koran verschilt natuurlijk erg van zowel het jodendom en christendom.
De schrijver van Genesis is helaas niet bekend. Sommigen zeggen Mozes, sommigen zeggen van niet.
quote:Dat staat allemaal in de apocriefe boeken en dus niet in de Bijbel.
[..]
Correct.
Ik ben overtuigd. Ik ben nu officieel atheïst geworden door imported_sphinx zijn overtuigende argumenten.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 17:57 schreef imported_sphinx het volgende:
Tis gewoon troep.
Dat was slechts een uiting van mijn geërgerdheid aan gristenen die satan zien in mensen die naar death metal luisteren en op een mooie dag god bedanken voor het gras en de zon. gras dat door mensen gezaaid is en gemaaid wordt, meeste mensen hebben nog nooit 'echt' gras gezien, en de zon.. is ook maar een zon.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 18:00 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik ben overtuigd. Ik ben nu officieel atheïst geworden door imported_sphinx zijn overtuigende argumenten.
gristenen
![]()
quote:Op vrijdag 6 juli 2007 18:16 schreef WeirdMicky het volgende:
Hadden de christenen maar wat liever moeten zijn voor de 'ketters'. Dan hadden ze op iets meer respect kunnen rekenen.
Christenen.
Gelovigen, zoals jij.quote:
Wat een BULL.quote:Ik zou de Bijbel een minder mooi boek vinden als alles van begin tot eind compleet gortdroog en letterlijk geschreven zou zijn. Dat is misschien de natte droom van elke wetenschapper, maar het haalt juist iets van de pracht van de Bijbel weg.
Ik vind een boek mooier als je er elke dag nieuwe dingen in kan ontdekken en het je ook aanzet 'tot het ontdekken', dan dat je het boek uitleest en zoiets hebt van: 'ok, ik weet nu alles, laat ik lekker achterover gaan leunen'.
Daar is de Bijbel veel te divers voor.
[..]
Wie zegt dat??quote:Wrong. Hij is niet buitenaards, hij staat boven de Aarde, boven alle andere planeten, boven het universum, boven de natuurwetten. Hij is dus bovennatuurlijk.
Je haalt hier wel de kern aan.quote:Het hele universum probeert de wetenschap terug te leiden tot een bepaald beginpunt, het moment dat 'iets' uit het 'niets' kwam. Iets dat voor 'tijd' en 'ruimte' kwam. Iets dat wel een gevolg maar geen oorzaak kent.
Daar stopt de wetenschap. Daar begint de metafysische discussie.
Als 'tijd' en 'ruimte' ooit zijn ontstaan, moet het ontstaan zijn uit iets dat boven 'tijd' en 'ruimte' staat, iets dat overal is en vooral ook onveranderlijk is. Dat is precies de omschrijving die de Bijbel van God geeft.
Maar goed, laat dit niet weer een eeuwenoude 'creationisme/ID/evolutie-theorie/big bang' discussie worden. Daar zijn genoeg topics over meen ik.
Draag jij geen blauwe onderbroeken?quote:Op vrijdag 6 juli 2007 18:53 schreef Noin het volgende:
Iedereen mag alles geloven of niet geloven wat ie wil, als ie er mij maar niet mee lastig valt.
En dat is denk ik de kern van alles.
Jij en ik mogen alles doen zolang een ander er maar geen last van heeft. Boeit mij dat nou dat jij graag blauwe onderbroeken draagt. Als je maar niet tegen mij komt vertellen dat ik voortaan blauwe onderbroeken aan moet.
In Afrika is de blankenhaat geen uitzondering. Non-vergelijking dus.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 18:18 schreef imported_sphinx het volgende:
[..]Ja, daarom zijn alle negers ook constant boos op europeanen.
![]()
Tuurlijk, maar als je zo'n topic in KLB opent vraag je eromquote:Op vrijdag 6 juli 2007 19:49 schreef BasOne het volgende:
Dat vind ik dan ook weer een beetje overdreven.
Ik ben ook een 'ketter'. Je agrument =quote:Op vrijdag 6 juli 2007 18:16 schreef WeirdMicky het volgende:
Hadden de christenen maar wat liever moeten zijn voor de 'ketters'. Dan hadden ze op iets meer respect kunnen rekenen.
Wat is daar gek aan dan? Er zijn zoveel boeken letterlijk geschreven met symbolische passages.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 19:26 schreef BasOne het volgende:
[..]
Gelovigen, zoals jij.
Het ene moment is het 'je moet dat niet letterlijk nemen maar symbolisch' en het andere moment is het 'dat moet je letterlijk nemen'
Ik vind het fijn dat de Bijbel meer is dan een gortdroog feitelijk boek ja.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 19:26 schreef BasOne het volgende:
Wat een BULL.
'ik zou de bijbel niet lezen als er niet zulke fantastische verhalen in staan' -_-
Daarom is het ook mijn 'geloof' eh?quote:Op vrijdag 6 juli 2007 19:26 schreef BasOne het volgende:
Wie zegt dat??
Weet jij zijn oorsprong?
Wie zijn ouders zijn?
Waar hij vandaan komt?
Je komt tot een conclusie zonder enig bewijs.
Schrijf jij het maar toe aan 'toeval' of whatever, dat moet je zelf weten. Ik schrijf het inderdaad toe aan God.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 19:26 schreef BasOne het volgende:
Je haalt hier wel de kern aan.
Dingen die we (nog) niet kunnen verklaren schrijven we maar toe aan een God, want dat is makkelijker dan te zeggen 'we weten het niet'.
Laat me raden, je bent zeker atheïst of niet?quote:Op vrijdag 6 juli 2007 19:42 schreef Hagelkaas het volgende:
Hahahahahahahahahahahahahahahahahah! TS, ik lach je uit in je gezicht! Je stinkt naar de pest, dat je eeuwige moge branden in je denkbeeldige hel!
Ik ben niet gelovig dus ik draag helemaal geen onderbroekenquote:Op vrijdag 6 juli 2007 19:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Draag jij geen blauwe onderbroeken?![]()
Ketter! Heiden![]()
Met ketters bedoelde ik de talloze mensen die levend verbrand werden omdat ze niet in een God geloofden.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 20:11 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik ben ook een 'ketter'. Je agrument = [afbeelding]
Voorbeeld?quote:Op vrijdag 6 juli 2007 20:15 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Wat is daar gek aan dan? Er zijn zoveel boeken letterlijk geschreven met symbolische passages.
[..]
Maar je trekt het in geen enkel opzicht in twijfel.quote:Ik vind het fijn dat de Bijbel meer is dan een gortdroog feitelijk boek ja.
[..]
Truequote:Daarom is het ook mijn 'geloof' eh?
[..]
Your choice.quote:Schrijf jij het maar toe aan 'toeval' of whatever, dat moet je zelf weten. Ik schrijf het inderdaad toe aan God.
Hoe raad je het.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 20:15 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Laat me raden, je bent zeker atheïst of niet?
Zo één met een hoeveelheid intolerantie die al zovaak tot oorlogen heeft geleid?quote:
Hoezo? Het is een geschiedenis- en getuigenisboek. Wat is daar "bull" aan? Dat ie niet tot de letter moet worden gevolgd, klopt als een bus. Geldt voor alle geschiedenis- en getuigenisboeken. 't Ding is een leidraad, een gids, zo je wilt.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 20:41 schreef BasOne het volgende:
[..]
Voorbeeld?
[..]
Maar je trekt het in geen enkel opzicht in twijfel.
[..]
True
[..]
Your choice.
zoals ik al meerdere malen heb gezegd, in een God geleoven, ok, als je er blij mee bent, maar de bijbel en andere geloofsschriften zijn bull.
Christenen slachten geen lammeren meer hoorquote:Natuur fenomen afdoen als de wil van god en dergelijke. Niet te zeggen dat de aarde velen miljarden jaren ouder is dan dat wat de bijbel beweert, de zon draait niet om de aarde, de aarde is niet plat etc etc, naardat we verder komen als mens moeten we oude ideeen en idealogien loslaten.
Als er geen religie zou zijn zou dat probleem er ook niet zijn. De religie is de oorzaak.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 20:56 schreef Karrs het volgende:
[..]
Zo één met een hoeveelheid intolerantie die al zovaak tot oorlogen heeft geleid?
quote:Op vrijdag 6 juli 2007 21:42 schreef Hagelkaas het volgende:
Als er geen religie zou zijn zou dat probleem er ook niet zijn. De religie is de oorzaak.
Een reli-freak die over indoctrinatie begint.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 11:50 schreef koningdavid het volgende:
geïndoctrineerde atheïsten
Dat zie je goed.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 21:45 schreef Pinball het volgende:
[..]
Een reli-freak die over indoctrinatie begint.
Geen van beiden.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 21:48 schreef Zyggie het volgende:
Door al de kennis die ik bezit kan ik niet geloven. Waar zit het bij jou, weet je gewoon te weinig of wil je te graag geloven?
Allemachtig.... je gaat bijna denken dat veel mensen hier niet eens hun basisschool hebben afgemaakt.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 21:48 schreef Zyggie het volgende:Atheistische indoctrinatie bestaat natuurlijk niet kind.
Oh ja? Dat zou betekenen dat er bewijs is gevonden dat God niet bestaat. Laat maar zien dan.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 21:48 schreef Zyggie het volgende:
Dat de wetenschap een god afwijst is een ander probleem.![]()
Doe toch niet zo kut man. Jij weet toch ook dat kabouters niet bestaan? Is alleen geen bewijs voor.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 21:51 schreef koningdavid het volgende:
Oh ja? Dat zou betekenen dat er bewijs is gevonden dat God niet bestaat. Laat maar zien dan.
Atheïsme is geen verplicht vak op school, er zijn geen atheïstische omroepen, scholen of politieke partijen van betekenis. Er staan niet in elke stad 6 grote gebouwen om geen goden te vereren, en elk grootschalig conflict wat ging over niet-geloven is gestart door gelovigen.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 21:47 schreef koningdavid het volgende:
Dat zie je goed.
Of is indoctrinatie ook weer iets wat religie heeft uitgevonden. Net als 'oorlogen'.![]()
![]()
![]()
Goeie tip.quote:Jongens, lees eens een boek.
Het zou inderdaad prachtig zijn als dat kon. Maar blijf dan ook a.u.b. weg uit de politiek en probeer geen wetten aan te nemen die -met als belangrijkste argumentatie een twee millennia oud mythologieboek van een woestijnvolk- verbieden dat mijn zieke oma zelf het uur van haar dood kan kiezen, mijn vijftienjarige nichtje een abortus en dus alsnog een kans om iets van haar leven te maken ontzeggen, en mijn homovrienden verhinderen met elkaar te trouwen.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 21:30 schreef Karrs het volgende:
Een echte niet-gelover zou niet geloven en daarmee uit, laat "het geloof" voor wat het is
Oh ja joh, waar is ons heilige boek dan, dat we letterlijk moeten nemen (behalve de figuurlijk bedoelde stukjes natuurlijk) en onvoorwaardelijk dienen te geloven? Waar is onze lijst met absurde leefregels en waar is de lijst met onbegrijpelijke verboden? Waar staan onze scholen waarin we kinderen inpeperen dat ze vooral nergens in mogen geloven, op straffe van eeuwige pijnigingen?quote:Een andere (leukere) conclusie is dat het atheïsme tegen alle geloof is, maar álle kenmerken van een geloof heeft, ondanks het ontbreken van een God.
Nou doe ik kut? Als je zegt dat de wetenschap God afwijst dan zeg je niet zomaar wat. Dan zeg je dat God niet kan bestaan en dat daar bewijzen voor gevonden zijn.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 21:53 schreef Modus het volgende:
[..]
Doe toch niet zo kut man. Jij weet toch ook dat kabouters niet bestaan? Is alleen geen bewijs voor.
Ik hoef ook niet te bewijzen dat de kerstman niet bestaat.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 21:51 schreef koningdavid het volgende:
Oh ja? Dat zou betekenen dat er bewijs is gevonden dat God niet bestaat. Laat maar zien dan.
Ga toch eens weg met je omgekeerde 'logica'. Ik kan nu honderduizend dingen bedenken waarvan jij het nietbestaan niet kan bewijzen en toch geloof je daar niet in.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 21:55 schreef koningdavid het volgende:
Nou doe ik kut? Als je zegt dat de wetenschap God afwijst dan zeg je niet zomaar wat. Dan zeg je dat God niet kan bestaan en dat daar bewijzen voor gevonden zijn.
Dat is een onjuiste claim op de wetenschap. Dat mag toch gezegd worden?
Niet zo zeldzaam hoor. Loop een willekeurige kerk binnen op zondag en je ziet dezelfde domheid in grote hoeveelheden.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 21:56 schreef Modus het volgende:
Wat een zeldzame domheid hier zeg. Te-ring.
Dat jij andere beticht van 'domheid' is in dit geval aardig misplaatst.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 21:57 schreef Modus het volgende:
[..]
Ga toch eens weg met je omgekeerde 'logica'. Ik kan nu honderduizend dingen bedenken waarvan jij het nietbestaan niet kan bewijzen en toch geloof je daar niet in.
Why-do-I-even-bother ook...
Je hele bijbel is een historisch werkje dat toevallig de tijd heeft overleefd. Ik weet hoe het is geproduceerd, wat de tand des tijds heeft betekend, de toeval van de overlevering; ik weet hoe machtige mensen de dogma's hebben uitgelegd. Het is indrukwekkend, maar heilig is het niet. Als je de kennis had die ik heb, de inzicht dat het slechts een van de vele 'heilige werken' is., dat je slechts met toeval bent geboren in een land met een Christelijke historie, dat zelfs de hele uitleg van het Christendom immer ter discussie staat,dat de feiten gepresenteerd in de Bijbel ondermijnd worden door iets dat werkelijk informatie oplevert (de wetenschap), zou je misschien anders praten. Nogmaals accepteer je deze feiten of verbloemt het geloof dit alles?quote:Op vrijdag 6 juli 2007 21:51 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Geen van beiden.
[..]
Allemachtig.... je gaat bijna denken dat veel mensen hier niet eens hun basisschool hebben afgemaakt.![]()
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |