Leuk om dit hier weer tegen te komen!
Ik heb Hanneke Poot zelf mogen ontmoeten tijdens een zeer informatieve studiedag op mijn werk - kinderopvang.
En ik moet zeggen dat wij allemaal zo'n 'eye-opener' dag hadden.
Het eigen ritme van het kind.
Vooral met baby's, hoe vaak we een huilend kind niet proberen stil te 'schudden', flink heen en weer wiebelen, hoog, laag. En stil worden ze maar niet.
Zodra je dit in een rustig tempo doet. Rustig van je ene op je andere been wiebelen, blijkt ineens dat het kind stil wordt!
Dus niet je eigen (ongeduldige) tempo aanhouden - snel snel, wordt toch stil, sttt.. rustig, nu.. - maar puur het tempo van het kindje aanhouden.
Wat dus ineens veel langzamer blijkt te zijn, maar waardoor ze stukken rustiger worden.
(En het werkt echt! Wij proberen het natuurlijk uit, zo eigenwijs als de mens is. En 'wild schudden' werkt niet, rustig wiebelen daarintegen des te beter!)
Het zelfde als op de buik liggen. Automatisch laat je een kind sneller op zijn rug liggen.
Want; "Hij huilt zo snel wanneer hij op zijn buik ligt".
Ook dit proberen wij juist nu steeds vaker te doen. Zelfs de kleintjes van 3 maanden worden op de buik gelegd.
Geen uren natuurlijk, maar wel gewoon, een paar minuutjes. En ze kunnen echt het hoofd goed omhoog houden. Kijken wat voor zich uit, of bekijken op een afstandje een speeltje.
Ook het durven laten vallen.
Vaak wanneer je met een kind aan het wandelen bent en het kind stuikeld, trek je vaak automatisch aan het armpje van het kind, omhoog, opvangen dat kind.
Terwijl het beter is om met de val mee te gaan van het kind. Waardoor hij dus ook zelf zijn opvangreflex leert ontwikkelen.
Uit de praktijk weet ik dat dit lastig is. Want van ons is het ook een automatisme om het kind te behoeden voor pijn.
Maar toch wanneer je er over denkt en het uitvoert, zie je dat het werkt!
Zo zijn er nog tal van andere voorbeelden. Ik heb er prachtige informatieboekjes over. (Die overigens zijn te downloaden op een bepaalde site - mocht er interesse zijn kan ik dat adres altijd doorgeven)
Na goed, tot zover mijn hilariteit over Hanneke Poot!