abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 5 juli 2007 @ 16:18:35 #1
35662 Heintje
Gears of War.
pi_51171045
Het ging net in het Feedback topic over ROMS en emulators.

Deze zijn in principe illegaal omdat je daarmee spellen kan spelen die auteurs rechtelijk beschermt zijn.
Maar als je bijvoorbeeld weer eens een oud NES of SNES spel wil spelen dan gaat dat niet meer. Je kan iig niet even naar de gameshop en het spel kopen.
Als je goed zoekt kun je hem vaak wel tweedehands vinden maar daar heeft de uitgever ook niks aan. tevens betaal je er dan waarschijnlijk nog meer voor dan destijds.

Daarom zouden spellen die toch nergens meer te koop zijn gewoon gratis met een emulator te spelen moeten zijn. Of iig spellen waarvan de console niet meer te koop is.

Natuurlijk kun je wel veel spellen tegenwoordig via allerlij betaalde netwerken kopen. Leuk, maar bijna iedereen heeft na 2 spelletjes wel zo iets van, zonde van het geld voor die 5 minuten spelen. Daarom zouden ze beter een emulator op die console netwerken kunnen aanbieden voor een klein bedragje en de spellen vervolgens gewoon gratis.

Hiermee voorkom je een heleboel illegaal gebeuren en je maakt er als bedrijf niet minder winst door. Eerder alleen maar meer klanten binding.

Zijn julie het hiermee eens of juist niet, en natuurlijk waarom.
Op vrijdag 1 juni 2007 11:29 schreef Tain het volgende:
Deze uitspraak mag hier ook wel staan
Spel- en typefouten voorbehouden.
  donderdag 5 juli 2007 @ 16:21:39 #2
35662 Heintje
Gears of War.
pi_51171137
Vanuit het feedback topic:
quote:
Op donderdag 5 juli 2007 16:09 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Heb je wel gelijk in ja, Rockstar die heeft ook gewoon GTA 1 en geloof ook 2 en nog wat spellen gratis downloadbaar op de site staan. Dat is alleen maar mooi en op die spellen valt toch niets meer te verdienen.
Al weet ik zeker dat ze lekker kunnen verdienen als de GTA2 beschikbaar maken op XBLA.
  donderdag 5 juli 2007 @ 16:21:50 #3
168105 Just_somebody
Back by dope demand
pi_51171143
eensch
  donderdag 5 juli 2007 @ 16:23:18 #4
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_51171189
quote:
Op donderdag 5 juli 2007 16:21 schreef Heintje het volgende:
[..]

Al weet ik zeker dat ze lekker kunnen verdienen als de GTA2 beschikbaar maken op XBLA.
Das nog wel een goeie ja zou ik wel willen
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  donderdag 5 juli 2007 @ 16:24:50 #5
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_51171239
quote:
Hiermee voorkom je een heleboel illegaal gebeuren en je maakt er als bedrijf niet minder winst door
Ken je nintendo?
  donderdag 5 juli 2007 @ 16:26:25 #6
35662 Heintje
Gears of War.
pi_51171288
quote:
Op donderdag 5 juli 2007 16:24 schreef Fliepke het volgende:

[..]

Ken je nintendo?
Ik denk het niet, weet niet precies waar jij nou op doelt.
  donderdag 5 juli 2007 @ 16:28:02 #7
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_51171339
quote:
Op donderdag 5 juli 2007 16:26 schreef Heintje het volgende:

[..]

Ik denk het niet, weet niet precies waar jij nou op doelt.
Dat die nog bakken en bakken en bakken met geld verdienen op games van meer dan 20 jaar oud. Deze grote partijen zullen er dan ook alles aan doen om oude games gratis te maken.

Daarnaast is het vaak ook extreem lastig om het voor elkaar te krijgen, want de rechten liggen vaak niet bij 1 partij. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de rechten op de muziek. Het gratis beschikbaar stellen van een game kost dus veel geld, omdat je dit allemaal moet uitzoeken.
pi_51171352
quote:
Op donderdag 5 juli 2007 16:21 schreef Heintje het volgende:
[..]

te groot voor XBLA

komt pas op de xbox720
pi_51171413
Hoe dan Fliepke? Of doel je op het downloaden voor Wii?
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  donderdag 5 juli 2007 @ 16:30:26 #10
3462 PaRoDiUzZ
Hiphop Hippie
pi_51171422
Veel oude spellen die een nostalgie factor hebben worden vaak heruitggeven , je ziet het aan de mario/sonic/ff delen op de GBA of de verschillende game collecties die je op de last-gen kon kopen, op de huidige gen word elke game die een beetje de moeite waard is via download services aangeboden , dus ik denk dat er wel degelijk markt voor is. OK het zullen geen miljoenensellers zijn, maar dat hoeft ook niet aangezien de spellen in kwestie al geld genoeg opgebracht hebben.
pi_51171485
Data van mensen word automatisch copyright vrij na een x aantal jaar. Voor software is dat een heleboel. En je software houd zijn recht ook na jaren. Dus nee software hoeft niet vrij te zijn. Software zou wel beschikbaar moeten zijn vind ik.

En de keuze of het gratis is of niet is de keuze van de publisher/developer. Daarom vind ik wel dat als er geen publisher/developer meer is dat de software wel vrij zou mogen zijn.

Maar nee, en de meeste games kan je nog zo vinden. En console games kan je op de wii gaan spelen dus zijn ook weer gewoon op de markt.
Speaking is not communicating.
Je dagenlijkze puzzle | en als je er een vergeten bent! | en als je een mooie prent heb laat het even weten.
www.indiegamer.nl
  donderdag 5 juli 2007 @ 16:38:09 #12
35662 Heintje
Gears of War.
pi_51171672
Ik denk dat het een heel wat groter succes zal worden als je voor 20 a 30 euro een emulator koopt en daar dan alle oude spellen op kan spelen.
Er is gewoon geen antiek spel dat je nou nog uren kan spelen. Daarom is die 5 of 10 euro die ze kosten gewoon te veel.

En juist omdat ze al genoeg opgebracht hebben kunnen ze wel een keer gratis worden.
  donderdag 5 juli 2007 @ 16:38:44 #13
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_51171691
Net zoiets geks als bv windows98. Stel jij hebt een pc met windows95 of 98 ofzo erop en je bent je cd kwijt maar je pc kan geen windows2000/xp draaien. Dan heb je toch een probleem want die versie van windows wordt niet meer verkocht. 2e hands kopen is illegaal (!) en downloaden is ook illegaal en een kopie draaien is ook illegaal

In zulk soort gevallen zou ik zeggen: zorg óf dat het te krijgen is óf dat het gratis is.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_51171791
quote:
Op donderdag 5 juli 2007 16:38 schreef Metro2005 het volgende:
Net zoiets geks als bv windows98. Stel jij hebt een pc met windows95 of 98 ofzo erop en je bent je cd kwijt maar je pc kan geen windows2000/xp draaien. Dan heb je toch een probleem want die versie van windows wordt niet meer verkocht. 2e hands kopen is illegaal (!) en downloaden is ook illegaal en een kopie draaien is ook illegaal

In zulk soort gevallen zou ik zeggen: zorg óf dat het te krijgen is óf dat het gratis is.
Dat betekent gewoon dat je een nieuwe computer moet aanschaffen en met je tijd mee moet gaan. Shit happens. Ik vind dat toch net iets anders als een game die niet meer te krijgen is omdat het verouderd is.
  donderdag 5 juli 2007 @ 16:48:16 #15
35662 Heintje
Gears of War.
pi_51172003
quote:
Op donderdag 5 juli 2007 16:42 schreef Bambitch het volgende:

[..]

Dat betekent gewoon dat je een nieuwe computer moet aanschaffen en met je tijd mee moet gaan. Shit happens. Ik vind dat toch net iets anders als een game die niet meer te krijgen is omdat het verouderd is.
Dat gaat niet altijd als je er bijvoorbeeld andere specifike software bij wil draaien.

Daarbij zeg je ook dat als ze nou ineens zouden stoppen met de verkoop van alle windows versies behalve vista dan moet iedereen maar upgraden.

Idd, gewoon beschikbaar stellen. Als dat niet op een normale manier kan dan gewoon gratis maken. Dan zijn er zo genoeg mirroors te vinden en kan er ook gewoon op FOK naar gevraagt worden bijvoorbeeld.
  donderdag 5 juli 2007 @ 16:49:13 #16
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_51172032
ouwe auto's ook !
zzz
pi_51172068
quote:
Op donderdag 5 juli 2007 16:48 schreef Heintje het volgende:

[..]

Dat gaat niet altijd als je er bijvoorbeeld andere specifike software bij wil draaien.

Daarbij zeg je ook dat als ze nou ineens zouden stoppen met de verkoop van alle windows versies behalve vista dan moet iedereen maar upgraden.

Idd, gewoon beschikbaar stellen. Als dat niet op een normale manier kan dan gewoon gratis maken. Dan zijn er zo genoeg mirroors te vinden en kan er ook gewoon op FOK naar gevraagt worden bijvoorbeeld.
Als ze de oudere versies gaan vrijgeven, kopen een hele hoop mensen de nieuwe versie niet meer. Net zoals nu gaande is. Niet iedereen hoeft Vista en is tevreden met XP. Dus stel, ze maken dat gratis en downloadbaar, dan koopt bijna niemand Vista.

Ik denk niet dat Microsoft dat zo leuk zal vinden.
pi_51172097
Maar dus omdat een Heintje vandaag vind dat software gratis zou moeten, dan moeten de bedrijven ineens luisteren. En waarom is een stuk software van 20 jaar oud ineens geen geld meer waard?

En op vista heb je altijd nog dosbox
quote:
Op donderdag 5 juli 2007 16:49 schreef L.Denninger het volgende:
ouwe auto's ook !
Oude vrouwen ook Ik doel dan op 20 jaar en ouder hé!
Speaking is not communicating.
Je dagenlijkze puzzle | en als je er een vergeten bent! | en als je een mooie prent heb laat het even weten.
www.indiegamer.nl
pi_51172118
quote:
Op donderdag 5 juli 2007 16:51 schreef disjfa het volgende:
Maar dus omdat een Heintje vandaag vind dat software gratis zou moeten, dan moeten de bedrijven ineens luisteren. En waarom is een stuk software van 20 jaar oud ineens geen geld meer waard? En op vista heb je altijd nog dosbox
Het is juist geld waard! Als je het hebt.
  donderdag 5 juli 2007 @ 16:54:56 #20
3462 PaRoDiUzZ
Hiphop Hippie
pi_51172230
quote:
Op donderdag 5 juli 2007 16:32 schreef disjfa het volgende:
En de keuze of het gratis is of niet is de keuze van de publisher/developer. Daarom vind ik wel dat als er geen publisher/developer meer is dat de software wel vrij zou mogen zijn.
dat de pub/dev niet meer bestaat hoeft nog niet te betekenen dat de rechten er niet meer zijn (danwel in persoonlijk beheer danwel opgekocht door derden).
  donderdag 5 juli 2007 @ 16:59:19 #21
35662 Heintje
Gears of War.
pi_51172388
quote:
Op donderdag 5 juli 2007 16:51 schreef disjfa het volgende:
Maar dus omdat een Heintje vandaag vind dat software gratis zou moeten, dan moeten de bedrijven ineens luisteren. En waarom is een stuk software van 20 jaar oud ineens geen geld meer waard?

En op vista heb je altijd nog dosbox
[..]

Oude vrouwen ook Ik doel dan op 20 jaar en ouder hé!
Ik heb het hier puur over de gebruiks licentie. De broncode van oude software kan nog best wel wat waard zijn.
En als een bedrijf er voor kiest om het voor geld beschikbaar te stellen dan kunnen ze daar zelf voor kiezen. dan komen we op de discussie wat een redelijke prijs is, maar dat is een andere discussie dus laten we er van uit gaan dat dat voor een redelijke prijs gebeurd.

En er zit ook nog een groot verschil tussen spellen en andere software. Als ik met Windows 98 kan doen wat ik wil zal ik geen XP kopen nee. Dat wil zeggen dat ze dus de nieuwe versie beter hadden moeten maken zodat ik toch wel echt XP moet hebben....
En zeker met dingen als Photoshop kan ik me dat goed voorstellen.

Het is met spellen niet zo dat omdat ik nou gratis een oud spel kan spelen dat ik een nieuw spel in de winkel zal laten liggen.
  donderdag 5 juli 2007 @ 16:59:53 #22
31101 _Led_
pi_51172404
Je wil je rechten niet zomaar weggeven.
Je ziet nu opeens weer een opleving in oude spelletjes die op nieuwe consoles gespeeld worden.
zzz
  donderdag 5 juli 2007 @ 17:01:36 #23
35662 Heintje
Gears of War.
pi_51172456
quote:
Op donderdag 5 juli 2007 16:51 schreef Bambitch het volgende:

[..]

Het is juist geld waard! Als je het hebt.
De drager is geld waard, niet de software zelf.
Een oude nintendo cardridge is geld waard, ook al is het spel gratis te downloaden.
Dat zal wel zo blijven. (En dat is trouwens ook de tweedehands handel, wat dus niet uitmaakt voor de rechthebbende)
pi_51172493
quote:
Op donderdag 5 juli 2007 16:59 schreef L.Denninger het volgende:
Je wil je rechten niet zomaar weggeven.
Je ziet nu opeens weer een opleving in oude spelletjes die op nieuwe consoles gespeeld worden.
Ja, maar ik vind dat drie keer niks. PoP moet ook gewoon op de PC gespeeld worden, zoals ie was. En niet in een nieuw jasje op XLA.
pi_51172727
Tsja, oude software blijft eigendom van de ontwikkelaar/uitgever, welke als enige de rechten zou mogen hebben om te beslissen of het spel gratis/goedkoop wordt weggegeven. Zelfs als het een stokoud spel is waar ze toch niets meer aan zouden verdienen. Het is jammer dat zoveel uitgevers zo stijf zijn en er dus nog steeds veel geld voor vragen maar ze hebben er alle recht op.
My friends just came back from a planet where the dominant lifeform had no bilateral symmetry, and all I got was this stupid F-Shirt.
Waarom vandaag doen als je het morgen ook kan uitstellen?
  donderdag 5 juli 2007 @ 17:12:11 #26
31101 _Led_
pi_51172773
quote:
Op donderdag 5 juli 2007 17:02 schreef Bambitch het volgende:

[..]

Ja, maar ik vind dat drie keer niks. PoP moet ook gewoon op de PC gespeeld worden, zoals ie was. En niet in een nieuw jasje op XLA.
Och, ik heb dikke pret met Double Dragon hoor,
en mijn vriendin is superblij met pacman.

Je hoort mij niet klagen.
zzz
  donderdag 5 juli 2007 @ 17:18:44 #27
3462 PaRoDiUzZ
Hiphop Hippie
pi_51172991
quote:
Op donderdag 5 juli 2007 16:18 schreef Heintje het volgende:
Maar als je bijvoorbeeld weer eens een oud NES of SNES spel wil spelen dan gaat dat niet meer. Je kan iig niet even naar de gameshop en het spel kopen.
de nes, snes en megadrive zijn juist nou wel consoles waarvan je de oude spellen in elke gameshop of zelfs FRS/speelgoedwinkels kan vinden, alle marios, alle zeldas, alle DK Country's dingen van sonic, castlevania, bomberman, streetfighter, final fantasy, shantasy star etc zijn allemaal nog niet zo lang geleden op de GBA/DS uitgegeven, al is het natuurlijk wel de vraag of je 20-40 euro voor een game van 15 jaar oud over hebt.
pi_51173030
quote:
Op donderdag 5 juli 2007 17:18 schreef PaRoDiUzZ het volgende:

[..]

de nes, snes en megadrive zijn juist nou wel consoles waarvan je de oude spellen in elke gameshop of zelfs FRS/speelgoedwinkels kan vinden, alle marios, alle zeldas, alle DK Country's dingen van sonic, castlevania, bomberman, streetfighter, final fantasy, shantasy star etc zijn allemaal nog niet zo lang geleden op de GBA/DS uitgegeven, al is het natuurlijk wel de vraag of je 20-40 euro voor een game van 15 jaar oud over hebt.
Ja. En? Wat nou als je het per se op de NES wil spelen, omdat je een NES hebt.
  donderdag 5 juli 2007 @ 17:30:16 #29
3462 PaRoDiUzZ
Hiphop Hippie
pi_51173358
quote:
Op donderdag 5 juli 2007 17:19 schreef Bambitch het volgende:

[..]

dan moet je dus op zoek gaan naar de originele cartdridges, daar heeft het gratis maken van spelletjes die meer dan een x jaar oud zijn natuurlijk weinig mee te maken.
  vrijdag 6 juli 2007 @ 10:16:43 #30
31101 _Led_
pi_51192774
quote:
Op donderdag 5 juli 2007 17:19 schreef Bambitch het volgende:

[..]

Dan koop je toch een NES cartridge ?
Tja, 't is even zoeken, maar dat heb je als je bijzondere eisen stelt.

Ik denk niet dat onderdelen voor old-timer auto's opeens gratis zijn "want wat nou als je een spaakwiel voor je oldtimer MG wilt hebben ?".
zzz
  vrijdag 6 juli 2007 @ 10:22:02 #31
35662 Heintje
Gears of War.
pi_51192889
Als je het perse op de orginele console wil spelen dan moet je maar op zoek gaan naar tweedehands dingen.
Maar als je allen het spel even wil spelen moet dat gewoon makkelijk en voor een redelijke prijs kunnen vind ik.
En als die mogelijkheid er legaal niet is maar wel illegaal vind ik niet dat je fout bent.
pi_51192984
quote:
Op vrijdag 6 juli 2007 10:16 schreef L.Denninger het volgende:

[..]

Dan koop je toch een NES cartridge ?
Tja, 't is even zoeken, maar dat heb je als je bijzondere eisen stelt.

Ik denk niet dat onderdelen voor old-timer auto's opeens gratis zijn "want wat nou als je een spaakwiel voor je oldtimer MG wilt hebben ?".
Dat kan goed nog gemaakt worden. Niet origineel, maar wel een replica. Daar moet je dan maar genoegen mee nemen. Vergelijking van auto's en games gaat hier niet op, vind ik.
  vrijdag 6 juli 2007 @ 10:33:00 #33
35662 Heintje
Gears of War.
pi_51193185
quote:
Op vrijdag 6 juli 2007 10:26 schreef Bambitch het volgende:

[..]

Dat kan goed nog gemaakt worden. Niet origineel, maar wel een replica. Daar moet je dan maar genoegen mee nemen. Vergelijking van auto's en games gaat hier niet op, vind ik.
Idd zijn compleet verschillende producten.
Ze hebben allebij hun ontwikkelkosten.
Maar daarna heeft een auto onderdeel nog productie kosten.
En spel daarintegen versprijden via internet heeft eigenlijk geen bijdragende kosten. (De website en server is er toch wel) En het data verkeer dat je met oude spellen genereerd is ook verwaarloosbaar.
  vrijdag 6 juli 2007 @ 10:36:41 #34
3462 PaRoDiUzZ
Hiphop Hippie
pi_51193271
quote:
Op vrijdag 6 juli 2007 10:22 schreef Heintje het volgende:
Als je het perse op de orginele console wil spelen dan moet je maar op zoek gaan naar tweedehands dingen.
Maar als je allen het spel even wil spelen moet dat gewoon makkelijk en voor een redelijke prijs kunnen vind ik.
En als die mogelijkheid er legaal niet is maar wel illegaal vind ik niet dat je fout bent.
die mogenlijkheid is er dus wel mits je de beschikbaarheid hebt over bepaalde hardware, en bereid bent om de prijs er voor te betalen, ik durf ook te wedden dat dat soort games niet heruitgebracht worden omdat er geen markt voor is.True veel van die games zijn ook naar mijn mening overpriced, maar ze zijn makkelijker te vinden dan een jaar of 10 geleden, en on demand beschibaar via downloadservices of via collectie dvdtjes.
pi_51193331
Ik vind dat pc spelletjes zoals al die oude LucasArt games wel vrij gegeven mogen worden. Maar dan wel zo dat je ze ook daadwerkelijk kunt spelen onder XP. (Oké, je hebt daar een DosBox voor).
  vrijdag 6 juli 2007 @ 10:43:17 #36
35662 Heintje
Gears of War.
pi_51193419
quote:
Op vrijdag 6 juli 2007 10:36 schreef PaRoDiUzZ het volgende:

[..]

die mogenlijkheid is er dus wel mits je de beschikbaarheid hebt over bepaalde hardware, en bereid bent om de prijs er voor te betalen, ik durf ook te wedden dat dat soort games niet heruitgebracht worden omdat er geen markt voor is.True veel van die games zijn ook naar mijn mening overpriced, maar ze zijn makkelijker te vinden dan een jaar of 10 geleden, en on demand beschibaar via downloadservices of via collectie dvdtjes.
Maar een oude NES cardridge heeft nog een bepaalde verzamel waarde. Maar dat zal iemand die gewoon een keer weer eens zo'n spelletje wil spelen niet intereseren.

Daarbij denk ik dat dit topic alleen maar gaat over spellen die je vroeger al gespeeld hebt. Dus zelfs ooit voor betaalt hebt. (of een goede vriend of zo)
Spellen van meer dan 10 jaar oud die je nog nooit gespeeld hebt hebben nou geen waarde meer. Daar zit niet dat nostalgische gevoel bij....
  vrijdag 6 juli 2007 @ 11:24:14 #37
3462 PaRoDiUzZ
Hiphop Hippie
pi_51194468
quote:
Op vrijdag 6 juli 2007 10:43 schreef Heintje het volgende:

[..]

Maar een oude NES cardridge heeft nog een bepaalde verzamel waarde. Maar dat zal iemand die gewoon een keer weer eens zo'n spelletje wil spelen niet intereseren.

Daarbij denk ik dat dit topic alleen maar gaat over spellen die je vroeger al gespeeld hebt. Dus zelfs ooit voor betaalt hebt. (of een goede vriend of zo)
Spellen van meer dan 10 jaar oud die je nog nooit gespeeld hebt hebben nou geen waarde meer. Daar zit niet dat nostalgische gevoel bij....
Ik heb mn kamer nog een sinclair, een C128 en een MSX2 staan met originele software, als ik deze de deur uit zou doen en bijvoorbeeld verkoop of weg zou geven omdat ik ze toch amper gebruik, is het toch mn eigen keuze dat ik die nostalgie niet meer makkelijk op een legale manier kan spelen (tenzij ik natuurlijk bereid ben om geld neer te leggen voor de heruitgaves)?

Er zijn genoeg spellen van 10 mssn zelfs 20 jaar geleden die ik nog af en toe speel als ik vakantie heb en tijd heb om een van die oude computers tevoorschijn te halen/aan te sluiten. En zo nu en dan neem ik op rommelmarkten en/of beurzen ook nog titels mee die ik nog nooit gespeeld heb en daar zit ook nostalgisch gevoel bij, al is het maar dat je zoiets vroeger vanwege een goede review al wilde spelen, of het in zo'n jaren 80/90 gameshow langs hebt zien komen.
pi_51232882
quote:
Op donderdag 5 juli 2007 16:28 schreef ErwinEHVNL het volgende:

te groot voor XBLA

komt pas op de xbox720
Past makkelijk, radio stations in een aparte download zetten, spel zelf is maar 68.6 MB
pi_51232922
Ik denk dat dat niet aan ons is om te beslissen, maar aan de makers van het spel.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')