e
quote:
Op zondag 22 juli 2007 00:49 schreef Ceriel het volgende:Ik blijf er toch bij dat de originele Nederlandse nasynchronisatie uit begin '90's echt van een erg hoge kwaliteit waren. Zeker nu ik deze trailer zie. Noem het nostalgie, dat zal zeker ook meespelen. Toch had dat team indertijd de Simpsons-chemie in mijn opinie.
Ik zal er niet langer omheen draaien: ik zat toentertijd in dat team. Het betaalde erg goed vandaar
Ik ben er niet al te trots op, maar de Simpsons-chemie had de regisseur wel toen inderdaad.
Jammer dat het niet altijd synchroon was, we spraken de tekenfilm in, zonder de beelden te zien.
Ook, wat ik later zag, hebben diverse figuren ook verschillende stemmen, zo heeft bijvoorbeeld Wiggum 5 verschillende stemmen in die eerste seizoenen, en zo ook Grampa e.a.
De regisseur is over het randje gegaan, de NL versie was echt grof, met grof taalgebruik, en dat om 16:00u 's middags. 'S avonds herhaalde RTL 4 dezelfde aflevering maar dan in het engels met NL ondertiteling. Zo bleef je als kijker / volk toch kennis maken met de Engelse versie.
Het was niet moeilijk om de NL versie meer grof te maken aangezien de eerste seizoenen vrij soft van karakter waren. Dus 'krijg de tering', 'klootzak', 'lik me kont', 'Sodeju' en nog vele andere uitspraken schoten bij het gros van de RTL4 kijkers in het verkeerde keelgat. Dus werd het nasynchronisatie-proces na een aantal seizoenen stopgezet.
Jammer, ik ben wel trots dat 'ik' met de Simpsons 'meedoe', ik ben natuurlijk niet echt trots op het daadwerkelijke eindresultaat. Ach ja, we hadden lol, het was gezellig en je hield er een aardige stuiver aan over.
We waren als team ook verantwoordelijk voor de NL versie van "De Familie Sanders", "Bouli", "My Little Pony", "The Real Ghostbusters", "Pim de Pinguin" e.v.a. Het was een vast team van zo'n 7 man, die dan daadwerkelijk alle stemmen voor hun rekening namen.
Het team dat de film inspreekt staat onder leiding van Eddy Zoey, ik ben benieuwd wat Georgina Verbaan, Tygo Gernandt, Cees Geel en Paul Groot er van maken...
Al met al: The Simpsons moeten gewoon Engels blijven, zo hebben we ze leren kennen en de stemmen bepalen zo'n beetje 80% van de gehele aflevering. En inderdaad, zo zullen we ook de NL stemmen van de Smurfen, Snorkels, Freggels en Ducktales prefereren, omdat we daarmee kennis gemaakt hebben.
* Gewonnen FOK-Awards: Hunk (4x) * McDreamy * Brad Pitt * Wentworth Miller * Ewan McGregor * Walt Disney (3x) * Criterion (2x) * Nemo * Hitchcock * David Hasselhof * Academy *