Gisteren gezien en ik zeg: beste special effect-baanbreker sinds Jusrassic Park.
Geweldig spectakel in een flinterdun (dunner dan vloeipapier) jasje. Maar dat was al bekend. Hier ga je niet heen om karaktergroei en motivatie van Optimus Prime te bewonderen. Hier ga je heen om Optimus Prime met een drie meter lang zwaard (ja, zwaard ja) Bonecrusher om zeep te zien helpen (Of was dat Brawl? Who fucking cares?). Of verklap ik nu iets?
Hier zit genoeg spectakel in om een volwassen man zich te laten gedragen als een 7 jarig ADHD kind na veertien koppen koffie met extra suiker. Genoeg om de tenenkrommende humor en tandenknarsende cliche's te omzeilen. Genoeg om te vergeten hoe absoluut belachelijk het is om een australisch badpakkenmodel te casten als computer expert (aan alle australische ex-badpakkenmodellen turned computerexperts: so sue me...).
Dit is actie op een schaal waarbij, zoals de film letterlijk zelf al zegt, Armageddon niets bij is. Sterker: vergeleken bij dit is Armageddon een super intelligente, rustige, karakterstudie van complexe en interessante persoonlijkheden. Dit is een visueel slachtveld die gehakt maakt van je retina.
Transformers doet niet alsof het iets meer is dan het lijkt. Het doet waar het goed in is, en doet er dan een paar scheppen bovenop. Ook voor de Transformer-geeks valt er genoeg te beleven. Het bekende 'geluid' dat zo nu en dan de kop op steekt. Wanneer Optimus Prime z'n bekende "Autobots, roll out!". En, mijn favoriet, wat Megatron tegen Starscream zegt (je herkent het wel wanneer je het hoort): klassiek tekenfilmwerk, en nerd-heaven.
De enige kritiek die ik als een rode draad door meerdere reviews tegenkwam is overigens wel te verklaren vind ik. Het is namelijk zo dat de gevechten tussen de robots geregeld inderdaad TE druk worden. En op dat moment is er eigenlijk kop nog staart aan te knopen. 'Te verwarrend' was de consensus. Maar ik denk dat Bay iets geprobeerd heeft en dat ie gelijk had om het zo te doen. Het lijkt er sterk op dat ie het zo wilde laten zien alsof de kijker zich midden tussen de gevechten bevond, ipv een camera die de gevechten van een afstand filmt. Dit is natuurlijk om het er allemaal nog explosiever uit te laten zien (denk aan de snelwegscene in Bad Boys 2), maar belangrijker nog: het laat beter zien hoe groot de robots wel niet zijn. Als het namelijk vanaf een grotere afstand te zien zou zijn, zou het alleen maar tonen hoe klein de mensen wel niet zijn ipv hoe groot de robots. Dat is een goed idee en IMO eigenlijk ook de enige manier om het goed te doen. Echter de robots waren zo gedetailleerd ontworpen dat het af en toe wel een iets te word. En dan lijkt het inderdaad alleen maar een schroothoop die is opgepikt door een tornado.
Affijn...er is teveel om op te noemen wat het opnoemen waard is, dus laat je vriendin thuis en ga alsjeblieft zelf kijken. Één ding nog: Starscream vs 5 F22's. Je moet het zien om het te geloven en is de toegangsprijs alleen al waard. Hoe kort het ook duurt.
4/5
[ Bericht 0% gewijzigd door japzooi op 05-07-2007 18:59:56 ]
"God is a kid with an antfarm..."
"King Kong ain't got shit on me!!"