quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 23:15 schreef MaxPower het volgende:Ben benieuwd naar je essays Omnifacer! Op welke manier kijk jij vanuit je studie hiernaar?
Bij het vak Beleidssociologie hebben we verschillende hardnekkige beleidsproblematieken behandeld, zoals WAO, integratie, veiligheid, etc. Er is een schema waarmee hardnekkige beleidsproblematiek verklaard wordt. Dit heb ik toegepast op het hooliganisme, waarna ik heb gekeken of de voetbalwet een alternatief biedt. Ik ben er zelf niet echt enthousiast over. Ik heb bijna alleen theoretische kennis, maar ik meen te kunnen stellen dat er al voldoende wetgeving voorhanden was om bijvoorbeeld meldingsplicht op te leggen, etc.
De evenementenwet wordt door verschillende partijen (KNVB, PvdA, VVD) als oplossing gepresenteerd. Dit doen ze uit populisme (politiek), en bij de KNVB heb ik het idee dat ze zich nu al vrij willen pleiten van enige verantwoordelijkheid voor toekomstige rellen wanneer de voetbalwet er niet was gekomen (het essay is van december 2006): "Als de wet er nu niet komt, moeten ze ook niet zeuren als het weer fout gaat". Het is gewoon het spel van verantwoordelijkheden doorschuiven.
Ten tweede wordt Engeland gepresenteerd als walhalla. Ik heb gesteld dat dit onterecht is, omdat het hooliganisme in Engeland 'ondergronds' is gegaan na de voetbalwet, en de Engelse media er afspraken over hebben gemaakt er minder over te berichten. Engeland wordt dus onterecht opgevoerd als schoolvoorbeeld. Bij interlands van Engeland gaat het steevast fout, en het meldingssysteem is zo lek als een vergiet getuige het aantal hooligans die voor rellen zorgden in Frankrijk (1998) en Nederland en Belgie (2000). Velen van hen waren niet eens bekend bij politie, terwijl die eerder zeiden dat er geen hooligan het land uit kon. Er werden zelfs preventief paspoorten ingenomen!
Ten derde is er in de Engelse voetbalwet geen meldingsplicht, en ligt dat instrument er in Nederland al wél. Tamelijk onzinnig dus dat verschillende partijen steeds stelden: "met de voetbalwet was dit niet gebeurd". Bullshit. De uitvoering van aanwezige wetgeving had beter gemoeten, dàt is het probleem geweest, maar uiteraard wilden PvdA en VVD hier niet aan vanwege mogelijk electoraal verlies.
Verder ben ik van mening dat de voetbalwet tot onaanvaardbare repressie en hysterie kan leiden, met onevenredig zware straffen voor mensen die op wat voor manier dan ook geidentificeerd worden als supporter van een BVO. Een noot van mij: Hoe doen ze dat dan met een supporter van, pak hem beet, Turkiyemspor, Baronie, Spakenburg (amateurvoetbal) of als supporters van Malabata en NBHW Boys (futsal) los gaan?
Al met al vind ik het allemaal nogal rammelen.