abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51070755
Mijn pa heeft sinds kort een Stihl MS 341 kettingzaag in het bezit, met een extra lang zaagblad Superding, deed het de eerste 2 keer prima... alleen start ie nu niet meer. We hebben hem al laten afstellen door iemand die dagelijks met zo'n ding werkt, en toen startte hij ook prima.

Nu doet hij weer niets. Bij de eerste keer aantrekken start hij echt bijna, alleen toch niet helemaal De tweede keer klinkt hij direct alsof hij verzopen is.

Bougie eruit, paar keer aantrekken en de bougie er weer in resulteert weer in een 'bijna'start. Nu kwam ik er net achter dat de bougie een heel erg klein oranje vonkje geeft. Ik kan mij herinneren dat mijn puch brommer van vroeger toch echt een blauwe vonk gaf die vele malen groter is dan dat deze zaag produceert.

Het gaat om dit model:

Zou het aan de bougie kunnen liggen? Dat deze gewoon rot is? En wat zou een nieuwe ongeveer kosten?

Mijn ouders zijn namelijk op vakantie en mijn pa heeft nog 4 kuub hout voor de deur liggen waar ik hem graag als verassing vanaf zou willen helpen
  maandag 2 juli 2007 @ 20:35:50 #2
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_51070940
Na een paar keer opstarten? teruggaan naar de winkel. Dit hoort niet
  maandag 2 juli 2007 @ 20:38:16 #3
167671 Hijacking
wat is je probleem ?
pi_51071023
Ga eens met een staalborsteltje over de bougie
Normaal hoort die blauw te vonken een bougie is 2 a 3 euro ( voro brommers ) weet niet of het een lange of korte schacht is
happen naar de baas
  maandag 2 juli 2007 @ 20:41:03 #4
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_51071137
Als het een twee takt is zou het aan de mengsmering kunnen liggen. Maar om dat af te stellen zou ik terug gaan naar de winkel waar de zaag gekocht is.
Zou goed de bougie kunnen zijn, die zijn niet zo gek duur dus wel de moeite waard om te proberen.
pi_51071551
quote:
Op maandag 2 juli 2007 20:38 schreef Hijacking het volgende:
Ga eens met een staalborsteltje over de bougie
Normaal hoort die blauw te vonken een bougie is 2 a 3 euro ( voro brommers ) weet niet of het een lange of korte schacht is
Ik dacht al dat hij blauw moest vonken. Dat doet hij dus totaal niet... Morgen maar eens even naar een dealer hier in de buurt om een nieuwe te halen.
quote:
Op maandag 2 juli 2007 20:41 schreef Snakey het volgende:
Als het een twee takt is zou het aan de mengsmering kunnen liggen. Maar om dat af te stellen zou ik terug gaan naar de winkel waar de zaag gekocht is.
Zou goed de bougie kunnen zijn, die zijn niet zo gek duur dus wel de moeite waard om te proberen.
Het probleem is dat hij uit een winkel uit zwijndrecht komt (leverancier van mn pa), dus teruggaan heeft even geen nut. De smering is goed, want we hebben 10 liter smering van Stihl zelf, heb dus niet zelf lopen mengen
  maandag 2 juli 2007 @ 20:54:42 #6
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_51071671
quote:
Op maandag 2 juli 2007 20:51 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Het probleem is dat hij uit een winkel uit zwijndrecht komt (leverancier van mn pa), dus teruggaan heeft even geen nut. De smering is goed, want we hebben 10 liter smering van Stihl zelf, heb dus niet zelf lopen mengen
Kee, dan toch eerst even de bougie vervangen om te kijken of dat werkt. Of de huidige bougie even goed nakijken of er nergens een scheurtje in zit. Misschien een scheurtje in dat witte spul dus, kan echt effe niet op de naam komen.
  maandag 2 juli 2007 @ 20:58:20 #7
58789 Snakey
-||||--------||||-
  maandag 2 juli 2007 @ 21:00:37 #8
167671 Hijacking
wat is je probleem ?
pi_51071912
miss voor die paar euro een andere bougiedop kopen
kan ook voor problemen zorgen en is ook maar een euro of 3
happen naar de baas
pi_51073962
quote:
Op maandag 2 juli 2007 20:58 schreef Snakey het volgende:
Ow, emaille.
De juiste benaming is "Isolator", het is gemaakt van porcelijn.
pi_51076168
TS, omdat het over een klein benzinemotortje gaat, zou je meer respons krijgen in PTA?
pi_51076255
quote:
Op maandag 2 juli 2007 21:42 schreef DonJames het volgende:

[..]

De juiste benaming is "Isolator", het is gemaakt van porcelijn.
De juiste benaming is porcelein
pi_51077869
quote:
Op maandag 2 juli 2007 22:32 schreef SolidasRock het volgende:

[..]

De juiste benaming is porcelein
F*ck, ik wist dat er iets fout was
pi_51077955
Ik weet niet waarom maar ieder keer dat ik de topictitel lees denk ik steeds dat dit eigenlijk stiekum een ONZ topic is?

Iets in de trant van "ikwilmijnmoedervermoordenmaardekettingzaagstartniet?"
  maandag 2 juli 2007 @ 23:10:33 #14
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_51077962
quote:
Op maandag 2 juli 2007 21:00 schreef Hijacking het volgende:
miss voor die paar euro een andere bougiedop kopen
kan ook voor problemen zorgen en is ook maar een euro of 3
Idd. Als jij zegt oranje dan is dat niet goed. Er horen gewoon mooie felle blauwe vonken vanaf te komen.

Dus of een nieuwe bougie of een nieuwe bougiekap. Voor allebei zul je niet meer kwijt zijn dan ¤15.
pi_51078797
quote:
Op maandag 2 juli 2007 22:31 schreef Marsepein het volgende:
TS, omdat het over een klein benzinemotortje gaat, zou je meer respons krijgen in PTA?
Ik mis de link... maar als jij denkt dat ie naar PTA moet, dan moet dat maar alhoewel ik nu genoeg respons gehad heb.
quote:
Op maandag 2 juli 2007 23:10 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Idd. Als jij zegt oranje dan is dat niet goed. Er horen gewoon mooie felle blauwe vonken vanaf te komen.

Dus of een nieuwe bougie of een nieuwe bougiekap. Voor allebei zul je niet meer kwijt zijn dan ¤15.
Gaan we morgenvroeg fixen
pi_51078804
is de elektrode afstand niet te klein ?
pi_51079357
quote:
Op maandag 2 juli 2007 23:29 schreef sybsyb het volgende:
is de elektrode afstand niet te klein ?
Nee, hebben we al naar gekeken...
pi_51080543
quote:
Op maandag 2 juli 2007 23:10 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

En de ontsteking dan?
  dinsdag 3 juli 2007 @ 00:28:28 #20
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_51080786
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 00:22 schreef mcDavid het volgende:
Neem er zoéén:
http://nl.youtube.com/watch?v=60Tamp2fHhg
OMG
pi_51081104
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 00:28 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

OMG
Wow
pi_51086045
Ze zijn nogal gevoelig voor verzuipen, je moet ze op de juiste manier starten (indien je dat niet deed).

Links van het gashandvat staat een hendeltje dat je op vier standen kan zetten. Voor te starten druk je de gashendel in en duw je het hendeltje in de onderste stand. Trek nu enkele keren krachtig aan het trekkoord. Stop als de motor enkele toeren maakt (als hij even pruttelt) stop je. Zet nu de hendel 1 plaats naar boven (geef geen gas!). De motor draait nu nog steeds niet, voor de duidelijkheid. Trek nu krachtig aan het trekkoord totdat de motor start. Als je nu gas geeft zal het hendeltje automatisch een stand hoger springen. Nu staat hij op de normale stand om te zagen. Om hem uit te zetten zet je hem nog een stand hoger (de hoogste).

Als hij op deze manier niet start is hij 9 kansen van de 10 verzopen. Haal de bougie er uit en laat hem zo een tijdje rusten (totdat de benzine verdampt is). Probeer nu opnieuw volgens bovenstaande manier te starten.
pi_51086347
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 10:42 schreef Inox het volgende:
Ze zijn nogal gevoelig voor verzuipen, je moet ze op de juiste manier starten (indien je dat niet deed).

Links van het gashandvat staat een hendeltje dat je op vier standen kan zetten. Voor te starten druk je de gashendel in en duw je het hendeltje in de onderste stand. Trek nu enkele keren krachtig aan het trekkoord. Stop als de motor enkele toeren maakt (als hij even pruttelt) stop je. Zet nu de hendel 1 plaats naar boven (geef geen gas!). De motor draait nu nog steeds niet, voor de duidelijkheid. Trek nu krachtig aan het trekkoord totdat de motor start. Als je nu gas geeft zal het hendeltje automatisch een stand hoger springen. Nu staat hij op de normale stand om te zagen. Om hem uit te zetten zet je hem nog een stand hoger (de hoogste).

Als hij op deze manier niet start is hij 9 kansen van de 10 verzopen. Haal de bougie er uit en laat hem zo een tijdje rusten (totdat de benzine verdampt is). Probeer nu opnieuw volgens bovenstaande manier te starten.
We hebben een winnaar, kan me de Stihl van een collega herinneren, zelfde probleem en daar was inderdaad het een en ander in acht te nemen qua starten .
https://gulden.com/nl/ - Hoe gulden jouw vermogen laat groeien!
pi_51086433
Het is gewoon een techniekje dat je even moet aanleren, ook belangrijk is zeer krachtig trekken
  dinsdag 3 juli 2007 @ 13:18:57 #25
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_51091270
Tjsa, je kan dat allemaal wel doen, maar als je bougie niet goed vonkt houdt het toch nog allemaal op.
pi_51091638
Nieuwe bougie erin helpt niets... Ik weet wel hoe ik het ding moet starten, dat is geen probleem.

Nu de vonk van de nieuwe bougie maar eens even bekijken zo
pi_51103039
als je hem verzuipt kun je ook volgas geven en dan starten dan wil hij het 9 van de 10 keer weer doen
en waarom heb je hem laten afstellen
niemand stelt hem zo nauwkeurig af als de stihl in de fabriek heeft gedaan
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_51103812
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 19:04 schreef densmee het volgende:
als je hem verzuipt kun je ook volgas geven en dan starten dan wil hij het 9 van de 10 keer weer doen
en waarom heb je hem laten afstellen
niemand stelt hem zo nauwkeurig af als de stihl in de fabriek heeft gedaan
Na het indraaien moeten ze opnieuw afgesteld worden. Vol gas geven na verzuipen is ook geen goed idee, geen gas geven zal beter werken.

De bougie lijkt me het probleem niet. Stihl heeft zeer solide elektronische ontstekingen, die kunnen in principe niet stuk. Volgens mij zul je het probleem aan de carburator of luchtfilter moeten zoeken.
Toch zeker de juiste brandstof er in?

Edit: het komt ook nog wel eens voor dat in het hendeltje links van het gashandvat een slecht contact zit, alhoewel meestal de zaag dan niet meer uit te zetten is in plaats van niet meer te starten.
pi_51104610
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 19:23 schreef Inox het volgende:

[..]

Na het indraaien moeten ze opnieuw afgesteld worden. Vol gas geven na verzuipen is ook geen goed idee, geen gas geven zal beter werken.

De bougie lijkt me het probleem niet. Stihl heeft zeer solide elektronische ontstekingen, die kunnen in principe niet stuk. Volgens mij zul je het probleem aan de carburator of luchtfilter moeten zoeken.

Edit: het komt ook nog wel eens voor dat in het hendeltje links van het gashandvat een slecht contact zit, alhoewel meestal de zaag dan niet meer uit te zetten is in plaats van niet meer te starten.
zo hebben ze mij dit op de praktijkschool geleerd
maar anders zul je de l helemaal in moeten draaien en dan een halve slag uit
  dinsdag 3 juli 2007 @ 20:02:46 #30
167671 Hijacking
wat is je probleem ?
pi_51105338
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 19:23 schreef Inox het volgende:

[..]

[img]De bougie lijkt me het probleem niet[/img]. Stihl heeft zeer solide elektronische ontstekingen, die kunnen in principe niet stuk. Volgens mij zul je het probleem aan de carburator of luchtfilter moeten zoeken.

bougie hoort toch echt blauw te vonken
en dat de onsteking solide is wil niet zeggen dat de bougie of bougie dop niet naar zn mallemoer kunt gaan
happen naar de baas
  dinsdag 3 juli 2007 @ 20:13:54 #31
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_51105765
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 20:02 schreef Hijacking het volgende:

[..]

en dat de onsteking solide is wil niet zeggen dat de bougie of bougie dop niet naar zn mallemoer kunt gaan
Of het kabeltje, whatever. Je zal het met de hand moeten zagen kikoooo.
pi_51111536
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 20:13 schreef Snakey het volgende:

[..]

Of het kabeltje, whatever. Je zal het met de hand moeten zagen kikoooo.
bijna 4 kuub

dinsdag 3 juli 2007 @ 22:41:18 #33
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_51111936
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 22:30 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

bijna 4 kuub

Lolz je kan het ook proberen met een decoupeerzaag...

Of anders ga je er naast liggen slapen of

pi_51112056
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 20:02 schreef Hijacking het volgende:

[..]

quote:
Nieuwe bougie erin helpt niets...
De bougiedop kan weinig aan stuk gaan, zeker niet bij een nieuwe zaag. Ik blijf er bij dat het aan de carburator, luchtfilter of brandstof ligt
Alhoewel het natuurlijk moeilijk oordelen is vanaf hier..
pi_51112242
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 19:43 schreef densmee het volgende:

[..]

zo hebben ze mij dit op de praktijkschool geleerd
maar anders zul je de l helemaal in moeten draaien en dan een halve slag uit
Zo van, "als je hem verzuipt, moet je nóg meer gas geven, dan wordt de bougie weer droog"?
Hoe heette die praktijkschool? want als ik ooit kinderen krijg wil ik niet dat ze dáár terecht komen!
  dinsdag 3 juli 2007 @ 22:52:19 #36
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_51112436
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 22:48 schreef mcDavid het volgende:

[..]

Zo van, "als je hem verzuipt, moet je nóg meer gas geven, dan wordt de bougie weer droog"?
Hoe heette die praktijkschool? want als ik ooit kinderen krijg wil ik niet dat ze dáár terecht komen!
Idd.

Brandstoftoevoer dichtzetten en dan droogvonken.
pi_51112540
quote:

[..]

ipc groen in schaarsbergen

en waarom start hij dan wel na een enkele keer trekken
pi_51112840
4. Motor is 'verzopen' (heeft te veel benzine gehad) 4. Motor doorstarten met het gashendel geheel in tot demotor aanslaat.

zo staat het ook in de gebruiksaanwijzing van mijn husqvarna motorzaag
  dinsdag 3 juli 2007 @ 23:14:13 #39
167671 Hijacking
wat is je probleem ?
pi_51113407
quote:

[..]

Als die verzopen is moet je hem een paar keer aantrekken zonder gas te geven zeg maar ik denk dat die dat bedoelt
happen naar de baas
pi_51114585
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 23:01 schreef densmee het volgende:
4. Motor is 'verzopen' (heeft te veel benzine gehad) 4. Motor doorstarten met het gashendel geheel in tot demotor aanslaat.

zo staat het ook in de gebruiksaanwijzing van mijn husqvarna motorzaag
Sja. hoe gaan we "gashendel geheel in" opvatten.
pi_51207949
Hij loopt als een tiet

Gister al het hout weggezaagd, 2 kliko's vol met zaagsel

Zwager van mn vriendin heeft hem afgesteld... ding start nu in 2x trekken
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')