abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51010459
quote:
Daklozen overspoelen de provincie

DEN HAAG - Middelgrote gemeenten kunnen de toestroom van nieuwe daklozen niet aan. Ze hebben er de voorzieningen én het geld niet voor. Sinds de vier grote steden daklozen die geen binding hebben met de stad wegsturen, worden kleinere gemeenten overspoeld door daklozen.

Een gemeente als Doetinchem heeft momenteel zo'n driehonderd daklozen binnen haar regio. Alleen al in de binnenstad lopen dagelijks zo'n zestig zwervers rond. Dit terwijl er maar tien bedden beschikbaar zijn. In 2001 telde de stad maar een handvol zwervers.

Doetinchem werkt aan een plan om de voorzieningen drastisch uit te breiden. Maar daarvoor moet het rijk dan wel meer geld gaan geven. Ook gemeenten als Vlaardingen, Spijkenisse, Haarlem hebben het aantal daklozen fors zien toenemen.

De kleinere gemeenten willen dat de rijksbijdragen voortaan gebaseerd worden op het aantal daklozen dat hulp zoekt in een gemeente. En dus niet, zoals nu gebeurt, op het aantal voorzieningen dat daadwerkelijk gebruikt wordt. Na de zomer presenteert staatssecretaris Jet Bussemaker een nieuw voorstel voor de verdeling van de bijdragen. Daarin wil ze de bedragen koppelen aan de inspanningen van gemeenten om daklozen ook intensief te begeleiden.

De zevenentwintig grote gemeenten, verenigd in de G 27, riepen eerder ook al om meer gelden omdat zij nu de daklozen opvangen die door de vier grote steden worden weggestuurd. Die steden mogen daklozen weigeren wanneer zij geen binding hebben met de stad. Inmiddels is ook duidelijk dat daklozen uit zichzelf de vier grote steden verlaten omdat ze er toch niet meer opgevangen worden. Zo nam het aantal dat in Rotterdam gebruik maakt van de nachtopvang met duizenden af.
Nederlands Dagblad

Daklozen die geen binding hebben met de stad wegsturen . Kafka noch Orwell had zulks absurdisme kunnen bedenken.

Maar goed - de beleidsmakers hadden blijkbaar gerekend op spoorloze verdwijning van de uitgewezen daklozen
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  † In Memoriam † zaterdag 30 juni 2007 @ 20:25:24 #2
138647 Sebasser
Sugar coated sweetness.
pi_51010525
en hoe bepalen ze die 'binding' dan wel niet
pi_51010619
Nou, wie geen huis of baan in de stad heeft, is ongebonden, lijkt me.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 30 juni 2007 @ 20:30:12 #4
119221 Aurelianus
Sebastokrator
pi_51010655
quote:
Op zaterdag 30 juni 2007 20:23 schreef sigme het volgende:
Daklozen die geen binding hebben met de stad wegsturen . Kafka noch Orwell had zulks absurdisme kunnen bedenken.
Ik heb er nog nooit iets eerder over gehoord. Hoe is het zo gekomen?
Gelegenheidssedevacantist extraordinaire. Een dozijn lama's en je grootvader. Tweede Exloërmond, ofwel het vagevuur. De schemerlamp van je nachtmerries. Vla, en veel ervan. Verlanglijst: vijf pedaalemmers en het einde der tijden.
  † In Memoriam † zaterdag 30 juni 2007 @ 20:30:14 #5
138647 Sebasser
Sugar coated sweetness.
pi_51010658
quote:
Op zaterdag 30 juni 2007 20:28 schreef sigme het volgende:
Nou, wie geen huis of baan in de stad heeft, is ongebonden, lijkt me.
Zonder huis geen baan.
Zonder baan geen huis.
Dus ze sturen eigelijk gewoon alle daklozen weg?
Tja, dat kan ook.
  † In Memoriam † zaterdag 30 juni 2007 @ 20:30:44 #6
128220 Peter6000
pi_51010680
quote:
Op zaterdag 30 juni 2007 20:25 schreef Sebasser het volgende:
en hoe bepalen ze die 'binding' dan wel niet
Misschien het aantal jaar dat een dakloze bekend is bij de instanties in de betreffende stad, anders zou ik het ook niet weten.

Dat het aantal daklozen in de nachtopvang van Rotterdam met duizenden afneemt, lijkt me trouwens wel heel erg veel.
pi_51010917
quote:
Op zaterdag 30 juni 2007 20:30 schreef Aurelianus het volgende:

[..]

Ik heb er nog nooit iets eerder over gehoord. Hoe is het zo gekomen?
Erfenis van Leefbaar Rotterdam; ingevoerd in Rotterdam per 1-1-2006, en blijkbaar daarna in 3 andere grote steden.

AD 24 september 2005 Daklozenstop op komst

Leefbaar Rotterdam December 07, 2005
quote:
Daklozen uit de regio zijn per 01/01/2006 niet meer welkom in Rotterdam
Alleen dak- en thuislozen die binding met de regio Rotterdam hebben, kunnen begin volgend jaar een pasje voor opvang krijgen. Wie twee van de afgelopen drie jaar in Rotterdam heeft gewoond, mag zich inschrijven. Met pasjes wil de gemeente Rotterdam het shoppen van daklozen bestrijden. Ook daklozen uit bijvoorbeeld Brielle, Schiedam, Spijkenisse en Vlaardingen zijn niet meer welkom in Rotterdam. ,,Deze regio's hebben jaren geld gekregen voor dak- en thuislozen. Het wordt tijd dat zij hun eigen opvang regelen.
GGD kennisnet
pi_51011070
Er is ook nog een achtergrondartikel bij het ND.
quote:
'Ze zijn gewoon naar andere steden gegaan'

Daklozen die vechten om overnachtingsplekken. In veel steden een harde realiteit, maar niet in Rotterdam. Daar sluiten opvanglocaties bij gebrek aan daklozen. ,,Waar ze zijn gebleven? Niemand die het weet.''

ROTTERDAM - De stilte in de Rotterdamse noodopvanglokatie Van Speyk doet bijna bizar aan. Slechts acht stretchers hoeven er neergezet te worden voor daklozen die een plek zoeken om te overnachten. Dit terwijl er ruimte is voor dertig. De onderbezetting in de Rotterdamse opvangcentra is zo groot, dat deze lokatie dichtgaat.

Waar andere steden kampen met bomvolle opvangcentra en niet meer weten waar ze met hun daklozen heen moeten, zit Rotterdam met lege bedden.

Het blijkt het resultaat te zijn van een nieuw, strikt daklozenbeleid. ,,Rotterdam gooit ze over de schutting en andere gemeenten zitten ermee'', zegt Jetty Alberts, voorzitter van de Landelijke Vereniging voor Thuislozen.

In middelgrote gemeenten zoals Vlaardingen, Haarlem maar ook Doetinchem wordt dat pijnlijk zichtbaar. ,,In 2001 hadden we slechts een handjevol daklozen'', weet Tamara Otten, woordvoerder van de gemeente Doetinchem. ,,Nu zijn dat er in onze regio zo'n driehonderd. Iedere dag hangen er zestig in de binnenstad rond. En dat terwijl we maar zo'n tien bedden in de opvang hebben.''

'Eigen' daklozen
In Rotterdam maakten tot 2006 per jaar zo'n 4500 daklozen gebruik van één van de vele opvangcentra die de stad telt. En dan nog werden velen gedwongen buiten te slapen. Er waren simpelweg te veel daklozen en te weinig bedden. In een jaar tijd daalde dit aantal naar slechts 733. Alleen 'eigen' daklozen mochten er nog in. De rest moest weg.

Daklozen moeten nu aantonen dat ze twee van de afgelopen drie jaren in Rotterdam hebben gewoond. Wie dat niet kan, mag ook de opvang niet meer in. Daarbij worden daklozen verplicht een zorgtraject te volgen, waarmee ze langzaam maar zeker teruggeleid worden naar een normaal bestaan. Wie zo'n bestaan liever niet wil heeft ook geen mogelijkheid om de opvang in te komen.

Ruim een jaar later blijken duizenden daklozen met de noorderzon vertrokken. ,,Waar ze heen zijn gegaan? Niemand die het weet. Ze slapen in ieder geval niet hier op straat'', zegt directeur Jaap Meeuwsen van het Basisberaad, de organisatie die de belangen van de daklozen in Rotterdam behartigt.

,,En ze zijn echt niet allemaal afgewezen'', stelt 'straatadvocate' Hanneke Oberman, die uitsluitend voor daklozen werkt. Uit haar laatste cijfers blijkt dat per maand nog geen twintig procent van de daklozen door de gemeente wordt afgewezen. Dat zijn er zo'n tien op de vijftig.

Er is volgens haar veel meer aan de hand. ,,De meesten hebben nooit een aanvraag ingediend. Ze zijn gewoon vertrokken naar andere steden. Voor een deel omdat ze wisten dat ze in Rotterdam toch niet de opvang in kwamen. Maar er zijn er ook die weg zijn gegaan omdat ze geen zin hadden in het verplichte zorgtraject. Ze willen met rust worden gelaten.''

Overspoeld
Die rust krijgen ze elders. De grote gemeenten hanteren momenteel vrijwel allemaal het principe dat ze hun 'eigen' daklozen een intensief traject aanbieden. ,,En dus trekken ze nu naar de middelgrote steden. Die worden ermee overspoeld, omdat zij nog wel opvang bieden aan iedere dakloze'', zegt directeur Meeuwsen.

Net zo hard terug
Volgens hem nemen de problemen in de middelgrote steden snel toe omdat ze niet op die aantallen daklozen berekend zijn. Zo kregen Vlaardingen en Spijkenisse vrijwel meteen na de invoering van het nieuwe Rotterdamse beleid een toename van het aantal daklozen te verwerken. ,,In die gemeenten hebben ze de voorzieningen uitgebreid. Als de daklozen oorspronkelijk daar vandaan kwamen en daar ook geholpen worden, is er niets mis mee'', aldus straatadvocate Oberman. ,,Als iemand maar helpt.''
Meeuwsen: ,,Wat dat betreft, zou je kunnen zeggen dat de gemeente Rotterdam gelijk heeft gehad. De stad ving schijnbaar veel daklozen op uit andere gemeenten. Of zijn we ze slechts uit het zicht verloren en komen ze straks net zo snel weer terug?''

------------------------------------
In Nederland zijn 43 grote steden aangewezen om daklozen die zich in hun regio bevinden, op te vangen. Officieel dienen deze gemeenten alle daklozen toegang te geven tot de opvang en van een uitkering te voorzien. Daarbij mogen zij geen onderscheid maken tussen 'eigen' en vreemde daklozen. Slechts het gegeven dat iemand zich als dakloze binnen de gemeentegrens bevindt, is voldoende. Of die persoon op straat, onder de brug of bij een kennis slaapt.

Sinds 2006 zijn de regels wat versoepeld. Indien een gemeente ook een zorgtraject aanbiedt aan een dakloze, mag wel een selectie worden gemaakt. Dit om te voorkomen dat gemeenten die daklozen zorg, onderdak en een reïntegratietraject aanbieden, overspoeld worden door daklozen van elders. Rotterdam is de enige gemeente die dit selectieprincipe ook toepast voor de laagdrempelige noodopvang.
pi_51011246
Het is inderdaad lekker rustig in Rotterdam. Je kan ook al weer een jaartje of drie je fiets in neerzetten zonder dat die gestolen wordt. Echt heerlijk
  zaterdag 30 juni 2007 @ 21:06:04 #10
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_51011571
quote:
Uit haar laatste cijfers blijkt dat per maand nog geen twintig procent van de daklozen door de gemeente wordt afgewezen. Dat zijn er zo'n tien op de vijftig.
Wie heeft dit artikel in hemelsnaam geschreven?

Overigens merk ik in Utrecht ook goed dat het aantal daklozen toeneemt. Ik word helemaal gek van het aantal smerige schooiers dat hier tegenwoordig rondloopt. Hier en daar een zwerver, prima, maar iedere straat gevraagd worden om een fucking 'eurootje' door een stinkende zwerver met drie kilo metaal aan z'n kop hangt me inmiddels wel de keel uit. Daar wordt mn humeur niet beter op en de leefbaarheid van de stad ook absoluut niet.
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
pi_51012836
quote:
Op zaterdag 30 juni 2007 21:06 schreef Oosthoek het volgende:

[..]

Wie heeft dit artikel in hemelsnaam geschreven?
Vermoedelijk een dakloze.
pi_51012864
Kafka ook niet?
  zondag 1 juli 2007 @ 05:44:58 #13
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_51020827
Eigen daklozen eerst!
The End Times are wild
  zondag 1 juli 2007 @ 09:59:00 #14
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_51021374
Tijd om Veenhuizen weer open te gooien.
Zwerver? Landloper? Hup naar Neerlands Siberie in de opvang en heropvoeden.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_51054968
quote:
Op zaterdag 30 juni 2007 20:23 schreef sigme het volgende:

[..]

Nederlands Dagblad

Maar goed - de beleidsmakers hadden blijkbaar gerekend op spoorloze verdwijning van de uitgewezen daklozen
Niets nieuws werd 200 jaar geleden ook gedaan
Tot dusver het huiswerk van Orwell en Kafka
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
pi_51061378
De vruchten van de eerste drie kabinetten Balkenende met de VVD erin.
  maandag 2 juli 2007 @ 18:15:30 #17
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_51065451
quote:
Op zaterdag 30 juni 2007 20:52 schreef Fastmatti het volgende:
Het is inderdaad lekker rustig in Rotterdam. Je kan ook al weer een jaartje of drie je fiets in neerzetten zonder dat die gestolen wordt. Echt heerlijk
Al die zwervers vervuilen nu Delft met hun gebedel, geluidsoverlast en gepies . Het is gewoon het verschuiven van het probleem, zodat de grote steden kunnen zeggen dat ze aan hun politieke agenda hebben voldaan.
  maandag 2 juli 2007 @ 20:06:56 #18
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_51069727
quote:
Op maandag 2 juli 2007 16:02 schreef EchtGaaf het volgende:
Tuurlijk

Dan had dit kabinet dit toch allang allemaal op kunnen lossen
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_51073087
quote:
Op maandag 2 juli 2007 20:06 schreef Martijn_77 het volgende:

Dan had dit kabinet dit toch allang allemaal op kunnen lossen
Vijf jaar gesloop door de VVD herstel je niet in een paar maanden tijd....
pi_51073219
quote:
Op maandag 2 juli 2007 21:22 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Vijf jaar gesloop door de VVD herstel je niet in een paar maanden tijd....
Het maakt voor de dakloze echt uit of hij in Rotterdam staat of in een andere stad.
  maandag 2 juli 2007 @ 21:33:22 #21
45206 Pietverdriet
pi_51073607
quote:
Op maandag 2 juli 2007 16:02 schreef EchtGaaf het volgende:
volgens de mensen die het weten kunnen ligt het aan leefbaar rotterdam
pi_51073736
quote:
Op maandag 2 juli 2007 21:33 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

volgens de mensen die het weten kunnen ligt het aan leefbaar rotterdam
Het landelijke beleid door de eerste drie kabinetten Balkenende met daarin een prominente rol voor de VVD is voor de zwaksten superslecht beleid geweest.

Een luit-kol ("Majoor") Bosshardt zou never nooit op een partij als de VVD hebben gestemd.
  maandag 2 juli 2007 @ 21:40:28 #23
45206 Pietverdriet
pi_51073905
quote:
Op maandag 2 juli 2007 21:36 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Het landelijke beleid door de eerste drie kabinetten Balkenende met daarin een prominente rol voor de VVD is voor de zwaksten superslecht beleid geweest.

Een luit-kol ("Majoor") Bosshardt zou never nooit op een partij als de VVD hebben gestemd.
Zoals ik al zei, het ligt aan leefbaar rotterdam, niet aan de VVD
pi_51074567
quote:
Op maandag 2 juli 2007 21:40 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zoals ik al zei, het ligt aan leefbaar rotterdam, niet aan de VVD
Ik zal maar es een nieuw topic openen...
pi_51099260
quote:
Op zondag 1 juli 2007 09:59 schreef Pietverdriet het volgende:
Tijd om Veenhuizen weer open te gooien.
Zwerver? Landloper? Hup naar Neerlands Siberie in de opvang en heropvoeden.
Tsjaa een mooie 'afspraak' tussen de Randstad en rest van Nederland. Als wij nu al het werk en de voorzieningen krijgen mogen jullie de landlopers hebben. En bedankt.. Je zou ze het liefst met de trein naar de Randstad weer terugsturen, maar die is wegbezuinigd want onrendabel..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')