abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_50995941



Na een uitstapje in Noord-Amerika is het hele Formule 1 circus weer terug in Europa.
Lewis Hamilton die in Canada en Amerika op overtuigende wijze aan de concurrenten liet zien hoe je moet racen.
Kan hij in Frankrijk opnieuw vlammen?
Wat kan teamgenoot Alonso?
Heeft Ferrari het lek boven en kunnen Kimi Raikkonen en Felipe Massa mee strijden voor de overwinning?
Veel plezier met de Grand Prix van Frankrijk vanaf het circuit Magny Cours.

Voor de uitslagen en statistieken van deze race kijk je natuurlijk op FOK!sport



Sinds 1991 is het Circuit de Nevers gastheer van de Formule 1 Grand Prix van Frankrijk.
De race Magny-Cours is echter niet de populairste op de kalender.
Het wordt ook wel de tegenpool van Monaco genoemd.
Waar het stratencircuit in Monte Carlo volledig in de ban is van glitter & glamour
is het Circuit de Nevers vaak een serene rust.
Misschien ook wel omdat het circuit niet al te makkelijk te bereiken is,
dankzij de (snel)weg die 6 kilometer voor het circuit ophoudt te bestaan.

Vaak zijn de races saai, door de beperkte inhaalmogelijkheden.
Eigenlijk is er maar een echte inhaalmogelijkheid; de snelle Estoril-bocht.
Voor de rest is geen echte inhaalmogelijkheid en uitdaging voor de heren coureurs.
De organisatie heeft echter aanpassingen beloofd waardoor inhalen dit jaar beter mogelijk moet zijn.

Het asfalt in Magny-Cours is zo glad als een biljartlaken,
wat het een circuit maakt waar aerodynamica-specialisten van dromen.
Het trage gedeelte vraagt om een goede tractie, wat van invloed is op de bandenslijtage.
Het middendeel is een snel gedeelte met een S-vorm.
Verder beschikt het circuit over een redelijk lang recht stuk.
De motor heeft het hier traditioneel redelijk zwaar te verduren.



Lengte circuit : 4.411 km
Aantal ronden: 70
Totaal afstand: 308.586 km
Ronde Record: 1:15.377 (2004 door Michael Schumacher)

Volgas: 64% van een rondje
Topspeed: 301 km/u
Langste volgas gedeelte 13 seconden (940 meter)
Bochten: 9 rechts en 8 links
Bandenslijtage: medium/low
Remslijtage: medium
Downforce-level: High
Grip-level: medium
Schakelen per ronde: 37

















Misschien wel de meest aansprekende race op Magny-Cours ooit werd verreden in 1999.
De kwalificatie was compleet verregend waardoor
Barrichello in zijn Steward de pole kon pakken voor Jean Alesi in een Sauber.
Titelkandidaten Mika Hakkinen en Michael Schumacher moeten vanuit de middenmoot starten.
De race word uiteindelijk gewonnen door Heinz-Harald Frentzen in een Jordan.
Zijn strategie was hierbij bepalend.
Hakkinen lag lang op de tweede plek totdat een spin een goede klassering verpestte.
Schumacher leek te gaan winnen, maar elektronische problemen gooiden roet in het eten.

In 2001 was de race het gevecht tussen Ralf en Michael Schumacher. Ralf pakte pole, Michael de wedstrijd.
Ook in 2002 was Schumacher de sterkste, al was het een cadeautje.
Kimi Raikkonen reed op kop toen hij enkele ronden voor het einde van de baan spinde.
Schumacher pakte door deze winst tevens zijn vierde wereldtitel.

In 2003 pakte Jos Verstappen in zijn Minardi op de vrijdag nog de voorlopige pole, iets wat op zaterdag niet meer lukte.
De winst in 2003 ging naar Ralf Schumacher voor Juan Pablo Montoya, waardoor Williams een dubbelzege scoorde.
In 2004 was het echter zijn broer Michael die dankzij een unieke 4-stops-strategie de winst wist te pakken.
Zijn snelheid gedurende zijn korte stints was zo hoog dat hij ongrijpbaar is voor Fernando Alonso,
die als tweede over de streep kwam.

In 2005 was Fernando Alonso wel de snelste in het thuisland van Renault.
Zowel tijdens de kwalificatie en de race was hij iedereen de baas. Kimi Raikkonen wist knap als tweede te finishen,
nadat hij eerst tien plaatsen werd teruggezet op de grid vanwege een motorwissel. Michael Schumacher werd op gepaste afstand derde.



De FIA besluit met ingang van het weekend in Frankrijk de laatste sessie van de kwalificatie in te korten.
Het effect is meteen merkbaar: de coureurs moeten al veel sneller beginnen met snelle rondes rijden,
in plaats van het grootste gedeelte van de sessie te gebruiken om brandstof te verbruiken.
Schumacher en Alonso geven een leuke show weg door elkaar een aantal keren uit te remmen.
Uiteindelijk rijdt Schumacher de snelste tijd en wordt Alonso in de startopstelling nog voorgegaan door Massa.
Albers rijdt een prima zestiende tijd, Button valt opnieuw tegen met een negentiende plaats.

Het beeld van de kwalificatie blijkt ook in de race te gelden.
Schumacher rijdt een foutloze wedstrijd en wint het met een drie-stop-strategie van Alonso, die voor twee pitstops kiest.
Tiago Monteiro maakt een korte vliegles mee als hij zijn wagen op een kerbstone lanceert.
De achtste plaats wordt fel bestreden door Webber en De la Rosa,
maar twee lekke banden maken een eind aan Webber's aspiraties.

BMW Sauber komt in Frankrijk met een leuke technologische vinding: de zogenaamde Twin Towers. Twee verticale vleugels op de neus moeten de luchtstroom rond het hoofd van de coureur beter sturen. Andere teams zijn enthousiast en kondigen aan het fenomeen te onderzoeken, maar de FIA gooit roet in het eten en verbiedt de Twin Towers in de dagen na de Franse Grand Prix.






















Vrijdag 29 juni 2007

10:00 - 11:30 vrije training 1
14:00 - 15:30 vrije training 2

Zaterdag 30 juni 2007

11:00 - 12:00 vrije training 3
14:00 - 15:00 kwalificatie training

Zondag 1 juli 2007

14:00 - 2007 FORMULA 1 Grand Prix de France 2007



Zaterdag 30 juni 2007

13:30 - 15:30 kwalificatie (RTL5)

Zondag 1 juli 2007

12:50 - 13:55 voorbeschouwing (RTL7)
14:00 - 15:40 Race(RTL7)
15:40 - 16:30 Nabeschouwing (RTL7!)

* De kwalificatie wordt op RTL5 uitgezonden i.v.m. de TT van Assen (motoGP) die op RTL7 plaats vind.



Het Weer in Magnycours

Live Timing

Zin om over F1 te chatten? kom dan gewoon naar het irc-kanaal #f1

Zie de IRC FAQ voor meer informatie.

deze preview wordt u mede mogelijk gemaakt door Sanger & WEST
DeOP is hier te vinden!
pi_50995980
Wat ik me afvraag, waarom rijdt Alonso niet?? Heb ik iets gemist?? Of heeft 'ie zoveel zelfvertrouwen??
I'm a shooting star leaping through the sky like a tiger defying the laws of gravity
Farookh Bulsara (Freddie Mercury) 05/09/1946-24/11/1991
Hattrick: SC diepFries (1295088)
pi_50995997
quote:
Hamilton!?!?!

HAHAHAHA ... nieuw ronderecord!

1:14.843!!!
Die staat voorlopig wel effe
Calm down, please!
pi_50996002
quote:
Op zaterdag 30 juni 2007 11:56 schreef Proud2beDiepfries het volgende:
Wat ik me afvraag, waarom rijdt Alonso niet?? Heb ik iets gemist?? Of heeft 'ie zoveel zelfvertrouwen??
Hij rijdt nu, toevallig ^^
Calm down, please!
pi_50996038
Massa ook een 1:14 nu.

Voor de race misschien wel leuker dat McLaren ook erg snel is, maar hoop echt dat Ferrari kan winnen.
pi_50996119
Uitslag van de derde vrije training:

pi_50996120
zie ^^

Albers helaas toch weer achter Sutil.. Qua sectortijden gelijkwaardig/sneller (?), maar nu nog een hele ronde volhouden. Hamilton probeert een psychologische tik uit te delen of speelde McLaren gister verstoppertje??
I'm a shooting star leaping through the sky like a tiger defying the laws of gravity
Farookh Bulsara (Freddie Mercury) 05/09/1946-24/11/1991
Hattrick: SC diepFries (1295088)
pi_50996136
tvp
pi_50996167
Is dit trouwens het eerste ronderecord met een V8?
Calm down, please!
  zaterdag 30 juni 2007 @ 12:13:21 #10
53515 GP500
Lekker frysk bierke
pi_50996329
quote:
Op zaterdag 30 juni 2007 12:03 schreef Proud2beDiepfries het volgende:
zie ^^

Albers helaas toch weer achter Sutil.. Qua sectortijden gelijkwaardig/sneller (?), maar nu nog een hele ronde volhouden. Hamilton probeert een psychologische tik uit te delen of speelde McLaren gister verstoppertje??
Was heel vremd 2x was die sneller dan sutil, direkt de ronde na sutil.
Maar beide keren ging die de pits in, niet omdat die een misser maakte ofzo.
Want zijn 3e sector was dan gewoon 25.x geen uitschiter in de 26/27

Hij wil blijkbaar meer dan 1 snelle ronde.
  zaterdag 30 juni 2007 @ 12:14:47 #11
53515 GP500
Lekker frysk bierke
pi_50996368
quote:
Op zaterdag 30 juni 2007 12:05 schreef Googolplexian het volgende:
Is dit trouwens het eerste ronderecord met een V8?
Ronderecord is toch alleen mogelijk in de wedstrijd zelf.
je kan altijd wel even op 2 liters een rondje neerzeten.
pi_50996405
quote:
Mixed fortunes for McLaren in Saturday practice
30/06/2007

Ahead of today's free practice session, the air temperature is 21 degrees C, while the track temperature is 32 degrees. It is bright and sunny, however, it is predicted that there will be rain today, possibly during this session, possibly during qualifying. Maybe both. Forecasters are still predicting rain for tomorrow's race.
Having suffered back pains yesterday, which prevented him running in the second half of the second session, Nick Heidfeld has had treatment overnight, and has now been given the all-clear to contest the remainder of the weekend.
With Ferrari dominating both sessions yesterday it will be interesting to see if the Maranello outfit can continue its impressive form today... and of course, tomorrow.
The lights go green and first out is Sato, followed by Albers, Sutil, Trulli, Liuzzi, Kubica and Davidson. No repeats of yesterday's problems when both Super Aguri drivers found themselves caught out by the narrowness of the Magny-Cours pitlane.
As ever, the drivers complete the installation lap then head back to the pits.
While Lewis Hamilton prepares to go out, Felipe Massa is in earnest conversation with one of his crew members, the Brazilian showing no sign of heading off to work.
Seven minutes into the session, Albers and Sutil are the first drivers to go out for a second run. At present the Dutch team is simply going through the motions, anticipating the arrival of the new car which should make its debut at Istanbul in late August.
Sutil sets the benchmark (18.505), but both Super Aguris are now on track and it isn't long before Sato has gone quickest, the Japanese driver posting 17.918. Anthony Davidson goes second with a 18.328.
Sato improves to 17.307 as Trulli, Liuzzi, Schumacher and Kovalainen leave the pits.
It isn't long before Trulli has set a new benchmark, the Italian crossing the line at 16.562. Meanwhile, Kovalainen gets it all wrong and goes off cross-country, as does Davidson just a few moments later.
As Schumacher goes second (16.801), all eyes are on Liuzzi who is pushing hard in the Toro Rosso. The Italian edges out Nick Heidfeld to take fifth.
Kubica goes third, ahead of Kovalainen, but Rosberg is on a very hot lap, having gone quickest in the first sector. At the line the German posts 16.685, which is only good enough for fifth, as Kovalainen goes second (16.501).
After twenty minutes, everyone has been out except the Ferrari duo. That said, as Kovalainen goes quickest (16.241), Raikkonen heads down the pitlane.
Kovalainen improves (16.216), but Raikkonen has already gone quickest in the first sector. The Ferrari star crosses the line at 15.874, thereby bumping his fellow Finn down to second. Luca Badoer, who is watching from the Ferrari garage, looks suitably impressed.
Massa heads down the pitlane, as Wurz goes fifth, ahead of Liuzzi, Rosberg, Schumacher and Coulthard.
As Fisichella takes full advantage of the tarmac run-offs, Raikkonen improves to 15.640. However, Massa is already quickest in the first sector. He's pushing hard, but the lap is aborted when the red flags come out.
It appears that some of the green run-off surface on the main straight has become loose and lifted away. Which present a safety problem. Herbie Blash and Charlie Whiting are on the scene within moments.
The area in question is on the outside at beginning of the main straight. Thing is, we can't really see a way of fixing it, as the cars are simply going to rip it up again as the run wide.
A small crowd of officials are attempting to stamp the fabric back into place, much as you would with carpet tiles. So much for F1 technology.
A replay shows that it was Anthony Davidson who ran wide and did the initial damage.
With the aid of a Stanley Knife some of the loose 'carpet' is cut away and the session continues.
When the lights go green Davidson is one of the first back on track, followed by Massa… whose hot lap was so rudely interrupted.
Not one to let a bit of carpet get in his way, Massa goes quickest, posting a 15.437. This is the signal for Hamilton to get to work.
As the Englishman begins his first flying lap, Massa improves with a 15.422. Kovalainen maintains third ahead of Kubica, Trulli and Schumacher.
Having gone quickest in the second sector, Hamilton crosses the line at 15.625 to go second, just 0.203s down on the Ferrari.
Still no sign of Alonso, as, in the Ferrari garage, Michael Schumacher chats with his old mates.
David Coulthard goes seventh, while teammate Webber remains down in sixteenth.
Kimi Raikkonen re-takes second with a 15.614, as Kovalainen consolidates fourth with a 15.830.
With eighteen minutes remaining, the McLaren crew continues to work on Fernando Alonso's car. After Hamilton's problems in yesterday's opening session, are we beginning to see the first sign of technical weakness in the Woking team's package.
An absolutely dumb moment in the pitlane as Raikkonen and Wurz almost crash. The Finn was entering the pitlane when the Austrian overtook him. Someone deserves a rollicking for could have been a very silly accident.
Fisichella goes fifth (16.269), slotting in behind his teammate and giving Renault cause for a little optimism.
That said, Takuma Sato splits the Renault duo, the Japanese driver posting 16.221 to go fifth.
Massa posts 15.031 to consolidate his place at the top of the timesheets, and demonstrate that yesterday was no fluke. It would appear that the Maranello outfit is back on form.
Jenson Button goes sixth, but within seconds in bumped back down again as Liuzzi improves with a 15.872.
Could have been our imagination but we're sure we saw something run across the track. Surely not another beaver!
Less than ten minutes remaining: Massa, Raikkonen, Hamilton, Kovalainen, Liuzzi, Schumacher, Button, Sato, Fisichella and Trulli. Still no sign of Alonso.
Button complains that despite having a set of new tyres on he's not finding an improvement in traction.
Rosberg is back on track, posting a personal best in the first sector. Hamilton is also on track.
As the German improves with a 15.735 to go fourth, Hamilton goes quickest in the second sector. At the line it's 14.843 which sees the McLaren go top of the timesheets.
Fisichella goes fourth with a 15.489, as Davidson improves to ninth. Elsewhere, Kovalainen, who is having a brilliant session, improves to third with a 15.404.
Wurz, Webber and Heidfeld are all on hot laps, as is Raikkonen. The finn improves to third, watched by Michael Schumacher and Willi Weber.
Meanwhile, with just over two minutes remaining, Fernando Alonso drives out of the McLaren garage… better late than never.
Massa goes quickest in the final sector but is unable to beat Hamilton's time. Elsewhere, Coulthard goes eighth.
Alonso begins his first flying lap of the session, his only flying lap of the session. At the first split he 0.036s down on Hamilton. But by the second it's up to 0.300. At the line the Spaniard posts 15.742, which is good enough for ninth.
The session ends with Hamilton quickest, ahead of Massa, Raikkonen, Kovalainen, Fisichella, Kubica, Rosberg, Alonso, Trulli and Coulthard.
Calm down, please!
  zaterdag 30 juni 2007 @ 12:16:34 #13
179034 Bernard0s
Nulla Tenaci Invia Est Via
pi_50996416
Jemig, Hamilton toch wel verrassend. Ik heb vannacht al me managerteams bij elke managergame omgegooid naar Ferrari, achteraf misschien toch niet zo slim haha. Maargoed, het kan natuurlijk zijn dat Hamilton een vals signaal heeft afgegeven door superlicht een rondje te rijden. Evengoed briljant wat hij weer laat zien natuurlijk.

Leuk dat Spyker er stukken beter voor staat dan gisteren. Vooral in de 1e sector heeft Spyker veel gevonden. Ik denk dat ze wat minder vleugel hebben gezet enz.

Balen dat de kwalificatie tegelijk is met de MotoGp race op Assen..
Nulla Tenaci Invia Est Via
  zaterdag 30 juni 2007 @ 12:17:08 #14
179034 Bernard0s
Nulla Tenaci Invia Est Via
pi_50996433
quote:
Op zaterdag 30 juni 2007 12:14 schreef GP500 het volgende:

[..]

Ronderecord is toch alleen mogelijk in de wedstrijd zelf.
je kan altijd wel even op 2 liters een rondje neerzeten.
Hamilton heeft het circuitrecord gereden. Ronderecords rijdt je inderdaad alleen in de race zelf.
Nulla Tenaci Invia Est Via
pi_50998759
quote:
Op zaterdag 30 juni 2007 12:17 schreef Bernard0s het volgende:

[..]

Hamilton heeft het circuitrecord gereden. Ronderecords rijdt je inderdaad alleen in de race zelf.
Toch knap met een V8
.
pi_50999235
Vraag me af of het droog blijft, er ontstaat in die buurt wel wat lichte regen op dit moment.
  zaterdag 30 juni 2007 @ 13:57:05 #17
156695 Tism
Sinds 24, Aug, 2006
pi_50999470
Wat een mooie OP!

Ik hoop dat de race net zo goed wordt!
....nachtrijder...Nachtzwelgje!
pi_50999782
Dat is al een flinke tik die Hamilton in het begin van de kwalificatie uitdeelt.
1m14s805

Daar kan de rest zich in gaan vastbijten...
pi_51000009
Albers voor Sutil
pi_51000028
quote:
Op zaterdag 30 juni 2007 14:18 schreef ElmarO het volgende:
Albers voor Sutil
Ook niet zo moeilijk deze keer Sutil moet lopen...
pi_51000063
quote:
Op zaterdag 30 juni 2007 14:18 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ook niet zo moeilijk deze keer Sutil moet lopen...


STR voorlopig niet echt veel bijzonders. Had ik overigens ook wel verwacht.
pi_51000248
Ollie zat weer verschrikkelijk te kloten met tijden en namen. Ik zal maar geen voorbeelden meer noemen, maar zet bij deze de livetiming uit
De Graafschap - KV Mechelen - Tranmere Rovers
pi_51000272
Versnellingsbak weer kapot bij RBR.
pi_51000283
En het duurt gewoon een minuut voordat hij doorheeft dat Coulthard een probleem heeft...
De Graafschap - KV Mechelen - Tranmere Rovers
  zaterdag 30 juni 2007 @ 14:29:53 #25
8783 gbm
Estd. 2001
pi_51000305
quote:
Op zaterdag 30 juni 2007 14:28 schreef vingerplant het volgende:
En het duurt gewoon een minuut voordat hij doorheeft dat Coulthard een probleem heeft...
idd... en dan ook niet zien dat DC gewoon de 1e 4 versnellingen mist...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')