![]()
Na een uitstapje in Noord-Amerika is het hele Formule 1 circus weer terug in Europa.
Lewis Hamilton die in Canada en Amerika op overtuigende wijze aan de concurrenten liet zien hoe je moet racen.
Kan hij in Frankrijk opnieuw vlammen?
Wat kan teamgenoot Alonso?
Heeft Ferrari het lek boven en kunnen Kimi Raikkonen en Felipe Massa mee strijden voor de overwinning?
Veel plezier met de Grand Prix van Frankrijk vanaf het circuit Magny Cours.
Voor de uitslagen en statistieken van deze race kijk je natuurlijk op FOK!sport![]()
Sinds 1991 is het Circuit de Nevers gastheer van de Formule 1 Grand Prix van Frankrijk.
De race Magny-Cours is echter niet de populairste op de kalender.
Het wordt ook wel de tegenpool van Monaco genoemd.
Waar het stratencircuit in Monte Carlo volledig in de ban is van glitter & glamour
is het Circuit de Nevers vaak een serene rust.
Misschien ook wel omdat het circuit niet al te makkelijk te bereiken is,
dankzij de (snel)weg die 6 kilometer voor het circuit ophoudt te bestaan.
Vaak zijn de races saai, door de beperkte inhaalmogelijkheden.
Eigenlijk is er maar een echte inhaalmogelijkheid; de snelle Estoril-bocht.
Voor de rest is geen echte inhaalmogelijkheid en uitdaging voor de heren coureurs.
De organisatie heeft echter aanpassingen beloofd waardoor inhalen dit jaar beter mogelijk moet zijn.
Het asfalt in Magny-Cours is zo glad als een biljartlaken,
wat het een circuit maakt waar aerodynamica-specialisten van dromen.
Het trage gedeelte vraagt om een goede tractie, wat van invloed is op de bandenslijtage.
Het middendeel is een snel gedeelte met een S-vorm.
Verder beschikt het circuit over een redelijk lang recht stuk.
De motor heeft het hier traditioneel redelijk zwaar te verduren.
![]()
Lengte circuit : 4.411 km
Aantal ronden: 70
Totaal afstand: 308.586 km
Ronde Record: 1:15.377 (2004 door Michael Schumacher)
Volgas: 64% van een rondje
Topspeed: 301 km/u
Langste volgas gedeelte 13 seconden (940 meter)
Bochten: 9 rechts en 8 links
Bandenslijtage: medium/low
Remslijtage: medium
Downforce-level: High
Grip-level: medium
Schakelen per ronde: 37
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Misschien wel de meest aansprekende race op Magny-Cours ooit werd verreden in
1999.
De kwalificatie was compleet verregend waardoor
Barrichello in zijn Steward de pole kon pakken voor Jean Alesi in een Sauber.
Titelkandidaten Mika Hakkinen en Michael Schumacher moeten vanuit de middenmoot starten.
De race word uiteindelijk gewonnen door Heinz-Harald Frentzen in een Jordan.
Zijn strategie was hierbij bepalend.
Hakkinen lag lang op de tweede plek totdat een spin een goede klassering verpestte.
Schumacher leek te gaan winnen, maar elektronische problemen gooiden roet in het eten.
In 2001 was de race het gevecht tussen Ralf en Michael Schumacher. Ralf pakte pole, Michael de wedstrijd.
Ook in 2002 was Schumacher de sterkste, al was het een cadeautje.
Kimi Raikkonen reed op kop toen hij enkele ronden voor het einde van de baan spinde.
Schumacher pakte door deze winst tevens zijn vierde wereldtitel.
In 2003 pakte Jos Verstappen in zijn Minardi op de vrijdag nog de voorlopige pole, iets wat op zaterdag niet meer lukte.
De winst in 2003 ging naar Ralf Schumacher voor Juan Pablo Montoya, waardoor Williams een dubbelzege scoorde.
In 2004 was het echter zijn broer Michael die dankzij een unieke 4-stops-strategie de winst wist te pakken.
Zijn snelheid gedurende zijn korte stints was zo hoog dat hij ongrijpbaar is voor Fernando Alonso,
die als tweede over de streep kwam.
In 2005 was Fernando Alonso wel de snelste in het thuisland van Renault.
Zowel tijdens de kwalificatie en de race was hij iedereen de baas. Kimi Raikkonen wist knap als tweede te finishen,
nadat hij eerst tien plaatsen werd teruggezet op de grid vanwege een motorwissel. Michael Schumacher werd op gepaste afstand derde.
![]()
De FIA besluit met ingang van het weekend in Frankrijk de laatste sessie van de kwalificatie in te korten.
Het effect is meteen merkbaar: de coureurs moeten al veel sneller beginnen met snelle rondes rijden,
in plaats van het grootste gedeelte van de sessie te gebruiken om brandstof te verbruiken.
Schumacher en Alonso geven een leuke show weg door elkaar een aantal keren uit te remmen.
Uiteindelijk rijdt Schumacher de snelste tijd en wordt Alonso in de startopstelling nog voorgegaan door Massa.
Albers rijdt een prima zestiende tijd, Button valt opnieuw tegen met een negentiende plaats.
Het beeld van de kwalificatie blijkt ook in de
race te gelden.
Schumacher rijdt een foutloze wedstrijd en wint het met een drie-stop-strategie van Alonso, die voor twee pitstops kiest.
Tiago Monteiro maakt een korte vliegles mee als hij zijn wagen op een kerbstone lanceert.
De achtste plaats wordt fel bestreden door Webber en De la Rosa,
maar twee lekke banden maken een eind aan Webber's aspiraties.
BMW Sauber komt in Frankrijk met een leuke technologische vinding: de zogenaamde Twin Towers. Twee verticale vleugels op de neus moeten de luchtstroom rond het hoofd van de coureur beter sturen. Andere teams zijn enthousiast en kondigen aan het fenomeen te onderzoeken, maar de FIA gooit roet in het eten en verbiedt de Twin Towers in de dagen na de Franse Grand Prix.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Vrijdag 29 juni 200710:00 - 11:30 vrije training 1
14:00 - 15:30 vrije training 2
Zaterdag 30 juni 200711:00 - 12:00 vrije training 3
14:00 - 15:00 kwalificatie training
Zondag 1 juli 200714:00 - 2007 FORMULA 1 Grand Prix de France 2007
Zaterdag 30 juni 200713:30 - 15:30 kwalificatie
(RTL5)Zondag 1 juli 200712:50 - 13:55 voorbeschouwing (RTL7)
14:00 - 15:40 Race(RTL7)
15:40 - 16:30 Nabeschouwing (RTL7!)
*
De kwalificatie wordt op RTL5 uitgezonden i.v.m. de TT van Assen (motoGP) die op RTL7 plaats vind.
Het Weer in MagnycoursLive TimingZin om over F1 te chatten? kom dan gewoon naar het irc-kanaal #f1Zie de
IRC FAQ voor meer informatie.
deze preview wordt u mede mogelijk gemaakt door Sanger & WESTDeOP is hier te vinden!