Dat is heul niet waar!quote:Op vrijdag 29 juni 2007 12:39 schreef sanger het volgende:
Dat is redelijk normaal, dat onder het niveau van de tuingrond geen voegwerk wordt aangebracht.
Dat is wel waar, althans in de nieuwbouw bij ons in de omgeving. Het is zelfs zo dat ze na het metselen de grond al storten voor de tuin. Tot op die hoogte wordt er gevoegd, daaronder niet.quote:
dat is heul wel RAAR!!quote:Op vrijdag 29 juni 2007 12:51 schreef sanger het volgende:
[..]
Dat is wel waar, althans in de nieuwbouw bij ons in de omgeving.
Nee hoor, maar wel kostenbesparend.quote:
In die tijd bouwde men nog ambachtelijk.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 13:44 schreef tnimble het volgende:
De voegspecie maakt de voegen toch waterdicht. Daarom is het ook van een andere samenstelling dan metselspecie.
Bij mijn huis (ca 1900) loopt het voegwerk door tot op de voet van de fundering op ca 1.5 meter diep.
misschien begrijp ik dit verkeerd, maar dan hoort het voegen toch tot onder het maaiveld door te lopen? Een gemetselde muur is nu toch hetzelfde als 100 jaar geleden?quote:Op vrijdag 29 juni 2007 14:05 schreef sanger het volgende:
[..]
In die tijd bouwde men nog ambachtelijk.
Metselspecie is dus niet vochtafstontend daarvoor wordt er gevoegd inderdaad.
my thoughts..quote:Op vrijdag 29 juni 2007 14:26 schreef Essebes het volgende:
[..]
misschien begrijp ik dit verkeerd, maar dan hoort het voegen toch tot onder het maaiveld door te lopen? Een gemetselde muur is nu toch hetzelfde als 100 jaar geleden?
Vroeger deed men het omdat het kwalitatief beter was. tegenwoordig niet omdat ze op die manier kosten besparen.....Helaas.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 14:26 schreef Essebes het volgende:
[..]
misschien begrijp ik dit verkeerd, maar dan hoort het voegen toch tot onder het maaiveld door te lopen? Een gemetselde muur is nu toch hetzelfde als 100 jaar geleden?
Idd in de nieuwbouw is tot het begin van het maaiveld de stenen te voegen vrij standaardquote:Op vrijdag 29 juni 2007 15:17 schreef sanger het volgende:
[..]
Vroeger deed men het omdat het kwalitatief beter was. tegenwoordig niet omdat ze op die manier kosten besparen.....Helaas.
Vrijvergelijkbaar. Alleen de metsel en voeg specie waren toen van andere amenstellen. Zand, tras en Luchtkalk. Zo ronde de oorlog werdt het zand, portland cement en een heel klein beetje hydraulische kalk. Droogt nl veel sneller maar is niet flexibel en niet zelf herstellend.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 14:26 schreef Essebes het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |