maar kan ik er mijn loon mee terugkrijgen?quote:1. De werkgever is verplicht de werknemer ieder jaar in de gelegenheid te stellen de vakantie op te nemen waarop de werknemer op grond van artikel 634 ten minste aanspraak heeft.
2. Voorzover in de vaststelling van de vakantie niet is voorzien bij schriftelijke overeenkomst dan wel bij of krachtens collectieve arbeidsovereenkomst of regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan of de wet, stelt de werkgever de tijdstippen van aanvang en einde van de vakantie vast overeenkomstig de wensen van de werknemer tenzij gewichtige redenen zich daartegen verzetten. Indien de werkgever niet binnen twee weken nadat de werknemer zijn wensen schriftelijk heeft kenbaar gemaakt, schriftelijk aan de werknemer gewichtige redenen heeft aangevoerd, is de vakantie vastgesteld overeenkomstig de wensen van de werknemer.
3. In geval van gewichtige redenen wordt de vakantie op zodanige wijze vastgesteld dat de werknemer desverlangd, voorzover zijn aanspraak daartoe toereikend is, gedurende twee opeenvolgende weken of tweemaal een week geen arbeid behoeft te verrichten.
4. De werkgever stelt de vakantie zo tijdig vast dat de werknemer gelegenheid heeft tot het treffen van voorbereidingen voor de besteding van de vakantie.
5. De werkgever kan, indien daartoe gewichtige redenen zijn, na overleg met de werknemer, het vastgestelde tijdvak van de vakantie wijzigen. De schade die de werknemer lijdt ten gevolge van de wijziging van het tijdvak van de vakantie, wordt door de werkgever vergoed.
6. De werkgever is verplicht de werknemer de resterende aanspraak op vakantie in dagen of uren te verlenen, tenzij gewichtige redenen zich daartegen verzetten.
7. Indien een aanspraak op vakantie is verworven die het in artikel 634 bedoelde minimum te boven gaat, kan voorzover die aanspraak dat minimum te boven gaat, bij schriftelijke overeenkomst van de in lid 2 genoemde termijn worden afgeweken ten nadele van de werknemer.
het vervelende is: het verdient goed, bij een uitzendbureau krijg ik ook een tijdelijk klotebaantje, en kan het geld kan ik goed gebruiken als ik in september weer voltijd HBO ga doen..quote:Op donderdag 28 juni 2007 11:28 schreef Armageddon het volgende:
Wat doe je daar nog bij zo'n schunnig kutbedrijf? Wegwezen zeg ik je.
ik moest wel, anders was het wrsch ontslag op staande voet...quote:Op donderdag 28 juni 2007 11:17 schreef Essebes het volgende:
Ben je specifiek akkoord gegeaan met de loonopschorting tijdens de duur van je vakantie?
Ik zou, op basis van bovenstaand artikel, je werkgever aansprakelijk stellen en alsnog doorbetaling van loon vorderen (schriftelijk aangetekend etc.). Loonopschorting mag in deze situatie helemaal niet. Verwijs in je brief ook naar de specifieke toestemming die je had voor de juniweken. Ondanks dat het ws mondelijk is toegezegd, mag je daar dus wel op vertrouwen.
Je hebt het ook over ontslag. heb je nu een tijdelijk contract of een vast?
Je moet het zelf weten maar ik zou daar niet meer hoeven werken. Je gaat toch ook niet op je rug liggen als ik je goed betaal? Of dat dan weer wel?quote:Op donderdag 28 juni 2007 11:36 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
het vervelende is: het verdient goed, bij een uitzendbureau krijg ik ook een tijdelijk klotebaantje, en kan het geld kan ik goed gebruiken als ik in september weer voltijd HBO ga doen..
haha, er zijn grenzenquote:Op donderdag 28 juni 2007 11:43 schreef Armageddon het volgende:
[..]
Je moet het zelf weten maar ik zou daar niet meer hoeven werken. Je gaat toch ook niet op je rug liggen als ik je goed betaal? Of dat dan weer wel?
Yep, ik zou bij een rechtswinkel langs gaan. Hoe zit je met je bewijzen? (aangezien ze beweren dat je één en ander verschoven hebt)quote:Op donderdag 28 juni 2007 12:01 schreef Dwaashaas het volgende:
Je kunt je loon gewoon vorderen, jouw vakantie stond vast aangezien de twee weken waarin de manager had moeten reageren waren verstreken (zoals je zelf aanhaalde (art. 7:638 lid 2)).
Jij weet niet hoe rechtswinkels werken blijkbaarquote:Op donderdag 28 juni 2007 11:24 schreef R0elio het volgende:
Loop anders eens binnen bij een rechtswinkel, die helpen je meestal de eerste 2 uur gratis.
in zo'n wetswinkel mag je ook nog eens alleen terecht als je ontzettend weinig verdientquote:Op vrijdag 29 juni 2007 14:46 schreef Captain_Redbeard het volgende:
[..]
Jij weet niet hoe rechtswinkels werken blijkbaar![]()
Er zijn er 70, werken veelal gratis.
Verschilt ook per wetswinkel. Een behoorlijk verdienende Jan Modaal kan terecht bij die waar ik werk.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 18:26 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
in zo'n wetswinkel mag je ook nog eens alleen terecht als je ontzettend weinig verdient![]()
dan had ik mn baan nu kwijt moeten zijn, want dan had ik GEEN inkomen gehad (en in principe ook geen recht op een uitkering, want dat is nou eenmaal zo bij ontslag op staande voet), maar helaas, ik verdien nu teveel voor hulp van de wetswinkel..
Het kostte mij toen 35 gulden voor het bureau voor rechtshulp, 115 gulden eigen bijdrage advocaat en heel veel geduld. Verder niet meer hoeven doen dan wat ik in mijn eerste post beschreef.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 21:48 schreef frederik het volgende:
maar als ik een aantal posts hier zo lees moet TS wel rekening houden met een lange adem, en met het risico dat voor haar ook het spreekwoord procedeer om een koe, en leg er 1 op toe gaat gelden.
Als de werkgever niet toe wenst te geven zal ze toch uiteindelijk een proces moeten aanspannen om een bedrag van 3/4 maandsalaris te krijgen, welke kosten moeten daarvoor gemaakt worden (en welke moeite moet daarvoor gedaan worden), en krijg je die allemaal vergoed.
Wat wel een stukje in de kostendekking mee kan helpen is natuurlijk de maximaal 50% die je kunt vorderen wegens te late betaling (naast de wettelijke rente en incassokosten)
Raad voor Rechtsbijstand kijkt naar inkomen van twee jaar terug. Je kan gemotiveerd om peiljaarverlegging verzoeken als dat tot onredelijke situaties leidt.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 22:04 schreef frederik het volgende:
Hoe zit het trouwens met die toevoeging?
TS geeft aan dat ze per september gaat studeren, zou ze per september een verzoek tot toevoeging kunnen doen waarbij haar inkomsten van dan (als student) bepalend zijn, of wordt er bij toevoeging gekeken naar de datum waarover dat geschil gaat (of nog erger een student leent dat maar zoals die bij zoveel dingen buiten de boot valt)
Maar 2 jaar voor het verzoek, of 2 jaar voor de datum van de problemen?quote:Op vrijdag 29 juni 2007 22:07 schreef Captain_Redbeard het volgende:
[..]
Raad voor Rechtsbijstand kijkt naar inkomen van twee jaar terug. Je kan gemotiveerd om peiljaarverlegging verzoeken als dat tot onredelijke situaties leidt.
volgens site juridisch loket.quote:Als u in 2007 gesubsidieerde rechtsbijstand aanvraagt wordt gekeken naar uw inkomen uit 2005 zoals dat bij de belastingdienst bekend is.
De juridische hulp heb ik/kan ik krijgen van een kennis van mijn ouders (lang leve hockeyquote:Bij deze dus mijn uitleg van het verhaal en de reden (met ondersteuning van het Arbeidsrecht) waarom loonopschorting in deze situatie uit den boze was en het een irreële, illegale en absurde maatregel is.
Ik hoop u met deze brief voldoende te hebben geïnformeerd en verwacht een antwoord binnen acht werkdagen met daarin hopelijk een positief besluit: herziening van de loonopschorting als gevolg van het hierboven omschreven arbeidsconflict en een rectificatie in mijn loonbetaling van de maand juni 2007 (8 inhouden werkdagen).
Mocht dit niet het geval zijn, dan voel ik mij genoodzaakt juridische hulp in te schakelen.
Ik hoop echter dat het niet zover hoeft te komen en dat de zaken onderling afgehandeld kunnen worden. Na veel nadenken ben ik tot de conclusie gekomen dat ik dit niet over mijn kant wil laten gaan en rectificatie eis. Een excuus voor hetgeen mij onterecht is aangedaan en een terugbetaling van het ingehouden loon.
Hoogachtend,
MoBlo
Nu heb ik de rest van je brief niet gezien, maar die afsluiting had wel wat zakelijker gemogen...quote:Op vrijdag 16 november 2007 11:10 schreef motorbloempje het volgende:
al 139 dagen niet meer gepost
nou, ik heb afgelopen dinsdag een brief gestuurd, naar het hoofdkantoor, en netjes een kopie naar het deelbedrijf waar ik werkte, waarin ik aangeef bezwaar te maken tegen hetgeen er gebeurd is en welke stappen er zijn ondernomen, en dat ik mijn geld (8 dagen loon) terug eis. Hiernaast eis ik ook nog een excuus voor de manier van behandelen.
[..]
De juridische hulp heb ik/kan ik krijgen van een kennis van mijn ouders (lang leve hockey) en als hij mij garandeert dat ik win, en ik geen honorarium hoef te betalen als de zaak wordt verloren, dan zal ik ze uitmelken ook, als ze niet met mijn eisen accoord gaan.
Maar je stuurt die brief aan een bedrijf, niet aan een persoon. Denk je nu echt dat de ontvanger zich persoonlijk betrokken gaat voelen met wat er gebeurt is? (hint: nee).quote:Op vrijdag 16 november 2007 12:19 schreef motorbloempje het volgende:
Het is een kruising tussen een zakelijke en een 'emotionele' brief, want het is wel de bedoeling dat ze zien wat ze fout hebben gedaan *grom*
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |