abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 27 juni 2007 @ 10:56:00 #1
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_50890939
Afgelopen weekend hadden we lekkage in huis, bleek dat de sifon onder de douchebak niet goed vast (meer) zat. Deze aangedraaid, maar toch kwam er nog een klein beetje water langs de afsluitingen (terwijl de kraan uit was, dus water wat in de sifon zit)...

Vertrouwde dit toch niet echt, en heb daarom een nieuwe sifon geplaatst, maar ook deze gaf precies hetzelfde probleem, nadat alles was vastgedraaid kwam er toch heel klein beetje water bij de afsluitingen langs. Nu heb ik alles geprobeert te kitten/tapen.... maar dit blijkt toch niet echt voldoende te zijn, na 12 uur heb ik toch al gauw een vingerhoedje vol met water wat eruit komt. Dit lijkt niet veel maar over een langere periode kan dit wel weer problemen geven ben ik bang voor...

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn en hoe ik dit kan oplossen.... ??

Alvaste bedankt.
"Step into the light to see the darkness"
"If you talk to God you're religious. If God talks to you, you're psychotic."
  woensdag 27 juni 2007 @ 11:14:22 #2
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_50891547
Kun je aangeven waar het water precies uit de sifon lekt?

Als de nieuwe het ook heeft lijkt mij het probleem niet in de sifon, maar in de aansluiting van de sifon te zitten.

Heb je anders foto's van de situatie? Daar zijn we gek op in K&W
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_50891666
je moet ff van dat "touw" langs de verbindingen doen, dan sluit je het beter af is volgens mij een soort hennep
  woensdag 27 juni 2007 @ 11:18:45 #4
65960 sanger
pi_50891694
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 11:17 schreef -_Tommy_- het volgende:
je moet ff van dat "touw" langs de verbindingen doen, dan sluit je het beter af is volgens mij een soort hennep
Dat kun je ook met teflontape doen, maar sommige sifons hebben rubberen ringen in de aansluitpunten om lekkage te voorkomen.
  woensdag 27 juni 2007 @ 11:20:13 #5
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_50891741
de "lek" verplaatst zich als het ware.

Eerst zat het tussen de aansluiting van het putje op de sifon, dit dichtgekit en getaped en toen ging het naar de aansluiting van de sifon op de afvoerbuis, ook dit gekit en getaped, nu lijkt het te zitten bij de afsluitdop van de kant die niet gebruikt wordt (sifon is aan 2 kanten te gebruiken) Ook dit heb ik gekit en getaped, maar nog komt er nu nog ergens water weg, want de sifon blijft vochtig aan de onderkant en na 12 uur heb ik zeg maar een vingerhoedje met water...

Foto's wordt een beetje moeilijk helaas.
  woensdag 27 juni 2007 @ 11:21:42 #6
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_50891785
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 11:18 schreef sanger het volgende:

[..]

Dat kun je ook met teflontape doen, maar sommige sifons hebben rubberen ringen in de aansluitpunten om lekkage te voorkomen.
Zitten idd rubberen ringen tussen, daarnaast is het nu ook gekit en getaped..
pi_50892528
Alle rubbere ringen en afdichtingen even goed met vaseline invetten, en daarna handvast draaien.

Te vast geeft lekkage.
  woensdag 27 juni 2007 @ 11:47:56 #8
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_50892765
Op de vaseline na heb ik alles handvast aangedraaid.
pi_50892829
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 11:47 schreef locutus51 het volgende:
Op de vaseline na heb ik alles handvast aangedraaid.
Probeer dan maar eens met vaseline.

De afvoerbuis van sifon naar riool, die hangt nog wel netjes in de beugels?
  woensdag 27 juni 2007 @ 11:54:06 #10
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_50892995
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 11:49 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Probeer dan maar eens met vaseline.

De afvoerbuis van sifon naar riool, die hangt nog wel netjes in de beugels?
Zitten geen beugels aan, zou ook niet weten waar die moeten komen. want daarvoor is geen ruimte.

Op het punt van het riool zit een bocht waarop de afvoerbuis zit, deze is ongeveer 70 cm max... hierop zit te sifon aangesloten. De hoek die de buis maakt is ook net voldoende voor juiste afvoer. Alles is wel zo krap dat de aandraairing (wartel?) tussen sifon en afvoerbuis tegen de douchbak aankomt.
pi_50894408
Nou, omdat het wel dicht geweest is, probeer het eerst maar eens met gewoon vaseline, als dat niet werkt dan zoeken we wel verder naar een oplossing.
pi_50897997
Is het niet zo dat er ergens 2 buizen niet helemaal netjes op elkaar sluiten, en de ringen dus een beetje knellen en daarom een soort van "open" staan?
pi_50920762
is het geen vocht wat uit de natte vloer verdampt en neerslaat op je sifon?
  donderdag 28 juni 2007 @ 08:34:02 #14
65960 sanger
pi_50927325
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 14:11 schreef Gurb het volgende:
Is het niet zo dat er ergens 2 buizen niet helemaal netjes op elkaar sluiten, en de ringen dus een beetje knellen en daarom een soort van "open" staan?
Je bedoeld dat de hoek niet haaks is, of niet in een rechte lijn liggen? Zou ook een mogelijkheid kunnen zijn.

Heeft TS het inmiddels al met vaseline geprobeerd?
  donderdag 28 juni 2007 @ 08:37:52 #15
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_50927365
Heb het geprobeert met vaseline en nog meer tape eromheen, en er komt nu nog een heel klein beetje water, waar ik de oorsprong niet van weet... zo weinig dat het geen schade meer kan geven denk ik... dit water moet wel verdampen voordat het door het plafond komt....
  donderdag 28 juni 2007 @ 08:49:26 #16
65960 sanger
pi_50927501
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 08:37 schreef locutus51 het volgende:
Heb het geprobeert met vaseline en nog meer tape eromheen, en er komt nu nog een heel klein beetje water, waar ik de oorsprong niet van weet... zo weinig dat het geen schade meer kan geven denk ik... dit water moet wel verdampen voordat het door het plafond komt....
Uhm, waar nu een klein beetje komt wordt het straks waarschijnlijk meer. Water lekt vrijwel alleen als er druk op staat, met als gevolg dat het lek groter wordt.

Is het een hoekstuk of een rechte verbinding? En is het helemaal haaks of recht? Maw staat er geen spanning op de verbindingsstukken?
  donderdag 28 juni 2007 @ 08:59:34 #17
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_50927637
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 08:49 schreef sanger het volgende:

[..]

Uhm, waar nu een klein beetje komt wordt het straks waarschijnlijk meer. Water lekt vrijwel alleen als er druk op staat, met als gevolg dat het lek groter wordt.

Is het een hoekstuk of een rechte verbinding? En is het helemaal haaks of recht? Maw staat er geen spanning op de verbindingsstukken?
Het lekt alleen wanneer het water stil staat, dus er geen water stroomt doordat de kraan aan is. Dus het kan nooit meer zijn dan het water wat in de sifon zit....

Er staat wel spanning op de verbindingsstukken, komt doordat naar mijn gevoel de douchebak hoger had moeten zittenn, nu zit namelijk de wartel van de sifon naar de afvoerbuis direct tegen de douchebak aan.
  donderdag 28 juni 2007 @ 09:12:23 #18
65960 sanger
pi_50927848
Door die spanning kun je dus kieren krijgen, of in ieder geval niet mooi aansluitende verbindinggsstukken.
  donderdag 28 juni 2007 @ 09:15:03 #19
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_50927903
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 09:12 schreef sanger het volgende:
Door die spanning kun je dus kieren krijgen, of in ieder geval niet mooi aansluitende verbindinggsstukken.
Dat vermoeden heb ik ook, maar kan er weinig meer aan doen, die douchebak met cabine zat al in onze woning... het is gewoon een wonder dat die "grote lekkage" van afgelopen weekend niet een keer eerder is gebeurt..

Ik laat het nu zo zitten en controleer het gewoon af en toe, en als het weer te erg wordt alles opnieuw aansluiten. Volgend jaar willen we het toch gaan vervangen voor iets wat we mooier vinden....

Hopelijk wordt het niet veel erger dan het nu is....
  donderdag 28 juni 2007 @ 10:01:09 #20
65960 sanger
pi_50928831
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 09:15 schreef locutus51 het volgende:

Hopelijk wordt het niet veel erger dan het nu is....
ik hoop het ook voor je
  donderdag 28 juni 2007 @ 10:20:59 #21
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_50929405
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 10:01 schreef sanger het volgende:

[..]

ik hoop het ook voor je
Maar afwachten idd... als ik binnenkort weer een douche in de hal heb dan laat ik het hier weten!
pi_50929937
Kun je een foto plaatsen?
  donderdag 28 juni 2007 @ 10:59:46 #23
65960 sanger
pi_50930559
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 10:39 schreef Marsepein het volgende:
Kun je een foto plaatsen?
Van de douche in de hal

pi_50930676
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 10:59 schreef sanger het volgende:

[..]

Van de douche in de hal

Nee, van de sifon natuurlijk, en van hoe alles is aangsloten, en als het lukt van de lekkage die nu nog voorkomt
  donderdag 28 juni 2007 @ 11:19:01 #25
65960 sanger
pi_50931215
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 11:03 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Nee, van de sifon natuurlijk, en van hoe alles is aangsloten, en als het lukt van de lekkage die nu nog voorkomt
Dat snapte ik al, vandaar de
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 11:20 schreef locutus51 het volgende:
Foto's wordt een beetje moeilijk helaas.
Is dus moeilijk om foto's te posten helaas.
  donderdag 28 juni 2007 @ 11:36:30 #26
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_50931825
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 11:03 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Gaat idd niet lukken, het is te donker daaronder.... en met flits dan zie je er helemaal niets meer van... helaas....

En van de lekkage kan ik beter een film van maken, want die drup die eraf komt duurt zo lang dat ik die niet op foto ga krijgen...
pi_50935971
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 08:37 schreef locutus51 het volgende:
Met die tape los je de lekkage niet op, je maakt alleen de weg van het lekwater langer. Ik hoop voor je dat het straks idd geen schade gaat geven.
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 08:59 schreef locutus51 het volgende:
Er staat wel spanning op de verbindingsstukken, komt doordat naar mijn gevoel de douchebak hoger had moeten zittenn, nu zit namelijk de wartel van de sifon naar de afvoerbuis direct tegen de douchebak aan.
Het is geen optie om misschien met ergens een verloopje / ander pijpje / flexibele slang te zorgen dat de verbingen geen spanningen meer hebben. Mijns inziens komt daar de lekkage van
  donderdag 28 juni 2007 @ 13:41:15 #28
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_50936155
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 13:37 schreef Gurb het volgende:

Met die tape los je de lekkage niet op, je maakt alleen de weg van het lekwater langer. Ik hoop voor je dat het straks idd geen schade gaat geven.
Ik probeer met de tape alleen maar idd de weg langer te maken voor het lekwater, en eventueel een druk verschil te krijgen wanneer het water idd niet meer verder wil door de tape... proberen kan altijd. Schade heb ik al, moet de plafond in de hal opnieuw witten, dus erger kan al niet meer worden.
quote:
Het is geen optie om misschien met ergens een verloopje / ander pijpje / flexibele slang te zorgen dat de verbingen geen spanningen meer hebben. Mijns inziens komt daar de lekkage van
De enige oplossing zou dan zijn om de sifon ertussen uit te laten... maar dat lijkt me nu niet echt de bedoeling...
pi_50945226
Kan je er geen lijmsifon tussenzetten, i.p.v. een knelsyphon.

Dus zo een als deze:

Door middel van diverse extra hulpstukken kun je hiermee alle richtingen op.

In plaats van dit type:
  donderdag 28 juni 2007 @ 18:43:12 #30
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_50946013
Beide types passen niet, het betreft hier een douchebak.
pi_50950277
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 18:43 schreef locutus51 het volgende:
Beide types passen niet, het betreft hier een douchebak.
Het past wel, alleen moet je dan je afvoerleiding aanpassen.
Maar er zijn ook sifons met bv maar 2 schroef / knel verbindingen i.p.v. meer.
Bijvoorbeeld deze, deze zet je vast onder de bak en 1x klem op de afvoerleiding.

of deze:

of deze:

uiteraard in verschillende uitvoeringen verkrijgbaar:

Deze heeft bijvoorbeeld meerdere punten waarop je hem in elkaar zet en dus uiteraard ook meerdere punten waar een kleine lekkage kan optreden.

Wat je ook kan doen ( de beste optie overigens) is de vaste afvoerleiding een stukje in korten, en deze opnieuw aansluiten zonder veel weerstand, want dat is natuurlijk het beste.
Een klein lekje kan tot gevolg hebben dat het toch flink gaat schimmelen daar en dat wil je niet hebben.
  vrijdag 29 juni 2007 @ 08:12:06 #32
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_50960394
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 20:56 schreef klipper het volgende:

[..]

Het past wel, alleen moet je dan je afvoerleiding aanpassen.
Maar er zijn ook sifons met bv maar 2 schroef / knel verbindingen i.p.v. meer.
Nou op het plaatje lijken ze me wat te hoog, heb niet zoveel ruimte eronder dat dit gaat passen, heb al moeite met de standaard type voor een douchebak.
quote:
Bijvoorbeeld deze, deze zet je vast onder de bak en 1x klem op de afvoerleiding.
[[url=http://xs116.xs.to/xs116/07264/sshot-12.jpg.xs.jpg]afbeelding][/url]

of deze:
[[url=http://xs116.xs.to/xs116/07264/sshot-13.jpg.xs.jpg]afbeelding][/url]

of deze:
[[url=http://xs116.xs.to/xs116/07264/sshot-15.jpg.xs.jpg]afbeelding][/url]

uiteraard in verschillende uitvoeringen verkrijgbaar:
[[url=http://xs116.xs.to/xs116/07264/sshot-17.jpg.xs.jpg]afbeelding][/url]

Deze heeft bijvoorbeeld meerdere punten waarop je hem in elkaar zet en dus uiteraard ook meerdere punten waar een kleine lekkage kan optreden.

[[url=http://xs116.xs.to/xs116/07264/sshot-18.jpg.xs.jpg]afbeelding][/url]
Die er nu zit heeft ook meerdere punten waarop het inelkaar komt, dat is ook een nadeel wanneer er te veel spanning op komt...
quote:
Wat je ook kan doen ( de beste optie overigens) is de vaste afvoerleiding een stukje in korten, en deze opnieuw aansluiten zonder veel weerstand, want dat is natuurlijk het beste.
Een klein lekje kan tot gevolg hebben dat het toch flink gaat schimmelen daar en dat wil je niet hebben.
De spanning zit hem hoofdzakelijk dat er te weinig hoogte onder de douchebak zit, de afvoerbuis inkorten maakt geen verandering hierin, de sifon zou korter moeten zijn en de afvoerbuis langer, dan kom ik precies uit onder een uitsparing van de douchebak waardoor ik iets meer ruimte zou hebben..... nu nog zo'n sifon vinden....
  vrijdag 29 juni 2007 @ 08:28:49 #33
65960 sanger
pi_50960542
Of de douchebak en afvoer opnieuw plaatsen. Als je het helemaal goed wilt doen.
  vrijdag 29 juni 2007 @ 08:31:35 #34
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_50960572
quote:
Op vrijdag 29 juni 2007 08:28 schreef sanger het volgende:
Of de douchebak en afvoer opnieuw plaatsen. Als je het helemaal goed wilt doen.
Afvoer zit op zich goed, de douchebak zou hoger moeten komen... maar ja... had afgelopen weeken alles al uitelkaar en weer inelkaar gezet, wil ik de douchebak hoger hebben, dan moet er wel ff wat meer gebeuren... want de voorzetrand is niet hoog genoeg dan...
pi_50985822
Besef wel dat als je het op deze manier laat zitten, en je gaat toch niet verbouwen en je verkoop je huis in de toekomst, dan is dit dus een verborgen gebrek als je het niet vermeld.
Immers de verkoper weet ervan en het is duidelijk aan te tonen door het vele gerotzooi ermee ( tape en dergelijke om een afdichting te bewerkstelligen )

Als je dit soort werk al accepteert voor jezelf, dan is het niet te hopen dat je het zo ook bij een ander doet.
Beter is het om goed te doen, anders moet je er gewoon vanaf blijven en er iemand met verstand naar laten kijken.

Vocht zal op den duur onherroepelijk tot schimmelvorming en erger leiden.
  zaterdag 30 juni 2007 @ 20:16:35 #36
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_51010228
Ten eerste wil ik het veranderen, maar heb er nu geen tijd voor om het direct te doen, ten tweede kan niet aangetoond worden dat ik het weet, wij zijn ondertussen al de 3e bewoners van deze woning ondanks dat deze nog redelijk jong is.

Ik accepteer het ook niet voor mezelf, maar moet er tijdelijk genoegen meenemen. Het is ook niet dat ik er geen verstand van heb, maar ik was benieuwd of iemand een idee had hoe ik het tijdelijk kan oplossen tot het moment dat we een nieuwe douche krijgen. Daarnaast zal ik dit soort dingen nooit bij een ander doen, ben geen loodgieter.......maar dat zegt ook niet altijd iets...
pi_51010587
Eeehh heb je de oude rubbers wel weggehaald voordat je de nieuwe hebt geplaatst?
Gebeurd vaker dan je zou denken, dat er een blijft plakken en je hem dan over het hoofd ziet.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
  zondag 1 juli 2007 @ 09:54:45 #38
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_51021346
quote:
Op zaterdag 30 juni 2007 20:27 schreef ClintOosthout het volgende:
Eeehh heb je de oude rubbers wel weggehaald voordat je de nieuwe hebt geplaatst?
Gebeurd vaker dan je zou denken, dat er een blijft plakken en je hem dan over het hoofd ziet.
Heb alles van de oude sifon weggehaald, inclusief afvoerputje... dus er is niets achtergebleven...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')