1 2 3 | sudo chown -R jouwnaam * chmod 644 -R * |
En ik kan partities aanmaken met de installatie cd?quote:Op donderdag 2 augustus 2007 19:43 schreef Farenji het volgende:
Ja, en dan ben je iets te enthousiast aan het downloaden met je 20Mbit verbinding en dan loopt je harde schijf vol. Met alles op 1 partitie is dat een groot probleem, je systeem gaat namelijk keihard op z'n bek daarvan. Alleen daarom kun je beter op zijn minst een aparte /home partitie aanmaken zodat je iig je systeem niet dood kan leechen. Als je een server hebt dan is het ook handig om een aparte /var partitie te maken, ivm de logfiles die snel groot kunnen worden. Je kan ook een aparte /usr partitie maken maar dat is niet echt nodig aangezien dat meestal statische data is.
Je hebt voor Ubuntu aan een rootpartitie van 10GB meer dan genoeg voor het hele systeem, haal daar nog een GB of wat swap vanaf (1.5x zoveel als je interne geheugen is de stelregel) en de rest kun je als /home partitie gebruiken.
Je home dir op een aparte partitie heeft ook nog andere grote voordelen: zo kun je eenvoudig een herinstall doen zonder dat je al je instellingen kwijtraakt.
Ja, gewoon voor manual partitioning kiezen.quote:Op zondag 5 augustus 2007 13:11 schreef Haijo het volgende:
[..]
En ik kan partities aanmaken met de installatie cd?
Geen idee, windows heeft er geen moeite mee.quote:Op zondag 5 augustus 2007 13:08 schreef mistermaniac het volgende:
Het ligt niet aan de bestanden op de mp3 speler? Anders ff
[ code verwijderd ]
1 |
Okay, en als ik een swap partitie wil maken, gewoon eentje van anderhalf gig doen en dan kan ik na de installatie daar de swap file heen zetten?quote:Op zondag 5 augustus 2007 13:15 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ja, gewoon voor manual partitioning kiezen.
Swapfile?quote:Op zondag 5 augustus 2007 14:57 schreef Haijo het volgende:
[..]
Okay, en als ik een swap partitie wil maken, gewoon eentje van anderhalf gig doen en dan kan ik na de installatie daar de swap file heen zetten?
Je mointpoint is read only gemount, vandaar dat ie er niks mee kan.quote:Op zondag 5 augustus 2007 14:36 schreef Pie.cr het volgende:
[..]
Geen idee, windows heeft er geen moeite mee.
Ik heb chown al geprobeerd maar ook dan blijft hij zaniken :
[ code verwijderd ]
man mkswapquote:
De codecs worden automatisch gedownload. Tenminste, ik kan al m'n mp3's en avi's gewoon afspelen onder Ubuntuquote:Op maandag 13 augustus 2007 17:09 schreef Haijo het volgende:
Zoo..
eerste post vanaf mijn nieuwe Ubuntu!
Nu nog een beetje kloten codes enzo. Ik heb nog een zooi MP3tjes en avis staan. Moet ik die nu allemaal gaan converteren naar oggs en andere opensource dingen? Of kan ik gewoon de codecs downloaden?
Ja, waarom niet?quote:Op maandag 13 augustus 2007 17:38 schreef Haijo het volgende:
[..]
Kan ik nu mijn Home directory zo op die freespace zetten?
Je moet die freespace wel formatteren en een mountpoint geven. Nu is ie ongeformatteerd en dus onzichtbaar. Zonder mountpunt is ie ook niet te benaderen.quote:
Je bent helemaal verpest door windows, dat al gaat panieken als er nieuwe hardware gevonden wordt en dan de gebruiker lastig gaat vallen met meldingen en vragen om stuurprogramma's die je dan nog zelf moet zoeken ook. Met linux heb je een kernel die de basisfunctionaliteit voor alle computers bevat, en een hele berg modules die zorgen voor specifieke ondersteuning van alle andere hardware. Al naar gelang wat voor hardware er herkend wordt, worden bepaalde modules wel of niet geladen tijdens booten, daar merk je niks van behalve een regel in de logs en het feit dat de hardware gewoon meteen werkt.quote:Op woensdag 15 augustus 2007 20:37 schreef Visitor.Q het volgende:
Kortom, succesvolle verhuizing, ik ben best verrast dat er geen enkele vraag of error of wat dan ook opspeelt. Ow, ook geen melding van de 'nieuwe' hardware trouwens. Dat is wel jammer, opzich zou het wel leuk zijn als het OS waardering laat blijken zodra je er bv meer geheugen in zet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |