abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52042576
Een standaard installatie neemt niet meer dan een gig of 2 - 3 in beslag. Hangt er vanaf hoeveel extra programma's je dan nog bij gaat zetten. Met 10 gig voor het systeem kan je er behoorlijk op los installeren. Met 5 kom je ook al een eind.

Is er een rede dat je 2 partities wilt? Ik zet alles meestal op 1 partitie, zodat ik dat soort keuzes nooit van te voren hoef te maken.
pi_52053330
Ja, en dan ben je iets te enthousiast aan het downloaden met je 20Mbit verbinding en dan loopt je harde schijf vol. Met alles op 1 partitie is dat een groot probleem, je systeem gaat namelijk keihard op z'n bek daarvan. Alleen daarom kun je beter op zijn minst een aparte /home partitie aanmaken zodat je iig je systeem niet dood kan leechen. Als je een server hebt dan is het ook handig om een aparte /var partitie te maken, ivm de logfiles die snel groot kunnen worden. Je kan ook een aparte /usr partitie maken maar dat is niet echt nodig aangezien dat meestal statische data is.

Je hebt voor Ubuntu aan een rootpartitie van 10GB meer dan genoeg voor het hele systeem, haal daar nog een GB of wat swap vanaf (1.5x zoveel als je interne geheugen is de stelregel) en de rest kun je als /home partitie gebruiken.

Je home dir op een aparte partitie heeft ook nog andere grote voordelen: zo kun je eenvoudig een herinstall doen zonder dat je al je instellingen kwijtraakt.
pi_52115674
Wie kan me even uit de brand helpen:
Mijn mp3 speler heeft altijd perfect gewerkt onder Ubuntu. Totdat ik wat had zitten kutten met dosemu en schijnbaar iets heb veranderd waardoor Ubuntu mijn mp3speler als "read only" leest. Wat ik dus niet kan veranderen. Ik sta wel nog steeds als eigenaar van de mp3 speler vermeld....

Helemaal vreemd is dat als ik hem net inplug, ik 1 nummer kan schrijven naar de mp3 speler. Daarna begint weer het 'geen rechten' gezeik.

[ Bericht 18% gewijzigd door Pie.cr op 05-08-2007 12:59:18 ]
pi_52116823
Het ligt niet aan de bestanden op de mp3 speler? Anders ff

1
2
3
cd /media/adresvanjemp3 
sudo chown -R jouwnaam *
chmod 644 -R *
pi_52116898
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 19:43 schreef Farenji het volgende:
Ja, en dan ben je iets te enthousiast aan het downloaden met je 20Mbit verbinding en dan loopt je harde schijf vol. Met alles op 1 partitie is dat een groot probleem, je systeem gaat namelijk keihard op z'n bek daarvan. Alleen daarom kun je beter op zijn minst een aparte /home partitie aanmaken zodat je iig je systeem niet dood kan leechen. Als je een server hebt dan is het ook handig om een aparte /var partitie te maken, ivm de logfiles die snel groot kunnen worden. Je kan ook een aparte /usr partitie maken maar dat is niet echt nodig aangezien dat meestal statische data is.

Je hebt voor Ubuntu aan een rootpartitie van 10GB meer dan genoeg voor het hele systeem, haal daar nog een GB of wat swap vanaf (1.5x zoveel als je interne geheugen is de stelregel) en de rest kun je als /home partitie gebruiken.

Je home dir op een aparte partitie heeft ook nog andere grote voordelen: zo kun je eenvoudig een herinstall doen zonder dat je al je instellingen kwijtraakt.
En ik kan partities aanmaken met de installatie cd?
pi_52116961
quote:
Op zondag 5 augustus 2007 13:11 schreef Haijo het volgende:

[..]

En ik kan partities aanmaken met de installatie cd?
Ja, gewoon voor manual partitioning kiezen.
pi_52118568
quote:
Op zondag 5 augustus 2007 13:08 schreef mistermaniac het volgende:
Het ligt niet aan de bestanden op de mp3 speler? Anders ff
[ code verwijderd ]
Geen idee, windows heeft er geen moeite mee.
Ik heb chown al geprobeerd maar ook dan blijft hij zaniken :

1chmod: bezig de toegangsrechten van `MUSIC/Squarepusher/Square Window' te veranderen: Bestandssysteem is alleen-lezen
pi_52118987
quote:
Op zondag 5 augustus 2007 13:15 schreef Farenji het volgende:

[..]

Ja, gewoon voor manual partitioning kiezen.
Okay, en als ik een swap partitie wil maken, gewoon eentje van anderhalf gig doen en dan kan ik na de installatie daar de swap file heen zetten?
pi_52119242
quote:
Op zondag 5 augustus 2007 14:57 schreef Haijo het volgende:

[..]

Okay, en als ik een swap partitie wil maken, gewoon eentje van anderhalf gig doen en dan kan ik na de installatie daar de swap file heen zetten?
Swapfile?
Powered by JanetjeŽ
pi_52119414
Je kiest gewoon swap als filesystem voor de partitie en dan wordt die hele partitie automagisch als swap gebruikt.
  maandag 6 augustus 2007 @ 16:00:49 #161
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_52142097
quote:
Op zondag 5 augustus 2007 14:36 schreef Pie.cr het volgende:

[..]

Geen idee, windows heeft er geen moeite mee.
Ik heb chown al geprobeerd maar ook dan blijft hij zaniken :
[ code verwijderd ]
Je mointpoint is read only gemount, vandaar dat ie er niks mee kan.

Plug dat ding eens in je doos en run het command `mount', post dit eens.
Laat ook eens je /etc/fstab file zien (`cat /etc/fstab').
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
  maandag 6 augustus 2007 @ 16:01:45 #162
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_52142117
quote:
Op zondag 5 augustus 2007 15:11 schreef Dubbeldrank het volgende:

[..]

Swapfile?
man mkswap

mkswap sets up a Linux swap area on a device or in a file.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
pi_52334617
Zoo..

eerste post vanaf mijn nieuwe Ubuntu!

Nu nog een beetje kloten met codes enzo. Ik heb nog een zooi MP3tjes en avis staan. Moet ik die nu allemaal gaan converteren naar oggs en andere opensource dingen? Of kan ik gewoon de codecs downloaden?

En als iemand een newbie wil helpen met Ubunt kan je me wel toevoegen: prikko84 @ hotmail.com
  maandag 13 augustus 2007 @ 17:11:34 #164
104871 remlof
Europees federalist
pi_52334650
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 17:09 schreef Haijo het volgende:
Zoo..

eerste post vanaf mijn nieuwe Ubuntu!

Nu nog een beetje kloten codes enzo. Ik heb nog een zooi MP3tjes en avis staan. Moet ik die nu allemaal gaan converteren naar oggs en andere opensource dingen? Of kan ik gewoon de codecs downloaden?
De codecs worden automatisch gedownload. Tenminste, ik kan al m'n mp3's en avi's gewoon afspelen onder Ubuntu
pi_52334706
Automatisch? Automatix bedoel je zeker ?

Je kan iig gewoon met synaptic, de installeren/verwijderen optie, en bijv. automatix naar codecs zoeken en deze installeren.

Volgens mij moet je de 'filthy' pack ofzo hebben.
  maandag 13 augustus 2007 @ 17:24:50 #166
104871 remlof
Europees federalist
pi_52334979
Automatix gebruik ik niet, maar ik kan alles gewoon afspelen. Ging er dus van uit dat er automatsch een codec pack was geinstalleerd.
pi_52335345
Ik denk dat je Ugly bedoelt, Pie.cr! Maar hij pakt hem nu wel, bij de eerste installatie niet.

Ik denk trouwens dat ik iets fout gedaan heb, namelijk ik heb drie partities gemaakt, een swap van 1 gig, een primary begin partitie van 10 gb voor Ubuntu zelf met als bestandsysteem ext3 en een freespace wat gewoon overbleef en waar ik niet meegedaan heb. Kan ik nu mijn Home directory zo op die freespace zetten?
pi_52345797
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 17:38 schreef Haijo het volgende:
[..]
Kan ik nu mijn Home directory zo op die freespace zetten?
Ja, waarom niet?
pi_52354631
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 22:52 schreef DorentuZ het volgende:

[..]

Ja, waarom niet?
Omdat ik hem nergens zie?
pi_52362172
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 11:49 schreef Haijo het volgende:

[..]

Omdat ik hem nergens zie?
Je moet die freespace wel formatteren en een mountpoint geven. Nu is ie ongeformatteerd en dus onzichtbaar. Zonder mountpunt is ie ook niet te benaderen.
  woensdag 15 augustus 2007 @ 19:02:59 #171
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_52398122
Ik draai al een paar dagen FF met volle tevredenheid. Jammer dat WPA op mijn wireless kaart niet standaard wordt ondersteund (RT2500, Ralink), maar met WPA supplicant heb ik dat ook op gang gekregen. Verder is het veel sneller dan Dapper Drake op mijn laptop, die toch al enigzins verouderd is.

Maar nu heb ik naast mijn desktop (met FF) een iets snellere computer gekregen. Ik wil eigenlijk wel mijn huidige ubuntu installatie behouden, die is net helemaal op orde. Wat ik dus wil doen is de harddisks uit mijn oude systeem in het nieuwe systeem inbouwen. Kan dat zonder het systeem ten onder te laten gaan?

Ik ga van een AMD Athlon XP 1800+/512MB/GeForce4-TI4200 naar een Athlon XP 2100+/1gig ram/ GF4 TI 4600. Daarbij wil ik mijn geluidskaart (SB5.1 live) meenemen naar het nieuwe systeem.

Ik heb harddisks van 1x 120 gig (systeem partitie /, home partitie /home (en een windows partitie die wmb verloren kan gaan), en 1 x 40 gig met muziek etc..

Is het te verwachten dat het systeem zwaar instabiel wordt zodra de harddisks overgeplaatst zijn, en het OS dus start vanuit een enigzins nieuwe omgeving?
  woensdag 15 augustus 2007 @ 20:37:33 #172
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_52400980
Ok. Idee uitgevoerd. 2 harddisks in de nieuwe pc gezet, videokaart, USB2.0 extension kaart, geluidskaart en de dvd brander erbij. Netwerkkaart van het nieuwe systeem zat er al in, dus behouden (veranderd dus tov oude systeem).

Toen aan. Het grub menu... Ubuntu... Login... Geluid werkt en de nieuwe videokaart doet het. De home partitie en de 40 g HD partities weer op de mount points waar ze voorheen ook stonden.

Kortom, succesvolle verhuizing, ik ben best verrast dat er geen enkele vraag of error of wat dan ook opspeelt. Ow, ook geen melding van de 'nieuwe' hardware trouwens. Dat is wel jammer, opzich zou het wel leuk zijn als het OS waardering laat blijken zodra je er bv meer geheugen in zet.
  woensdag 15 augustus 2007 @ 20:57:17 #173
83951 rashudo
project 2501
pi_52401741
Ik gebruik nu al een half jaar ubuntu, en zit alleen nog op windows xp als ik games wil spelen. Ben wel teleurgesteld in WPA support, dat dat er niet standaard in zit kan je toch eigenlijk niet maken tegenwoordig. Helaas heb ik het ook niet aan de praat kunnen krijgen op mijn RT2500, heb twee methodes geprobeerd (waaronder supplicant) maar het is me niet gelukt.
Their eyes opaque.
pi_52403079
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 20:37 schreef Visitor.Q het volgende:
Kortom, succesvolle verhuizing, ik ben best verrast dat er geen enkele vraag of error of wat dan ook opspeelt. Ow, ook geen melding van de 'nieuwe' hardware trouwens. Dat is wel jammer, opzich zou het wel leuk zijn als het OS waardering laat blijken zodra je er bv meer geheugen in zet.
Je bent helemaal verpest door windows, dat al gaat panieken als er nieuwe hardware gevonden wordt en dan de gebruiker lastig gaat vallen met meldingen en vragen om stuurprogramma's die je dan nog zelf moet zoeken ook. Met linux heb je een kernel die de basisfunctionaliteit voor alle computers bevat, en een hele berg modules die zorgen voor specifieke ondersteuning van alle andere hardware. Al naar gelang wat voor hardware er herkend wordt, worden bepaalde modules wel of niet geladen tijdens booten, daar merk je niks van behalve een regel in de logs en het feit dat de hardware gewoon meteen werkt.

In windows wordt het hele systeem bij installatie in cement gegoten, zodat het dus alleen maar op die specifieke hardware werkt. Als je een nieuw mobo erinzet moet je al allerlei kunst en vliegwerk uit gaan halen, alle drivers vervangen en opnieuw installeren en zit je vaak uiteindelijk nog met een instabiel en niet goed werkend systeem. Met een fatsoenlijk OS heb je dat gezeik niet.
pi_52403099
Voor de Ralink gebruikers: http://rt2x00.serialmonkey.com/
De Ralink kerneldriver heeft geen WPA support.