Boogerd: UCI behandelt renners respectloos Belachelijk is het statement van internationale wielerbond UCI aangaande de antidopingverklaring. Begrijp me niet verkeerd, ik steun voor de volle honderd procent de strijd tegen doping. Maar dat kan ook op een andere manier. Degenen die de verklaring tekenen, worden met hun naam op een publieke internetsite gezet en gezien als de 'good guys'. Wie niet tekent, wordt als crimineel gezien. Dat kan absoluut niet door de beugel.
Persoonlijk had ik ook liever niet mijn handtekening eronder gezet, aangezien er in dit geval geen enkele sprake is van een democratisch besluit. De UCI gedraagt zich in dezen dictatoriaal. En het is een partij waar we niet eens met z'n allen voor gekozen hebben. Het is volledig respectloos naar de renners toe, zeker omdat we niet eens gevraagd zijn naar ons standpunt.
Als ploeg hebben we toch unaniem besloten om te tekenen, maar wel onder protest. We hebben dat in een verklaring naar buiten gebracht en achter die woorden sta ik volledig. Al had ik graag gezien dat we als Rabobank niet hadden getekend en hadden afgewacht wat de reactie van de UCI daarop zou zijn. Door met een protest naar buiten te komen en toch te tekenen, zwak je dat protest af. Je zegt A, maar doet B. Zo zit ik eigenlijk niet in elkaar.
Wellicht hadden meerdere ploegen ons gevolgd en had de UCI ingezien dat dit niet de goede manier is om de dopingproblematiek op te lossen. Want eigenlijk wil de wielerbond hiermee zeggen dat alle renners die niet tekenen fout zijn. Dat vind ik onzin. Kijk, ik heb respect voor iedereen die de overeenkomst wel vrijwillig tekent, maar andersom moet dat ook zo zijn. De UCI zal nu om ons lachen, want we hebben toch getekend. Maar ik weet ook dat we weinig keus hebben. Je wordt gewoon voor het blok gezet.
Gelukkig wordt er tussen alle randzaken door ook nog gefietst. Het NK in Maastricht zal een andere wedstrijd worden dan vorig jaar. Het parcours is een stuk minder zwaar, ook al omdat het maar 200 kilometer is. In mijn ogen moet een kampioenschap minimaal 240 kilometer zijn, want dan is de kans veel groter dat er een goede kampioen uitkomt. Daarmee wil ik zeggen: een renner die zijn trui ook kan tonen tijdens het seizoen. Bij ons in de ploeg zit een aantal renners dat daarvoor in aanmerking komt. En als Rabobank zijn we het ook aan onze stand verplicht om de kampioen af te leveren. Tijdens mijn laatste NK zou ik natuurlijk net als vorig jaar kampioen willen worden, maar ten eerste weet ik niet of mijn vorm toereikend is. Ten tweede zou het mooi zijn als één van de jongeren bij ons in de ploeg het rood-wit-blauw mag dragen. Ik denk dan aan Thomas Dekker, Sebastian Langeveld, Robert Gesink of Pieter Weening. Als één van hen de titel pakt, hebben we een waardige kampioen.
Ik kan me nog het jaar 1997 herinneren dat ik met Erik Breukink in Meerssen over de finish reed en dat ik kampioen werd. Ik was destijds de nieuwe generatie. Destijds was het parcours veel zwaarder en reden we met z'n tweeën heel gemakkelijk weg. Dit keer zal er volgens mij niet meer zoiets kunnen plaatshebben tussen bijvoorbeeld Thomas en mij. Al zou het natuurlijk wel weer een mooi scenario zijn.
http://www.telesport.nl/c(...)ers_respectloos.html