abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51678009
Verschil in benaming komt wsl doordat ik in Belgie studeer. Promotor is zowel voor een thesis (scriptie) als voor een doctoraat (promovendus).

Wordt er bij jullie verwacht dat je een motto toevoegt?

Bij ons niet, maar ik denk wel dat ik dit ga doen. Ik had al gedacht aan:
I have no special talents,
I am only passionate
(Einstein)

Maar ik weet het nog niet zo goed.

Jij al een idee?

Hierna ga ik waarschjinlijk een PhD beurs aanvragen. Daarom dat ik tracht mijn scriptie zo goed mogelijk te maken en eventueel nog grootste onderscheiding te halen. Maar die kans is dus vrij klein. Ik heb namelijk een 17.8/20 nodig terwijl vorig jaar het hoogste punt een 17 was. Grote onderscheiding heb ik een 14.3 nodig. Dat acht ik wel haalbaar.

Jij al toekomst plannen?
pi_51678278
Ik heb geen flauw idee wat er verwacht wordt. Ik weet niet eens welke eisen er aan de inhoud van mijn scriptie gesteld worden. Aan de Universiteit van Amsterdam is de boel op z'n zachtst gezegd onduidelijk geregeld. Dat ik een gecombineerde scriptie schrijf, maakt het er niet makkelijker op.

Mijn motto is de tekst van Rock & Roll (Velvet Underground). (Als je die goed leest, kun je zien dat het ook een discourse betreft waarin het een en ander gebeurt met werkwoordstijden. Alleen heeft volgens mij geen mens dat door. Maar dat is toch ook de bedoeling van een motto? )
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_51678347
quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 22:55 schreef L-style het volgende:

Hierna ga ik waarschjinlijk een PhD beurs aanvragen. Daarom dat ik tracht mijn scriptie zo goed mogelijk te maken en eventueel nog grootste onderscheiding te halen. Maar die kans is dus vrij klein. Ik heb namelijk een 17.8/20 nodig terwijl vorig jaar het hoogste punt een 17 was. Grote onderscheiding heb ik een 14.3 nodig. Dat acht ik wel haalbaar.

Jij al toekomst plannen?
Wat is 'grootste onderscheiding'? Cum laude afstuderen? Summa cum laude? En wat houdt een PhD-beurs in? Ga je dan zelf onderzoek opzetten?

Ik heb per 1 september een baan als promovendus. (En daar ben ik héél bij mee!)
pi_51678401
quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 23:02 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb geen flauw idee wat er verwacht wordt. Ik weet niet eens welke eisen er aan de inhoud van mijn scriptie gesteld worden. Aan de Universiteit van Amsterdam is de boel op z'n zachtst gezegd onduidelijk geregeld. Dat ik een gecombineerde scriptie schrijf, maakt het er niet makkelijker op.

Mijn motto is de tekst van Rock & Roll (Velvet Underground). (Als je die goed leest, kun je zien dat het ook een discourse betreft waarin het een en ander gebeurt met werkwoordstijden. Alleen heeft volgens mij geen mens dat door. Maar dat is toch ook de bedoeling van een motto? )
Die is wel leuk. Is eens wat anders dan die standaard motto's.

De mijne was truwens niet volledig:
I have no special talent,
I am only passionately curious.
pi_51678443
De Latijnse term "cum laude" wordt alleen nog aan sommige universiteiten gehanteerd. Meestal wordt het "met onderscheiding" genoemd, zeker aan de hogescholen. In Vlaanderen kent men alle drie de niveaus van kwalificaties plus nog een hogere kwalificatie, namelijk summa cum laude met felicitaties van de examencommissie. Alhoewel de eisen hiervoor ook verschillen per universiteit zijn zij meestal:

Cum laude: onderscheiding op voorwaarde dat de student(e) 67,5 % behaalt;
Magna cum laude: grote onderscheiding op voorwaarde dat de student(e) 75 % behaalt;
Summa cum laude: grootste onderscheiding op voorwaarde dat de student(e) 85 % behaalt;
Summa cum laude met felicitaties: grootste onderscheiding met felicitaties van de examencommissie op voorwaarde dat de student(e) 90% behaalt.

Bron
pi_51678513
Bij ons is het:
68% onderscheiding
78% grote onderscheiding
85% grootste onderscheiding

Op dit moment (alles behalve scriptie) heb ik 82.5%
pi_51678887
Zo sta ik er ongeveer ook voor (8,4 en 8,4), maar ik probeer me niet bezig te houden met cum laude afstuderen. (Ik wil niet teleurgesteld zijn omdat het cijfer tegenvalt, als ik eindelijk die scriptie af heb.)
pi_51678990
quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 23:18 schreef Claudia_x het volgende:
Zo sta ik er ongeveer ook voor (8,4 en 8,4), maar ik probeer me niet bezig te houden met cum laude afstuderen. (Ik wil niet teleurgesteld zijn als ik eindelijk die scriptie afheb.)
Ik zal ten eerste ook al blij zijn als de scriptie af is en zou ook me ook liever niet bezig houden met die punten. Maar omdat ik graag een PhD beurs wil aanvragen is het van belang om met een zo hoog mogelijk punt af te studeren. En het risico lopen ontgoocheld te zijn....
pi_51679032
Ja, je hebt groot gelijk! Je bent ongewoon serieus, voor een student. (Heel goed!)
pi_51679036
Hoe komt het dat je scriptie nog niet af is? Teveel werk gehad voor andere vakken (taken/lessen/...), beetje te laat begonnen, onderzoek dat niet vlot is verlopen door tegenslagen ofzo,....?
pi_51679101
Ik ben vorig jaar onverwacht bijna doodgegaan waardoor ik wat vertraging heb opgelopen.
pi_51679163
Die optie stond net in mijn lijstje. Is wsl ook niet de meest voorkomende reden
pi_51679236
Haha, nee. Maar het is natuurlijk wel een uitstekend excuus.

Ik heb vorig jaar december serieus overwogen om er helemaal de brui aan te geven, het afstuderen. De opluchting zal groot zijn als ik binnenkort dan eindelijk afstudeer.
  vrijdag 20 juli 2007 @ 23:31:21 #114
51837 klnvntrbyt
Enlighten Me
pi_51679349
Hmm. Interessant topic.
Ik heb mijn scriptie deze week ingeleverd. Ik heb zo'n 8 maanden er aan gewerkt (incl onderzoek). Het enige wat nog rest is het verdedigen van mijn scriptie.
Ik heb nu een maand de tijd om mijn eindpresentatie/verdediging voor te bereiden.

En ik heb een promotie-aanbod gekregen van mijn begeleider.
Maar ik heb ook aanbiedingen van een aantal bedrijven. De keuze tussen wetenschap en bedrijfsleven is nog moeilijker dan het schrijven van een scriptie
dag OV-kaart, dag studentenleven ;'(
hallo fatsoenlijk onbetaalbaar starters-appartement, hallo lease-auto (met 25% 20% bijtelling...)
pi_51679415
Gefeliciteerd, man met de onuitspreekbare naam!
pi_51679490
quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 23:31 schreef klnvntrbyt het volgende:
Hmm. Interessant topic.
Ik heb mijn scriptie deze week ingeleverd. Ik heb zo'n 8 maanden er aan gewerkt (incl onderzoek). Het enige wat nog rest is het verdedigen van mijn scriptie.
Ik heb nu een maand de tijd om mijn eindpresentatie/verdediging voor te bereiden.

Maar ik heb ook aanbiedingen van een aantal bedrijven. De keuze tussen wetenschap en bedrijfsleven is nog moeilijker dan het schrijven van een scriptie
Beide hebben hun voordelen natuurlijk. Veel succes met de keuze
pi_51679586
quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 23:31 schreef klnvntrbyt het volgende:
Nou...

Wat voor promotieaanbod ligt er?
  zaterdag 21 juli 2007 @ 00:02:10 #118
51837 klnvntrbyt
Enlighten Me
pi_51680581
quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 23:37 schreef Claudia_x het volgende:
Wat voor promotieaanbod ligt er?
Ik weet niet precies wat je hiermee bedoelt (zijn er soms verschillende soorten promoties?)
maar het betreft een standaard 4-jaar AIO positie. Ik weet niet hoe het eraan toe gaan bij niet-beta disciplines, maar het is zo dat er al een projectplan/onderzoeksdoel gedefinieerd is, en dat er al geld is (van NWO). Men zoekt alleen nog een geschikte kandidaat.

Dat vier jaar lang opgesloten zitten in een kamertje om vervolgens een proefschrift te schrijven die vervolgens niet door de gemiddelde FOK!ker begrepen wordt, is op zich geen probleem. (want wie wil dat nou niet, Dr. voor de naam?) Maar die aanbiedingen van die bedrijven kan ik echt niet negeren. Dat zijn ook niet-standaard posities waarbij ik de ruimte krijg voor zelfinitiatief. En volgens mij zijn er maar weinig bijna-afgestudeerden die dergelijke baantjes krijgen aangeboden.

Moeilijk, moeilijk...
hallo fatsoenlijk onbetaalbaar starters-appartement, hallo lease-auto (met 25% 20% bijtelling...)
pi_51680744
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 00:02 schreef klnvntrbyt het volgende:

[..]

Ik weet niet precies wat je hiermee bedoelt (zijn er soms verschillende soorten promoties?)
maar het betreft een standaard 4-jaar AIO positie. Ik weet niet hoe het eraan toe gaan bij niet-beta disciplines, maar het is zo dat er al een projectplan/onderzoeksdoel gedefinieerd is, en dat er al geld is (van NWO). Men zoekt alleen nog een geschikte kandidaat.

Dat vier jaar lang opgesloten zitten in een kamertje om vervolgens een proefschrift te schrijven die vervolgens niet door de gemiddelde FOK!ker begrepen wordt, is op zich geen probleem. (want wie wil dat nou niet, Dr. voor de naam?) Maar die aanbiedingen van die bedrijven kan ik echt niet negeren. Dat zijn ook niet-standaard posities waarbij ik de ruimte krijg voor zelfinitiatief. En volgens mij zijn er maar weinig bijna-afgestudeerden die dergelijke baantjes krijgen aangeboden.

Moeilijk, moeilijk...
Het grootste pluspunt van een promotiepositie is de kans tot zelfinitiatief en wetenschappelijke creativiteit. Maar als je dat kan vinden in een bedrijf (en er natuurlijk vanuit gaan dat de baan je kan boeien) zou ik niet twijfelen.

Ik heb onlangs gehoord dat het tegenwoordig niet altijd meer nodig is om achteraf een proefschrift in te dienen. Het zou namelijk ook voldoende zijn om een aantal artikels die je gepubliceerd doorheen die 4jaar hebt te bundelen. Die optie lijkt me veel leuker dan zo een proefschrift. Ik weet niet of dit altijd kan, maar ik hoorde het onlangs.
pi_51686200
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 00:02 schreef klnvntrbyt het volgende:

Ik bedoel vooral wat het onderzoek inhoudelijk voorstelt. De keuze voor ofwel promoveren ofwel het bedrijfsleven ingaan, lijkt me geenszins vanzelfsprekend. Ik zou kiezen voor hetgeen inhoudelijk het interessantst lijkt, vandaar mijn vraag. Je kunt natuurlijk altijd het bedrijfsleven nog in, na je promoveren. Maar om jezelf nou vier jaar in een kamertje op te sluiten omwille van een titel voor je naam...
quote:
En wat voor werk kun je dan doen? Of blijf je zo vaag vanwege privacyredenen?
  zondag 22 juli 2007 @ 12:34:09 #121
51837 klnvntrbyt
Enlighten Me
pi_51714484
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 06:39 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik bedoel vooral wat het onderzoek inhoudelijk voorstelt. De keuze voor ofwel promoveren ofwel het bedrijfsleven ingaan, lijkt me geenszins vanzelfsprekend. Ik zou kiezen voor hetgeen inhoudelijk het interessantst lijkt, vandaar mijn vraag. Je kunt natuurlijk altijd het bedrijfsleven nog in, na je promoveren. Maar om jezelf nou vier jaar in een kamertje op te sluiten omwille van een titel voor je naam...
Het probleem is dat zowel het aangeboden onderzoek, als de banen in het bedrijfsleven inhoudelijk interessant zijn.
quote:
En wat voor werk kun je dan doen? Of blijf je zo vaag vanwege privacyredenen?
Ja ik ben vaag vanwege privacy (sommige medestudenten stalken me om vervolgens al mijn posts IRL door te nemen - daar heb ik zo'n hekel aan).
Maar het werk betreft
- optimaliseren van (bedrijfs/productie)processen door het geheel wiskundig te modelleren en algoritmen erop los te laten om de optima te vinden.
- wiskundig modelleren van 'fenomenen' (bijv. het gedrag van beurshandelaren) en door middel van numerieke simulatie de effecten van bep. parameters doorrekenen (wat voor effect heeft gedrag x op de rente?)
- En verder lag er nog een aanbod van een niet nader te noemen business-consultancy bedrijf, maar dat ga ik waarschijnlijk niet doen. Het is vergelijkbaar met aanbod 1 voor het optimaliseren van bedrijfsprocessen, maar dan zonder de wiskunde (maar meer PowerPoint en andere zweverigheden).

Puur qua salaris zou ik voor de business-consultancy moeten gaan...
pi_52118431
Gisteren mijn onderzoek afgesloten, vandaag begin ik mijn resultaten te bespreken.
  zondag 5 augustus 2007 @ 16:05:19 #123
151176 Alberto_Vermicelli
Ook wel: Meneer Spaghetti
pi_52120237
quote:
Op zondag 5 augustus 2007 14:29 schreef L-style het volgende:
Gisteren mijn onderzoek afgesloten, vandaag begin ik mijn resultaten te bespreken.
Hulde! Nog even doorzetten dus. Ik ben gisteren naar de copyshop geweest en heb 'm nu in 5 exemplaren voor me liggen! Nu alleen de verdediging nog!
"Ik heb begrepen dat mijn DNA voor 99 procent overeenkomt met dat van Bokito. Maar voor die ene procent ben ik wel heel erg dankbaar" - Frans Timmermans, Staatssecretaris van Europese Zaken, 2007
pi_52120342
quote:
Op zondag 5 augustus 2007 16:05 schreef Alberto_Vermicelli het volgende:

[..]

Hulde! Nog even doorzetten dus. Ik ben gisteren naar de copyshop geweest en heb 'm nu in 5 exemplaren voor me liggen! Nu alleen de verdediging nog!
Hoeveel ben je armer met het produceren van die 5 exemplaren?

Wanneer verdediging?

Proficiat trouwens !!!
  zondag 5 augustus 2007 @ 16:14:32 #125
151176 Alberto_Vermicelli
Ook wel: Meneer Spaghetti
pi_52120374
quote:
Op zondag 5 augustus 2007 16:12 schreef L-style het volgende:

[..]

Hoeveel ben je armer met het produceren van die 5 exemplaren?

Wanneer verdediging?

Proficiat trouwens !!!
De schade is beperkt gebleven: 30 euro om en nabij. Bij mijn vorige scriptie was het 80 euro (lang leve de dure kleurenkopies ). Verdediging is pas in september, dus ik kan nu nog even relaxen! Wanneer moet die van jou ingeleverd zijn of is er geen deadline?
"Ik heb begrepen dat mijn DNA voor 99 procent overeenkomt met dat van Bokito. Maar voor die ene procent ben ik wel heel erg dankbaar" - Frans Timmermans, Staatssecretaris van Europese Zaken, 2007
pi_52120469
quote:
Op zondag 5 augustus 2007 16:14 schreef Alberto_Vermicelli het volgende:

[..]

De schade is beperkt gebleven: 30 euro om en nabij. Bij mijn vorige scriptie was het 80 euro (lang leve de dure kleurenkopies ). Verdediging is pas in september, dus ik kan nu nog even relaxen! Wanneer moet die van jou ingeleverd zijn of is er geen deadline?
27 augustus inleveren, begin sept verdedigen normaal gezien.

30 euro (en 80 vorige keer) is echt wel weinig. Mijn vriendin moest vorige jaar voor voor 5 exemplaren (145p waarvan ongeveer 75 in kleur) 230euro betalen. Omdat ik de man van het copycenter kan hefet ze uiteindelijk maar 180euro moeten betalen.
  maandag 6 augustus 2007 @ 10:42:28 #127
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_52134401
16 augustus inleveren
24 augustus verdediging

Begeleider heeft al laten doorschemeren dat ik zeker boven de 7,5 zit
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties