abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 27 juni 2007 @ 11:58:30 #76
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_50893188
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 11:34 schreef bastiaan_smeding het volgende:

[..]

"Aan het werk, een voze smeerboel was het. Gigantisch veel olie per ongeluk in de goot."

Dat kan je niet echt proper noemen denk ik?
Ofewel heb je nog nooit aan een auto gewerkt ofwel ken je de eigenschappen van olie niet. 1l olie is genoeg om een oliefilm van 10 000m² te creeren. Een eetlepel olie is dus genoeg om een hele grote plek (je kent die wel, van die regenboogkleuren) te krijgen. Als je dan ook nog enig idee hebt van op welke drukken een oliesysteem van een motor werkt is het niet moeilijk om de som te maken. Dat ligt noch aan het belg zijn, noch aan het niet proper zijn. Dat alles opgekuist is, dat zou ik wel proper vinden. Trouwens, er staat in de goot, niet in de riool, dat is een serieus verschil.
  woensdag 27 juni 2007 @ 13:06:30 #77
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_50895735
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 00:14 schreef MMach het volgende:

[..]

Ik heb nog wat foto's gevonden van de bluts toen het ongeval net was gebeurd.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Je kan zien aan de manier waarop het staal is gebogen, dat het daar vrij dik is. Oorspronkelijk zat er daar ook een hoek, wat ontdeuken zeer moeilijk maakt.
Het 'leuke' aan de hele zaak is dat de veroorzaker van de bluts ons eigen wisselstukkenbusje is
[afbeelding]
Ik denk dat m'n broer wel heeft geleerd dat het een erg slecht idee is om te remmen voor oranje als je aan 50km/h een busje aan het slepen bent.
Ik zou er wat op lijmen en trekken

Nu nog goede lijm vinden...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_50901425
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 11:34 schreef bastiaan_smeding het volgende:

[..]

"Aan het werk, een voze smeerboel was het. Gigantisch veel olie per ongeluk in de goot."

Dat kan je niet echt proper noemen denk ik?
dat kan je wel degelijk erg proper noemen. Als je soms kijkt wat voor vuiligheid je anders vindt op straat of in ons omringende buurlanden. Als je in italië aan je auto werkt moet je dat ook op straat doen, en daar kuisen ze niet alles op hoor.

nogmaals: We hebben zoveel mogelijk ingedamt en opgekuist en in recipiënten gedaan zodanig dat we de gebruikte olie konden naar de juiste centra voeren. Het geen we niet konden opvegen(en dat is echt veel minder dan zelfs een kwart liter) was hetgeen in de putjes in de straat was en daar hebben we voor gezorgd dat de straat proper is achtergelaten. En natuurlijk werk je beter in een garage waar alle voorzieningen zijn, maar een auto van anderhalf ton versleep je niet zomaar even ook hé
  woensdag 27 juni 2007 @ 15:43:37 #79
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_50901661
Vandaag bij een bevriend carrosier gaan informeren voor de deuk. Volgens hem is ze niet ontdeukbaar. Enkel het hele achterpaneel vervangen zou de goede manier zijn om de deuk eruit te krijgen. Op die plaats is het een moeilijke las (net achter de rand met de kofferklep zit een hele lasstrook. Werk voor professionals dus. Maar aangezien ik binnenkort weer nood zal hebben aan het busje wegens werkzaamheden(wat dus een deadline stelt voor het spuiten ervan) zal dat voor een andere keer zijn, jammer maar helaas. Ik zal het maar beschouwen als een oorlogswonde Ik vind het ook niet zo erg, en als ik dat paneel ooit vervang is het evenmin erg om de rest al te hebben gespoten. Misschien op het einde van de vakantie als ik nog veel tijd over heb. Ik heb dan nog een probleemje met het feit dat waar de donormobiel staat, er geen electriciteit is.

Vandaag wat aan roestverwijdering gedaan. Ik had verwacht dat het veel erger zou zijn, meestal is het gewoon wat oppervlakkige roest die er zo af was. Geen gaten, dus dat is heel goed. Ik heb nog niet gedaan, maar ik verwacht nog iemand, en het begint te regenen, dus misschien doe ik vanavond verder in de schuur.





Mooier is ie er niet op geworden

Next thing on the list: roestomvormer.
VW heeft een serieuze constructiefout gemaakt bij deze busjes. De bus is opgebouwd uit paneeldelen welke allemaal een omgevouwde rand hebben, en vastgelast zijn met een onderlinge spleet van iets minder dan een mm. Deze spleet is opgevuld met kit, waarover de verf werd aangebracht. Nu, zoveel jaren later, heeft elk busje (ik heb er nog geen gezien van die ouderdom waarbij dat niet voorkwam), is er onherroepelijk vocht in die naden gekropen, want inwendige roest veroorzaakt. Daar is met geen mogelijkheid aan te komen, en als de roest aan de oppervlakte komt is dat een teken dat er veel dieper ook al roest zit.
Zo'n naad is hier te zien:

De enige remedie is de naad zo diep mogelijk uitschuren, en vervolgens roestomvormer aanbrengen. Dit is een chemisch product dat doet wat de naam zegt. Vervolgens opnieuw kitten en oververven. Dit is een probleem dat welliswaar steeds terug zal komen. Gelukkig is het bij deze bus niet zo erg. Ik moet zeggen dat ik wel redelijk onder de indruk ben. Het is tenslotte al 20 jaar lang gebruikt in ons kikkerlandje, zonder het te ontzien, en toch valt de roest heel erg mee, ook onderaan.
pi_50902026
Roest-omvormers (zoals Fertan) zijn een tijdelijke oplossing... letterlijk. Het materiaal blijft poreus en de chemische vulling voorkomt niet dat het (veel grotere) metaal oppervlak verder gaat roesten. Zuurstof zit dan allang in het metaal zelf (zat het trouwens en fabrique al).

De enige goede oplossing is uitsnijden en inlassen. Je kunt ook de Turquaz52 oplossing nemen en hopen dat kaarsvet een nieuw wondermiddel is. (nu al spijt van deze opmerking)

[ Bericht 13% gewijzigd door Googolplexian op 27-06-2007 15:58:02 ]
Calm down, please!
  woensdag 27 juni 2007 @ 16:01:15 #81
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_50902360
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 15:52 schreef Googolplexian het volgende:
Roest-omvormers (zoals Fertan) zijn een tijdelijk oplossing... letterlijk.

De enige goede oplossing is uitsnijden en inlassen. Je kunt ook de Turquaz52 oplossing nemen en hopen dat kaarsvet een nieuw wondermiddel is. (nu al spijt van deze opmerking)
Idd, maar de roest is hier niet dusdanig erg dat er zo ingrijpende maatregelen nodig zijn. Om een perfect busje te krijgen wel, maar zoals in de topicstart is gezet is dit geen restauratieobject. Het is en blijft puur een gebruiksobject, en zal ook zo worden behandeld. Dat wil niet zeggen dat daarom de roest niet zo goed mogelijk wordt aangepakt, want zoiets kan snel verergeren. Die naadcorrosie is zodanig langzaam, dat een nieuwe reparatie ver buiten de geplande levensduur valt. Je kan het zelf zien: na 20 jaar is er zo weinig naardcorrosie. Zelfs al keert het opnieuw terug, het zal niet zoveel erger worden in de komende 10 jaar. Naar ik vermoed zal ik er zolang zelfs niet mee mogen rijden. In de nabije toekomst zie ik wel wetten komen die het verbieden om met 20-30j oude auto's te rijden. Die wetsvoorstellen zijn er nu al in minder drastische mate. Dus je mag het gerust amateuristisch vinden omdat het probleem niet tot op de kern wordt aangepakt, dat vind ik zelf ergens ook, maar al het geld dat ik erin steek is puur verlies, dus dat beperk ik liever. Binnen 2 jaar ben ik afgestudeerd en heb ik het busje niet meer nodig. Al weet ik nu al dat ik er erg veel spijt van zal hebben als ik het wegdoe. Maar c'est la vie

Hehe, kaarsvet, in welk topic is dat te vinden?
  woensdag 27 juni 2007 @ 16:10:52 #82
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_50902760
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 15:52 schreef Googolplexian het volgende:
Roest-omvormers (zoals Fertan) zijn een tijdelijke oplossing... letterlijk. Het materiaal blijft poreus en de chemische vulling voorkomt niet dat het (veel grotere) metaal oppervlak verder gaat roesten. Zuurstof zit dan allang in het metaal zelf (zat het trouwens en fabrique al).

De enige goede oplossing is uitsnijden en inlassen. Je kunt ook de Turquaz52 oplossing nemen en hopen dat kaarsvet een nieuw wondermiddel is. (nu al spijt van deze opmerking)
Ligt eraan wat je gebruikt... Spul als noverox, waar ook betere varianten van zijn, maken het spul weer hard... Zodat het niet verder roest... En dat werkt best aardig...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  donderdag 28 juni 2007 @ 21:08:53 #83
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_50950690
Vandaag samen met archont verder geschuurd en geplamuurd. Dat ging best aardig. Morgen rijdt ik weer naar de schuur om daar de laatste hand te leggen aan de plamuur en de kale delen te gronden. De andere delen worden licht opgeschuurd. het dak hoop ik dan ook al te kunnen schilderen, daar is niet veel werk aan.
Het is zeker geen superglad werk, zeker de schuifdeur is niet meer goed te krijgen, maar een kniesoor die daarop let
Wielkast vooraan

Achterklep:






Straks oefen ik het spuiten nog es. Ik heb een compressor, maar ik heb net ook een elektrische spraygun gevonden, die wil ik toch ook even testen.
  donderdag 28 juni 2007 @ 22:05:16 #84
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_50952696
Nou, ik vind het best goed werken. Ik heb om es te testen de onderkant van de kruiwagen gespoten en ik vind het goed meevallen. Iets te dik deze keer, maar dat is regelbaar. Geen druipers, mooi egaal:

Wat onderbelicht zodat je de reflectie van het licht iets beter kan zien. (het gaat over het vlak, niet over de buis).

Zo'n resultaat krijg ik met de compressor ook, maar dit is wel iets makkelijker werken eigenlijk.
Ziet er zo ongeveer uit btw:
  donderdag 28 juni 2007 @ 22:24:01 #85
52517 WhiteAssNigga
Can't Think Of Something
pi_50953410
tvp-tje, leuk project...
Wij Bepalen Wel Wat Hip Is, En Zeker Wat Een Hit Is....
  donderdag 28 juni 2007 @ 22:34:48 #86
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_50953792
Niet verkeer!

Maar die bus is ooit rood geweest ofzo?
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_50953975
Origineel is ze volgens mij wit geweest. Maar dan is er rood over geverfd, maar niet overal. onderaan witte band overgebleven. En boven dat alles is dan het grijze gedaan hetgeen niet echt goed is gedaan(veel bulten en putten waar die grijze laag gewoon over is gegaan)

Stof dat dat geeft dat schuren.
  donderdag 28 juni 2007 @ 22:40:21 #88
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_50954000
Bij het schuren hebben we een paar kleuren ontdekt. Vermoedelijk is die bus ooit van een bedrijf geweest, want de bovenkant tot boven de wielen was rood (over het wit), en de onderkant wit. het was ook een bepaald patroon. Het is zeker niet de standaard two tone die je soms zag bij de caravelle's (de luxeuitvoeringen, voor personenvervoer, dus niet een gesloten bestelwagen zoals ik heb):

De bus was oorspronkelijk dus wit, dan wit met rood (van een bedrijf?) en dan dat zilvergrijze van nu.

[ Bericht 9% gewijzigd door MMach op 28-06-2007 22:58:53 ]
  donderdag 28 juni 2007 @ 22:44:37 #89
158507 Komakimo
It's only a state of mind
pi_50954135
zag vanmorgen nog een 2-tone t3, was donderrood met wit/beige. origineel vind ik ze nog altyd t mooist
go round
  zondag 1 juli 2007 @ 18:17:02 #90
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_51033339
Lange pauze omdat ik niet kon rijden met een geverfde camionette Ik zeg al op voorhand dat het niet zo goed gelukt is, zodanig dat de ontgoocheling niet al te groot wordt tegen de laatste foto's Alle verf was satijnglanslak, dus het is de bedoeling dat het niet blinkt, of toch niet al te veel.
Beginnen bij het begin dus:
Het dak afplakken:

Het dak gespoten:

In daglicht, na droging:

(het witte gefrutsel zijn lijmresten van de afplaktape die blijkbaar goed bleef plakken op de rubber)
Dat is echt goed gelukt, de verf verdunde goed, het pistool vernevelde perfect, echt een heel goed resultaat.
Vervolgens de rest afplakken, en de kale delen primeren met sneldrogende aviation-verf (verf die ze ook gebruiken in de luchtvaart als metaalprimer. Daar ben ik via m'n broer aangeraakt). Goed spul, droogde zeer snel en mooi:




Dan, als een soort test de bumpers gespoten met zwarte lakverf (uiteraard ontdeuk ik de bumpers niet, die overleven toch niet al te lang als er wat planken enzo opvallen) :

Ook dat is zeer goed gelukt, de verf verdunde deftig, geen druipers (hier is de verf nog nat uiteraard). Maar, ik vertrouwde de verf niet, en ze blonk een beetje teveel na droging Dus, ik achter nieuwe verf, van betere kwaliteit (zelfde als het dak en mijn velgen). Na verdund te hebben zoals aangegeven op het blik, vol goede moed beginnen spuiten:

Even leek het goed te gaan, maar hier zie je al de hinten van verffouten:

De verf moest zoveel verdund worden dat ze niet meer voldoende hechtte en er gewoon afliep
Redelijk zware paniek, want de verf moest er snel terug af voor ze zo in mega druipers opdroogde...

Nu goed, tijd voor een pijlijke beslissing: de rollermethode. Des te pijnlijker omdat je daarmee veel minder goede resultaten kan krijgen dan met spuitwerk. Terwijl ik wist dat ik het zeker goed zou kunnen krijgen met spuitwerk, getuige de andere delen die wel succesvol gespoten waren. Maar bon, de roller dus;

Na 3 lagen met tussentijdse droogtijd was de verf dekkend genoeg. Vanop afstand ziet het er niet slecht uit, van dichtbij:

Er zijn ook strepen enzo. Maar then again, het was al een beetje een rommelbak, erger dan ervoor was moeilijk. Ikzelf heb een beetje moeite met de lakkwaliteit (of het gebrek eraan), maar vreemd genoeg vinden mijn schoonouders enzo het allemaal veel beter dan ervoor. In elk geval, de roest zien we voor een lange tijd niet meer terug, en vanaf 2-3m ziet ze er wel vet uit (vind ik dan, hier thuis moeten ze nog wennen aan zwart).
Dus ja, nog wat pics:



(te bedenken dat alles zo kon zijn als de bumper:)


let niet op m'n shitface, kwas maar halfblij en moe

Die witte dingen die je ziet aan de raamrubbers zijn lijmresten van de afplaktape, dat gaat gewoon weg met wat aceton, dus ik weet dat ze er zijn . Tis nog heel even bezigheidsterapie om ze eraf te krijgen, maar even geen zin.
Nu de verf nog wat laten harden, en dinsdag de rode streep erop. And that's it voor de buitenkant.

Alles beter dan dit denk ik maar:

  zondag 1 juli 2007 @ 18:31:52 #91
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_51033728
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 82% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 18:09:31 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_51033747
ziet er op de foto's best goed uit hoor!


Weet je al wat het probleem nu echt is geweest? Nog een dunner laatje gebruiken, meerdere laagjes moeten doen om het te dekken? Of was er iets anders?
  zondag 1 juli 2007 @ 18:44:54 #93
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_51034039
quote:
Op zondag 1 juli 2007 18:32 schreef winterapfel het volgende:
ziet er op de foto's best goed uit hoor!


Weet je al wat het probleem nu echt is geweest? Nog een dunner laatje gebruiken, meerdere laagjes moeten doen om het te dekken? Of was er iets anders?
Op foto's wel ja . Misschien moet ik er gewoon nog aan wennen. De gewone mensen kijken niet van dichtbij op de lak, meestal zien ze me gewoon passeren, m'n lief vind het goed, haar ouders ook (het moet op hun oprit staan ), en de roest is weg en de naakte delen beschermd. Dat is de hoofdzaak eigenlijk wel. Dus op dat vlak is het wel 'mission accomplished'. Dat ik een auto niet zie als het verlengstuk van m'n lul helpt ook al wel Kheb meer zo het gevoel dat ik iets met potentieel heb verneukt. Maar wennen dus.

Ik tast nog een beetje in het duister over de oorzaak.
Het was alleszins gewoon op dezelfde manier ontvet als het dak en de bumpers, zelfde ondergrond, etc. Het spuitpistool was tussen de spuitbeurten door uitgekuist, en volgens de verfproducent is die verf ook spuitbaar, maar ik vond dat dat niet zo goed lukte. Misschien ligt het wel aan het soort pistool. Met een luchtdrukpistool kan je iets dikker spuiten, met zo'n airless moet het echt zeer vloeibaar zijn. Misschien dat dat minieme verschil het grote verwerkingsverschil maakt. Op het dak zal dat niet zoveel verschil hebben gemaakt omdat het daar geen verticale vlakken waren natuurlijk. Ik denk dat de hoofdschuldige (naast mezelf natuurlijk ) de verf was. Het verschil tussen bumper en gespoten carosserie was zodanig duidelijk dat het bijna de verf moet zijn. 2 verschillende soorten verf voor de zelfde toepassing, maar de ene was wel goed (uniform) verdunbaar, de andere niet.

[ Bericht 6% gewijzigd door MMach op 01-07-2007 19:12:05 ]
  zondag 1 juli 2007 @ 18:51:06 #94
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_51034178
Gewoon aan de straat sleutelen

Waarom is het dak nou wit geworden?

Echt leuk om te zien, succes ermee!
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  zondag 1 juli 2007 @ 19:08:58 #95
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_51034584
quote:
Op zondag 1 juli 2007 18:51 schreef daNpy het volgende:
Gewoon aan de straat sleutelen

Waarom is het dak nou wit geworden?

Echt leuk om te zien, succes ermee!
Ik vind het hem staan, en het past ook zo bij de wielen. Bij de oude vw-busjes en mini's enzo lijkt het ook alsof het dak iets afzonderlijk is, precies zo'n schaal die eropgesmeten is. Geeft zo'n klassieke uitstraling in m'n ogen.

  zondag 1 juli 2007 @ 19:41:07 #96
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_51035523
Oke, ik dacht dat je toch voor grijs zou gaan ivm A-Team replica
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  zondag 1 juli 2007 @ 19:51:48 #97
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_51035868
quote:
Op zondag 1 juli 2007 19:41 schreef daNpy het volgende:
Oke, ik dacht dat je toch voor grijs zou gaan ivm A-Team replica
Een hele replica wordt het niet, het is al een ander merk&model van busje
Mja, het is dus een verwijzing naar the a-team, het zwarte met de rode streep is bij de meeste mensen wel bekend, en het grijze vind ik ook niet zo mooi (de meeste mensen weten zelfs niet dat het grijze deel erop zat, al was dat maar zo vanaf een bepaald seizoen). Ik hou liever de delen die ik mooi vind, en kan daarmee hetzelfde idee oproepen, en dat is wat telt denk ik. Als je dat (nadat de rode streep erop zit) dwars door de velden ziet rossen zal je wel even denken aan the a-team en nee, ik ga daarmee niet door de velden rijden, er zijn hier wegen, echt
  zondag 1 juli 2007 @ 20:37:16 #98
182073 invine
blablabla etc.
pi_51037291
Ziet er goed uit! Keep up the good work!
Ik drink nooit meer! maar ook niet minder.
pi_51043255
goed werk MMach. Ik verwacht je binnenkort dan eens op mijnen hof om ne keer een keuring te doen

En mss rijkelijk laat maar mss ook goede tip: eerst een laag of twee met rol, en dan nog een laag spuiten, mss dat dat wel zou helpen
  zondag 1 juli 2007 @ 23:40:51 #100
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_51044400
quote:
Op zondag 1 juli 2007 23:09 schreef Archont het volgende:
goed werk MMach. Ik verwacht je binnenkort dan eens op mijnen hof om ne keer een keuring te doen

En mss rijkelijk laat maar mss ook goede tip: eerst een laag of twee met rol, en dan nog een laag spuiten, mss dat dat wel zou helpen
Dat is zeker geen slecht idee. Ik ga wat afwachten hoezeer het mij stoort. Voor hetzelfde geld valt het mij niet eens meer op. Ik geef het een weekje of 2 en dan zie ik nog wel (tegen dan is de verf ook al goed uitgehard)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')