Een onbegrijpelijke keuze... Niet echt een stap hogerop naar mijn mening.quote:FC Groningen raakt Kruiswijk kwijt aan Anderlecht
06/02/2008 11:58
Arnold Kruiswijk heeft een akkoord bereikt met Anderlecht. De verdediger van FC Groningen vanaf volgend seizoen aan de slag bij de Brusselse club.
Anderlecht meldt dat Kruiswijk een vierjarige verbintenis heeft gesigneerd, waardoor hij tot medio 2012 bij Paars-wit onder contract staat.
Het contract van Kruiswijk bij FC Groningen loopt per 1 juli af. Hij stond ook in de belangstelling van Feyenoord. Het vertrek van de Groningse verdediger is al opgevangen door de komst van de Argentijnse aanwinst Matías Cahais.
In de nieuwe Voetbal International zegt trainer Ron Jans nog over zijn straks vertrekkende verdediger: 'Ons standpunt is duidelijk: we willen dat Arnold hier blijft, maar er bestaat een kans dat hij inderdaad vertrekt.'
Algemeen directeur Hans Nijland zag de bui al hangen: 'Hij speelt al sinds zijn jeugd bij ons en we begrijpen ergens wel dat hij zijn vleugels wil uitslaan. We overwegen nog een uiterste krachtsinspanning te doen, maar eigenlijk zien we dat een beetje somber in.'
toch nietquote:Op maandag 4 februari 2008 17:36 schreef Prosac het volgende:
ik denk dat hij blijft..
quote:FC Groningen-verdediger Arnold Kruiswijk vertrekt met pijn in het hart naar Anderlecht
KRUISTOCHT IN BRUSSEL
door DENNIS GALEMA
GRONINGEN, dinsdag
Met pijn in het hart verruilt Arnold Kruiswijk na dit seizoen FC Groningen voor Anderlecht. Maar voordat het zover is, wil de centrale verdediger zijn periode bij de ‘Trots van het Noorden’ met een positief gevoel afsluiten. Ondanks dat hij met zijn club de laatste wedstrijden veel punten heeft gemorst, ziet de 23-jarige Groninger de toekomst met veel vertrouwen tegemoet. ,,Het belangrijkste is dat we Europees voetbal halen.”
Na ruim elf jaar als speler aan FC Groningen verbonden te zijn geweest, besloot Kruiswijk onlangs definitief voor een nieuwe uitdaging te kiezen. Hoewel ook een aantal laagvliegers uit grote voetballanden als Spanje, Italië en Duitsland interesse toonde, zette hij zijn handtekening onder een vierjarig contract bij Anderlecht, de huidige nummer vijf in de Belgische Eerste Klasse. ,,Ik ga ervan uit dat die klassering een incident is. Anderlecht blijft een topclub met historie. Ik heb bewust niet tot de zomer gewacht met het vinden van een nieuwe club. Nu ik een keuze heb gemaakt, kan ik me volledig op FC Groningen blijven concentreren”, aldus de oud-jeugdinternational, die binnenkort wel een opfriscursus Frans zal volgen om zich overal in Brussel goed verstaanbaar te kunnen maken.
Met zijn overstap naar Anderlecht treedt Kruiswijk, al jarenlang een vertrouwd gezicht in de basis van FC Groningen, in de voetsporen van een aantal illustere landgenoten. Onder anderen Rob Rensenbrink, Arie Haan, Graeme Rutjes, John Bosman en provinciegenoot Jan Mulder droegen in het verleden het paarswitte shirt. ,,Toen ik ter kennismaking bij Anderlecht was, viel mij op dat ze de Nederlanders nog niet zijn vergeten”, zegt Kruiswijk, die het niveau van de Belgische competitie redelijk vergelijkbaar vindt met de eredivisie. ,,In België gaat het er iets fysieker aan toe. Maar voor de rest zal ik het moeten ondervinden.”
Na een heel goede eerste competitiehelft dreigt zijn huidige werkgever FC Groningen, die de zesde plaats in de eredivisie bezet, weg te zakken op de ranglijst. ,,De transferperiode, waarin Erik Nevland, Rasmus Lindgren en Bruno Silva zijn vertrokken, is heel vervelend voor ons geweest. Er zijn goede spelers voor teruggekomen, maar we hebben tijd nodig om aan elkaar te wennen. Dat is lastig midden in het seizoen.”
Afgelopen weekeinde tegen Vitesse verspeelde FC Groningen (2-1 verlies, red.) opnieuw dure punten. ,,Twee punten uit de laatste drie wedstrijden is te weinig. Onze doelstelling is om bij de eerste negen te eindigen, maar een plaats bij de beste vijf klinkt veel mooier. Dat laatste is zeker mogelijk, want alles staat dicht bij elkaar. Maar het is duidelijk dat we een goede laatste serie moeten neerzetten. Ik wil mijn periode bij FC Groningen hoe dan ook goed afsluiten.”
Na de transfers van Nevland en Lindgren en de blessures van Paul Matthijs en Evgeniy Levchenko is Kruiswijk gepromoveerd tot aanvoerder. Veel succes heeft dat dus nog niet opgeleverd. ,,Misschien moet ik die band maar weer inleveren. Ik kijk het nog een paar wedstrijden aan...”, grapt de noorderling, die een sterk en stabiel seizoen doormaakt. In de eigen Euroborg moet hij zondag proberen de weinig trefzekere spitsen van AZ uit te schakelen. Kruiswijk: ,,Zeker thuis gaan we voor de winst. AZ maakt een heel moeilijke periode door. We moeten ervoor zorgen dat ze niet tegen FC Groningen de negatieve spiraal doorbreken.”
quote:Groninger Kruiswijk: 'Ik ga snel wat Belgenmoppen leren'
Datum: 18-mrt-2008 10:09
Arnold Kruiswijk (foto, rechts), de verdediger die vanaf volgend seizoen voor Anderlecht zal spelen, vertoefde enkele dagen in België. Om zijn nieuwe ploeg aan het werk te zien en om alvast een beetje gewend te raken. 'Ik ga snel wat Belgenmoppen leren,' zegt de speler van Groningen in het Nieuwsblad van het Noorden.
Kruiswijk zag Anderlecht aan het werk tegen Roeselare. 'Ik zag dat het niveau van Anderlecht overeenkomt met het niveau van de Nederlandse topclubs. Ik voel me klaar voor een buitenlands avontuur en sta te popelen om het shirt van Anderlecht aan te trekken. Deze club heeft een traditie met Nederlandse voetballers en ik wil de opvolger worden van Rensenbrink, Mulder en Haan.'
Kruiswijk wil voorbereid zijn als hij na het seizoen aan de slag gaat bij Anderlecht. 'Ik ga Frans leren en ook enkele Belgenmoppen. Zo kunnen ze mij hier niet plagen als Nederlander.' (BR)
quote:Kruiswijk gaat direct voor basisplaats
Door Jeroen van den Kroonenberg
Donderdag, 10 juli 2008, 20:10
Arnold Kruiswijk hoopt zich dit seizoen gelijk in de basis te spelen bij zijn nieuwe club Anderlecht. En het liefst centraal in de verdediging. ``Dat is mijn favoriete stek."
De ex-speler van FC Groningen heeft inmiddels de eerste oefenwedstrijd (7-0 winst tegen de amateurs van Taxandria) erop zitten. ``De integratie verloopt eigenlijk heel vlot. Er is niet specifiek één iemand die zich ontfermt over de nieuwelingen, iedereen praat gewoon tegen ons. Dat is wel fijn", verklaart de verdediger op de website van de club.
Zijn voormalige ploeggenoot Goran Lovre heeft Kruiswijk het een en andere verteld over Anderlecht. ``Ik weet dat Paars-Wit steeds meestrijdt voor de titel en eigenlijk elk jaar kampioen moet worden. Dit brengt misschien wat extra druk mee, maar daar ben ik nu nog niet mee bezig. Ik wil eerst en vooral gewoon een basisplaats afdwingen. Dat is mijn eigen doelstelling en daarna zien we wel."
Kruiswijk vervolgt: ``Ik kon ook naar Duitsland of Italië, maar ik weet dat Paars-Wit zowel op Belgisch als Europees vlak actief is. Iedere speler droomt er immers van om ooit eens in de Champions League aan te treden. Dat ik dat met Anderlecht kan, heeft mijn besluit ook mee bepaald."
Dat lijkt me ook niet, hij komt van de Nederlandse subtop. Dan ben je in Belgie al gauw de manquote:Op donderdag 10 juli 2008 20:44 schreef -Vaduz- het volgende:
Hopelijk staat hij direct vanaf het begin erin, ze halen hem neem ik aan niet voor de bank.
Shit, je hebt gelijk. Was me helemaal niet opgevallen in de samenvattingen.quote:Op dinsdag 16 december 2008 14:51 schreef Grulez het volgende:
Hij speelt toch gewoon de laatste wedstrijden?
Toch bedankt voor je kickje hoorquote:Op dinsdag 16 december 2008 14:55 schreef Radegast het volgende:
[..]
Shit, je hebt gelijk. Was me helemaal niet opgevallen in de samenvattingen.![]()
Ik heb niks gezegd.
Dan speelt hij blijkbaar nog goed ookquote:Op dinsdag 16 december 2008 14:55 schreef Radegast het volgende:
[..]
Was me helemaal niet opgevallen in de samenvattingen.![]()
quote:Kruiswijk knokt zich terug bij Anderlecht
Door ROB HARTOG
BRUSSEL - Anderlecht is de trotse koploper in de hoogste divisie van het Belgische voetbal. Die positie moet de Brusselse club in de tweede helft van het seizoen verdedigen, te beginnen dit weekeinde tegen Cercle Brugge. Met centrale verdediger Arnold Kruiswijk (24) in de basis. Na een moeizame start heeft de Groninger zijn draai gevonden in de Belgische hoofdstad.
Leef je nog? In Nederland horen we weinig van je.
Kruiswijk: ,,Ik ben inderdaad wat uit beeld geraakt. Na mijn overstap van FC Groningen naar Anderlecht begon ik in de basis, speelde zelfs voorronde Champions League, maar daarna raakte ik mijn plaats kwijt.''
Hoe kwam dat?
,,Tsja, dat moet je aan de trainer vragen. Hij koos voor een andere verdediger. Pas vanaf half november sta ik weer vast in de basis. De laatste zes, zeven wedstrijden voor de winterstop heb ik gespeeld. Dat ging best lekker.''
Geboren en getogen in en rond Groningen. Een hele overstap naar het mondaine Brussel?
,,Ja, ik heb wel even moeten wennen. Groningen is maar drie uurtjes rijden, maar bewust heb ik er voor gekozen niet al te vaak terug te gaan. Dan maak je het jezelf alleen maar moeilijk omdat het in Groningen zo vertrouwd is. Gelukkig komen familie en vrienden vaak naar Brussel om een wedstrijd van Anderlecht te bezoeken. Dat vind ik altijd erg leuk.''
Ooit getwijfeld over je overstap?
,,Natuurlijk heb ik mijn twijfels gehad toen ik op de bank belandde. Maar als voetballer moet je niet te veel nadenken. De knop omdraaien en op de training alles geven om de trainer te overtuigen. Dat is uiteindelijk gelukt, maar ik wil best toegeven dat het niet altijd gemakkelijk was. Bij FC Groningen was ik vaste waarde. Hier moet ik dat nog afdwingen. Gelukkig gaat het de goede kant op. We hebben een prima trainingskamp gehad in La Manga. In het oefenduel met PSV startte ik weer in de basis. Dat geeft vertrouwen voor de toekomst.''
Het voetbal in België is anders. Hoe ervaar je dat?
,,In Nederland bestaat een vertekend beeld over het Belgische voetbal. Je hoort en leest alleen maar dat er zo verdedigend wordt gespeeld. Bij Anderlecht is dat anders. Wij spelen aanvallend voetbal. Dat zit ingebakken in de club. Ik geef dat onze tegenstanders zich vaak ingraven, maar het voetbal is hier helemaal niet zo beroerd als in Nederland vaak wordt gedacht.''
Ooit nog iemand uit Zeist in Brussel gezien? Voor je vertrek heb je bijna alle nationale selecties doorlopen.
,,Nee, ik tel even niet meer mee. Komt ook omdat ik niet meer in aanmerking kom voor Jong Oranje. Te oud. Was trouwens een mooie tijd met Foppe de Haan, met veel succes. Ik ga er van uit dat de belangstelling vanzelf wel weer komt als ik goed presteer bij Anderlecht. Ik wil hier écht slagen. Heb niet voor niets voor vier jaar getekend. Ik heb een rustig karakter en geloof in mijn eigen kwaliteit. De rest komt dan vanzelf. Mijn eerste prioriteit is nu de lijn door te trekken die ik eind vorig jaar heb ingezet.''
quote:Nuchtere noorderling gaat voor de titel
Frans Raaijmakers
Arnold Kruiswijk (24) lijkt zijn draai bij Anderlecht te hebben gevonden. Na een aarzelende start heeft de robuuste verdediger een basisplaats bedwongen en verder zit zijn ploeg in een spannende titelstrijd met Standard Luik verwikkeld.
VoetbalPrimeur toog naar Mechelen voor een monoloog met de nuchtere Noorderling. "Het niveau in België wordt onderschat."
Een verengelst stadion. Ouderwetse tribunes dicht op het veld. Waar moderne stadions tegenwoordig gestroomlijnd en strak aandoen, is de thuishaven van KV Mechelen wars van enige structuur. Ook de fans lijken van Britse makelij. Titelkandidaat Anderlecht komt op bezoek en de bijna 13.000 aanwezige kelen brengen de hele wedstrijd strijdliederen ten gehore. De match is strak uitverkocht.
Vroeger luisterde de thuishaven naar de nostalgische naam Achter de Kazerne. Er was in het verleden immers een militaire kazerne achter het stadion gehuisvest. Die kazerne is nu verdwenen, evenals de naam. Tegenwoordig heet de Mechelse thuisbasis het Veolia stadion, naar het transportbedrijf dat er hoofdsponsor is. Het lijkt het enige waar de commercie in Mechelen vat op heeft.
'Reuze zonde'
Pikant detail deze avond, Kruiswijk bestudeert de wedstrijd vanaf de tribune. Leek de Groninger nog op tijd fit, op het laatste moment speelde zijn zere dij hem toch weer parten. Hij ziet zijn ploeg op felheid worden afgetroefd. Een rode kaart vlak voor rust was debet aan de nederlaag, waar ook ex-FC Utrecht-aanvaller Giuseppe Rossini een hoofdrol vertolkte. Na een aanname op de borst, een soepele heupbeweging en een venijnig schot verdwijnt het leder achter de kansloze Anderlecht-goalie Davy Schollen. KV Mechelen op 2-0, wedstrijd op z’n kop. De aansluitingstreffer ten spijt, Anderlecht verliest het duel: 2-1.
"Reuze zonde", typeert Kruiswijk de nederlaag na afloop. Door het verlies nam tevens Standard Luik door een
overwinning op RC Genk de koppositie weer over de Brusselse ploeg. "Het staat ongelofelijk dicht bij elkaar. Anderlecht en Standard zijn echt aan elkaar gewaagd. Zowel qua niveau als qua punten. We hebben nog een aantal wedstrijden voor de boeg, nu gaat het er echt om. Het kampioenschap blijft natuurlijk ons doel", licht Kruiswijk
toe.
Zowel binnen als buiten het veld lijkt de Groninger inmiddels op zijn plaats, getuige de volgende monoloog: "In Nederland hebben ze niet zo'n positief beeld van het Belgische voetbal. Het wordt onderschat. Ik zit hier nu negen maanden en het is mij reuze meegevallen. Er zijn wel wat verschillen, ook in de manier waarop er gespeeld wordt. In Nederland wordt opener gevoetbald. Daar spelen ploegen die laag op de ranglijst staan nog voor de winst. Hier is het allemaal wat meer gecontroleerd. Tegen Anderlecht wapenen de ploegen zich en zakken ze meer in. Het is in België ook allemaal wat fysieker. Maar Anderlecht heeft een goede ploeg, ik denk zelfs dat ze in Nederland voor de landstitel mee zouden kunnen strijden. Al blijft dat moeilijk te zeggen."
Ambitie
"Iedereen heeft de ambitie om het hoogst mogelijke te halen. Ik ook. Maar ik ben geen carrièreplanner. Eerst wil ik bij Anderlecht een vaste waarde worden. Dat ben ik ook op het moment, maar dat is een tijd anders geweest. Ik had verwacht vandaag te spelen (tegen KV Mechelen, red.) en dat leek te gaan lukken. Maar ik bleek op het laatste moment toch niet helemaal fit. Het mooie van hier is dat je echt speelt om het kampioenschap en de Champions League-plaatsen. Of we iets te zoeken hebben op Europees niveau? Ach, dan zijn we weer een paar maanden verder en kunnen we daar naartoe groeien. We spelen er uiteraard wel voor. Het is ook het grote verschil tussen Anderlecht en FC Groningen. Bij mijn oude club was de situatie heel anders. Daar had je een prachtig seizoen als je Europees voetbal haalde. Hier moet je voor het kampioenschap gaan. Wat dat betreft is Anderlecht meer te vergelijken met de grote clubs in Nederland."
Niets boven Groningen
"Groningen verkies ik boven Brussel. Hier is het allemaal zo massaal. Groningen is kleiner, gezelliger. Dat heeft ook te maken met het feit dat je hier nog vrij nieuw bent en niet iedereen kent. Ik woon op het moment net buiten Brussel. Ik heb er bewust voor gekozen om net buiten de stad te gaan wonen. Het is daar toch wat rustiger en ik ben niet zo van het massale. In Groningen woonde ik ook al buiten het centrum. De aanpassing aan België is verder redelijk soepel verlopen. Natuurlijk zijn er verschillen. Vooral de taal, iedereen spreekt hier Frans. En niemand wil ook omschakelen naar het Nederlands. Ze doen dan net of ze van niets weten. Bij de club heb ik niet zo'n last van de taalbarrière. Er zijn drie spelers die Frans praten, de rest spreekt Engels of Nederlands. Iedereen is zowat tweetalig. Ik praat voornamelijk Engels. De aanpassing bij de club zelf valt dus mee."
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |