abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_50753085
quote:
Kamer wil kind jonger berechten

DEN HAAG - Criminele kinderen moeten nog jonger voor de rechter kunnen worden gedaagd, vindt een ruime meerderheid in de Tweede Kamer. PvdA-Kamerlid Staf Depla denkt aan een leeftijd van acht jaar. Nu kunnen kinderen pas vanaf hun twaalfde strafrechtelijk worden vervolgd. Met een wetswijziging kunnen jonge kinderen die op het verkeerde pad zijn geraakt, pas goed worden aangepakt, stellen CDA, PvdA en VVD.

Wethouders uit de grote steden klagen al langer over steeds jongere kinderen waarmee geen land te bezeilen is. Eén kind zou niet een hele wijk moeten kunnen terroriseren, menen zij. Vrijblijvende projecten tegen de overlast, blijken volgens jongerenwerkers niet te werken. De rechter moet uitkomst bieden.

De VVD wilde de leeftijdsgrens al eerder naar beneden bijstellen. Nu vindt ook CDA-Kamerlid Mirjam Sterk dat er snel naar de huidige leeftijdsgrens moet worden gekeken. Volgende week debatteert de Kamer over de hangjongeren. Daar zullen de fracties hun plannen voorleggen aan de ministers Ella Vogelaar van Wijken en Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken.

,,Het verlagen van de leeftijdsgrens in het strafrecht is een idiote, schandelijke ontwikkeling'', reageert Ybo Buruma, hoogleraar strafrecht in Nijmegen. ,,We schieten helemaal door in het steeds harder straffen. Deze kinderen horen niet in het verdachtenbankje thuis. Het is aan jeugdzorg in te grijpen en het kind en de familie te begeleiden. Door de rechter de klus te laten klaren, ontsla je jeugdinstellingen van hun verantwoordelijkheid.''

,,Met kinderen die zo jong al strafbare feiten plegen, is eigenlijk altijd wat mis'', werpt ook Theo de Roos, de Tilburgse hoogleraar strafrecht, tegen. ,,Deze jongens of meisjes hebben een stoornis of ernstige problemen in de familie. De omgeving van het kind zou daarom gericht moeten worden aangepakt.''

De civiele kinderrechter kan het kind onder toezicht van een voogd stellen. ,,Het strafrecht gebruiken is slechts een cosmetische oplossing'', aldus De Roos. ,,Jonge kinderen zo straffen is een zwaktebod.''
bron nederlands dagblad

De strijd tegen juridisering kan gestaakt worden. Verloren.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_50753103
quote:
Ybo Buruma, hoogleraar strafrecht in Nijmegen ....
......... Het is aan jeugdzorg in te grijpen en het kind en de familie te begeleiden. Door de rechter de klus te laten klaren, ontsla je jeugdinstellingen van hun verantwoordelijkheid.''..........
Adolf Hitler: And so I believe to-day that my conduct is in accordance with the will of the Almighty Creator. In standing guard against the Jew I am defending the handiwork of the Lord. [Mein Kampf - hst2]
pi_50753106
Lijkt me dat ze beter de ouders kunnen aanspreken dan. Die desnoods verplichten het kind te laten behandelen. De oorzaak ligt toch daar.
  zaterdag 23 juni 2007 @ 07:45:45 #4
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_50753108
Ik ben het hier wel mee eens eigenlijk. Dertig jaar geleden waren kinderen van 8 inderdaad nog kinderen die wellicht wel eens wat gapten in de winkel, maar daar bleef het dan ook wel bij. Tegenwoordig zijn ze allemaal veel wijzer en komt het inderdaad tot behoorlijke wandaden die een volwassene ook niet zouden misstaan.

Ik ga er wel van uit dat een kind niet als volwassene berecht wordt, maar onder het jeugdrecht valt.
pi_50753121
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 07:45 schreef Maerycke het volgende:
Ik ben het hier wel mee eens eigenlijk. Dertig jaar geleden waren kinderen van 8 inderdaad nog kinderen die wellicht wel eens wat gapten in de winkel, maar daar bleef het dan ook wel bij. Tegenwoordig zijn ze allemaal veel wijzer en komt het inderdaad tot behoorlijke wandaden die een volwassene ook niet zouden misstaan.

Ik ga er wel van uit dat een kind niet als volwassene berecht wordt, maar onder het jeugdrecht valt.
Het erge is ook, dat die kinderen het precies weten. Ik jatte vroeger ook wel eens wat, maar na je 12e moest je gewoon stoppen! En na je 15e al helemaal! Die kids weten precies tot welke leeftijd ze naar Bureau Halt moeten etcetera.

Als ze zo'n kind al zouden berechten, zou ik het meer in het teken van verplichte opname willen zien. Maar ja, dan moeten we wel adequate jeugdinstellingen hebben, waar wél therapie wordt gegeven, niet zo'n instelling waar ze alleen maar trucjes leren van nog ergere criminelen...
  zaterdag 23 juni 2007 @ 09:04:57 #6
182621 JamesBrownie
Op veler verzoek
pi_50753419
Ik denk ook niet dat ze heel veel zullen bereiken met kinderen voor de rechter laten komen. Behandelen, en de ouders erbij.
Mijn dochtertjes zijn vijf en zes, ik kan me nog niet eens voorstellen dat ze een misdaad zouden plegen, kinderen horen lief en onschuldig te zijn op die leeftijd.
I am wondering today in the sun on a boat to Dover
How it comes that I feel so high
When I ought to feel lower
  zaterdag 23 juni 2007 @ 09:06:43 #7
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_50753431
Net als bij volwassen criminelen zal het averechts werken en steken kinderen er niks van op. Daarnaast moet ik nog zien waar ze berecht voor zouden moeten worden, want uit snoep gappen in een winkel is nog nooit een crimineel gegroeid. Of nou ja, eigenlijk wel. Wie heeft nou nooit snoep gejat vroeger?
  zaterdag 23 juni 2007 @ 09:15:42 #8
182621 JamesBrownie
Op veler verzoek
pi_50753484
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 09:06 schreef Slarioux het volgende:
Wie heeft nou nooit snoep gejat vroeger?
Ik. Echt nooit, ik at ook niet het snoep op dat mijn vriendinnetje had gepikt.
1 keer heb ik per ongeluk een schaar meegenomen zonder te betalen, die was ik gewoon vergeten.
pi_50753526
Ik weet niet of dit nu zo'n slecht idee is, het is een raar idee dat iemand kan wegkomen met een serieuze misdaad alleen maar omdat hij of zij 'te jong' is. Nu kan het dus vanaf iemands twaalfde, maar als je voor de gein op de FOK! Frontpage zoekt naar 'jarige' zie je dat kinderen die grens steeds vaker lijken te naderen:

• Elfjarige slaat klasgenoot (12) dood
  • Jongen (14) verkracht tienjarige meisjes
  • 13-jarigen scheuren rond in bestelbus
  • Tieners filmen verkrachting 12-jarige
  • 13-jarige jongen bedreigt leeftijdsgenootjes met mes
  • Verveeld meisje duwt 67-jarige man in de sloot
  • pi_50753531
    quote:
    Op zaterdag 23 juni 2007 09:15 schreef JamesBrownie het volgende:

[..]

Ik. Echt nooit, ik at ook niet het snoep op dat mijn vriendinnetje had gepikt.
    1 keer heb ik per ongeluk een schaar meegenomen zonder te betalen, die was ik gewoon vergeten.
    Goedzo.

Het oerwoud zong zijn eeuwig lied, zong zijn eeuwig veranderende verhalen waarvan elk opnieuw begon met de laatste zin van het zojuist beëindigde.
      zaterdag 23 juni 2007 @ 09:27:45 #11
    182621 JamesBrownie
    Op veler verzoek
    pi_50753556
    quote:
    Op zaterdag 23 juni 2007 09:23 schreef Tirion het volgende:
    Ik weet niet of dit nu zo'n slecht idee is, het is een raar idee dat iemand kan wegkomen met een serieuze misdaad alleen maar omdat hij of zij 'te jong' is. Nu kan het dus vanaf iemands twaalfde, maar als je voor de gein op de FOK! Frontpage zoekt naar 'jarige' zie je dat kinderen die grens steeds vaker lijken te naderen:

• Daar mogen ze ook niet mee weg komen, geef ze goede begeleiding, hulp, dat kan ook zonder rechter lijkt mij. Neit zomaar laten lopen iig.
      zaterdag 23 juni 2007 @ 09:28:08 #12
    182621 JamesBrownie
    Op veler verzoek
    pi_50753557
    quote:
    Op zaterdag 23 juni 2007 09:24 schreef B_TRAVEN het volgende:

[..]

Goedzo.

[afbeelding]

Wat? Vind je me er onbetrouwbaar uitzien?
      zaterdag 23 juni 2007 @ 09:30:54 #13
    70076 Alicey
    Miss Speedy
    pi_50753572
    Het met strafrecht oplossen lijkt mij niet het beoogde resultaat opleveren, daar de opvoeding vaak het probleem is. Door ze te straffen en daarna weer naar hetzelfde nest terug te sturen bereik je dan ook weinig. Uithuisplaatsing en meer mogelijkheden om ouders aan te spreken op hun verantwoordelijkheden m.b.t. hun kroost lijken mij betere wegen.
      zaterdag 23 juni 2007 @ 09:41:39 #14
    17137 Sander
    Nerds do it rarely
    pi_50753645
    Ik vind het eigenlijk allemaal een beetje symptoombestrijding. Kan je niet beter de ouders berechten voor wat het kind deed? Leren ze wel opvoeden.
      † In Memoriam † zaterdag 23 juni 2007 @ 09:49:59 #15
    159335 Boze_Appel
    Vrij Fruit
    pi_50753703
    quote:
    Op zaterdag 23 juni 2007 07:48 schreef Toeps het volgende:
    Het erge is ook, dat die kinderen het precies weten. Ik jatte vroeger ook wel eens wat, maar na je 12e moest je gewoon stoppen! En na je 15e al helemaal! Die kids weten precies tot welke leeftijd ze naar Bureau Halt moeten etcetera.
    En door de lat lager te legger weten ze het niet?
    quote:
    Als ze zo'n kind al zouden berechten, zou ik het meer in het teken van verplichte opname willen zien. Maar ja, dan moeten we wel adequate jeugdinstellingen hebben, waar wél therapie wordt gegeven, niet zo'n instelling waar ze alleen maar trucjes leren van nog ergere criminelen...
    Verplichte opname heb je ook die verlaging voor nodig aangezien je de vrijheid af moet pakken van dat kind en dat kind van de ouders.

Volgens mij is het gewoon beter als ouders eens beginnen met opvoeden.
    Carpe Libertatem
    pi_50753973
    quote:
    Op zaterdag 23 juni 2007 09:28 schreef JamesBrownie het volgende:

[..]

Wat? Vind je me er onbetrouwbaar uitzien?
    Nee, maar het is bijzonder om te zien wat er van je geworden is ondanks dat je zo braaf was vroeger.
    Het oerwoud zong zijn eeuwig lied, zong zijn eeuwig veranderende verhalen waarvan elk opnieuw begon met de laatste zin van het zojuist beëindigde.
      zaterdag 23 juni 2007 @ 10:35:48 #17
    125878 Gabry
    Lento Violento
    pi_50754167
    quote:
    Op zaterdag 23 juni 2007 09:23 schreef Tirion het volgende:

• De grens is gesteld bij twaalf jaar omdat tuig die grens inderdaad nadert; het zijn geen achtjarige waarmee de FP gevuld wordt.
    Dan hoopt gij vurige kolen op zijn hoofd.
    pi_50754496
    quote:
    Op zaterdag 23 juni 2007 10:35 schreef Gabry het volgende:

[..]

De grens is gesteld bij twaalf jaar omdat tuig die grens inderdaad nadert; het zijn geen achtjarige waarmee de FP gevuld wordt.
    Misschien, als je eerder ingrijpt en zo'n achtjarige onder behandeling stelt ergens, dan zijn die berichten over twaalfjarigen wel te voorkomen.

Die ouders lief vragen of ze hun kind willen opvoeden, dat helpt niet. Sterker nog, als je pa Tokkie zegt dat zijn zoon onopgevoed is, heb je ruzie. Helaas moet daar dwang achter zitten.
      zaterdag 23 juni 2007 @ 11:05:18 #19
    27166 mr.vulcano
    Op naar de top!
    pi_50754560
    Het gaat mij er meer om dat deze kinderen beter aan te pakken zijn en of dat door een kinderrechter gebeurd of een andere instantie, dat is bijzaak.
    Dat is nodeloos kwetsend, stigmatiserend, tendentieus en ongefundeerd!
    pi_50756367
    volgens mij hebben sommigen hier een beetje verkeerd beeld van een kinderrechter, hoewel ik eerlijk gezegd moet bekennen dat ik zelf ook niet veel van kinderrechters weet.

jullie dragen nu uit dat zodra er een kinderrechter aan te pas komt, dat zo'n 'lief, klein schattig kindjuh' alleen maar naar de gevangenis, waar allemaal zware gestoorde criminelen zitten, wordt gestuurd.

nu wordt door de één of andere stoffige ambtenaar beslist wat goed is voor een kind, maar wat als de kinderrechter dezelfde mogelijkheden heeft om zo'n 'snotjong' (en ouders) aan te pakken als de jeugdzorg. maar dat het in plaats van een bureaucratisch proces van brieven over en weer tussen instanties(dus alleen de instanties, en geen input vanuit de ouders' kant.), juist in de vorm van een zitting (met het horen van beide kanten, jeugdzorg en ouders) wordt gedaan.

is dat juist niet een stuk beter dan de manier die nu wordt gebruikt.
      zaterdag 23 juni 2007 @ 12:55:17 #21
    80268 kLowJow
    That's Gay
    pi_50756548
    quote:
    Eén kind zou niet een hele wijk moeten kunnen terroriseren
    Inderdaad. Hoe zwak, lamlendig en wereldvreemd moet je wel niet zijn om je als een in zichzelf gekeerde autist met pleinvrees te laten 'terroriseren' door een kind van 8, en dit dan en masse in een hele wijk.

Als dat de situatie is creeërt zo'n wijk haar eigen monstertjes en verdient niet beter.
      zaterdag 23 juni 2007 @ 13:39:57 #22
    182621 JamesBrownie
    Op veler verzoek
    pi_50757598
    Sommige mensen zijn bang om iets te zeggen tegen andermans kinderen, voor je het weet, heb je de grootste ruzie.
    Kinderen moeten niet voor de rechter hoeven komen, ook niet een jeugdrechter, die moeten gewoon meteen geholpen worden. Of dacht je dat het dan ineens allemaal WEL snel kan, ik geloof daar nl niet zo in.
    Er moet gewoon veel eerder en gemakkelijker hulp geboden (kunnen) worden. En strenger.
      zaterdag 23 juni 2007 @ 18:24:23 #23
    134391 TranceAction
    It's me Leclerc
    pi_50765063
    Wedden dat het allochtonen zijn die de lul zijn.
    Trek, trek ?? In Europa hebben ze trek, hier in Afrika hebben we gewoon honger
      zaterdag 23 juni 2007 @ 19:18:56 #24
    164290 ouderejongere
    jemig de pemig !
    pi_50766452
    Een corrigerende tik mag niet van Donnert, want dat is kindermishandeling. Met opsluiten hebben ze minder moeite.
    Den Haag
    Jezus redt
    [-== Arch Linux ==-]
    pi_50767135
    Berechten is iets anders dan opsluiten, snuggere. In de praktijk zal het neerkomen op verplicht behandelen.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')