FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / D66: verbod op leasewagens in de Randstad
buachaillevrijdag 22 juni 2007 @ 14:56
quote:
DEN HAAG - D66 in de Tweede Kamer wil dat werkgevers in de Randstad geen lease-auto’s meer aanbieden aan hun werknemers.
De partij sluit zich aan bij een eerdere oproep van directeur Mooren van VNO-NCW-west. Die beklaagde zich erover dat de lease-auto nog steeds een secundaire arbeidsvoorwaarde is, terwijl het verkeer in de Randstad dagelijks vaststaat.

In plaats van een auto zouden werknemers een mobiliteitsbudget moeten krijgen. Dat is geld waarmee ze kunnen kiezen tussen voor de beste manier van vervoer. De ministers van Economische Zaken en Verkeer zouden zo’n plan voor een mobiliteitsbudget over moeten nemen, vindt D66.
bron: http://denhaag.rtvwest.nl/nieuwsitem/8296
Alsof mensen dagelijks voor hun lol in de file staan. Die doen dat om hun salaris bij elkaar te sprokkelen. Onzin dus van én D66 en van VNO-NCW. Er zijn veel betere mogelijkheden, bijvoorbeeld een gratis OV-kaart bij iedere volle tank of zo.
pfefferkatzevrijdag 22 juni 2007 @ 14:57
En ondertussen rijden die 2e kamer nerds wel rond in Mercedessen en BMW's van de overheid?
teamleadvrijdag 22 juni 2007 @ 14:58
hoe verzinnen ze het..

Mijn werkgever zit in de randstad en stuurt me het hele land door.. in een leaseauto ja...Ik zie me al overal met de trein naar toe gaan
LangeTabbetjevrijdag 22 juni 2007 @ 14:58
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 14:56 schreef buachaille het volgende:

[..]

bron: http://denhaag.rtvwest.nl/nieuwsitem/8296
Alsof mensen dagelijks voor hun lol in de file staan. Die doen dat om hun salaris bij elkaar te sprokkelen. Onzin dus van én D66 en van VNO-NCW. Er zijn veel betere mogelijkheden, bijvoorbeeld een gratis OV-kaart bij iedere volle tank of zo.
Je kan ook dichter bij je werk gaan wonen.

Overigens is het niet zo belachelijk als het lijkt. Er zijn een hoop mensen met een auto-van-de-zaak die alleen voor woon/werk verkeer wordt gebruikt.
MdMa98vrijdag 22 juni 2007 @ 15:00
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 14:57 schreef RacerDKB het volgende:
En ondertussen rijden die 2e kamer nerds wel rond in Mercedessen en BMW's van de overheid?
ook in de randstad
Swetseneggervrijdag 22 juni 2007 @ 15:00
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 14:58 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Je kan ook dichter bij je werk gaan wonen.

Overigens is het niet zo belachelijk als het lijkt. Er zijn een hoop mensen met een auto-van-de-zaak die alleen voor woon/werk verkeer wordt gebruikt.
Tja, dan wordt er bij salarisonderhandelingen ipv een leasebak gewoon 1000 euro meer gevraagd en rijdt met dezelfde auto... kansloos in een aantrekkende economie.
LangeTabbetjevrijdag 22 juni 2007 @ 15:01
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 14:57 schreef RacerDKB het volgende:
En ondertussen rijden die 2e kamer nerds wel rond in Mercedessen en BMW's van de overheid?
Een Kamerlid krijgt geen auto met chauffeur. Volgens mij alleen fractievoorzitters en Ministers.

En Geert W. natuurlijk Die heeft er meteen 2
buachaillevrijdag 22 juni 2007 @ 15:05
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 14:58 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Je kan ook dichter bij je werk gaan wonen.

Overigens is het niet zo belachelijk als het lijkt. Er zijn een hoop mensen met een auto-van-de-zaak die alleen voor woon/werk verkeer wordt gebruikt.
De meeste personen die aansluiten in de file zijn autorijders die slecht een kleine afstand hoeven af te leggen. Gaan via de snelweg naar hun werk 10km verderop of brengen de kinderen naar school. De personen die ver van hun werk wonen kunnen inderdaad wel fiscaal bestraft worden, dat is een goed systeem. Helaas is dit afgeschaft ten tijde van Paars III volgens mij en vervangen door een km registratie (die ook al lang weer afgeschaft is).
JanJanJanvrijdag 22 juni 2007 @ 15:30
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 14:58 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Je kan ook dichter bij je werk gaan wonen.

Overigens is het niet zo belachelijk als het lijkt. Er zijn een hoop mensen met een auto-van-de-zaak die alleen voor woon/werk verkeer wordt gebruikt.
En wat is het verschil als ze met hun eigen auto in de file gaan staan?
woutabestvrijdag 22 juni 2007 @ 15:33
Dat is leuk. En als ik nu heel Zuid-Holland door moet rijden om bij mensen thuis te komen? !
Brupjevrijdag 22 juni 2007 @ 15:33
ze hebben wel humor bij de d66
Mick_1972vrijdag 22 juni 2007 @ 15:52
Er is geen kamerlid met die in een auto met chauffeur rijdt, durf wel te stellen dat 60-70% bijna alles met de trein doet (ze krijgen dan ook een OVkaart). Een mobiliteitsbudget is beduidend beter dan een leaseauto omdat je dan zelf de keuze kunt maken (bv OV en met eigen auto als dat nodig is)
FloggingMollyvrijdag 22 juni 2007 @ 15:54
D'66
#ANONIEMvrijdag 22 juni 2007 @ 15:59
Wat is er mis met een mobiliteitsbudget? Als je een auto nodig hebt kun je er toch alsnog een leasen van dat geld? Geen slecht plan lijkt me.
#ANONIEMvrijdag 22 juni 2007 @ 16:19
Steeds als ik iets meer sympathie krijg voor D66, komt er weer een raar voorstel dat acuut voor braakneigingen zorgt.

Het hebben van een lease-auto EN het nut en de noodzaak daarvan hebben heel weinig te maken met de regio waar je werkt. De inhoud van je beroep is vele malen belangrijker. In mijn beroep kan ik onmogelijk zonder auto, of ik nu in Oost-Groningen, hartje Utrecht of Zuidwest-Zeeland woon. Ik bezoek bedrijven en particulieren thuis en kan dit onmogelijk met het openbaar vervoer doen.

De hetze tegen lease-auto's moet eens afgelopen zijn! Of lease-rijders een bijdrage voor het privé-gebruik betalen, is een zaak van werkgever en werknemer. Verder worden de verzekeringen, de benzine, reparaties keurig betaald, net als de bijtelling! Een lease-rijder rijdt niet milieu-vervuilender dan een privé-eigenaar.

Stimuleer liever gespreide werktijden, spreiding van werkgelegenheid, teleconferencing en dat soort methoden.
SteveBallmervrijdag 22 juni 2007 @ 16:21
Haha, D'66.
the_disheavervrijdag 22 juni 2007 @ 17:26
kut titel.

Wat ze willen is dat je de keuze krijgt wat van vervoer je kiest, en niet direct vast aan een auto zit. Via een budget of kiezen voor een auto (lease, koop, whatever), trein, bus, fiets etc.

D66 wil dus geen verbod op de lease-auto. Wel de vrijheid naar de werknemer wat van vervoer hij/zij kiest.
MdMa98vrijdag 22 juni 2007 @ 17:32
mensen blijven toch wel in de auto zitten.. veel meer rust en privacy..
speknekvrijdag 22 juni 2007 @ 17:41
Ik vond het een vrij belachelijk voorstel, maar als dit klopt:
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 17:26 schreef the_disheaver het volgende:
kut titel.

Wat ze willen is dat je de keuze krijgt wat van vervoer je kiest, en niet direct vast aan een auto zit. Via een budget of kiezen voor een auto (lease, koop, whatever), trein, bus, fiets etc.

D66 wil dus geen verbod op de lease-auto. Wel de vrijheid naar de werknemer wat van vervoer hij/zij kiest.
ben ik weer helemaal voor. Doe eens uitleggen buachaille?
the_disheavervrijdag 22 juni 2007 @ 17:55
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 17:41 schreef speknek het volgende:
Ik vond het een vrij belachelijk voorstel, maar als dit klopt:
[..]

ben ik weer helemaal voor. Doe eens uitleggen buachaille?
Klik het linkje.

"D66 wil dat dat werkgevers geen lease-auto's meer aanbieden."
a) wil is niet gelijk aan verbieden. en b) werkgevers is niet de enige die leaseauto's aanbieden.

De titel is misleidend, maar die komt dan ook van RTV west
Martijn_77vrijdag 22 juni 2007 @ 19:12
En als de werknemers van die bedrijven uit de randstand nu niet zelf in de randstad wonen en er zo af en toe voor hun werk moeten zijn. Neem bijvoorbeeld consultants moeten ze dan ook maar uitzoeken hoe ze er komen?

Is echt weer een voorstel wat compleet de plank misslaat.
#ANONIEMvrijdag 22 juni 2007 @ 19:16
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 19:12 schreef Martijn_77 het volgende:
En als de werknemers van die bedrijven uit de randstand nu niet zelf in de randstad wonen en er zo af en toe voor hun werk moeten zijn. Neem bijvoorbeeld consultants moeten ze dan ook maar uitzoeken hoe ze er komen?

Is echt weer een voorstel wat compleet de plank misslaat.
Lees nou eens wat er staat voor je begint te blaten.
LoggedInvrijdag 22 juni 2007 @ 19:19
hoeveel bedrijven zijn er in de randstad die hun personeel verplichten een lease auto te nemen
LoggedInvrijdag 22 juni 2007 @ 19:22
en hoezo de pot verwijt de ketel dat ie zwart is Als er een organisatie is die zich al jarenlang actief inzet voor het inperken en verbannen van alle vormen van keuzes die wij als burger kunnen maken, is het wel de overheid. En dan nu de huilie gaan lopen uithangen dat we niet expliciet kunnen kiezen om met dat waardeloze ov te reizen ipv lekker met de auto
FreedonNaddvrijdag 22 juni 2007 @ 20:48
Zou twee ministeries verplaatsen naar Groningen niet enorm helpen in de file druk? Of gaat dat te ver voor onze heren politici?
basmattvrijdag 22 juni 2007 @ 20:59
dan is mijn bedrijf toch vooruitstrevend: ik krijg een mobiliteits vergoeding, en die gebruik ik om een auto te leasen. puur uit vrije wil.
SunChaservrijdag 22 juni 2007 @ 21:07
Dan zal de werkgever zelf een wagenpark aanlegge met een gunstige financiering en een goede verzekering voor de zaak
TheFreshPrincevrijdag 22 juni 2007 @ 21:14
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 17:26 schreef the_disheaver het volgende:
kut titel.

Wat ze willen is dat je de keuze krijgt wat van vervoer je kiest, en niet direct vast aan een auto zit. Via een budget of kiezen voor een auto (lease, koop, whatever), trein, bus, fiets etc.

D66 wil dus geen verbod op de lease-auto. Wel de vrijheid naar de werknemer wat van vervoer hij/zij kiest.
Je was de eerste die het artikel ook daadwerkelijk las
Buachaille snapt het artikel in zijn eigen OP niet.

D66 zegt:

Standaard geen lease auto maar een budget waar de werknemer mag kiezen.
En die kiest dan een lease auto (of OV).

Dus geen verbod, misleidende TT en een misleidde TS.
TheFreshPrincevrijdag 22 juni 2007 @ 21:18
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 21:07 schreef SunChaser het volgende:
Dan zal de werkgever zelf een wagenpark aanlegge met een gunstige financiering en een goede verzekering voor de zaak
Waarom? Er komt geen verbod op leasewagens, ook niet als het aan D66 ligt.
TT klopt niet.
SunChaservrijdag 22 juni 2007 @ 21:45
o
desiredbardvrijdag 22 juni 2007 @ 22:05
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 14:58 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Je kan ook dichter bij je werk gaan wonen.

Overigens is het niet zo belachelijk als het lijkt. Er zijn een hoop mensen met een auto-van-de-zaak die alleen voor woon/werk verkeer wordt gebruikt.
Auto = vervoersmiddel
Wat denken die aso's van 66 nu wel weer niet....uit hoeveel man bestaat die partij nog trouwens
Zelf in een bak op kosten van de belastingbetaler ront tuffen... maar het zal weer een keer niet "jan de werkende man" pesten zijn.
freakovrijdag 22 juni 2007 @ 23:54
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 20:59 schreef basmatt het volgende:
dan is mijn bedrijf toch vooruitstrevend: ik krijg een mobiliteits vergoeding, en die gebruik ik om een auto te leasen. puur uit vrije wil.
Ik krijg ook een mobiliteitsvergoeding, en daar koop ik een treinabonnement van. Dan blijft er nog een flink deel van de vergoeding over, en dat wordt gewoon aan mij uitbetaald. Werkt prima, ben er erg tevreden over.
ethirasethzaterdag 23 juni 2007 @ 14:13
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 22:05 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Auto = vervoersmiddel
Wat denken die aso's van 66 nu wel weer niet....uit hoeveel man bestaat die partij nog trouwens
Zelf in een bak op kosten van de belastingbetaler ront tuffen... maar het zal weer een keer niet "jan de werkende man" pesten zijn.
Ik denk niet dat jan de werkende man een leaseauto krijgt hoor, ik zie een timmerman hooguit een bestelbusje krijgen. Een leaseauto is vooral voor de hoge heren met hun sjieke baantjes weggelegd. Want stel je voor dat je als advocaat met de trein gaat, dat kan niet hoor.
Napalmzaterdag 23 juni 2007 @ 15:39
D`66...

laat eerst thom de graaf maar eens gekozen worden...
ExTeczaterdag 23 juni 2007 @ 16:54
Zwakzinnig kansloos idee.

Krijg je een mobiliteitsbudget, en wat doet 99% van de bevolking, die besteden het aan de leasebak.

Zolang ik met de auto, zelfs inclusief dikke file sneller en dan met het OV, moet je hele goeie redenen hebben waarom ik met OV zou gaan.

Heb ik het nog niet over werkplekken waar het OV niet eens komt. Dat was me vorige plek, laatste kopje van ov9292.nl was "45 minuten lopen", als ik de route uitstippelde van m'n huis naar werk
staticdatazaterdag 23 juni 2007 @ 17:38
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 14:58 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Je kan ook dichter bij je werk gaan wonen.

Overigens is het niet zo belachelijk als het lijkt. Er zijn een hoop mensen met een auto-van-de-zaak die alleen voor woon/werk verkeer wordt gebruikt.
dat is toch het hele idee van een leas-auto. naar je werk toe kunnen rijden
ExTeczaterdag 23 juni 2007 @ 17:44
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 14:13 schreef ethiraseth het volgende:

Een leaseauto is vooral voor de hoge heren met hun sjieke baantjes weggelegd.
Onzin. Ik ken toch wel aardig wat mensen die niet zulk hoogdravend werk hebben die ook een leasebak rijden.

Zijn dus vaak mensen die voor werk op veel plekken moeten zijn.
woutabestzaterdag 23 juni 2007 @ 17:45
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 17:38 schreef staticdata het volgende:

[..]

dat is toch het hele idee van een leas-auto. naar je werk toe kunnen rijden
Nou, het lijkt mij meer dathet is bedoeld om vóór je werk te kunnen rijden, ze gaan je echt geen leasebak aanbieden zodat je naar ze toe kunt komen.
Boterbabbelaarzaterdag 23 juni 2007 @ 17:45
Goed idee.
ExTeczaterdag 23 juni 2007 @ 17:48
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 17:45 schreef woutabest het volgende:

[..]

Nou, het lijkt mij meer dathet is bedoeld om vóór je werk te kunnen rijden, ze gaan je echt geen leasebak aanbieden zodat je naar ze toe kunt komen.
Ook daar ken ik er wel wat van ja, die hun leasebak louter hebben om naar werk en terug te tuffen.

Ikzelf doe eigenlijk ook nie anders.
woutabestzaterdag 23 juni 2007 @ 17:50
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 17:48 schreef ExTec het volgende:

[..]

Ook daar ken ik er wel wat van ja, die hun leasebak louter hebben om naar werk en terug te tuffen.

Ikzelf doe eigenlijk ook nie anders.
Dát mogen ze wat mij betreft dan weer wel verbieden. !
ExTeczaterdag 23 juni 2007 @ 17:53
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 17:50 schreef woutabest het volgende:

[..]

Dát mogen ze wat mij betreft dan weer wel verbieden. !
Hoedatzo?

Schatting is nu dat ik daar ongeveer een jaar ga werken. Domme scenario's als "moet je maar verhuizen" zijn dus niet echt realistisch.

En er is al gesproken dat ik binnenkort toch allerhande vestigingen van het bedrijf mag bezoeken, en die zitten door heel europa heen, dus heb ik toch een auto nodig.

Dit soort discussies moeten eigenlijk helemaal niet gevoerd worden door thuiswonende studentjes + OV jaar kaart + tijd genoeg.

Die mensen hebben gewoon geen clou wat er echt speelt.
woutabestzaterdag 23 juni 2007 @ 17:57
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 17:53 schreef ExTec het volgende:

[..]

Hoedatzo?

Schatting is nu dat ik daar ongeveer een jaar ga werken. Domme scenario's als "moet je maar verhuizen" zijn dus niet echt realistisch.
Nou het was misschien een beetje een stomme opmerking van me, maar als mensen een auto van de zaak krijgen puur om naar het werk te rijden en terug, dat is een beetje raar en overdreven, toch?
quote:
En er is al gesproken dat ik binnenkort toch allerhande vestigingen van het bedrijf mag bezoeken, en die zitten door heel europa heen, dus heb ik toch een auto nodig.
Ja, dat maakt de zaak alweer anders...
quote:
Dit soort discussies moeten eigenlijk helemaal niet gevoerd worden door thuiswonende studentjes + OV jaar kaart + tijd genoeg.

Die mensen hebben gewoon geen clou wat er echt speelt.
Gelukkig heb ik daar wel een idee van. Genoeg mensen in mijn omgeving met een leasebak.
Bolkesteijnzaterdag 23 juni 2007 @ 18:02
Prachtig, alsof het OV een alternatief is voor de vertegenwoordiger die om 10 uur in Lutjebroek moet zijn, tegen het middaguur een gesprek heeft met een tuinder in het Westland, en op het eind van de middag een nieuwe fabriek moet bezichtigen in het Rotterdamse havengebied. En nee, de treinen zitten nog helemaal niet bomvol.

Grenzeloos naief weer van de heren en dames kamerleden, welke vorig jaar nog recht meenden te hebben op een auto met chauffeur.
ExTeczaterdag 23 juni 2007 @ 18:03
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 17:57 schreef woutabest het volgende:

[..]

Nou het was misschien een beetje een stomme opmerking van me, maar als mensen een auto van de zaak krijgen puur om naar het werk te rijden en terug, dat is een beetje raar en overdreven, toch?
Ok, toegegeven, ik ken 1 dame die is ergens in vaste dienst, typemiep, zit altijd op dezelfde plek. Maar heeft wel een lease-megane-cabrio.

Ik ben het met je eens dat ze dat ding niet nodig lijkt te hebben, nee.

Maar voor haar is het blijkbaar goedkoper om dat leaseding te rijden dan met het OV te gaan. (In dat soort berekeningen moet je ook de tijd die je kwijtbent meerekenen. Dan is 1 uur in de auto een stuk goedkoper dan 3 uur met het OV).
woutabestzaterdag 23 juni 2007 @ 18:30
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 18:03 schreef ExTec het volgende:

[..]

Ok, toegegeven, ik ken 1 dame die is ergens in vaste dienst, typemiep, zit altijd op dezelfde plek. Maar heeft wel een lease-megane-cabrio.

Ik ben het met je eens dat ze dat ding niet nodig lijkt te hebben, nee.

Maar voor haar is het blijkbaar goedkoper om dat leaseding te rijden dan met het OV te gaan. (In dat soort berekeningen moet je ook de tijd die je kwijtbent meerekenen. Dan is 1 uur in de auto een stuk goedkoper dan 3 uur met het OV).
Ja, als mijn baas me een leasebak aanbiedt zou ik het ook wel weten. Maar als ik zelf de werkgever was zou ik die investering echt niet doen...
ExTeczaterdag 23 juni 2007 @ 18:40
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 18:30 schreef woutabest het volgende:

[..]

Ja, als mijn baas me een leasebak aanbiedt zou ik het ook wel weten. Maar als ik zelf de werkgever was zou ik die investering echt niet doen...
Om heel eerlijk te zijn weet ik er het fijne niet van, maar ik denk dat een leasebak niet zo heel erg duur is voor een werkgever.

Als een auto netto-netto net zo duur is als een auto voor een particulier denk ik niet dat er zoveel leaserijders in NL zouden zijn.

Bedenk overigens dat anno nu leaserijden niet goedkoop is ofzo. Die tijden liggen al een tijdje achter ons. Het kost mensen echt wel wat, ik ken bv ook mensen die heel strict alleen voor werk rijden, omdat de extra centen er niet aan willen besteden.
__________zaterdag 23 juni 2007 @ 18:50
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 18:03 schreef ExTec het volgende:


In dat soort berekeningen moet je ook de tijd die je kwijtbent meerekenen. Dan is 1 uur in de auto een stuk goedkoper dan 3 uur met het OV).
Ja, 1 uur autorijden tov 3 uur werken op je laptop scheelt je 1 uur werktijd die je nuttig had kunnen besteden.
desiredbardzondag 24 juni 2007 @ 00:23
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 14:13 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Ik denk niet dat jan de werkende man een leaseauto krijgt hoor, ik zie een timmerman hooguit een bestelbusje krijgen. Een leaseauto is vooral voor de hoge heren met hun sjieke baantjes weggelegd. Want stel je voor dat je als advocaat met de trein gaat, dat kan niet hoor.
Man de basis vertegenwoordiger en middelmanagement krijgt tegenwoordig een auto onder zijn reet....
Onderhandellen tijdens een interview heet dat.....
Ik heb een wagen van de zaak ter beschikking als ik dat nodig heb, dus niet permanent.... Heb ik ook niet nodig want ik heb prive twee autos en di van mijn vrouw ter beschikking, doe mij maar een km vergoeding. Had ik zelf geen vervoer gehad... had ik een leasewgen afgedongen...
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 18:50 schreef __________ het volgende:

[..]

Ja, 1 uur autorijden tov 3 uur werken op je laptop scheelt je 1 uur werktijd die je nuttig had kunnen besteden.
Dat is als je zitplaats hebt.... en ongestoord zou kunnen werken.... en je geen verbinding benodigt voor godweetwat....
.
Lightzondag 24 juni 2007 @ 00:44
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 17:53 schreef ExTec het volgende:

[..]

Hoedatzo?

Schatting is nu dat ik daar ongeveer een jaar ga werken. Domme scenario's als "moet je maar verhuizen" zijn dus niet echt realistisch.

En er is al gesproken dat ik binnenkort toch allerhande vestigingen van het bedrijf mag bezoeken, en die zitten door heel europa heen, dus heb ik toch een auto nodig.

Dit soort discussies moeten eigenlijk helemaal niet gevoerd worden door thuiswonende studentjes + OV jaar kaart + tijd genoeg.

Die mensen hebben gewoon geen clou wat er echt speelt.
Als je heel Europa door mag, is dat dan niet per vliegtuig? Vanaf Schiphol zit je binnen een paar uur op een willekeurige luchthaven in Europa, dus zal je reistijd niet veel meer dan een halve dag zijn. Naar Brussel of Frankfurt zal je met de auto sneller kunnen zijn als je al halverwege zit, maar naar Helsinki of Porto of Rome is een auto niet echt de snelste optie.